Skip to main content
Vraag

Vier SuperWifi punten aanwezig binnen ons bedrijf maar er werken er maar twee?

• April 21, 2026
  • 16 reacties
  • 105 keer bekeken

Hallo,

Ik heb aangeboden om bij een klein bedrijf dat net verhuisd is de wifi te installeren in het nieuwe pand.

Er is daar een glasvezel verbinding met een KPNbox 12, en ze hebben 4 superwifi access points.

2 van die Superwifi access points lijken na reset perfect te werken, ik kan op de webinterfaces van de apparaten inloggen, en zie daar welke apparaten erop verbonden zijn.

De andere 2 krijg ik daar niet aan de praat. Hoewel na resets de lampjes steeds groen gingen branden, zie ik ze niet in het netwerkoverzicht terug. Als ik op de webinterfaces van deze 2 niet-werkende Superwifi punten inlog, krijg ik te zien dat de éne een 'slave' is van de andere. Het lukt me ook niet om dit ongedaan te maken.

Nu heb ik de 2 niet-werkende Superwifi AP's mee naar huis genomen om daar te testen. Ik heb zelf ook glasvezel van KPN, met een KPNbox 12. Als ik de AP's thuis reset, zie ik ze wel direct terug in mijn modem. Ze lijken thuis wel goed te werken.

Dus nu begrijp ik er helemaal niks meer van :)

Mijn vraag: Wat kan er aan de hand zijn? En hoe los ik het op?

Wat extra informatie / vragen:

Alle Superwifi AP's zijn zowel binnen het bedrijf als thuis via kabel verbonden.

Het valt me op dat de 2 binnen het bedrijf werkende AP's op de achterkant een hostname hebben staan die begint met SWP2, en van de 2 die daar niet werken beginnen de hostnames met SW2. Zit daar verschil tussen? Zijn er misschien verschillende soorten AP's, speciaal voor bedrijfsomgevingen en voor thuis-situaties?

Ik zie een enorm verschil in de web-interface van mijn KPNbox 12 thuis, en die daar binnen het bedrijf. Waardoor komt dit?

Doet de wifi van de KPNbox 12 zelf mee in het MESH netwerk, of is dat een losstaande access point?

En zit daar verschil tussen in een thuissituatie, en bedrijfsomgeving? Het valt me namelijk op dat binnen het bedrijf één van de AP's het 'hoofdpunt' lijkt te zijn. En ik kan via het ip-adres van de ap's erop inloggen. Bij de 2 werkende AP's word ik bij het verbinden met de 'tweede', doorverwezen naar het ip-adres van de eerste. Thuis kom ik op geen van beide AP's ingelogd, maar zie ik in het inlogscherm ervan staan dat de KPNbox 12 het 'master apparaat' is.

Alle input / hulp / info is welkom, dit is voor het eerst dat ik met KPN superwifi werk. 

16 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

@Rik076 

De eerste vraag die ik maar meteen even ga stellen. heeft het bedrijf een KPN EEN MKB verbinding?

dit is te herkennen aan een andere inlog pagina van de Box12. en ook een ander IP adres van de Box12.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

@Rik076 

De eerste vraag die ik maar meteen even ga stellen. heeft het bedrijf een KPN EEN MKB verbinding?

dit is te herkennen aan een andere inlog pagina van de Box12. en ook een ander IP adres van de Box12.

Hallo Joey, dat weet ik niet zeker, maar ik denk het wel. De inlogpagina's lijken me redelijk hetzelfde. Maar ik heb ze niet nauwkeurig vergeleken met elkaar. 

De ip-adressen verschillen iig wel. Binnen het bedrijf heeft de Box12 ip-adres 192.168.1.255

Thuis is dat 192.168.2.254

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

Als je niks hebt veranderd is de gateway bij kleinzakelijk of consumenten modems 192.168.2.254 en bij KPN EEN is het standaard 192.1678.1.254

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

@Rik076 de superwifi punten kunnen dan niet koppelen aan het modem, maken hun eigen netwerk en worden niet door het KPN systeem beheerd. Je bent beter af om andere acces points aan te schaffen die je zelf kan beheren. ubiquiti access points of tp link.

Alternatief biedt KPN EEN Premium wifi aan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

Als je niks hebt veranderd is de gateway bij kleinzakelijk of consumenten modems 192.168.2.254 en bij KPN EEN is het standaard 192.1678.1.254

Dat klopt, dat zijn de ip-adressen. Mijn ‘255’ was een typfout, moest 254 zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

@Rik076 de superwifi punten kunnen dan niet koppelen aan het modem, maken hun eigen netwerk en worden niet door het KPN systeem beheerd. Je bent beter af om andere acces points aan te schaffen die je zelf kan beheren. ubiquiti access points of tp link.

Alternatief biedt KPN EEN Premium wifi aan. 

Krijg ik nou het advies van een KPN monteur om niet-KPN spul aan te schaffen ;) 

Maar ik begrijp niet waarom 2 van die dingen binnen het bedrijf niet werken, maar thuis wel. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

Omdat ze thuis gekoppeld zijn hebben ze samen al een netwerk aangemaakt en herkennen ze elkaar. Maar een extra die je toevoegt bij dat bedrijf gaat de 2 niet vinden.

alternatief kan je ze alle 4 resetten, bij je thuis met een kpn aansluiting aansluiten, zorgen voor 1 netwerk en dan allemaal verhuizen naar het bedrijf. Maar handig is dat niet.

Verder adviseer ik om acces point speciaal gemaakt voor consumenten lijnen van KPN niet zakelijk te gebruiken. Dat klopt.

edit; Het grootste pluspunt van superwifi is juist het beheersysteem. Vanuit de MijnKPN app kan je instellingen aanpassen die de superwifi’s overnemen. KPN pushed updates en wij zorgen dat ze goed blijven werken in combinatie met het modem. Dat allemaal valt weg als je ze op een niet KPN lijn aansluit. Dat moet je gewoon niet willen. KPN EEN is niet KPN voor die dingen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

Verder adviseer ik om acces point speciaal gemaakt voor consumenten lijnen van KPN niet zakelijk te gebruiken. Dat klopt.

Wat bedoel je met ‘speciaal gemaakt voor consumenten lijnen’? Dat spul wordt toch ook gewoon verkocht aan kleinzakelijke gebruikers?:  https://www.kpn.com/zakelijk/kleinzakelijk/internet/superwifi

Ik wil in ieder geval niet weer andere AP's aanschaffen. 

Omdat ze thuis gekoppeld zijn hebben ze samen al een netwerk aangemaakt en herkennen ze elkaar. Maar een extra die je toevoegt bij dat bedrijf gaat de 2 niet vinden.

Bedoel je dat ze binnen het bedrijf niet niet meer zullen samenwerken met de 2 bestaande, werkende punten, omdat ik ze thuis aangesloten heb gehad?  Het werkte daarvoor ook al niet hè, even voor de duidelijkheid. 

alternatief kan je ze alle 4 resetten, bij je thuis met een kpn aansluiting aansluiten, zorgen voor 1 netwerk en dan allemaal verhuizen naar het bedrijf. Maar handig is dat niet.

Dat zou niet onmogelijk zijn hoor, als dat het oplost. Maar waarom zou ik ze niet binnen het bedrijf alle 4 kunnen resetten, en werkend kunnen krijgen?
Sorry als ik domme vragen stel. Voor jou is dit misschien dagelijkse kost, maar ik zie dit spul voor het eerst. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

edit; Het grootste pluspunt van superwifi is juist het beheersysteem. Vanuit de MijnKPN app kan je instellingen aanpassen die de superwifi’s overnemen. KPN pushed updates en wij zorgen dat ze goed blijven werken in combinatie met het modem. Dat allemaal valt weg als je ze op een niet KPN lijn aansluit. Dat moet je gewoon niet willen. KPN EEN is niet KPN voor die dingen.

Met ‘KPN EEN’ bedoel je mijn thuisverbinding van KPN? Of het bedrijf?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

Geen domme vragen, geen zorgen.

Kleinzakelijk is in praktijk hetzelfde als consument maar op de factuur staat btw. Dat is het grootste verschil. (Verder nog wat kleine dingen maar dat is niet interessant voor de verbinding)

Ik zit op de telefoon dus kan je vragen niet mooi splitsen.

Waarom je ze niet werkend krijgt? Omdat de kracht van die dingen het beheersysteem is welke ze aanstuurt. Dit beheersysteem wil je voor consumenten hebben omdat het gemak aanbiedt. Maar voor zakelijke klanten is dit een no-go. Want zakelijk wil je zelf precies in de hand hebben wat je doet en wanneer je het doet. Je zou maar net met iets belangrijkst bezig zijn en ze gaan updaten.

Hoewel KPN consumenten uiteraard het beste netwerk wilt geven is gemak ook belangrijk. Daarom dat beheer systeem. Zakelijk is betrouwbaarheid een stuk belangrijker dan gemak,, want zakelijke klanten hebben vaak een IT’er. Dus dat beheersysteem is er zakelijk niet. 
Jouw wifi punten zijn opzoek naar een beheersysteem die zorgt dat ze elkaar kunnen vinden, en weten wat ze moeten doen. Maar dat beheersysteem is er gewoon niet.

Kan je ze niet nog retouren? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

Met ‘KPN EEN’ bedoel je mijn thuisverbinding van KPN? Of het bedrijf?

KPN EEN is de naam van KPN’s internet verbinding voor MKB’ers. En dat de gateway voor jouw bedrijf 192.168.1.254 is terwijl het niet is aangepast in het modem betekend dat de verbinding bij het bedrijf van KPN EEN is afgenomen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 21, 2026

Het heet ook officieel KPN EEN MKB

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

Geen domme vragen, geen zorgen.

Kleinzakelijk is in praktijk hetzelfde als consument maar op de factuur staat btw. Dat is het grootste verschil. (Verder nog wat kleine dingen maar dat is niet interessant voor de verbinding)

Ik zit op de telefoon dus kan je vragen niet mooi splitsen.

Waarom je ze niet werkend krijgt? Omdat de kracht van die dingen het beheersysteem is welke ze aanstuurt. Dit beheersysteem wil je voor consumenten hebben omdat het gemak aanbiedt. Maar voor zakelijke klanten is dit een no-go. Want zakelijk wil je zelf precies in de hand hebben wat je doet en wanneer je het doet. Je zou maar net met iets belangrijkst bezig zijn en ze gaan updaten.

Hoewel KPN consumenten uiteraard het beste netwerk wilt geven is gemak ook belangrijk. Daarom dat beheer systeem. Zakelijk is betrouwbaarheid een stuk belangrijker dan gemak,, want zakelijke klanten hebben vaak een IT’er. Dus dat beheersysteem is er zakelijk niet. 
Jouw wifi punten zijn opzoek naar een beheersysteem die zorgt dat ze elkaar kunnen vinden, en weten wat ze moeten doen. Maar dat beheersysteem is er gewoon niet.

Kan je ze niet nog retouren? 

Dank je voor de uitleg, nu wordt het me allemaal iets duidelijker. 

Er kan niks geretourneerd worden, ze hebben die dingen al een tijdje. Ze weten ook niet meer waar ze vandaan komen. Of ze bijvoorbeeld met het vorige modem zijn meegeleverd, of los besteld zijn, en indien los besteld of ze alle 4 tegelijk zijn besteld, of 2 eerst en 2 later. 

Maar als dat spul niet of niet goed werkt zonder zo'n (draak van een) consumenten-beheersysteem in een app, waarom doen 2 van de superwifi punten het binnen dat bedrijfje prima, en de andere 2 niet?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

Ik heb op veel dingen een antwoord, maar niet op alles. Mogelijk is het gelukt omdat je ze beide bekabeld hebt aangesloten en ze al de juiste software hadden / ze elkaar kende van ergens anders? En dat die andere twee andere software hebben. Ik ben niet daar dus het is allemaal gissen. 
Weet dat de helpdesk je er ook niet mee kan helpen, wifi bij KPN EEN is voor jezelf tenzij het bedrijf premium wifi afneemt. Dan garandeert KPN dat het overal perfect werkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

Ik heb op veel dingen een antwoord, maar niet op alles. Mogelijk is het gelukt omdat je ze beide bekabeld hebt aangesloten en ze al de juiste software hadden / ze elkaar kende van ergens anders? En dat die andere twee andere software hebben. Ik ben niet daar dus het is allemaal gissen. 
Weet dat de helpdesk je er ook niet mee kan helpen, wifi bij KPN EEN is voor jezelf tenzij het bedrijf premium wifi afneemt. Dan garandeert KPN dat het overal perfect werkt.

Ik heb onlangs een poging gedaan om de MKB servicedesk te bellen. Daar kreeg ik iemand aan de telefoon die weinig tot geen verstand had van de superwifi, en wat standaard dingetjes van een scherm zat op te lezen. Eindresultaat: “Ik kom er niet uit, u kunt het beste een monteur inplannen.”

Ik begrijp dat het allemaal lastig te troubleshooten is zonder aanwezig te zijn. Mocht ik je kunnen helpen door dingen aan je door te geven of voor je te doen, dan vraag maar raak hoor :)

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2026

Ook een monteur gaat niks doen. Die ziet superwifi en zegt; “hier doen we niks mee. Dit is uw eigen apparatuur en dat ondersteunen we niet”

Op bekabeld internet rechtstreeks uit het modem kan je ondersteuning krijgen, maar de rest is voor het bedrijf zijn IT’er. 

Ik heb het eerder al geadviseerd en dat bericht is “leuk” gevonden door mijn collega monteur om eigen acces points aan te schaffen. Superwifi is gewoonweg geen product wat je goed en stabiel werkend kan krijgen op de huidige verbinding.