Skip to main content
Vraag

Waarom kiest KPN voor de benaming versterker i.p.v. repeater?

• August 8, 2026
  • 12 reacties
  • 171 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Ik zag net dat KPN de WIFI repaater versterker noemt.

Maar dat is onjuist.

Er wordt helemaal niets versterkt.

De WIFI repeater zorgt ervoor dat op een ander punt jouw WIFI signaal wordt uitgezonden zodat de apparaten dichterbij staan en een sterker signaal hebben (kortere afstand tot WIFI punt)

12 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 8, 2026

Hallo ​@joop2011 ,

Ik begrijp wat je schrijft, maar je kunt dat versterken ook anders lezen. 

Want op de plekken in jouw huis die wat verder van het modem afliggen, is er dan weldegeljk een beter WiFi-signaal. 

Daarom vind ik de term WiFi-versterker niet verkeerd voor de doorsnee-klant. Want dan komt die term begrijpelijk over.  

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 8, 2026

Het is een repeater als je hem zonder kabel aansluit.

Want een repeater pakt het signaal op van je modem.

Versterker is als hij bekabeld wordt aangesloten (ook wel accespoint genoemd)

Dus hoe KPN ze noemt klopt naar mijn inziens prima

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 9, 2026

Het is een repeater als je hem zonder kabel aansluit.

Want een repeater pakt het signaal op van je modem.

Versterker is als hij bekabeld wordt aangesloten (ook wel accespoint genoemd)

Dus hoe KPN ze noemt klopt naar mijn inziens prima

Heb net als ​@joop2011 mijn twijfels wanneer in dit geval de naam ‘versterker’ wordt gebruik. Versterkers moet je zoeken in de audio/geluids hoek. (of in de soep als ‘smaak versterker’ 😉)

In dit geval spreken we van Repeater, is ‘herhaler’ of Extender, is ‘verlenger’. Deze apparaten versterken niets maar pikken het wifi signaal op en brengen het naar een ander deel van je huis of kamer. Zo heb ik geleerd en daar sta ik nog steeds achter.

En ook gelezen:

De juiste benaming voor een wifi-versterker hangt af van het type apparaat. "Wifi-versterker" is een brede verzamelnaam. Correcte en specifiekere namen zijn wifi-repeater, wifi-extender, wifi-booster, mesh-wifi of access point

Juiste benamingen per type:

• Wifi-repeater: Ontvangt het bestaande draadloze signaal en stuurt dit door.
  • Wifi-extender: Vergroot het bereik van het netwerk, vaak draadloos of via een kabel.
  • Wifi-booster: Een algemene term voor apparaten die het signaal een extra krachtduw geven.

• August 9, 2026

De enige correcte term is in het Nederlands wifi toegangspunt of in het Engels Accespunt er wordt echt letterlijk niks versterkt elk wifi punt heeft te maken met dezelfde regels betreffende de maximale veldsterkte.

Extender is discutabel  maar een Booster is in dat opzicht ook fout, ik ken echt geen wifi apparaat wat een lage veldsterkte die binnenkomt kan verhogen. Er zijn  wel point to point oplossingen met een heel groot bereik die moet je ook bekabeld aansluiten voor het beste resultaat.

Radiozendamateurs gebruiken wel echte signaal versterkers om hun bereik via de ether te vergroten. Voor het mobiele telefoon netwerk zijn er niet voor niks meerdere opstellingen. Net als voor DVB-T2. Dit is 1 op 1 vergelijkbaar met meerdere toegangspunten in huis.

Wezenlijk moet met meerdere wifipunten in een woning de veldsterkte per punt juist omlaag.

De aanduiding wifi versterker heeft met het algemene woord gebruik te maken deels veroorzaakt door de producenten en verkopers, kijk maar naar het woord Modem hoe dit ook binnen KPN wordt gebruikt. De letterlijke betekenis een samentrekking van Modulator-Demodulator is menigeen vergeten of weten dat niet eens. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 9, 2026

Hallo ​@joop2011 ,

Ik begrijp wat je schrijft, maar je kunt dat versterken ook anders lezen. 

Want op de plekken in jouw huis die wat verder van het modem afliggen, is er dan weldegeljk een beter WiFi-signaal. 

Daarom vind ik de term WiFi-versterker niet verkeerd voor de doorsnee-klant. Want dan komt die term begrijpelijk over.  

En wat versterkt de versterker dan?

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 9, 2026

De enige correcte term is in het Nederlands wifi toegangspunt of in het Engels Accespunt er wordt echt letterlijk niks versterkt elk wifi punt heeft te maken met dezelfde regels betreffende de maximale veldsterkte.

Precies..
Het is dus misleiding.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 9, 2026

De enige correcte term is in het Nederlands wifi toegangspunt of in het Engels Accespunt

Precies..

Nee, het niet correct. Wifi repeaters/range extenders/bootsters zijn soms geen AP. Ze verbinden met de router (of de naaste node) draadloos en kopiëren het wifi signaal en rebroadcasten verder, met het gevold dat de snelheid naar ieder node wordt gehalveerd. Deze soorten ziet je in domme Wifi netwerken (zonder mesh). Een AP heeft een separate backhaul (andere wifi kanaal/band of ethernet) en de snelheid is beperkt tot de snelheid van de backhaul (of de bandbreedte van het gebruikte wifi kanaal). De algemeen geldige benaming is Wifi node of zoals KPN soms ook gebruikt Wifi punt.

Len B
Helper
  • Helper
  • August 9, 2026

‘’Daarom vind ik de term WiFi-versterker niet verkeerd voor de doorsnee-klant. Want dan komt die term begrijpelijk over’’.  

Inderdaad ​@Noordzee , misschien ligt het er wel aan van welke kant je het woord ,,versterke[r]n’’ moet interpreteren.

Hypothetisch ;  -Je modem staat in de woonkamer en je PC in een andere kamer met een zwak WIFI-signaal , dan heb je waarschijnlijk door een WIFI-versterker [WIFI-repeater] een ,,sterker/versterkt’’ signaal[?] op je PC/laptop !

• August 9, 2026

De enige correcte term is in het Nederlands wifi toegangspunt of in het Engels Accespunt

Precies..

Nee, het niet correct. Wifi repeaters/range extenders/bootsters zijn soms geen AP. Ze verbinden met de router (of de naaste node) draadloos en kopiëren het wifi signaal en rebroadcasten verder, met het gevold dat de snelheid naar ieder node wordt gehalveerd. Deze soorten ziet je in domme Wifi netwerken (zonder mesh). Een AP heeft een separate backhaul (andere wifi kanaal/band of ethernet) en de snelheid is beperkt tot de snelheid van de backhaul (of de bandbreedte van het gebruikte wifi kanaal). De algemeen geldige benaming is Wifi node of zoals KPN soms ook gebruikt Wifi punt.

Dat is het gevolg van technische aspecten vooral bij Dualband systemen. Dankzij  802.11 ax en dan met name ofdma kunnen zonder een dedicated derde wifizender(Tri-band)  hogere bandbreedtes worden gehaald. Met dualband systemen gaat alles via dezelfde twee wifi chips en antennes soms niet eens alle antennes.

Als we puur on topic blijven  het gebruik van de term klopt niet. Geen enkel wifipunt met welke omschrijving deze ook worden  verkocht versterkt een wifi signaal. Elk wifi punt heeft zijn eigen wettelijk vast gestelde zendvermogen.

Met meerdere wifipunten creëer je overlappende signalen.

@Len B jouw Hypothese is goed gevonden maar klopt niet met de werkelijkheid. Een wifi versterker in de meest letterlijk betekenis bestaat gewoonweg niet.

• August 9, 2026

@joop2011 

Ik ben het deze keer helemaal met je eens Joop. Als ik dat soort namen ziet, denk ik meteen wat voor naam apparaatnaam KPN aan modem/routers heeft gegeven “Modem”. Het lijkt wel of de stap van analoog naar digitaal nog steeds heel moeilijk is voor KPN. Bij Analoog kan een signaal worden verandert in digitaal. En een modem moduleerde alleen een telefoonsignaal (analoog of isdn) naar een voor de computersignaal. Het routeert niets. (Een modem kan wel gebruikt worden op servercomputer, wat dan voor de routering zorgt).  Ook versterker wordt gebruikt bij telefonie. 

Maar het misschien hoort het bij vroegere Staats Telecom bedrijven. Deutche Telekom introduceerde ook de naam Handy toen ze de eerste Smartphones uitbrachten; Ze waren, net als ​@Noordzee in zijn eerste reply schreef, bang dat anders de doorsnee klant het niet zou begrijpen. 

Len B
Helper
  • Helper
  • August 9, 2026

@Len B jouw Hypothese is goed gevonden maar klopt niet met de werkelijkheid. Een wifi versterker in de meest letterlijk betekenis bestaat gewoonweg niet.

Zou best kunnen ​@Rowi. , vandaar ook de regel hoe je het woord versterker moet interpreteren.

Indien het WIFI-signaal in de kamer waar je PC/La[top staat even sterk/snel is als in de kamer waar de router staat waarom het je dan een WIFI-versterker c.q repeater nodig ?

Mijn modem staat in de WK , het WIFI-teken op mijn PC in de WK geeft max aan ,  mijn telefoon in de SK , door 2 gewapende betonnen muren , geeft ook max WIFI signaal aan , ik heb geen versterker/repeater nodig.

Het beestje moet toch een naam hebben en lijkt mij versterker de meest logische. 

Betreffende de letterlijke betekenis , een bron in ENCYCLO.NL ;

• August 9, 2026

@Len B 

Er is maar 1 interpretatie mogelijk namelijk de juiste en dat is dat er geen wifi versterkers bestaan.

je hebt de werkelijke betekenis  van het woord  versterker gedeeld (waarvoor dank) aan die beschrijving voldoet geen enkele mij bekende wifi punt. Het is nog eerder zeker bij de oude generatie repeaters dat wat er uit gaat altijd de helft of minder is van wat er binnenkomt. Zie de reactie van TDN.

De meest logische naam blijft de daadwerkelijke functie  Wifi toegangspunt want dat is wat die apparaten doen. Toegang geven tot het internet via een  Wifi verbinding.

Ik heb drie wifi punten waarvan twee ExperiaWifi, ik heb een 200 Mb abonnement echter haal ik via de wifipunten rond de 100 Mb wat wordt er versterkt?  Nu is dit een bewuste instelling, ik kan ook een hogere kanaalbreedte instellen dan verbind ik via wifi rond de 500 Mb. Echter de verbinding met de buitenwereld blijft gelijk.

Die kanaal breedte is geen sterker signaal. Het signaal de veldsterkte is het dBm getal.

Als we de KPN product naam nemen SuperWifi dat is natuurlijk al helemaal grote onzin. Wifi is Wifi daar is niets Super aan.

@dommeke weet je dan ook wat een Homey is? Op zich is Handy voor een draagbare telefoon helemaal niet zo gek.