Skip to main content
Vraag

Welke is krachtiger, de Experia Wifi of de SuperWifi 2?

• September 18, 2025
  • 14 reacties
  • 123 keer bekeken

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Ik heb 4 experia wifi in huis staan, in de bijkeuken bij de v10, in de woonkamer, op de slaapkamer en op zolder. De laatste 2 zijn gekomen als vervangers van de witte wifi versterkers. Allen zijn bedraad en met vast ip aangesloten aan de v10.

sinds de switch van witte wifi versterker naar experia wifi boven is het bereik slechter geworden en duurt het lang voordat welke wifi device dan ook weer verbinding heeft gevonden als je “onderweg” in huis bent. Dat probleempje had ik hiervoor niet.

is het verstandig om over te stappen op de superwifi 2 (en dan voor de speciale prjjs te kopen € 61 nog wat)? Wordt het sent/receive bereik dan beter van de accesspoints tov de experia wifi / witte wifi versterker of is het beter om een tp-link deco set te kopen en in ap modus te zetten of bijv omada access points? 

14 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 18, 2025

Maar wat is nou eigenlijk precies het probleem??

Leen59
Wijsgeer
  • September 18, 2025

sinds de switch van witte wifi versterker naar experia wifi boven is het bereik slechter geworden en duurt het lang voordat welke wifi device dan ook weer verbinding heeft gevonden als je “onderweg” in huis bent. Dat probleempje had ik hiervoor niet.

Lijkt erop dat mesh niet werkt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 18, 2025

De switch waar je het over hebt is een KPN Dualband versterker welke inderdaad een switch en wifi acces point in 1 waren.

De superwifi 2.0 punten zijn in alle opzichten superieur aan de experia wifi. Ondersteunen wifi 6, kunnen draadloos weg gezet worden en ondersteunen MiMo. Verder hebben ze het dubbele aantal antennes aan boord. Dus die switch ga je zeker merken!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 18, 2025

@Ik_Combineer wordt hier echt een switch bedoeld of het werkwoord "switchen" of te wel de overgang van / naar......😉

Leen59
Wijsgeer
  • September 18, 2025

sinds de switch van witte wifi versterker naar experia wifi.

Dat staat er vrij duidelijk…

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 18, 2025

Helemaal verkeerd gelezen! Volgens mij is de info verder wel correct en is hij van de dualband naar experia wifi gegaan maar het ging inderdaad over het veranderen ipv een daadwerkelijke switch.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Ik ben idd van 2 * witte wifi versterker (idd dualband) naar 2 * experia wifi overgestapt, naast de 2 experia wifi die ik al had. Switch  was slechte woordkeuze 🥸 en bedoel dus geen netwerkdevice. 

het lijkt idd dat mesh niet goed werkt, maar de vraag is natuurlijk of de mesh functie in de experia wifi echt goed werkt.

dank voor jullie bijdragen. 

vanmiddag de wifiverbeteraar gebruikt om te komen tot de goedkope optie van superwifi 2  maar helaas hij wilde na de zoveelste poging mijn v10 weer resetten en dat ging me nu even te ver. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 18, 2025

Welke softwareversie staat er op het modem?

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Welke softwareversie staat er op het modem?

Nog steeds 4.4

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 20, 2025

Bedoel je daarmee V1.01.00T04.4? Of V10.C.25.04.04? Beide eindigen op 2 x een 4, vandaar dat ik het even verder navraag ​@marceltervoert. Zodat we niet van de verkeerde software versie uitgaan!

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Hi ​@Maja van KPN 

het betreft de oude V1.01.00T04.4?

ik heb mijn modem een aantal weken al gereset en daarmee was hij weer opgenomen in jullie beheersysteem.  Ik ben dan ook in afwachting van de nieuwe software, maar de combi v10 en experia wifi is nog niet voor uitrol geselecteerd, dus wacht ik rustig af. Ik verwacht niet de met de nieuwe software dat het bereik gaat verbeteren vandaar de oriëntatie voor ander accesspoints. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2025

Is de wifi van het modem wel uit??

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Is de wifi van het modem wel uit??

Jazeker die is uit.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 20, 2025

Mijns inziens is er geen verschil in ‘kracht’ tussen de Experia wifi en de SW#2.

De uitzendsterkte is wettelijk bepaald.

Wel is de SW#2 moderner, heeft wifi t.e.m. wifi6ax terwijl de Experia wifi t.e.m. wifi5ac ondersteunt en wifi5ac is voor de meeste huishoudens meer dan voldoende ​@marceltervoert 

Het is zelfs zo dat als je een combi hebt wif5ac en op een ander apparaat wifi6ax binnen je netwerk alles gelijk te schakelen naar wifi5ac voor een optimale verbinding.