Skip to main content
Vraag

Wifi valt steeds weg op een deel van onze apparaten, de rest blijft goed

• October 5, 2024
  • 26 reacties
  • 732 keer bekeken

Bij de iPad en 2 iPhones van mijn partner valt regelmatig de wifi weg, soms zelfs één seconde aan, één seconde erin enz. Op mijn eigen iPad en iPhone ervaar ik dan geen enkel probleem, wifi blijft altijd goed. We hebben sinds anderhalf jaar glasvezel van KPN met een modem Box 12 en 2 superwifi punten. Vorige week gebeld met KPN en hebben we alles opnieuw ingesteld van kastje waar glasvezel binnenkomt tot de superwifi punten. Daarna ging het iets beter, maar 3 dagen geleden begon het weer van voren af aan, zelfde problemen bij de iPad en iPhones van mijn partner.

Vandaag maar weer alles opnieuw ingesteld en gereset zoals vorige week, maar problemen bij partner met wegvallende wifi blijft terwijl ik nergens last van heb: constante verbinding.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn. We hebben beide verbinding met hetzelfde modem….

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2024

Overigens wat nog opviel tijdens herinstalleren superwifi vandaag was dat mijn partner toen geen problemen ervaarde met de wifi. We hebben echter minstens één superwifi punt nodig voor de verbinding met de tv. Nadat superwifi geïnstalleerd was begonnen de problemen met wegvallende wifi weer, terwijl ik constant verbinding had.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 5, 2024

Hallo @MartinG61 ,

Dat kan dan aan de apparaten van jouw vrouw liggen. Daar kan KPN verder niets aan doen. De Wifi kan via de ene iPhone beter werken dan bij de andere. Zo hebben mijn vrouw en ik precies dezelfde telefoon. Maar mijn iPhone maakt eerder verbinding met een Wifi-netwerk dan de iPhone van mijn vrouw. Daar doe je verder niets aan. 

• Auteur
  • Topper
  • October 6, 2024

Maar vreemd dan toch dat als de versterkers NIET aangesloten zijn zij perfect e wifi heeft….

• Auteur
  • Topper
  • October 6, 2024

Hallo @MartinG61 ,

Dat kan dan aan de apparaten van jouw vrouw liggen. Daar kan KPN verder niets aan doen. De Wifi kan via de ene iPhone beter werken dan bij de andere. Zo hebben mijn vrouw en ik precies dezelfde telefoon. Maar mijn iPhone maakt eerder verbinding met een Wifi-netwerk dan de iPhone van mijn vrouw. Daar doe je verder niets aan. 

Nee daar ligt het echt niet aan. Zodra de superwifi uitgeschakeld is heeft ze perfecte verbinding. Maar we moeten één superwifi aansluiten ivm de draadloze aansluiting van de tv…

• Auteur
  • Topper
  • October 7, 2024

Hallo @Noordzee

Nee daar ligt het echt niet aan. Zodra de superwifi uitgeschakeld is heeft ze perfecte verbinding. Maar we moeten één superwifi aansluiten ivm de draadloze aansluiting van de tv…

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi @MartinG61, welkom op onze community! Ik zie dat Noordzee al goed meedenkt, ik kan me ook niet zo snel iets bedenken waarom de apparaten van je vrouw vaker wegvallen. Je zou ze terug kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen. Als het goed is kun je ook alleen de netwerkinstellingen resetten: Apple website: Als een iPhone of iPad geen verbinding kan maken met een wifinetwerk

• Auteur
  • Topper
  • October 9, 2024

@Thomas van KPN we hebben niets speciaals verder gedaan en opeens doet alles het weer bij mijn vrouw. Gelukkig maar. Bedankt in ieder geval voor je reactie! HopeLijk heb ik deze community niet meer nodig :)

• Nieuwkomer
  • October 29, 2024

Ook bij ons valt de wifi elke seconde aan en uit op de iPhones en iPads. Hij blijft constant weg vallen en binnen twee seconden is de verbinding terug. Om vervolgens na een seconde weer weg te vallen.

• Auteur
  • Topper
  • October 30, 2024

Ik denk dat je het beste een nieuw topic hiervoor kunt aanmaken zodat het beter opvalt. Succes!

• Nieuwkomer
  • February 5, 2025

Iemand inmiddels een oplossing voor dit probleem? Sinds oktober overgestapt naar KPN Glasvezel met 2 SuperWIFI punten, maar zeer frequent valt de verbinding even weg en keert dan weer terug.

Het ligt 100% aan de combinatie tussen modem (KPN Box V12) en de SuperWIFI punten. Met de ‘oude’ router en WIFI extenders (Netgear Orbi) aangesloten op de KPN Box V12 (WIFI uit), geen probleem. 

Ik heb talloze keren met de helpdesk gebeld. Zelfs een nieuwe modem gekregen. Geen oplossing. Nu heb ik het advies gekregen om een apart netwerk 2.4 Ghz aan te maken en daar de apparatuur op te zetten. Maar om nu iedere keer van netwerk te moeten wisselen om apparaten te kunnen bedienen, lijkt me niet praktisch… In de tussentijd maar weer de oude Netgear Orbi met WIFI extenders aangesloten. Minder snel, maar wel stabiel...

• Auteur
  • Topper
  • February 5, 2025

Heel vreemd. Bij ons is het nog 2 keer voorgevallen en heeft het zich na enkele dagen steeds weer vanzelf opgelost…. Maar blijft vreemd natuurlijk… lijkt er nu toch op dat het aan de super wifi punten ligt , dat idee hadden wij ook al. Ook al minstens 5 keer gehele modem met super wifi punten moeten resetten,ook geen leuke klus. Maar daar heb je niets aan. Hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt. Blijft vervelend natuurlijk.

• Topper
  • February 5, 2025

Hoi Martin. Je hebt een box v12. Mag ik vragen welke super wifi punten je hebt? De witte of de zwarte? De witte werken niet lekker samen met de verschillende firmware versies van de box v12. Het forum staat er hier vol mee.

Ook is het wel relevant om te vermelden of de super wifi punten  bekabeld of draadloos zijn aangesloten (en of je wifi op de box V12 aanstaat of uitstaat, als die uitstaat ga ik ervan uit dat je super wifi punten als access points zijn geconfigureerd waarbij er 1 bekabeld is aangesloten?).

• Auteur
  • Topper
  • February 5, 2025

Hoi Ad, ik heb witte super wifi punten die draadloos verbonden zijn met de box waarvan de wifi ook aan

staat. 

• Topper
  • February 7, 2025

Hoi Martin. Een aantal zaken om uit te zoeken:

staat op je v12 box firmware versie V12.C.24.05.08? Zo nee, welke versie dan wel?

Waarschijnlijk wel. Die versie gaat niet lekker samen met de witte super wifi punten (er wordt niet automatisch een dekkend mesh opgezet en veel mensen verwachten dat wel). Ik vermoed dat je op dit moment 2 verschillende netwerken hebt: een draadloos netwerk vanuit je v12 box (dus alleen sterk in de buurt van de v12). En een netwerk vanuit je witte super wifi punten (alleen sterk in de buurt van je wifi punten). Dat kun je in je instellingen controleren / beschikbare netwerken op je laptop/mob.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, al ben ik ook geen expert:

1. Wifi op de box v12 uitzetten. Een wit punt bekabeld aansluiten (waarschijnlijk naast de v12). Die bouwt vervolgens een eigen netwerk op met het tweede witte punt (al is het beter om die ook bekabeld aan te sluiten). In feite draaien de witte wifi punten dan in hun eigen wifi netwerk als access points.
  2. De witte punten omwisselen voor zwarte. Die werken wel samen met de nieuwste firmware versie op de V12. Het fijne is wel dat je deze kunt huren en dus kunt uitproberen of dat de oplossing voor je is.
  3. accepteren dat de verschillende wifi netwerken elkaar in de weg zitten :).

Ik begrijp dat je ook nog ‘iets’ doet met een kabel voor de TV. De achterliggende reden ontgaat me, dus je moet even kijken wat voor jou het handigst is.

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2025

Bedankt voor je uitgebreide reactie. We zijn net met vakantie, maar als we terug zijn ga ik eens kijken met welke tip ik aan de slag ga 👍

• Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Net terug van vakantie en weer heeft mijn vrouw last van wegvallende wifi op iPhone en iPad. Echt binnen de seconde soms aan en weer uit. Zie nu overigens dat we (2) zwarte wifi versterkers hebben die draadloos verbonden zijn met de box 12

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Welkom terug! hoe branden de lampjes op je superwifi punten?

• Nieuwkomer
  • February 19, 2025

Ik heb 14 dagen geleden gepost met dezelfde problematiek. Wat ik in de tussentijd heb gedaan is op meerdere paarden tegelijk wedden. Ik heb gelezen dat sommige oudere apparatuur niet even goed werkt op de nieuwste wifi standaard. Ik heb de 2.4 en 5 GHZ teruggezet een oudere(?) WIFI standaard. Zie afbeelding beneden.

Tevens heb ik een EXTRA wifi netwerk aangemaakt op 2.4GHZ en daar alle randapparatuur op aangesloten (wireless speakers, TV’s, camera’s, Google Nests, etc).

En ook de WIFI van oudere randapparatuur uitgezet (vaatwasser, een Samsung TV van 13 jaar oud). Geen idee wat het is geweest, maar ik heb nu geen uitval meer... 

• Auteur
  • Topper
  • February 20, 2025

Welkom terug! hoe branden de lampjes op je superwifi punten?

Dankjewel! Voordat ik de aangedragen oplossing van “Horch” probeer, waarvoor dank! eerst nog een reactie op uw vraag: alle lampjes van het modem zelf branden constant groen, een super wifi groen en het superwifipunt op de 1e verdieping oranje. Omdat dit modem (op de1e verdieping) regelmatig terugvalt van groen naar oranje, nadat ik alles voor de zoveelste keer gereset heb, heb ik dat zo gelaten omdat er wel wifi is, alleen iets trager. Het modem op de begane grond blijft langer groen branden, als dit veranderd van kleur is het modem op de 1e verdieping meestal ook veranderd van kleur. Het betreft 2 zwarte super wifi punten.

wordt er moedeloos van, vooral omdat alles resetten snel een uur duurt en na de reset niet altijd alles goed werkt en je weer opnieuw moet resetten… we denken er nu zelfs over toch maar weer naar ziggo over te stappen, daar hebben we in alle jaren dat we daar een abonnement hadden één keer moeten resetten…

• Topper
  • February 20, 2025

Hoi Martin. het heeft weinig met je provider te maken (want je hebt internet), maar alles met je wifipunten. De kleur oranje betekent dat het wifipunt niet optimaal is ingericht (waarschijnlijk niet bekabeld en via Wifi staat ie te ver waardoor die overschakeld naar 2.4 GHz).

Tekstje uit de kennisbank: Brand het lampje langer oranje? Dan betekent dit een werkende verbinding, maar niet optimaal. Bij een bekabeld aangesloten SW2 betekent dit dat deze op een 100 of 10 Mbit poort zit. Bij een draadloos aangesloten SW2 betekent dit dat deze op 2.4GHz wifi zit. 

De oplossing is dan het punt wat dichter bij het andere punt te plaatsen.

Voor de goede orde: je hebt een Box V12, vervolgens een zwart wifi punt bekabeld? aangesloten en daarna een onbekabeld zwart wifi punt?

Het is lastig te bepalen wat een oplossing voor het wegvallen van wifi van je vrouw kan zijn maar als je dingen wilt uitproberen:

1. het oranje wifi punt eens een uurtje bekabeld aan de V12 hangen → dan wordt in ieder geval de firmware geupdated. En zou die groen moeten zijn.
  2. Even controleren of het e.e.a. nu goed in mesh draait. Dus uitzoeken of en hoeveel netwerken je nu ziet in huis (als het goed is moet dat er maar 1 zijn) en geen verschillende netwerken die elkaar in de weg zitten.
  3. idealiter sluit je de wifi punten aan met een kabel. Als dat niet lukt kan dat ook onbekabeld, maar dan niet te ver van elkaar. Ik vermoed dat dat de oorzaak van het oranje lampje is.
  4. de vraag is waardoor wifi bij je vrouw steeds wegvalt. Vandaar stap 2. 
  5. Maar de oplossing van Thomas lijkt ook prima: gewoon alles op 2.4 Ghz instellen.
  6. De oplossing van wisselen van provider kan ook. Dan krijg je nieuwe spullen.  Je kunt ook de wifi punten te koop aanbieden en zelf een ander mesh set kopen en installeren (deco - best plug en play of whatever). Op zich zijn de witte en zwarte superwifi punten best goed, al maakt KPN wel een puinhoop van de firmware.
  7. Geen idee of de wifi bij je vrouw op steeds dezelfde locatie wegvalt. Dan zou het oranje branden en wegvallen van wifi samen kunnen hangen. Je kunt tegenwoordig voor 2,5 euro een extra wifi punt huren bij KPN en door een extra wifi punt te plaatsen zou je een ‘groen’ netwerk krijgen. (maar nogmaals, zelf even uitzoeken  of testen of dat oranje en het wegvallen van wifi samenhangen of niet).

• Auteur
  • Topper
  • February 20, 2025

Beide zwarte wifi punten zijn draadloos. Bekabelen gaat moeilijk. In ieder geval bedankt voor je reactie!

Mijn vrouw heeft inderdaad alleen problemen in de woonkamer op de plek waar zij normaal zit, net iets verder weg dan ik. In de eetkamer heeft ze er geen last van. Het lijkt dus aan het wifi punt in de woonkamer te liggen, waar ook de tv op aangesloten is (ook draadloos). Ik hoop dat Thomas van KPN ook nog reageert, voor dat ik alles omzet op 2.4 GHz.

• Topper
  • February 21, 2025

Ok. Is dat wifi punt in de woonkamer ook diegene die oranje wordt? Dat zou betekenen dat de afstand sowieso te groot is. Waar staat de box v12?

Wat je eventueel kunt proberen is het andere wifipunt even tijdelijk tussen de box en woonkamer te plaatsen en desnoods ook een andere locatie voor het wifipunt dichtbij de woonkamer. En dan even kijken of de wifi bij je vrouw nog steeds wegvalt. 

Met name nieuwbouw huizen zijn qua wifi problematisch (mijn ervaring is met name tussen niet lekker loopt, maar geen idee hoe jouw huis indeling is) en misschien heb je simpelweg te weinig wifi punten.

• Auteur
  • Topper
  • February 21, 2025

Nee, het wifi punt in de woonkamer is groen. De box v12 hangt in de meterkast op ca. 8 meter afstand.

OK weer bedankt voor het meedenken! 

• Auteur
  • Topper
  • February 21, 2025

Mijn vrouw zit dichterbij het groenbrandend wifi punt dan ik (3,5 meter ervan af). En ik heb geen problemen omdat ik waarschijnlijk dichterbij de v12 box zit. Het lijkt erop dat het superwifi punt soms geen contact maakt…

• Topper
  • February 21, 2025

Ok. je hebt een Box v12 en een zwart wifi punt op ongeveer 8 meter (met groen lampje). Tenzij je muren van metaal zijn, zou dat prima moeten werken.

Dat kun je zelf ook testen: ik meen af te leiden dat je TV op dat zwarte wifi punt zit. Als je TV niet stottert / goed werkt, dan werkt dat zwarte wifipunt prima / heeft die een goede connectie.

Dan zit het probleem eerder denk ik in je netwerk instellingen. Misschien goed om eens te kijken met welk netwerk jij verbindt en welk netwerk je vrouw verbindt. Begin eens te kijken welke netwerk namen je uberhaupt tegenkomt. Mogelijk dat het in je netwerk instellingen niet goed gaat (aparte netwerken, etc.). De eerdere oplossing om alles op 2,4 Ghz over te zetten zou dan ook al kunnen werken.

Je kunt ook even in de instellingen van de V12 (en van het wifipunt) kijken wie er op welk moment verbonden is en wat de netwerk instellingen zijn.

En dan laten we dat oranje kleurend wifi punt (op de bovenverdieping?) nog maar even buiten beschouwing (al kan het er wel mee samenhangen) omdat waarschijnlijk de woonkamer meer prio heeft.