Skip to main content
Vraag

Wifiversterkers werken niet meer na overstap op glasvezel

• May 6, 2026
  • 8 reacties
  • 72 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemiddag, na installatie van de glasvezel werken mijn beide ronde versterkers niet goed meer. De kleur is paars, ondanks dat ik ze gereset heb. Wat te doen. Volgens de brief van KPN kan ik niet terug naar de oude situatie, anders deed ik dit direkt. 

8 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2026

Beste ​@Klawo heb je de witte of de zwarte ronde?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 6, 2026

Beste Jan, 

Ik heb 2 zwarte ronde superversterkers , en 1 heb ik aan de praat gekregen door de kabel aan het modem te prikken, maar de 2e die op op de 1e verdieping heb staan blijft paars branden. De heb ik nodig voor mijn computer. Ik heb geprobeerd de 2e vlak in de buurt van de eerste te ressetten met een pinnetje maar dat gaf geen resultaat. Morgen ga ik proberen om ook via een kabel deze aan de praat te krijgen. Persoonlijk baal ik behoorlijk van deze situatie. Voor de glasvezel werkte alle prima en nu heb je dit weer. Ben ik een halve dag bezig om weer een verbinding met mijn pc te krijgen. Waardeloos

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • May 7, 2026

De tweede die paars blijft branden zul je inderdaad ook met een kabel direct op het modem moeten aansluiten nadat deze gereset is. Na ongeveer een 30 minuten zou die het moeten doen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 7, 2026

Nou, de 2e aan de modem gekoppeld en natuurlijk ging hij groen branden. Een kwartier later losgekopeld en naar boven  geplaatst. Groen-Rood-Oranje Rood -Groen- Rood….. dus dat signaal van de modem is niet sterk genoeg om een goed signaal te geven. Voor de glasvezel alles prima en nu problemen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan ik terug naar het oude systeem? 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 7, 2026

Beste ​@Klawo als je eenmaal op glasvezel over bent is dat definitief en kun je niet terug naar koper.

Maar koper of glas heeft niets met de wifi te maken.

Na een kwartier de wifi loskoppelen is te snel, wacht minimaal een ½ uur en haal dan pas los en verplaats.

Het kan ook zijn dat je draadloze wifipunt te ver van de modem staat en daardoor zijn verbinding kwijt raakt.

Hou een maximum draadloze afstand van ongeveer 5 meter aan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 7, 2026

Ik heb de Super wifi versterker 1 uur aan de modem gekoppeld en hem weer naar de eerste verdieping gebracht. Na wat knipperen op rood en groen bleef hij gelukkig op groen staan. Toch vind ik het maar bijzonder dat ik eerder op de koperdraad nooit geen problemen heb gehad met de wifi. Maar hopen dat het zo blijft. Trouwens als het is wat jij zegt dat ik een afstand van maar 5 meter moet aanhouden voor deze SUPERWIFI apparaten ik dit wel erg weinig vind. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 7, 2026

Maar hopen dat het zo blijft. Trouwens als het is wat jij zegt dat ik een afstand van maar 5 meter moet aanhouden voor deze SUPERWIFI apparaten ik dit wel erg weinig vind. 

Beste ​@Klawo Het is gewoon een de facto standaard voor wifi apparatuur ongeacht het merk en type, zeker binnenshuis met allerlei wifi-obstakels.

De 2.4-band kan theoretisch verder reiken, maar is minder snel.

De 5.0 band is theoretisch sneller, maar reikt minder ver.

Sommige wifiapparatuur is richting gevoelig en moeten elkaar ‘aankijken’, net zoals bij straalzenders, maar dan wordt dat in de regel ook vermeld in de installatiehandleiding.

Persoonlijk had ik vroeger ervaring met D-Link die stelde dat ze elkaar moesten kunnen zien.😎

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 7, 2026

Ok Jan, weer wat geleerd. Achteraf had ik mijn draad beter kunnen laten liggen. Dus eigenlijk moet je meer van die versterkers hebben. Maar dan zit je natuurlijk wel het een stopcontact, en dat kan een probleem zijn. Want (onderweg) heb ik die niet. Maar goed we moeten het er zo maar mee doen. Maar in principe had ik liever achteraf gezien dan, gewoon de koperdraad gehouden. Had ook een goed beeld, goede verbinding boven, beter dan nu met die glasvezel, nooit geen uitval of wat ook gehad, en nu twee dagen bezig geweest om het spul weer draaiende te krijgen. Het wrange is wel dat mijn buurman verleden week overstapte van Ziggo naar KPN en alles, glasvezelkastje de wifi werd keurig door een monteur aangelegd, zodat alles werkte. Ik als zeeeeer lange klant van KPN heb ook om een monteur gevraagt, (ben 83 jaar) maar kon wel een krijgen maar moest het betalen. Dus het kriebelde wel een beetje. Maar misschien moet ik wat vaker overstappen. Dan wordt het voor je gedaan.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden en hulp hier verkregen

groeten