Ik weet dat er verschillende topics lopen maar graag wil ik hier graag nog apart en uitgebreid mijn verslag (beklag?) doen over de ervaringen met KPN TV+.
De problemen zijn erg en soms minder erg, dat wisselt letterlijk per update van de firmware en app. Wellicht dat iemand van KPN ons nog kan voorzien van tips aan de hand van mijn (hopelijk voldoende gedetailleerd omschreven) opstelling :)
Opstelling:
- TV: Sony KD-55XF9005 (verbonden met hoge kwaliteit 8K HDMI kabel naar TV+ box)
- Surround: Sony BDV-N7200W (optische kabel verbonden gehad maar werkte niet goed dus geluid via HDMI)
- KPN TV+ box (KPN TV+ app 1.107.4 / KPN TV+ firmware 0.20.8)
- KPN Box 12 (geen WiFi actief)
- 1GB glasvezel
- 3x TP-Link Deco x20 (t.b.v. WiFi)
- KPN TV+ box loopt (nogmaals, voor de zekerheid; bekabeld) via x20 satelliet waar een kabel aan hangt. Deze fungeert als switch (bekabeld) en draadloos AP (ook zonder succes geprobeerd met directe kabel tussen KPN Box 12 en KPN TV+ box)
- IGMP op de Deco is ingeschakeld
- Klant sinds de KPN TV+ box beschikbaar is gekomen voor het grote publiek (begin januari 2023)
- Ik onderbreek elke nacht de stroom om 03:30 middels een Philips Hue stekker de KPN TV+ box in een poging de rest van het gezin te ontzien bij het gebruik van het ding. Doe ik dat niet dan treden er al vrij snel problemen op wanneer de TV+ box in de ochtend gebruikt wordt. Ik heb geen problemen met updates, die komen overdag vaak binnenrollen (en anders controleer ik handmatig)
Problemen:
- Lipsync op sommige kanalen (vooral NatGeo lijkt hier last van te hebben)
- Sporadisch geen geluid bij gebruik van Netflix (starten serie). Vaak nadat de Box tijdje aan heeft gestaan.
- Sporadisch geen geluid bij gebruik van Disney+ (starten serie). Vaak nadat de Box tijdje aan heeft gestaan.
- Geluid start soms nog steeds veel later dan er beeld is (is wel sterk verbeterd - je moet niet teveel of te snel willen "zappen")
- Box loopt heel soms vast (gelukkig hangt er een Hue stekker tussen)
- Soms er er ook geen geluid bij het live TV kijken
- Ondertiteling start soms niet of loopt niet in sync
- Volumes wisselen soms sterk
Ik heb al heel veel topics op het forum gelezen en ook al veel instellingen geprobeerd. Soms juist specifieke dingen ingeschakeld (en dan is het weer goed) om ze vervolgens weer uit te schakelen omdat een update ogenschijnlijk weer roet in het eten gooit (passthrough instellingen voor geluid bijvoorbeeld).
Al met al zijn wij best teleurgesteld in het geheel. Bewust heb ik nog geen telefonisch contact gezocht omdat de meeste problemen van tijdelijke aard zijn. Als het niet werkt dan haal ik vaak (soms van afstand) stroom van de TV+ Box en dan gaat het wel weer.
Tot slot, mag gezegd worden; als hij wel een periode goed functioneert dan is het zeker een mooi apparaat. Alleen de problemen van het afgelopen half jaar maken dat wij nog niet volop hebben genoten van het kijken van TV en dat vinden we jammer.
Mocht iemand nog specifieke tips hebben met betrekking tot mijn opstelling dan hoor ik het graag!