Skip to main content
Jubileum

15 jaar KPN Community: Een kijkje in de cijfers

• November 11, 2025
  • 8 reacties
  • 222 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

In onze viering van het 15-jarig bestaan van de KPN Community, willen we deze keer stilstaan bij wat cijfers uit en over deze 15 jaar. Dus hebben we een aantal leuke grafieken, tabellen en lijsten in elkaar gezet. Lees je mee?

Van 2011 tot het heden

Hoewel de KPN Community al sinds november 2010 bestaat, zie je dat allereerste begin niet meer terug. In die tijd draaide de community namelijk nog op andere forumsoftware.

In 2011 gingen we over naar de forumsoftware van Lithium.

En bij die migratie zijn alle oudere topics en reacties niet meegenomen. Wat wél is gebeurd toen we in 2016 overgingen naar Gainsight (toen nog InSided), onze huidige leverancier.

Dit betekent dat alle cijfers hieronder gaan over de periode 1 juli 2011 t/m 31 oktober 2025.

Om te beginnen: oud en nieuw

We trappen af met een terugkijkje naar het allereerste (nog bestaande) topic op de Community! Gepubliceerd op 10 juli 2011, en speciaal voor de feestelijkheden even weer het archief opgediept.

En een vooruitkijkje naar het allernieuwste topic vandaag, of vannacht moet ik eigenlijk zeggen op 11 november 2025 om 02:38 gepubliceerd:

Razende reacties

Wij, maar vooral jullie, de communityleden, zijn een stel kletskousen. In het afgelopen anderhalve decennium zijn er bijna twee miljoen berichten geplaatst. Hieronder zie je hoe deze berichten zijn verdeeld tussen topics en reacties, gebruikers en moderators, en vragen en gesprekken.

Meer of minder reacties

De meeste geregistreerde gebruikers plaatsen niet zoveel reacties. Ze maken eens een topic aan voor een probleem of vraag, of ze reageren wat in een bestaand topic. En nadat het probleem is opgelost of de vraag beantwoord zijn ze vaak weer weg.

Er zijn ook heel veel leden die zich wél registreren, maar in de praktijk alleen maar lezen. En misschien eens hier en daar een like uitdelen.

Beide deze dingen zijn helemaal prima. Ook op die manier draag je bij en ben je onderdeel van de KPN Community.

Aan de andere kant hebben we dan die communityleden die juist wel blijven hangen en terugkomen: meer berichten plaatsen, topics aanmaken, andere leden helpen. Waar wij heel blij van worden!

Leden met de meeste reacties

Maar, wie zijn nou die leden (én moderators) die het meest schrijven op onze community? Dat hebben we uitgezocht!

Gebruiker totaal aantal reacties   Moderator totaal aantal reacties
wjb 75.204   Marcia 31.190
PeterG 66.563   Erik 29.733
Nick83 39.495   Erwin 28.316
Noordzee 38.759   Alex 24.800
Dennis Overbeek 23.071   Jasper 17.984
Joep1965 22.754   Vikash 16.904
RobinFlikkema 22.546   Thomas 16.780
RBxx 18.583   Maja 15.800
huistijger 15.127   Alexandra 9.682
Joop2011 14.370   Denise 9.100

Topics met de meeste reacties

De andere kant van het verhaal zijn dan de topics zelf. Welke topics trekken de meeste aandacht op een manier dat mensen er ook willen reageren?

1. 8.938 reacties

2. 8.912 reacties

3. 6.759 reacties

4. 6.291 reacties

5. 2.960 reacties

6. 2.783 reacties

Leuke likes en adequate antwoorden

Naast het zelf schrijven van reacties, kun je ook reacties van anderen een like geven als je deze waardeert. En reacties kunnen als beste antwoord gemarkeerd worden - door de topic starter, of door een moderator. Hier willen we dan ook graag meer van weten. Wie heeft er de meeste likes en gemarkeerde antwoorden? In deze tabellen hebben we alleen gekeken naar communityleden, niet naar moderators. 

Gebruiker totaal aantal ontvangen likes
PeterG 34.022
wjb 30.856
Noordzee 27.302
RBxx 16.349
Nick83 14.723

Gebruiker totaal aantal gegeven likes
PeterG 35.916
Noordzee 22.825
driemaster 16.439
Dennis Overbeek 9.876
huistijger 9.876

Gebruiker totaal aantal gegeven beste antwoorden
Noordzee 10.377
PeterG 7.842
RBxx 4.699
wjb 3.695
Nick83 2.699

Best wat Bekijks

Een van de speerpunten van de Community is dat we topics en artikelen willen hebben, en schrijven, waar andere klanten en bezoekers wat aan hebben. Een van de dingen waar we dat mee kunnen beoordelen is hoe vaak een topic of artikel bekeken wordt.

Meest bekeken topics in het algemeen

1. 837.549 keer bekeken

2. 784.529 keer bekeken

3. 620.862 keer bekeken

4. 614.495 keer bekeken

5. 4644690 keer bekeken

Meest bekeken Kennisbank artikelen

1. 344.865 keer bekeken

2. 309.285 keer bekeken

3. 276.903 keer bekeken

Meest bekeken Product Updates

1. 99.546 keer bekeken

2. 40.243 keer bekeken

3. 36.768 keer bekeken

Moderators door de tijd heen

Als afsluiter kijken we naar de moderators van de afgelopen 15 jaar.

KPN Community team

In den beginne was er geen community-team. Het reageren op het forum werd gedaan door ad hoc moderators, onderdeel van het Webcare Team. In augustus 2014 werd besloten dat de Community toch echt een eigen team moest hebben. 

Het huidige Community Team bestaat uit 15 vaste moderators en Communitymanager ​@Shyrin van KPN. Plus een drietal collega's van Webcare die hier kunnen bijspringen als het heel druk is. Of wij allemaal de hort op zijn 😁

Hoe lang is werkt een moderator?

Wat hier dan opvalt is vooral ​@Remco van KPN . Want Remco is pas sinds 1 juli 2022 officieel onderdeel van het KPN Community Team. Daarvoor zat hij een deurtje verderop bij de collega's van Webcare. En in die hoedanigheid heeft hij al zo vroeg als 2013 op de community gewerkt.

Voor ​@Jasper van KPN geldt iets vergelijkbaars. Hij begon ook vanuit Webcare, en heeft vervolgens een hele tijd specifiek Telfort gedaan, Webcare en Forum. Want Telfort had z'n eigen forum. In november 2020 werd het Telfort forum samengevoegd met het KPN Forum, en werd Jasper dus ook officieel een KPN moderator (net als Alexandra, en Alex, trouwens). 

Om af te sluiten: oud en nieuw

Nu ben ik ook wel  benieuwd wie dan eigenlijk de eerste moderator van de Community was. Dus ben ik gaan spitten en dat is Daan. Hij was een van de allereerste die, nog ad hoc, ingezet werd om op het forum te reageren op klantvragen. Zijn account hier is aangemaakt op 11 juli 2011.

Daar staat dan tegenover dat we ook een laatste moderator moeten hebben. Wie is het meest recent toegetreden tot het Community Team? Dat is Arjan van KPN. Hij kwam ons team versterken per 2 december 2024.

Zin in een raadspelletje?

In de banner bovenaan dit topic heb ik enkele cijfers staan. Al deze cijfers verwijzen naar iets op of rondom de community. Kun jij raden wat elk cijfer betekent?​

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 11, 2025

Mooi artikel ​@Erik van KPN ! 👍

Dat raadsel is mij te ingewikkeld. Hooguit die 3 van drie gevierde lustrums kan ik bedenken. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Een heel mooi overzicht idd! Complimenten!

Het is een beetje een tijdreis zo. Leuk om weer het topic ‘Het nieuwe menu’ te zien. In dat topic heb ik heel veel feedback gegeven. Het was echt heel leuk om samen met andere gebruikers dat nieuwe tv-menu beter en beter te maken.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 11, 2025

Wat een cijfers en wat heb je veel goede antwoorden gegeven ​@Noordzee. Petje af. Dat raadsel is erg lastig natuurlijk. 9726 is het aantal bestelde dozen met koekjes bij de koffiedeal toen bleek dat het verzenden gratis was 🤣

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • November 12, 2025

Dat raadsel is mij te ingewikkeld. Hooguit die 3 van drie gevierde lustrums kan ik bedenken. 

Is niet de bedoelde betekenis, maar ook een goede insteek!

Petje af. Dat raadsel is erg lastig natuurlijk. 9726 is het aantal bestelde dozen met koekjes bij de koffiedeal toen bleek dat het verzenden gratis was 🤣

Ik ben best een voorstander van 9726 dozen koekjes, vermoed dat de portiers op onze locatie hier echter minder blij mee zijn...

Hintje voor de cijfers
3, 21 & 163 hebben te maken met het platform
17 en 9726 hebben te maken met het fysieke team

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 13, 2025

Ik kan me de overgang naar Insided nog goed herinneren. Een aantal gebruikers waren daar ook bij, waaronder ik.

Het werd nachtwerk!! Pas rond 01:30 uur verlieten we het kantoor pas.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat was ook een hele operatie vermoedelijk ​@PeterG . Tof dat je daar toen bij kon zijn!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 13, 2025

Is 17 het aantal medewerkers van de forumafdeling, en 9726 van de gehele klantenservice/webcare? 🙂

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • November 13, 2025

Half goed, ​@Lvd91

17 is inderdaad het aantal medewerkers van ons team: 15 moderators, Community Manager ​@Shyrin van KPN en onze teamlead ​@Christian_