Zoals ik al had gezegd, raadsel zijn niet mijn ding maar beloft maakt schuld. Ik geef toe, deze twee zijn niet van mijn hand maar ik heb een toegewijde poging gedaan iets leuks uit te zoeken. En als het dan al te gemakkelijk mocht zijn, meteen maar even twee zodat je toch iets te doen hebt.
De eerste:
Voor het paleis van de koning staan 2 wachters. Je komt alleen binnen als je het wachtwoord weet. Op een dag kwam er een dief, hij wist de code niet dus ging hij wachten totdat iemand de code zei. Diezelfde dag kwam de groenteboer groente brengen, de wachters hielden hem tegen en zeiden:’ Twaalf ‘. De groenteboer wist het antwoord meteen en zei:’ zes’. Het is goed zeiden de wachters en lieten hem naar binnen. De dief besloot om nog even te wachten.Een tijdje later kwam ook de slager om vlees te brengen. De wachters hielden hem tegen en zeiden:’ acht’. De slager moest even na denken en zei toen:’ vier’. Dat is goed, antwoordden de wachters. De dief wist het bijna zeker en besloot om nog even te wachten. Een tijdje later kwam ook de visboer vis brengen. Alweer hielden de bewakers hem tegen en zeiden:’ zes’. De visboer antwoordde heel snel:’ drie’ Dat is goed, zeiden de bewakers.Nu wist de dief het zeker en liep naar de bewakers, weer hielden de bewakers hem tegen en zeiden: tien’. De dief zei gelijk:’ vijf’.
Fout! zeiden de bewakers. Hij werd meteen in de boeien geslagen en naar de cel gebracht.
Wat wel het goede antwoord?Â
Â
De tweede:
1 - 3 - 7 - 15 - 31 - 63 - ?
Welk getal komt er in dit rijtje na 63?
Â
Zoals gebruikelijk antwoorden graag in het wit.
Â
Â