Skip to main content
Sticky

Een poll voor jou: doe je mee met Earth Hour?

• March 24, 2026
  • 13 reacties
  • 201 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Na Digital Cleanup Day is het tijd voor een volgend moment om stil te staan bij onze impact: Earth Hour! Wereldwijd doen mensen dan een uur lang het licht uit als symbool voor aandacht voor klimaatverandering en energiebesparing. Maar Earth Hour is meer dan alleen een uurtje in het donker. Het is vooral een moment van bewustwording: wat kunnen we – ook ná dat uur – anders of beter doen?

Wat houdt Earth hour precies in?

Misschien ken je ons artikel van vorig jaar nog wel? Dit jaar vindt het plaats op zaterdag 28 maart om 20:30 uur. Tijdens Earth Hour zetten miljoenen mensen, bedrijven en organisaties hun verlichting uit. Bekende gebouwen gaan op zwart en overal ter wereld staat men stil bij het onderwerp duurzaamheid. Het effect van dat ene uur zit minder in de directe energiebesparing en juist meer in het grotere geheel: bewustwording gesprekken en kleine gedragsveranderingen die blijven hangen. 

Wat doen wij?

Duurzaamheid is voor ons geen eenmalige actie, maar iets waar we hele jaar door aan werken. Tijdens Earth Hour schakelen we op onze kantoren het grootste deel van de logo’s en lampen uit. Ook de LED-Wall in Rotterdam staat tijdens Earth Hour uit!

En onze inzet gaat verder. We werken steeds door aan verduurzaming door:

• 100% gebruik van groene stroom
  • Energiezuinige netwerken en datacenters
  • Slimme verlichting en bewegingssensoren in gebouwen
  • Actieve vermindering van afval en CO₂-uitstoot

Wat kun jij doen?

Earth Hour is een mooi moment om stil te staan bij je eigen gewoontes! Een paar simpele ideeën waarmee je zelf (extra) bewust bezig kan zijn:

💚Doe het licht uit in ruimtes waar je niet bent of hoeft te zijn

💚Pak een keer vaker de fiets of benenwagen in plaats van de auto of het OV

💚Zet je schermen en apparaten aan het einde van de dag uit, of eerder als je ze niet meer gebruikt

💚Gebruik dit uur om na te denken: wat kan ik structureel veranderen?

En na dat uur?

Misschien wel de belangrijkste vraag: wat neem je mee na Earth Hour? Juist kleine, blijvende veranderingen maken op de lange termijn het verschil. Kijk voor meer inspiratie op de website van Earth Hour: ze hebben verschillende verfrissende ideeën voor je

Kende jij Earth Hour al? En als je meedoet: hoe gebruik jij dat uur?

Doe jij mee met Earth Hour?

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 24, 2026

Wat doet wij?

Het is  Wat doen wij? volgens mij ​@Alexandra van KPN 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hehe, je hebt natuurlijk gelijk ​@JanD 😁 dank, aangepast! En, ga jij zelf ook meedoen aan Earth Hour?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 24, 2026

Hehe, je hebt natuurlijk gelijk ​@JanD 😁 dank, aangepast! En, ga jij zelf ook meedoen aan Earth Hour?

Ik heb gestemd.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Alexandra van KPN 

Ik doe niet mee aan “Earth Hour”, omdat ik van mening ben dat dit gewoon 365 dagen per jaar geldt, en niet op één avond per jaar, ook al is het uiteraard goed bedoeld.

Daarnaast voldoe ik al aan de door jouw gestelde punten (wat kun jij doen):

Wat kun jij doen?

Earth Hour is een mooi moment om stil te staan bij je eigen gewoontes! Een paar simpele ideeën waarmee je zelf (extra) bewust bezig kan zijn:

💚Doe het licht uit in ruimtes waar je niet bent of hoeft te zijn

💚Pak een keer vaker de fiets of benenwagen in plaats van de auto of het OV

💚Zet je schermen en apparaten aan het einde van de dag uit, of eerder als je ze niet meer gebruikt

Alleen doe ik dat op alle 365 dagen per jaar!!
Ik doe vrijwel alles te voet (wandelen) of ik pak de trolleybus 🚎🚎 die op groene stroom rijdt, als ik aan de andere kant van Arnhem moet zijn.

De andere twee punten die je benoemd, doe ik sowieso al standaard.
Ook gebruik ik alleen LED verlichting in huis, wat weinig energie kost.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

Ondanks een halfvol glas ben ik bang dat door lokaal wanbeleid en globale achterlijkheid het licht te zijner tijd vanzelf uit gaat……..

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

Als wij het licht uit doen in huis, hebben we helaas genoeg licht van de hockeyvelden en de verlichting in de kassen in de buurt… ook de verlichting van rijkswegen doen een duit in het zakje…

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 24, 2026

Hier doe ik niet aan mee. Aangezien ik dag in dag uit zelf al bewust omga met o.a. verlichting en elektriciteit. 😊

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ik heb ook gestemd en gekozen voor “Ja, vooral als moment van bewustwording” ✔

Ik probeer zo bewust mogelijk om te gaan met energie, maar ik geef ook eerlijk toe dat het echt beter kan. Soms staat de tv voor niets aan, er kan hier thuis wat korter gedoucht worden en die elektrische deken is ook niet altijd nodig: al is het wel lekker comfortabel…

Dit jaar doe ik er juist bewust aan mee, vooral om mijn tienjarige ermee kennis te laten maken en het bewustzijn te vergroten. Het wordt komende zaterdag een kaarsenavond: samen eten bij kaarslicht! 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Ik zet de apparaten niet helemaal uit, maar wél op stand-by. 

Ook sinds niet zo heel lang geleden aangeleerd: vaatwasser en wasmachine overdag aanzetten en vooraal icm zonnepanelen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 24, 2026

Ik zet de apparaten niet helemaal uit, maar wél op stand-by. 

Ook sinds niet zo heel lang geleden aangeleerd: vaatwasser en wasmachine overdag aanzetten en vooraal icm zonnepanelen. 

Ik wel. Geen enkel apparaat laat ik staan op stand-by. Geloof het of niet, maar ik haal mijn modem en tv-toestel zelfs af van de stroom, als ik het niet gebruik. 😁

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik heb ook gekozen voor moment van bewustwording. Ik dacht altijd al redelijk groen bezig te zijn maar ik zie dat ook ik nog best wat stappen kan maken. Soms is het zo verleidelijk om toch de auto te pakken in plaats van de fiets. En ik denk dat ik qua uitschakelen van elektrische apparaten ook wat kan winnen.  

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • March 25, 2026

Hier doe ik niet aan mee. Aangezien ik dag in dag uit zelf al bewust omga met o.a. verlichting en elektriciteit. 😊

Hier idem ​@Raspberry , we zijn al 14 jaar van het gas af, rij hybride met stekker en binnen onze woonplaats doe ik alles op de fiets. Heb geen zin om as. zaterdag in het donker te gaan zitten, we doen er al heel veel aan, alle apparatuur gaat ‘s nachts zelfs van de stand-by af, helemaal uit dus.  De signaalwerking van deze actie is overigens prima.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Ik heb er niet eens bij stilgestaan dat deze actie er was, dus Nee heb er niet aan mee gedaan, maar zoals meerdere ben ik wel bewust bezig met mijn verbruik in huis, wat resulteert in een lage energierekening.

Zoveel mogelijk benut ik ook de Zonnepanelen, wat alleen lastiger is als je werkt dan kan je niet zonder allemaal automatische aansturing of planning iets van die energie gebruiken, daarnaast als je een wasmachine aan zet gaat die qua verbruik een relatief korte periode in een heel hoog verbruik en daarbuiten is het meestal niet zo veel, dus mocht je zoiets met Zonnepanelen willen opvangen moet je een groot dak hebben die behoorlijk gevuld is. Heeft dat zin, nee helaas niet, want we overbelasten het netwerk ermee en met de teruglever kosten die ze tegenwoordig in rekening brengen word je er ook niet veel beter van.

Wat betreft gasverbruik, kan ik zeggen dat de laatste keer dat mijn verwarming aan heeft gestaan 12 januari geweest is en mijn huis momenteel ruim 20 °C is en nee de isolatie is echt niet super, gaat dit jaar nog wel beter worden, al kom ik dan eerder in een hete woning in de zomer vanaf 2027. Mijn voordeel is dat ik mijn woonkamer en balkon op het zuiden heb en dat heel bewust gebruik van weet te maken, zelfs in de zomer behoud ik de temperatuur in huis redelijk laag, ja zonder enige elektronische middelen. Als je de zon buiten weet te houden dan hoef je die immers ook niet af te voeren.

Mijn kinderen probeer ik ook zoveel mogelijk bewust te maken van het energieverbruik en dat ze er rekening mee moeten houden dat ze niet onnodig dingen laten aan staan en deuren moeten sluiten, soms wel lastig om daar zelf nog bewuster van te zijn dat ze dat niet gedaan hebben zodat je ze pas later erop aanspreekt.

Wat ik vooral een goeie vind van de Earth Hour, is dat we iets minder licht gebruiken, we zijn als mens verslaafd aan licht en dat heeft ook zijn weerslag op de natuur. Vooral in de stedelijke gebieden merk je daar veel van. Dieren die daardoor ook een geheel ander ritme krijgen.