Skip to main content
Beantwoord

Fysiek rijbewijs wordt per 2030 niet meer uitgegeven

• February 19, 2026
  • 16 reacties
  • 220 keer bekeken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35

Dan alleen nog digitaal op je smartphone. 

Er is totaal geen rekening gehouden met diegenen die geen smartphone (willen) hebben, zo lijkt het. 

https://topgear.nl/autonieuws/het-nieuwe-rijbewijs-voor-nederland-valt-in-de-smaak-in-het-buitenland-hidden-masterpiece/

Beste antwoord door Raspberry

Niets aan de hand. Ik wil géén digitale rijbewijs, al zou het gratis zijn! 😍

==================

'’Waarom digitaal?
Het kunnen delen van gegevens uit een wallet maakt zakendoen voor burgers veiliger en makkelijker. Zo kun je de gegevens online delen, en deel je alleen die gegevens die nodig zijn. Het digitale rijbewijs wordt minstens zo veilig als het fysieke rijbewijs, met een digitale handtekening van RDW om de echtheid te kunnen controleren. Delen van gegevens doe je alleen als je toestemming geeft. Het rijbewijs als kaartje blijft bestaan, voor wie dat wil. 

16 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 19, 2026

Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat met mijn groot rijbewijs. Die moet ik elke 5 jaar vernieuwen om 1 of andere reden, gaat dat veranderen met zo'n digitaal ding? 

Verder wel bijzonder, blijft het dan een officheel legitimatiebewijs als het digitaal is? En wat als je accu leeg is, gaat de politie met powerbanks rijden?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Grootst mogelijke onzin. Is dit weer een methode om te bezuinigen ? Ik zie hier nog een heleboel “haken en ogen” opduiken. En dan vrees ik dat mijn rijbewijs ook gehackt kan worden. LOL.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

En dan vrees ik dat mijn rijbewijs ook gehackt kan worden.

Hacken is niet eenvoudig. Die staat in een digitale wallet en voor normale hackers met beperkte budget niet te hacken. Wel heeft je een risico dat een oplichter de app opstart om je goedkeuring te vragen. Met je goedkeuring kan hij andere actie ondernemen, b.v. bestelling plaatsen, abonnementen aanvragen, geld overboeken ….

Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat met mijn groot rijbewijs. Die moet ik elke 5 jaar vernieuwen om 1 of andere reden, gaat dat veranderen met zo'n digitaal ding? 

Geldigheidsdatum staat ook in de digitale versie.

Verder wel bijzonder, blijft het dan een officheel legitimatiebewijs als het digitaal is? En wat als je accu leeg is, gaat de politie met powerbanks rijden?

Politieauto (en je eigen auto) heeft ook een accu met USB aansluiting.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • February 19, 2026

Dan alleen nog digitaal op je smartphone. 

Er is totaal geen rekening gehouden met diegenen die geen smartphone (willen) hebben, zo lijkt het. 

https://topgear.nl/autonieuws/het-nieuwe-rijbewijs-voor-nederland-valt-in-de-smaak-in-het-buitenland-hidden-masterpiece/

Volgens de informatie op de website van de RDW kan je straks ook nog gewoon kiezen voor een fysiek rijbewijs . https://www.rdw.nl/over-rdw/nieuws/2025/rdw-ontwikkelt-digitaal-rijbewijs

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 19, 2026

Ook na 2030 kun je gewoon een rijbewijs als kaartje ontvangen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Oktober volgend jaar ben ik aan de beurt voor verlenging van het rijbewijs, ik ben benieuwd. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 19, 2026

Je rijbewijs is nu al digitaal opgeslagen.

Installeer de RDW-app en je kunt je rijbewijs in volle glorie zien, na de nodige beveiligde toegangen gepasseerd te hebben.

Als je ook een auto op jouw naam hebt, kun je binnen diezelfde app ook al je autogegevens raadplegen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • Antwoord
  • February 19, 2026

Niets aan de hand. Ik wil géén digitale rijbewijs, al zou het gratis zijn! 😍

==================

'’Waarom digitaal?
Het kunnen delen van gegevens uit een wallet maakt zakendoen voor burgers veiliger en makkelijker. Zo kun je de gegevens online delen, en deel je alleen die gegevens die nodig zijn. Het digitale rijbewijs wordt minstens zo veilig als het fysieke rijbewijs, met een digitale handtekening van RDW om de echtheid te kunnen controleren. Delen van gegevens doe je alleen als je toestemming geeft. Het rijbewijs als kaartje blijft bestaan, voor wie dat wil. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • February 19, 2026

RDW schrijft: Het rijbewijs als kaartje blijft bestaan, voor wie dat wil. 

Kijk. Dat stond niet in dat artikel. Waar ik van uitging. 

Dan hou ik het bij het kaartje. 

Ik ben nog begonnen met die grote roze lap. Heb m'n rijbewijs alweer 42 jaar.... poeh, word oud.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 19, 2026

Ik al 57 jaar, 1e keer geslaagd, totale kosten Hfl 100,-.

Nu weer goedgekeurd voor 5 jaar tot mijn 80e voor auto, motor, aanhanger, brommer, brommobiel, tractor.😎 ​@PeterG 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Tja, bij Bitcoin hebben ze ook “wallets” (een engels / “duur” woord voor rekening) en toch werden een fors aantal Bitcoin “wallets” leeggeroofd.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 19, 2026

Een wallet is in dit geval een digitale portemonnee.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

@JanD 

De term “wallet” wordt gewoon gebruikt om het woordje "rekening"/”account” niet te hoeven gebruiken. Want bij Bitcoin is er wel degelijk een “derde partij” die - net als bij een bank - bijhoudt wat er allemaal aan transacties gebeurt.

Maar bij de RDW kan dat inderdaad ander zijn.

• February 19, 2026

Gelukkig storm in een  glas water. Laat ik nu net in 2030 moeten verlengen. Dat wordt toch echt een fysieke pas. Ik ga geen ruim € 50,00 betalen voor iets digitaals.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 19, 2026

Gelukkig storm in een  glas water. Laat ik nu net in 2030 moeten verlengen. Dat wordt toch echt een fysieke pas. Ik ga geen ruim € 50,00 betalen voor iets digitaals.

Dat zijn alleen nog maar de legeskosten, daar komen de pasfoto's ook nog bij en de kosten van een eigen verklaring bij het CBR, wanneer nodig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Maar bij de RDW kan dat inderdaad ander zijn.

Het is anders, rijbewijs, ID-kaart en passporten zijn opgeslagen in digitale ID-wallet

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_23_5651