Skip to main content
Beantwoord

Is het mogelijk om Dark Mode te kiezen voor de community?

• June 18, 2025
  • 31 reacties
  • 391 keer bekeken

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11

Is er hier een keuze beschikbaar om het forum in dark mode te zetten? Ik kan het niet vinden. 

Ik vraag dit omdat het dan beter leesbaar en rustiger voor mijn ogen is i.v.m. een oogziekte. (Maculadegeneratie) 

Beste antwoord door Shyrin van KPN

Helaas… geen geluk gehad:

We krijgen de wens voor een dark mode op de KPN Community regelmatig binnen en we begrijpen goed waarom. Het platform ondersteunt dit op dit moment helaas nog niet.

We hebben dit eerder al neergelegd bij Gainsight, de leverancier van het platform en zij zijn bekend met deze wens. Onlangs hebben we het verzoek opnieuw onder de aandacht gebracht bij zowel hen als onze eigen Product Owner, in de hoop dat het hoger op hun roadmap komt.

We hebben ook onderzocht of we dark mode zelf kunnen ontwikkelen. Onze designer heeft daarbij gekeken naar de impact, en die blijkt dusdanig groot dat een eigen implementatie niet realistisch is. Het zou veel tijd kosten, risico’s met zich meebrengen en ook gevolgen hebben voor toekomstige updates van het platform.

Voor nu zijn we dus afhankelijk van Gainsight om deze feature te realiseren. We brengen het verzoek regelmatig onder de aandacht en zodra we weten of – en wanneer – dark mode wordt opgepakt, delen we dat uiteraard meteen! 

31 reacties

• June 18, 2025

Het lijkt er zelfs op dat de dark modus die ik voor mijn tablet en browser heb ingesteld wordt genegeerd.

Ik meen dat dit wel vaker is gevraagd.

JanD
Superuser
  • June 18, 2025

Op mijn mobiel ook eens donker ingesteld, alles wordt donker, behalve het forum🤔😥

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Is dit via de computer? 

Ik gebruik de iPhone (13) het meeste. Dat vind ik makkelijker met (snel) vergoten en voice over. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Op mijn mobiel ook eens donker ingesteld, alles wordt donker, behalve het forum🤔😥

Ja inderdaad. De keuze op de TV ontvanger is er al, het forum zou via mobiele devices erg fijn zijn. De witte achtergrond is echt niet te doen. Dat geeft hetzelfde effect als in het zonlicht kijken. 😰 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Is dit via de computer? 

Ja, Chrome op PC

Ik gebruik de iPhone (13) het meeste. Dat vind ik makkelijker met (snel) vergoten en voice over. 

Accessibility > Per-App Settings →  Enable Smart Invert voor jouw Browser App (b.v. Safari)

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Is dit via de computer? 

Ja, Chrome op PC

Accessibility > Per-App Settings →  Enable Smart Invert voor jouw Browser App (b.v. Safari)

Het werkt, nog niet ideaal, de keuze op het forum zou erg fijn zijn, op deze manier is het geen fijne overgang met apps openen of scherm wisselen, maar het is sowieso rustiger aan mijn ogen. 

Dank je voor het meedenken 👍 

• June 18, 2025

Invert is duidelijk niet hetzelfde als dark modus. Als ik dit op mijn Android 15 tablet activeer, heeft dat een negatief effect op de dark modus setting.

Ik heb dus omkering kleuren aan met de donkere modus, dan wordt zwart juist wit.

Kortom de ontwikkelaar van de forum software moet dit implementeren of de instelling van het apparaat overnemen.

Je kan het goed zien aan de avatars die worden niet correct weergegeven.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • June 18, 2025

Als je Google Chrome gebruikt op de telefoon/tablet, dan vul je in boven bij het adresbalk:

chrome://flags

Dan zoek je daaronder naar: 

Darken websites checkbox in themes setting

En zet deze op: Enable

Even Google Chrome opnieuw opstarten.

Als je de donkere stand van je telefoon nu aan hebt staan, dan is de community voortaan ook in het donkere thema. Zet je de lichte stand weer aan, dan is de community weer licht.

• June 18, 2025

Hmm de setting die Sebas noemt heeft bij mij ogenschijnlijk hetzelfde effect als de invert/kleur omkeer optie. Ik zie naast desktopweergave inderdaad een nieuwe checbox. 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

Met de browser Edge op mijn iPad gaat instellen naar dark mode websites heel eenvoudig.

Of dat prettig is om mee te werken is uiteraard voor ieder een persoonlijke beleving, maar zelf gebruik ik het amper. 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

@Anneke-Anna  op een iPad en waarschijnlijk ook op je iPhone 13 kun je e.e.a. Instellen naar je wens. Onder instellingen - toegankelijkheid - Weergave en tekstgrootte

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

Dank iedereen voor de tips 👍

De meeste tips gebruik ik inderdaad al op mijn iPhone en alleen hier het forum mis ik de optie dark mode. Ik weet dat die optie voor een dark mode vanuit de backend aanwezig is. Het zou fijn zijn wanneer die keuze er op het forum zou zijn. 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

De meeste tips gebruik ik inderdaad al op mijn iPhone en alleen hier het forum mis ik de optie dark mode. Ik weet dat die optie voor een dark mode vanuit de backend aanwezig is. Het zou fijn zijn wanneer die keuze er op het forum zou zijn. 

Waarschijnlijk ondersteunt Gainsight de darkmode niet waar het KPN community platform op draait. 

FamvDijk
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • June 19, 2025

BIj mijn Samsung telefoon is de KPN community gewoon donker wanneer mijn telefoon overschakelt naar de donkere modus...

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

Waarschijnlijk ondersteunt Gainsight de darkmode niet waar het KPN community platform op draait. 

Zou goed kunnen inderdaad.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

BIj mijn Samsung telefoon is de KPN community gewoon donker wanneer mijn telefoon overschakelt naar de donkere modus...

Bij mijn Samsung (prepaid backup telefoon) inderdaad ook.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

De wens is al wel eens eerder voorbij gekomen. We hebben de wens nogmaals onder de aandacht gebracht bij Gainsight, ​@Anneke-Anna. Wie weet!

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • June 19, 2025

Mag ik even inbreken in dit topic om te zeggen dat ik het heel leuk vind om jou hier weer te zien, ​@Anneke-Anna?! 😊

En ook even dit: wat ontzettend rot om te lezen dat je te maken hebt met een oogziekte, dat lijkt me heel lastig in het dagelijks leven. Fijn dat je tóch actief blijft meedoen hier: des te knapper!

(Een community manager die off-topic gaat... maar sommige dingen mogen best even gezegd worden, toch?)

• June 19, 2025

Vreemd mijn Samsung tablet dus niet, niet met de chromebrowser. De browser van Samsung zelf doet het wel ontdek ik net.

Terzijde inderdaad een vervelende reden waarom de topicstarter dit vraagt. Bij mij is het puur praktisch batterij verbruik uitsparen. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

Mag ik even inbreken in dit topic om te zeggen dat ik het heel leuk vind om jou hier weer te zien, ​@Anneke-Anna?! 😊

En ook even dit: wat ontzettend rot om te lezen dat je te maken hebt met een oogziekte, dat lijkt me heel lastig in het dagelijks leven. Fijn dat je tóch actief blijft meedoen hier: des te knapper!

(Een community manager die off-topic gaat... maar sommige dingen mogen best even gezegd worden, toch?)

Aaah dank voor het warme welkom. 🤗Fijn om hier weer de boel op stelten te zetten…. Just kidding 😅😆😉  Dank je wel! 🙏

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

De wens is al wel eens eerder voorbij gekomen. We hebben de wens nogmaals onder de aandacht gebracht bij Gainsight, ​@Anneke-Anna. Wie weet!

Zou fijn zijn, dank voor de genomen moeite 🙏

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

Dank voor de tip ​@TDN 👍

Ik wacht nog even af of de keuze daadwerkelijk beschikbaar komt op het forum en ik heb in ieder geval een 2e (Samsung) toestel die hier de darkmode wel laat zien. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 19, 2025

@Anneke-Anna Met Dark Reader kan je voor ieder website instellen. Met wachten op ondersteuning van KPN forum kan je beter je enkelkinderen overlaten.