Skip to main content
Beantwoord

DVS: Nadelen en problemen met een devolo/DVS

• February 11, 2026
  • 4 reacties
  • 58 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Gevoeligheid voor storingen: DVS-adapters zijn erg gevoelig voor interferentie van andere elektrische apparaten, zoals ledverlichting, zonnepanelen, telefoonopladers en dimmers.
  • Slechte prestaties via stekkerdozen: Ze werken het best wanneer ze rechtstreeks in een stopcontact in de muur worden gestoken. Het gebruik van een stekkerblok of verlengsnoer vermindert de prestaties aanzienlijk.
  • Afhankelijkheid van de stroomgroep: Voor de beste verbinding moeten beide adapters vaak op dezelfde stroomgroep (elektrisch circuit) in de meterkast zitten. Als ze op verschillende groepen zitten, is de verbinding vaak onstabiel of traag.
  • Wisselende internetsnelheid: De snelheid is sterk afhankelijk van de kwaliteit en ouderdom van de stroombedrading in huis.
  • Koppelproblemen: Het kan lastig zijn om de twee kastjes aan elkaar te koppelen (pairen), wat kan leiden tot haperend beeld of wegvallende verbindingen.
  • Onderling niet compatibel: Verschillende merken powerline-adapters werken vaak niet goed met elkaar samen, wat kan leiden tot het wegvallen van het hele systeem.
  • Alleen op één fase: Als de woning een krachtstroomaansluiting (3-fasen) heeft, werkt de DVS niet optimaal als de adapters op verschillende fasen worden aangesloten. 

Ik heb stroom erin laten staan, omdat veel Nederlands dit beter begrijpen.😉

Beste antwoord door Alex van KPN

Ha, die Joop! 

Fijn dat je dit deelt, goede tips. Het blijft inderdaad een hit-or-miss en is erg afhankelijk van het stroomnetwerk thuis en de aangesloten apparatuur. Ik heb tot ik de TV+ box heb gekregen de eerste DVS 200 gebruikt om televisie te kijken op een oudere ontvanger, dit ging verbazingwekkend goed maar dat is geen garantie. Kan me nog herinneren dat kerstlampjes een van de grootste boosdoeners waren. 

Voor andere meelezers nog een toevoeging uit onze Kennisbank:  Draadloze Verbindingsset en storingen oplossen [DVS]

4 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Sommige denken dat het een stokpaartje van mij is, maar dat is het niet.

Uit ervaring weet ik dat de kans dat ze niet werken groter is dan dat ze wel werken.

Het 230 volt netwerk is er ook helemaal niet voor gemaakt.

Werken, dan heb je geluk, maar geeft geen garantie voor de toekomst.

Het beste is uiteraard om UTP kabel overal te leggen.

ëénmalig heel veel werk, maar daarna heel erg veel plezier en strongvrij.

Alternatief kan zijn via WIFI, eventueel met een repeater.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 12, 2026

Ha, die Joop! 

Fijn dat je dit deelt, goede tips. Het blijft inderdaad een hit-or-miss en is erg afhankelijk van het stroomnetwerk thuis en de aangesloten apparatuur. Ik heb tot ik de TV+ box heb gekregen de eerste DVS 200 gebruikt om televisie te kijken op een oudere ontvanger, dit ging verbazingwekkend goed maar dat is geen garantie. Kan me nog herinneren dat kerstlampjes een van de grootste boosdoeners waren. 

Voor andere meelezers nog een toevoeging uit onze Kennisbank:  Draadloze Verbindingsset en storingen oplossen [DVS]

Forum|alt.badge.img+3

Ondanks geen DVS (powelan) betekent niet dat het tv kijken storingsvrij is Joop.

Begrijp je aversie aan dit systeem maar ik heb dit ondertussen aan TV+!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • February 13, 2026

Ondanks geen DVS (powerlan) betekent niet dat het tv kijken storingsvrij is Joop.

Begrijp je aversie aan dit systeem maar ik heb dit ondertussen aan TV+!

Ik begrijp je opmerking niet.

Want ik heb het alleen over de DVS in dit artikel.

Draadloze verbindingsset of te wel de powerline . 

Dat er meer verschillende problemen kunnen zijn, dat weet ik.

Maar daar gaat deze topic niet over.😉