Skip to main content

Poll: Gebruik jij cloud back-ups? Waarom wel of niet?

• 25 maart 2025
  • 24 reacties
  • 183 keer bekeken
Poll: Gebruik jij cloud back-ups? Waarom wel of niet?
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Digital Clean up Day, lichten uit tijdens Earth Hour... en nu door naar Wereld Back-up Dag! Het is weer tijd om na te denken over onze digitale gewoonten! Op maandag 31 maart 2025 is het Wereld Back-up Dag, hét moment om stil te staan bij hoe we onze belangrijke gegevens veiligstellen. Tegenwoordig slaan we zoveel waardevolle gegevens op: van foto’s en documenten tot belangrijke (werk)bestanden. Maar wat als je die ineens kwijt bent of je computer crasht? 

Waarom is back-uppen zo belangrijk?

Een goede back-up is essentieel, en de vraag is niet of je een back-up nodig hebt, maar hoe je dit het beste doet. Back-ups helpen je om verlies van data te voorkomen: denk aan je foto's, belangrijke bestanden maar ook je e-mailcontacten, verschillende contracten die je hebt lopen of de belastingaangifte die we vanaf begin maart moeten doen. Dan heb je geen zorgen meer over die belangrijke bestanden die je per ongeluk verwijdert of gegevens die je niet meer kunt vinden. Of het nu gaat om de cloud of een andere oplossing, het is essentieel om je gegevens veilig te stellen.

Cloud back-ups: ja of nee?

Vorig jaar vroegen we jullie om tips en ervaringen met back-ups, en we zagen dat sommigen van jullie niet zo enthousiast zijn over het idee van je data in de cloud bewaren.

ik vertrouw 'the cloud' voor geen cent.

Gegevens opslaan in cloud ? Moet er niet aan denken !!!

blijf zo ver mogelijk weg uit ‘the cloud'… Moet er niets van hebben. 

Dit jaar zijn we benieuwd: Waarom maak jij wel of geen gebruik van cloudopslag?​​​​​

We lezen graag jouw toelichting op je gekozen antwoord en jouw ervaringen! Wat heeft je wel of niet doen besluiten om cloudopslag te gebruiken? Wat zijn de voordelen of uitdagingen die je hebt ervaren? Misschien heb je ook waardevolle tips die anderen kunnen helpen, bijvoorbeeld over veiligheid, gemak of kosten.

Jouw inzichten kunnen anderen helpen bij het maken van een weloverwogen keuze. We kijken uit naar je reactie!

Gebruik jij cloud back-ups? Waarom wel of niet?

24 reacties

MennoG78
Superuser
  • Superuser
  • 2773 reacties
  • 25 maart 2025

Ik maak gebruik van iCloud ook voor me foto's werkt fantastisch.

En ook met telefoon is geback-upt ermee.

Herinstallatie is hierdoor ook zo klaar en nieuwe telefoon ook zo ingericht.

Jasper van KPN
Moderator

Ik gebruik iCloud daar ook voor inderdaad. Elke nacht wordt er automatisch een back-up gemaakt, ik hoef er niet naar om te kijken 🙂

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ik heb gekozen voor Anders…

Reden, ik doe te weinig aan back-ups.

Met mijn werk zie je genoeg voorbeelden waarbij dat dus niet gedaan wordt en ze dus een probleem hebben. In het verleden vele personen gelukkig mogen maken dat er nog wat gered kon worden.

Wat doe ik wel aan back-ups?

Foto's en video's van de Telefoon gaan in de Google cloud en van de iPad's in de iCloud.

Ik heb nog ergens een back-up optie die ik al jaren niet actief gebruik, maar de kosten daarvan lopen aardig hoog op, ga ik dan binnenkort ook maar eens opzeggen. Ook met het idee van de digital cleanup day.

Ik heb ook nog uit het verleden back-ups staan bij OneDrive, maar ook daar doe ik weinig tot niets mee en dan heb je nog een back-up disk gewoon met USB die soms wel eens gebruikt wordt, maar te weinig om te kunnen zeggen dat ik een kleine schade oploop als ik een uitval zou hebben.

En een andere optie van Back-up die ik nog wel eens gebruik voor foto's van de camera dat is op DVD's branden. Ja kennen jullie dat nog? Dat apparaat gaat een overstap moeten maken naar mijn toekomstige PC.

Gaat er wel eens wat mis?

Ooit had ik een back-upschijf en daar stond allemaal spullen op die ik niet kwijt wilde, heb ik per ongeluk een voeding van een laptop erin gestopt en toen ik een branderig luchtje rook wist ik dat ik in de problemen zat.

Misschien nog een tweede optie, je had vroeger bij vele internet providers opslag voor een website, dan denk je mooi ik heb een back-up voor bepaalde dingen en dan blijkt dat ze de stekker eruit hebben getrokken en ben je het alsnog kwijt.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3525 reacties
  • 25 maart 2025

Ik gebruik een externe SSD als backup.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1204 reacties
  • 25 maart 2025

Gebruik al jaren een Synology NAS. Veilig idee om de backup gewoon thuis te hebben. De NAS maakt automatisch elke nacht een backup naar de NAS van mijn broer, die in een andere plaats woont. Mocht onverhoopt m’n huis afbranden of de NAS defect raken, dan kan ik nog steeds bij m’n gegevens. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6477 reacties
  • 25 maart 2025

Gebruik het wel, maar niet actief.  Heb thuis i.c.m. de Fritzbox 4060 een aantal externe SSDs er aan hangen. Maar maak wekelijks een backup van de schijven naar de cloud. Dit is puur om (ik hoop het nooit mee maken) als er brand uitbreekt, dat niet alles meteen letterlijk in rook is opgegaan. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6945 reacties
  • 25 maart 2025

Ik heb ook een combinatie van een Synology NAS en Cloudopslag lopen. Wel een veilig idee wat mij betreft.

Buurman20
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 85 reacties
  • 25 maart 2025

De windows mappen documenten, afbeeldingen, video’s en muziek gaan met een back-up periodiek naar een externe schijf. En de map documenten alleen nog extra naar OneDrive vanwege de 15GB die maar gratis beschikbaar is en mijn 3 overige mappen muziek, foto,s en video’s alleen al 255GB groot zijn. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3478 reacties
  • 25 maart 2025

Vroeger gebruikte ik cloud om snel paar documenten te syncen. Maar tegenwoordig wordt veel minder gebruikt voor opslaan van persoonlijke bestanden maar om versleuteld toegang gegevens te opslaan. Zo kom ik b.v. bij een reis naar USA of China met een laptop en telefoon die net een fabriek reset hadden, ze mogen deze apparaten controleren maar toch niet vinden. Aankomend op locatie wordt snel van cloud bepaalde bestanden gedownload en de werk/thuis omgeving weer hersteld. Via VPN kan ik weer veilig naar thuis/werk inloggen.

Thuis wordt op NAS en extern HDDs opgeslagen, paar onmisbare bestanden wordt ook opgeslagen bij mijn schoonouders en andersom. 

Interessant om deze artikel te lezen, is wel bedoeld voor het gebruik van cloud bij bedrijven, maar deze woorden hebben veel impact op me gehad.

The Cost of Cloud, a Trillion Dollar Paradox

You’re crazy if you don’t start in the cloud; you’re crazy if you stay on it

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 25 maart 2025

Ook ik gebruik al sinds jaar en dag een Synology NAS voor het back-uppen van documenten.

Onze computers worden automatisch gebackupt zodra ze met het netwerk verbonden worden.

Een ook hier synchroniseert die NAS automatisch met een NAS elders.

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 153 reacties
  • 25 maart 2025

Time Machine heeft me nog nooit in de steek gelaten.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 931 reacties
  • 26 maart 2025

Persoonlijk gebruik ik een hybride methode. Foto’s en documenten op een externe harde SSD schijf, ook een Time Machine backup en andere dingen die ik snel nodig denk te hebben in de cloud. 

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 26 maart 2025

@Dicksooo en ​@driemaster, Apple levert toch al jaren geen Time Machine routers meer?

Wat voor een apparaat gebruiken jullie dan als opslagmedium? Is dat een externe schijf aangesloten op een USB poort, een netwerkschijf / NAS of de cloud?

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Ik gebruik standaard iCloud+ van Apple.
Dit werkt erg fijn en prettig, zeker als je alles van Apple in huis hebt en dezelfde Apple Account (voorheen Apple ID) gebruikt.

Ook de back-ups zijn daarom ook erg handig, zeker als je een keer je iPhone volledig wilt resetten (schoonmaken) en daarna vanuit de back-up je iPhone weer kunt herstellen in de staat van voor de reset, ditzelfde geldt ook als je een nieuwe iPhone aan je Apple Account koppelt.

Daarnaast zijn ook al mijn foto’s zelfgemaakte filmpjes en documenten in mijn iCloud+, die ik op al mijn Apple apparaten kan bekijken, denk aan foto’s en filmpjes bekijken via mijn Apple TV 4K op het grote scherm van mijn LG OLED Televisie.

Daarnaast zorgt het voor voldoende ruimte op mijn iPhone, iPad Air en iMac all-in-one PC.

Jasper van KPN
Moderator
wjb schreef:

@Dicksooo en ​@driemaster, Apple levert toch al jaren geen Time Machine routers meer?

Wat voor een apparaat gebruiken jullie dan als opslagmedium? Is dat een externe schijf aangesloten op een USB poort, een netwerkschijf / NAS of de cloud?

Time Machine is nog wel een functie in het OS, je kunt er een externe schijf voor gebruiken inderdaad 🙂

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 153 reacties
  • 26 maart 2025

Dag ​@wjb , inderdaad een externe SSD (Samsung T7 2TB) op USB (Mac Studio), op mijn telefoon en iPad staan geen specifiek te bewaren gegevens, alle belangrijke email van de laatste zo’n 25 jaar op imapserver van destijds XS4ALL nu KPN, ik neem aan dat KPN net als voorheen XS4ALL daar een backup systeem voor heeft, toch?

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
Dicksooo schreef:

Dag ​@wjb , inderdaad een externe SSD (Samsung T7 2TB) op USB (Mac Studio), op mijn telefoon en iPad staan geen specifiek te bewaren gegevens, alle belangrijke email van de laatste zo’n 25 jaar op imapserver van destijds XS4ALL nu KPN, ik neem aan dat KPN net als voorheen XS4ALL daar een backup systeem voor heeft, toch?

Volgens mij heet dat dan tegenwoordig ook wel een beetje dat al je mail in de cloud staat.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 931 reacties
  • 26 maart 2025

Inderdaad geen airport routers meer van Apple. Dus de Time Machine backup via een externe SSD van een TB of wat. Ook de foto’s, documenten, etc. op meerdere dragers geplaatst. Overigens ook wat in de KPN cloud geplaatst. 

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 153 reacties
  • 26 maart 2025
MandersOnline schreef:

Volgens mij heet dat dan tegenwoordig ook wel een beetje dat al je mail in de cloud staat.

Dan hoop ik dat die cloud niet in een regenbui ontaard want dan wordt alle mail nat.😎

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
driemaster schreef:

Overigens ook wat in de KPN cloud geplaatst. 

Bedankt voor de reminder, zo kan ik af en toe eens iets delen zonder extra kosten die ik n nog wel heb.

Dicksooo schreef:
MandersOnline schreef:

Dan hoop ik dat die cloud niet in een regenbui ontaard want dan wordt alle mail nat.😎

Denk eerder dat het dan e-mails regent.🌂

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 931 reacties
  • 26 maart 2025
MandersOnline schreef:
driemaster schreef:

Overigens ook wat in de KPN cloud geplaatst. 

Bedankt voor de reminder, zo kan ik af en toe eens iets delen zonder extra kosten die ik n nog wel heb.

Graag gedaan. Overigens degene die een abonnement hebben op Microsoft 365, zoals ik, hebben ook de mogelijkheid om 1TB in de cloud te plaatsen, inclusief een ‘kluis’ functionaliteit. Het is m.i. wel ten zeerste aan te raden wáár je je documenten, etc. plaatst, anders heb je ook nog een TomTom voor je eigen data nodig! 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 664 reacties
  • 26 maart 2025

Héél leuk topic! Begonnen met gratis 1TB STACK abonnement 10 jaar geleden, uiteindelijk werd dat betaald. Vorig jaar gekozen voor NAS voor meer eigen controle. (en geld besparen, maar dat is gefaald)

Ik neem back-ups héél serieus, ik back-up dagelijks naar mijn NAS*:

• Proxmox VMs/LXC's (elke dag, sommige vaker per dag)
  • Alle SQL-databases (elke dag)
  • Omada Controller netwerk settings (elke dag)
  • myVesta settings (elke dag)
  • Volledige OS cloud server (*door hosting provider, niet naar NAS)

Gaat allemaal automatisch. Voor mijn SQL-databases gebruikte ik Sqlbak, super fijne service, maar dat werd betaald. Dus heb ik een eigen BASH script gemaakt. Inmiddels heb ik daar ook toegevoegd dat automatisch mijn Omada instellingen en myVesta backup wordt opgeslagen op de NAS. - Ik ben soms nog wel eens een sukkel met dingen kapot maken.

Krijg dan ook elke dag netjes een (zelfgemaakte) mail als dat is gelukt. (en ook wanneer niet)

Belangrijke bestanden zet ik ook op mijn NAS, maar mijn Windows OS (nog) niet. Ook iPhone foto’s back-up ik naar mijn NAS. En een reservekopie naar gratis iCloud 5GB.

Voor mijn NAS gebruik ik de 3-2-1 back-up regel: drie kopieën, op twee verschillende devices, waarvan één off-site. Voor dat laatste back-up ik dagelijks (encrypted) naar Hetzner Storage Box, welke goedkoopste is. Helaas voldoe ik (nog) niet aan tweede device, maar 2de NAS kopen vond ik pittig.

Mijn 2x 18TB zitten in RAID, dus ik heb 18TB bruikbaar. RAID is geen backup, maar wel fijn bij kapotte schijf. Ook gebruik ik snapshots, dus moet veel mis gaan voor ik iets verlies. Ook staan mijn familiefoto's op een offline SSD, dus eigenlijk voldoe ik zelfs gedeeltelijk aan de 3-2-1-1-0 regel.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ik heb ook nog die STACK eerst kwam er optie om voor 2.5 een beetje extra te krijgen dus 1,25TB alleen was dat wel ExBTW, dus 3.03 betalen en anderen moesten toen de gratis opslag voorbij was meteen meer betalen, inmiddels 3x  per maand voor mij en ben ik gelijk getrokken met de rest, maar zoveel en gebruik het gewoon niet, dus zonde van het geld elke maand.

Momenteel heb ik na een stevige opruiming in huis naast mij op de grond 8 back-up disks liggen waarvan het merendeel een code bevat zodat niet iedereen er zo bij kan komen en nog een aardig stapeltje SSD's en een enkele HDD. Eerst even uitzoeken wat er op staat en dan opruimen en goed indelen wat waarop komt te staan. Net als die lading geheugenkaartjes en USB Sticks die ik vond...🙄

• 3326 reacties
  • 27 maart 2025
Jasper van KPN schreef:

Ik gebruik iCloud daar ook voor inderdaad. Elke nacht wordt er automatisch een back-up gemaakt, ik hoef er niet naar om te kijken 🙂

Dat is eigenlijk geen backup. Als jij een virus op je toestel/laptop krijgt wat stiekem allerlei gegevens verwijderd of versleuteld zodat je er niet meer bij kan zonder veel bitcoins te betalen. En jij komt daar na een week pas achter, heb jij er dan wat aan? Kun je dan een backup van bijvoorbeeld 10 dagen geleden terug zetten?