Skip to main content

Poll: Gebruik jij cloud back-ups? Waarom wel of niet?

• 25 maart 2025
  • 36 reacties
  • 329 keer bekeken
Poll: Gebruik jij cloud back-ups? Waarom wel of niet?
Toon eerste bericht

36 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1927 reacties
  • 31 maart 2025
MennoG78 schreef:

Ik maak gebruik van iCloud ook voor me foto's werkt fantastisch.

En ook met telefoon is geback-upt ermee.

Herinstallatie is hierdoor ook zo klaar en nieuwe telefoon ook zo ingericht.

Mijn ervaring is dat je beter peer to peer kunt terugzetten. Zeker als je niet alle data naar iCloud synct (zoals key-chain).

• 379 reacties
  • 31 maart 2025

Enige waar ik af en toe een cloud* voor gebruik is om bv een filmpje te delen wat te groot voor email is.

• There is no cloud, it's just someone else's computer.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32

Poeh, sommigen pakken het heel professioneel aan hier! Zelf gebruik ik geen cloud, maar eigenlijk alleen omdat ik mij er niet in verdiept heb. Heel veel foto's en filmpjes van mijn kinderen staan op een externe harde schijf, dat is misschien ook niet zo heel handig.. Ik moet mij hier echt eens in gaan verdiepen!

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 1 april 2025

Ook al jaren tevreden gebruiker van Apples online service (1st .Mac, toen Mobileme, nu iCloud).
En net als alles van Apple eigenlijk maar 1 klacht en dat is de prijs voor de rest 100% tevreden.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7750 reacties
  • 1 april 2025

Gebruik al jaren naar volle tevredenheid iCloud voor alle foto's e.d. en voor mij werkt dat uitstekend! 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 1 april 2025
Marcia van KPN schreef:

Ik moet mij hier echt eens in gaan verdiepen!

Bij velen komt het pas onder de aandacht als het al een keer fout gegaan is en dan ben je dus wel te laat.

Ik heb deze anekdote hier op het forum al wel eens eerder verteld en die geeft wel aan wat het belang is van een goede backup-voorziening.

Mijn dochter kwam, jaren terug, huilend en flink overstuur naar me toe omdat haar laptop gecrasht was en zij haar werkstuk voor haar alpo studie aan de universiteit van Utrecht die avond (of de volgende dag) in moest leveren en zij alles kwijt was. Tien minuten later waren al haar documenten vanuit de backup op onze thuiscomputer (voor gezamenlijk gebruik) geplaatst en zat ze opgelucht en lachend de laatste puntjes op de i te zetten. Ze was maar een paar minuutjes werk kwijt. Haar werkstuk ging keurig voor het verstrijken van de deadline op de mail.

De investering voor de Synology NAS die onze apparaten thuis 24x7 backupt was voor mij de dag in één keer terugverdiend.

Jasper van KPN
Moderator
wjb schreef:

Bij velen komt het pas onder de aandacht als het al een keer fout gegaan is en dan ben je dus wel te laat.

Ik heb het om die reden ook bij mijn ouders aangezet, mijn vader was een paar maanden geleden telefoon kwijtgeraakt en was bang alles kwijt te zijn. Uiteindelijk heeft een van de buren gelukkig zijn telefoon ergens in de buurt teruggevonden. Mocht dat nog eens gebeuren kunnen we nu de back-up in ieder geval op een nieuw toestel terugzetten. Geeft hem ook een stukje rust.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik moet er ook niet aan denken trouwens om al mijn foto's kwijt te raken.  Ik overweeg al een tijd om een NAS te gaan gebruiken maar voorlopig doe ik alles nog in de cloud.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • Community Manager
  • 7158 reacties
  • 2 april 2025

Misschien toch maar doen, werkmaat… 

Thomas van KPN schreef:

Ik realiseer me net dat dat helemaal niet zo lang geleden is en ik toen in Straatsburg was, volgens mij hebben we toen wel foto's gemaakt maar ik vrees dat die ook verloren zijn geraakt.

😝😉😎

DannyK_
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+1
  • KPN medewerker
  • 32 reacties
  • 2 april 2025

Hier ook een Synology NAS in huis (4x 4TB in RAID 5).
Verschillende apparaten maken automatisch een (dagelijkse) backup naar de NAS, de iPhones gooien standaard de foto's naar iCloud maar de pc's halen deze ook op om ze vervolgens weer naar de NAS te zetten, net als OneDrive overigens voor de Office documenten.

De NAS op zijn beurt maakt 2 encrypted backups naar Synology's eigen Cloudopslag (C2), en binnenkort ook als extra-extra naar de Synology van een goede vriend, die op zijn beurt dan weer een backup maakt naar mijn Synology.

En niet geheel onbelangrijk, eens per maand de backups testen (door ze te downloaden en uit te pakken).

Niet heel lang geleden heb ik een oud pc’tje voor iemand vernieuwd/geupgrade.
Had altijd een externe hardeschijf aangesloten als “backup”, je raad het al.. die was bezig met zijn laatste adem uitblazen.
Met veel pijn en moeite 90% kunnen veiligstellen, maar is dus wel 10% kwijt omdat het nergens anders stond.
Net als dat er oude foto's/video's op een aantal cd's/dvd's waren gebrand, die overigens netjes opgeborgen lagen maar hebben ook niet het eeuwige leven. Ondanks ze altijd op een donker plekje waren bewaard waren er toch 2 schijfjes bij die niet meer te lezen waren. 

Dus als je twijfelt, verdiep/investeer in een NAS en zorg eveneens voor een externe locatie (dit kan gerust een cloud zijn).
Kost het tijd en geld, absoluut! Er hoeft alleen maar 1 incident te zijn, zoals bij WJB, en het is terug verdiend.
Mijn advies zou altijd een NAS zijn met minimaal 2 schijven, zet die in RAID1 of RAID5/6 afhankelijk van type, en je weet zeker dat je niet alles kwijt bent zodra 1 schijf ermee stopt. Ja je levert “de helft” in qua opslag, maar het is een buffer die je zelf creëert aangezien RAID niet als backup gezien mag worden mi.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1927 reacties
  • 2 april 2025
wjb schreef:
Marcia van KPN schreef:

Ik moet mij hier echt eens in gaan verdiepen!

Ik heb deze anekdote hier op het forum al wel eens eerder verteld en die geeft wel aan wat het belang is van een goede backup-voorziening.

Mijn dochter kwam, jaren terug, huilend en flink overstuur naar me toe omdat haar laptop gecrasht was en zij haar werkstuk voor haar alpo studie aan de universiteit van Utrecht die avond (of de volgende dag) in moest leveren en zij alles kwijt was. Tien minuten later waren al haar documenten vanuit de backup op onze thuiscomputer (voor gezamenlijk gebruik) geplaatst en zat ze opgelucht en lachend de laatste puntjes op de i te zetten. Ze was maar een paar minuutjes werk kwijt. Haar werkstuk ging keurig voor het verstrijken van de deadline op de mail.

De investering voor de Synology NAS die onze apparaten thuis 24x7 backupt was voor mij de dag in één keer terugverdiend.

Held!