Skip to main content
Sticky

Praat mee: heb jij je digitale erfenis al geregeld?

• October 13, 2025
  • 22 reacties
  • 242 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Het is misschien niet het leukste onderwerp om over na te denken. Toch kan het je veel rust geven: wat wil jij dat er met jouw online accounts, bestanden en gegevens gebeurt als je er niet meer bent?

Meer dan alleen je spullen

Als we nadenken over wat er moet gebeuren als je komt te overlijden, dan denken we vaak aan de fysieke spullen. We stellen een testament op en denken na over een uitvaart. We bereiden voor waar je huisdieren eventueel naartoe gaan. Maar dan is er ook nog een digitale erfenis.

We hebben bijna allemaal een online leven, dat nauw verbonden is met onze internetverbinding en digitale diensten. Denk aan:

• Social media accounts 
  • Mailbox(en)
  • Foto's en bestanden in de Cloud 
  • Apps en abonnementen 

Als je daar nu al over nadenkt, geeft dat niet alleen duidelijkheid voor je nabestaanden, maar ook rust voor jezelf.

Verrassend feitje

Interessant: ik wist dit zelf ook niet voor ik me erin verdiepte. Wist je dat je niet per sé eigenaar bent van je online accounts?
In de kleine lettertjes staat dat je een account niet kunt overdragen. Bij overlijden stopt de gebruikersovereenkomst en vervalt de toegang. Door dit onderwerp wél op tijd te regelen, kun je voorkomen dat waardevolle herinneringen of belangrijke documenten zomaar verloren gaan.

Online checklist en tips!

We helpen je graag een stukje op weg! In onze Beleef Blog vind je een handige checklist waarmee je jouw wensen kunt vastleggen en eventueel contactpersonen kunt aanwijzen. Ook staat er een overzicht van veelgebruikte platformen, zoals Facebook en Google, zodat je weet waar je moet beginnen.

De blog en alle tips vind je hier:

Heb je jouw digitale erfenis geregeld? | KPN

Hulp bij KPN

Omdat je digitale leven vaak nauw verbonden is met je internet en opslag, helpt KPN je graag een stap verder. Zo is er de KPN Nabestaandendesk, waar nabestaanden terecht kunnen om abonnementen te beëindigen of om te zetten. Een stukje praktische ondersteuning in een moeilijke tijd.

KPN is een samenwerking aangegaan met SeniorWeb.: lees er meer over in ons artikel: Samen digitaal vaardiger: Samenwerking met SeniorWeb!
SeniorWeb heeft over digitaal nalaten een informatief artikel én een handige wegwijzer opgesteld: Digitaal nalaten

En nu jij!
Heb jij hier al over nagedacht? Of is dit voor jou een eye-opener en ga je ermee aan de slag? Door dit nu te regelen, geef je jezelf en je dierbaren later veel duidelijkheid en rust.

Deel je ervaring of handige tips hieronder: zo kunnen we elkaar helpen om dit belangrijke onderwerp niet uit te stellen.

22 reacties

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Mijn zusje en ik zijn ‘beheerder’, als je het zo kunt noemen, van elkaars Facebook account. Dus wij kunnen van elkaar bepalen wat er met het account gebeurt als één van ons komt te overlijden. Verder weet mijn omgeving het wachtwoord van mijn telefoon, dus dat schiet ook al op. Maar écht goed voorbereid ben ik dan toch niet. Hoewel het superbelangrijk is om dat goed geregeld te hebben! Ik schrijf het op m'n to-do-lijst. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat is al een goed begin inderdaad ​@Marcia van KPN! En weet je ook al wat je dan wilt dat er met jouw accounts en inhoud gebeurt? Wil je dat dingen bewaard blijven of wil je dat alles verwijderd wordt? Ik ben ook benieuwd of anderen daar al eens over nagedacht hebben.

Ik moet hier zelf ook nog eens voor gaan zitten, dus inderdaad: eentje voor op de to-do lijst!

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Een hele goeie om eens mee aan de slag te gaan, maar zal voorlopig wel uitgesteld worden en onderaan die to-do lijst komen te staan.

Voor een behoorlijk groot deel zullen mijn kinderen wel toegang weten te krijgen tot mijn telefoon(s) en computer. Momenteel zijn ze nog wel wat aan de jonge kant om er ook daarna iets mee te doen, dus een beetje hulp voor ze zou wel handig zijn.

Accounts zoals die van Google, Microsoft en enkele andere aanbieders, daar moeten ze zodra mogelijk eventuele betalingen beëindigen en veiligstellen wat ze willen behouden, dus uiteindelijk vooral lekker afsluiten en weg ermee.

Voor mijn primaire mail zijn ze niet van zo een grote partij afhankelijk gelukkig en daarvoor geld vooral betaal de hosting en de domeinnamen zolang dat handig/nodig is en sluit dat ook maar een keer af tenzij je er gebruik van wilt (blijven) maken.

Als ik kijk naar dat van een van mijn ouders, dan heb ik nu al behoorlijk toegang en daar geld uiteindelijk ook voor sluiten zodra het kan, de mail kan zolang ik er zelf ben nog wel een poosje door blijven gaan zodat ik waar nog iets vandaan komt ik het kan proberen af te melden of door te geven dat contact zoeken niet meer gaat werken.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • October 21, 2025

Als dit niet goed geregeld is kan het veel hoofdpijn en tijd kosten gok ik. Mijn ouders hebben dit mooi geregeld in een mapje, maar dat is wel weer gevoelig bij een inbraak. 

Zelf zit ik te denken aan een goede wachtwoordbeheerder, ik gebruik nu Bitwarden. Maar heel erg heb ik daar nog niet over nagedacht moet ik bekennen. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Alles dat van belang is, dat staat bij mij thuis. Niets staat in de cloud. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat kan natuurlijk ook ​@fixnix. En je, voor zover je ze hebt, digitale accounts dan? Mailbox, eventuele social media, laat je dat dan voor wat het is? 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Dat kan natuurlijk ook ​@fixnix. En je, voor zover je ze hebt, digitale accounts dan? Mailbox, eventuele social media, laat je dat dan voor wat het is? 

Alles wat van belang is staat thuis, dus ook de informatie m.b.t. deze accounts. 
En de toegangscodes verander ik nooit 😀.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ah, goed geregeld dus ​@fixnix, en goed over nagedacht 😁 Maar, zeggen ze juist niet dat je zo nu en dan je wachtwoorden moet wijzigen, in verband met veiligheid van je gegevens?

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

Ah, goed geregeld dus ​@fixnix, en goed over nagedacht 😁 Maar, zeggen ze juist niet dat je zo nu en dan je wachtwoorden moet wijzigen, in verband met veiligheid van je gegevens?

Ja, dat klopt. 

Maar het hangt ervan af hoe je met je gegevens omgaat.

De complexiteit van de wachtwoorden hangt af, van de sites of software waar een wachtwoord of sleutel voor nodig is. 
Bijvoorbeeld forums, online tools, of mailadressen die niet echt belangrijk zijn, heb ik nog steeds hetzelfde wachtwoord voor. Waarom dan niet veranderen? Het is niet belangrijk genoeg 😁. Wachtwoorden van tools of sites, en die te maken hebben met persoonlijk gebruik zijn dermate complex dat het kraken minimaal 250 jaar duurt. 

Het gebruiken van een ander emailadres dan je persoonlijke mailadres zorgt ervoor dat je alleen op dat adres overladen wordt met spam. Het kan voorkomen dat je dan slachtoffer wordt van een datalek. Mijn alter ego is dan ook slachtoffer geworden van een datalek. Vul hier je mailadres in, en kijk of het tijd is om je wachtwoord te veranderen. 

Stel nu dat mijn zorgverzekering gehacked zou worden, dan maakt het niet veel meer uit hoe vaak je je wachtwoord hebt veranderd.  Het wachtwoord is alleen bekend bij de zorgverzekering, en zal veranderd worden bij een datalek.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 19, 2025

Ik heb onlangs al mijn accountgegevens verplaatst naar een andere wachtwoordenmanager. In de nieuwe wachtwoordenmanager zag ik dat ik heel eenvoudig de gegevens van een account kan delen met iemand anders. Nu heb ik dat nog niet gedaan, maar zal er binnenkort nog 's naar kijken.

Wat ik wel al heb gedaan: ik heb in de wachtwoordenmanager van al mijn gegevens een export gemaakt, en die heb ik op een héél veilige plek neergelegd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 19, 2025

Ik gebruik de multisig methode voor passwoord manager en crypto wallet.

Een self hosted Bitwarden wordt opgelagen op 2 locaties, mijn NAS en de NAS van mijn schoonouder.

De mastersleutel wordt in 2of4 delen gesplitst, evenmin de crypto-sleutel tot mijn wallet. De eerste 2 worden door me bewaard op 2 verschillende fysieke drager, de derde opgeschreven op papier in een safe en de vierde bij notaris. Als iets gebeurt, heeft mijn familieleden 2 delen van de sleutel nodig, de van de safe kunnen ze ophalen met geldige documenten, de van de notaris (testament) alleen als ik niet meer ben. 

Je kan in princiep ook 3of5 splitsen, 2 bij verschillende familieleden, en 1 bij notaris. Dan hebben ze 2 mensen en notaris nodig om de mastersleutel te herstellen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 1, 2026

Ik heb hier zeker over nagedacht maar ik heb nog wel wat stappen te zetten. In het Apple ecosysteem zijn er bijvoorbeeld voorzieningen voor erfcontact. Ook kun je mensen aanwijzen die bij je account kunnen als je dat zelf niet meer kan.

Ik heb ook een aantal wachtwoorden gedeeld. Dat kan via het ecosysteem. Bij mijn ouders heb ik bijvoorbeeld ook mijn vingerafdruk in hun spullen staan en daarmee kan ik inloggen in hun apparatuur en heb ik toegang tot hun wachtwoorden. Dat is natuurlijk op basis van vertrouwen.

De private keys staan overigens niet bij Apple maar lokaal. Dat is in Engeland bijvoorbeeld verboden. Echte privé zaken heb ik in een sparse image staan, envcrypted.

Ik deel een Numbers sheet met bijvoorbeeld wat rekeningnummers. Die sheet staat encrypted in de cloud. Ik wil nog een Pages bestand maken met een beschrijving.

Foto’s zet ik niet direct in de cloud maar zitten wel in de cloud backup.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

In het Apple ecosysteem zijn er bijvoorbeeld voorzieningen voor erfcontact. Ook kun je mensen aanwijzen die bij je account kunnen als je dat zelf niet meer kan.

Wat handig! Ik heb sinds kort een iPad, ga ook eens kijken hoe dit zit. 

Mijn ouders hebben ook hun opslag voor de wachtwoorden met mij gedeeld voor het geval dat, maar voor mezelf zou ik ook een hoop moeten regelen, mocht het ooit zover komen.
Mijn vriend weet hoe mijn telefoon te ontgrendelen is, dus dat is in elk geval al één handige stap. 😅

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

In het Apple ecosysteem zijn er bijvoorbeeld voorzieningen voor erfcontact. Ook kun je mensen aanwijzen die bij je account kunnen als je dat zelf niet meer kan.

Wat handig! Ik heb sinds kort een iPad, ga ook eens kijken hoe dit zit. 

Mijn ouders hebben ook hun opslag voor de wachtwoorden met mij gedeeld voor het geval dat, maar voor mezelf zou ik ook een hoop moeten regelen, mocht het ooit zover komen.
Mijn vriend weet hoe mijn telefoon te ontgrendelen is, dus dat is in elk geval al één handige stap. 😅

Als je er mee bezig gaat krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect en komen er steeds meer zaken naar boven waar je aan moet denken. Eigenlijk bizar dat je tegenwoordig ook een digitaal leven achterlaat waar je iets mee moet. Ik heb een overleden kennis waar de account op LinkedIn nog steeds aanwezig is na jaren…

Stel je voor dat in real live je spullen nog jarenlang achterblijven zoals het was bij overleiden…

Ik denk dat een goede start is om een A4 vol te brainstormen met wat als.

https://support.apple.com/nl-nl/102631

Jasper van KPN
Moderator

Ik kende die functie van Apple ook nog niet, daar ga ik ook naar kijken. En verder hou ik een lijst bij met dingen waar ik een inlog heb of een abonnement, zodat het geen grote zoektocht wordt voor anderen als ik er niet meer ben - wat hopelijk nog heel lang duurt voor het zo ver is.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Ik kende die functie van Apple ook nog niet, daar ga ik ook naar kijken. En verder hou ik een lijst bij met dingen waar ik een inlog heb of een abonnement, zodat het geen grote zoektocht wordt voor anderen als ik er niet meer ben - wat hopelijk nog heel lang duurt voor het zo ver is.

Vergeet ook een contactenlijst niet. Zodat erfgenamen weten wie er geïnformeerd moet worden. Ik heb in de Apple contacten daarvoor een filter gemaakt. Leuk om mee bezig te zijn? Nee en best confronterend maar wel handig voor nabestaanden.

• Deelnemer
  • February 4, 2026

hallo, allemaal,

ik heb het door gelezen de reacties. en ik lees over ww opslaan in wat dan ook.

nu wil ik als aanvulling een ervaring meegeven, een ww van mij 12 tekens kwam op lijst van google als onveilig. ik kon dus nergens meer bij, niet bij mail. Dus ww veranderen kon ook niet,  want men stuurt naar oude niet toegangelijke mail  outlook ,niet van kpn. zelfs netflix via kpn werkte niet meer. Kon overal nieuwe accounts maken, bij zorg enz.En ik ben zeker geen dom iemand die overal zelfde ww gebruikt, maar omdat dingen gekoppeld worden, bijv je google aan je telefoonnummer, of outlook aan je microsoft account. Ik moest toeren uithalen om windows er opnieuw op te zetten, en zonder account, anders ging installatie niet door(te tech hoe om hier te vermelden) En ik gebruik overal vpn(proton), maar niet alle sites laten het toe. Soms niet vreemd😄 boodschappen bestellen, bij plaatselijke supermarkt en je ip is ergens in india.

maar wat ik bedoel, schrijf het old school, gewoon op een blaadje je ww, dat is veiliger dan online opslaan. Nu ben ik niet zo van de a sociale media als facebook, nep nieuws  influeres enz. Zit sinds 1994 op het internet, via kpn(heette het toen al zo?) kreeg een koe box, met pc  en installatie cd, die niet werkte. werd ingebeld, naar frankrijk toen, vrouw kpn me bellen uw telefoon rekening is is 854 gulden... Dus ja herinneringen, genoeg en sla ze gewoon op in je hoofd, of een foto print het uit een filmpje, sla het op op een drager en bewaar iets  waarmee je kan afspelen  bijv een dvd speler.Maar zeker niet in een cloud, hou het tastbaar/ fysiek, mooie foto's, laat er een fotoboek van maken. En als iemand die wat aan klooit in psycho dingen, ik heb die opleiding, het verscheuren van foto van je ex, geeft meer voldoening, dan een kruisje op je telefoon😪

dus eigenlijk, is het simpel, schrijf het gewoon op, je nabestaanden vinden het briefje wel, de foto's enz

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Maar zeker niet in een cloud, hou het tastbaar/ fysiek, mooie foto's, laat er een fotoboek van maken.

Dit is heel riskant. Stel voor (ik wens niemand het), dat je huis wordt afgebrand en de verzekeringsdocumenten en belangrijke contracten zijn vernietigd. Je bent nu op coulance van andere aangewezen.

Sla het in meerdere clouds, versleuteld de bestanden voordat je upload. Er zijn meerdere clouds met end to end versleuteling. Als je de aanbieder niet vertrouwt, gebruikt niet de versleuteling van de aanbieder maar versleutelt zelfs de bestanden. Sla belangrijke documenten in jouw eigen NAS, en laat het synchen met een andere NAS op andere locatie.

En als iemand die wat aan klooit in psycho dingen, ik heb die opleiding, het verscheuren van foto van je ex, geeft meer voldoening, dan een kruisje op je telefoon😪

Een andere betere oplossing is jouw online foto laat bedrukken in een dart boord, iedere keer als je de neus of de ogen van de gehate persoon treft, geeft je een fijn gevoel. Kan ook foto van jouw buurman, je baas of de pestkop van middelbare school….

• Deelnemer
  • February 4, 2026

TDN,

ja zeker , ik laat de foto idd op een dartbord plakken🤣 ik wilde mensen niet op ideeen brengen op dat vlak. Voor je het weet, gaat men moorden. Want ik neem aan ,dat je het herkent dus, maar als hulpverlener wil je die acties voorkomen.Net als tegen een boksbal slaan, beter is dan ...😏. vind je ondertekening wel goed gevonden

• Deelnemer
  • February 4, 2026

mmmm TDN,  heb brand meegemaakt, droger, in geaard stopcontact, wat later niet geaard bleek foutje van.. niemand uiteraard. en ja het is een risico, mijn baby fotoboek heeft het wel overleefd trouwens, je kan dingen tenslotte niet voorspellen, zeker niet als je denkt dat het veilig is, vertrouwen op kunde van anderen. En je hebt gelijk dubbel opslaan dat zeker, ik heb dan geen nas, maar wel eigen servers, bijna net zo al is nas intern. Maar belangrijke dingen sla ik op op een usb, die ik na gebruik eruit trek, en versleutelen, ja dat zeker zowel usb als de bestanden op zich. Mijn nabestaanden, komen er wel uit denk ik, omdat ze weten wat belangrijk is voor me en dan heb ik het niet over geboortejaar ofzo, zeker op facebook ofzo te achterhalen

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 4, 2026

Natuurlijk noem je terechte zorgen over het opslaan van wachtwoorden ​@erikje2026 masr wat jij beschrijft gaat om het verzekeren van toegang tot accounts. In het Apple ecosysteem zijn daarvoor voorzieningen, zodat jezelf (met hulp van een vertrouwde persoon) of nabestaanden toegang hebben.

Aangaande toegang tot mail is het heel belangrijk dat je meerdere accounts koppelt aan je account, want je doelt op de 2e factor als ik je goed begrijp. Stel ook meerdere opties ik zoals TOTP tokens. Een briefje is niet veilig.

Help ouderen hiermee. Ik ondersteun mijn ouders in dit proces zodat ze veilig online kunnen blijven en toegang geregeld is. Een papiertje is geen optie.

• Deelnemer
  • February 4, 2026

beste Roy74, ik moet je op dat punt tegenspreken, online , ja zijn er opties.. voor online.

je moet weten ik woon tussen vrouwen 80 + eerdere buurvrouw op 94 jarige leeftijd  overleden.

had een man die functies uit ab toverde,  op tv die ik niet kende, het kwam door zijn parikson. toen hielp een briefje en stickers, tv op de hobbel. dus ja een briefje is veilig, beter dan uit een cloud halen waar je niet bij kan vanwege opgeslagen ww . Tuurlijk briefje kan gestolen worden, maar de kans is groter dat ,men online je data steelt. je geeft tenslotte prive gegevens aan een andere partij, niet in je eigen hand. En toegang tot mail zelf ondervonden.. door opgeslagen in google….. qua ouderen, moet mezelf er bijna toe rekenen. ben 58 en best ruig leven, veel drinken en dansen, wat ik nog doe.

maar ze is niet rijk . al is dat relatief..., ik regelde wel energie toe slag, waar dochter met alle apps faalde. dus ja ik begaan met ouderen. neem vandaag rest afval moest aan de straat, de  meiden twijfelen, en ze hoorde het kloppen niet, ik haar bellen ouwe muts weer voor tv in slaap.

e n als we wat wat je niet voor 1 persoon kookt eet ze lekker  mee, stofpotjes  die dingen. ik ben in gelukkige positie, jonge vrouwen, die dingen doen voor me. Maar dit gaat totaal topic voorbij. aan andere kant ik laat muziek na