Hallo @LeonHeemstede ,
Je vraagt naar de bandbreedte.
De zenders van de FM-omroep maken gebruik van een frequentie tussen 87,5 en 108 MHz en hebben een bandbreedte van 200 kHz. FM-zenders worden ook gebruikt voor het uitzenden van programma's met een regionale of lokale bestemming. De FM-zenders hebben in dat geval een gering zendvermogen.
Even wat verdere uitleg:
Je kan Radio stations die met behulp van FM uitzenden niet vergelijken met een digitale uitzending van een bepaalde bitrate.
FM is analoog, DAB+ digitaal. Dat is de eerste van de vele grote verschillen die het vergelijken onderling onmogelijk maken.
FM gaat bijvoorbeeld maar tot 15kHz. DAB haalt het hoger (als de juiste bitrate word gekozen).
Verder draaien de stations uit systemen (Dalet), minstens met MP2, 256 kbps @ 48 kHz.
Sommige zelfs linear @ 48kHz. (dus, wave, zonder compressie)
Dan komt de processing nog, die het vergelijken al helemaal onmogelijk maakt, multiband processing zorgt ervoor dat de audio geheel glad word gestreken om maar zo hard en zo vet mogelijk te klinken.
Even concreet: Wanneer ik tegenwoordig naar arrow of npo radio 2 of 3 luister merk ik, hoor ik een groot kwaliteitsverschil met npo radio 1 en 4 zelfs radio 538. Slecht dus. Met sissen in het hoog en fuzzy dof zoals op 128kb. Minder nog dan fm met goed ontvangst. Hoe komt dit en is er onlangs iets veranderd?
Wat is het verschil tussen AAC en MP3?
Ik zal met dit antwoord uitleggen hoe ze anders klinken voor het oor.
Om het verschil in verkorte vorm te verklaren, zal AAC bij elke gegeven bitrate beter klinken in de hogere bereiken, terwijl MP3 beter zal klinken in de lagere bereiken.
MP3-compressie voegt een specifiek geluid toe aan het geluid. Dit is erg merkbaar bij bitsnelheden van 128 kbps en lager; alles klinkt verwarrend. Bij hogere bitsnelheden, zoals 256 kbps (waar het moeilijk te horen is) of 320 kbps (waar je hoogwaardige hardware nodig hebt om naar artefacten te luisteren), is mp3-compressie veel minder een probleem.
AAC-compressie is veel beter bij hoge frequenties. “AAC” in AAC is dat muziek zwak klinkt, vooral bij lage bitsnelheden. Als je van muziek houdt met een aanzienlijk lage frequentie (drums, elektronische drums, bas, bas, enz.), Zul je een deel van die bas in AAC-bestanden missen; ze klinken gewoon alsof ze geen stevigheid hebben. Maar net als bij MP3 geldt: hoe hoger de bitsnelheid, hoe minder problemen je zult horen.
320kbps bij mp3 komt ongeveer overeen met 128 kbps bij DAB+.