Skip to main content
Vraag

Wie luisteren nog CD's? Wat doe je met je collectie? Digitaliseren?

• January 10, 2026
  • 63 reacties
  • 355 keer bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Dat rippen van mijn CD's naar MP3 heb ik in 320 bits gedaan.

Uiteraard is het Flac bestand beter dan MP3, maar niet elk apparaat kan Flac lezen, MP3 kunnen ze meestal wel allemaal lezen.

• January 11, 2026

Ik snap niet wat je bedoelt met digitaliseren.

Een CD is namelijk ook digitaal.

Ik denk dat je bedoelt omzetten naar MP3😉

je snapt het dus wel.  Voor dergelijk geneuzel is er een ander topic.

Verder kan het genoemde rippen enkel via een in een computer ingebouwde cd speler. Als de audio via een jack kabel naar de computer gaat is het ook analoog. Dus is er wel degelijk sprake van digitalisering als er op die manier een digitaal bestand van word gemaakt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Dit doet me denken aan 2 oud-collega’s die audiofiel waren.

Dit zijn mensen, de aan voodoo's geloven. Geen mens/hond/kat is in staat frequentie van 48khz of 96khz te horen (dit zijn de halve sample rate van 192Khz van lossless Bluray audio (TrueHD/DTS-MA) of 96khz van lossy Bluray audio)

Buizenversterkers van Fl. 8500 waren geen zeldzaamheid.

Hier een video over een voorversterker van 30000€ de onderdelen heeft van 1000,-€ apparaten

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

@TDN 

Ik heb (begin jaren '90 dacht ik) bij de groothandel Amroh (was een klant van ons) in Weesp een CD en een LP mogen horen op een Accuuphase installatie.

Kosten destijds compleet bijna 20.000 gulden.

En he klont echt heel erg mooi.

(Amroh was de importeur hiervan)

Ook de Blu-Ray Lossless audio heb ik wel eens gehoord.

Via de Firato dacht ik.

Helaas is dit volledig geflopt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Helaas is dit volledig geflopt. 

Net als de SACD helaas ​@joop2011 . Die was er in stereo maar ook in 5.1.

En CD's comprimeren? Doodzonde van het niet gecomprimeerde PCM geluid van een CD. Vooral zonde met klassieke muziek. 

Cassettes en MiniDiscs zijn ook al weg. Geen idee waar ik nu nog op kan opnemen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Cassettes en MiniDiscs zijn ook al weg. Geen idee waar ik nu nog op kan opnemen. 

Ik weet niet of die nog verkrijgbaar zijn.

De CD of DVD waar je data op kan zetten.

CD-R en DVD-r geloof ik.

Ik heb nog een brander in de Desktop, maar gebruik hem eigenlijk nooit.

En natuurlijk op een USB stick.😉

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Een tijdje terug al mijn CD’s ge-importeerd in de Music app (voorheen iTunes) op mijn Mac middels deze externe CD/DVD speler:

De CD’s uiteraard ook nog steeds afspeelbaar op mijn HiFi installatie 🎼 🎹 🎷 🎸 🪕 🥁 🎻

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Dit zijn mensen, de aan voodoo's geloven. Geen mens/hond/kat is in staat frequentie van 48khz of 96khz te horen (dit zijn de halve sample rate van 192Khz van lossless Bluray audio (TrueHD/DTS-MA) of 96khz van lossy Bluray audio)

In Veldhoven was een een gaan en komen van “audio-idioten”. In zaaltjes werden de installaties gepresenteerd en men zat dan men de ogen dicht te luisteren. Een merk dat me bij gebleven is, was Teufel. Men kon met een subwoofer en 2 boxen op een standaard een prachtig stukje muziek laten spelen. Leuke video trouwens!

• January 11, 2026

Opnemen bijvoorbeeld van een radiouitzending? Dat is niet meer mogelijk. Ook niet met de opties die Joop2011 noemt anders ben ik heel benieuwd hoe.

De muziek industrie heeft dat net als de film industrie samen met de fabrikanten van apparatuur redelijk onmogelijk gemaakt. Alleen zijn de consumenten iets beter mee gegroeid met de huidige ontwikkelingen. En gelukkig is er in de muziek industrie veel minder tot geen versnippering. Als iets ergens niet beschikbaar is ligt dat doorgaans bij de artiest zelf.

Terzijde zijn er naast platen blijkbaar ook nog cassettebandjes met muziek verkrijgbaar.  Bron

En zelfs ook nog onbespeelde bron

En de recordable MiniDiscs bron

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Opnemen bijvoorbeeld van een radiouitzending? Dat is niet meer mogelijk.

Alle vrije internetradio's (dus bijna alle) kan je opnemen (opslaan) in hun originele formaten (MP3, AC3, Vorbis...)

• January 11, 2026

Opnemen bijvoorbeeld van een radiouitzending? Dat is niet meer mogelijk.

Alle vrije internetradio's (dus bijna alle) kan je opnemen (opslaan) in hun originele formaten (MP3, AC3, Vorbis...)

Hoe? Waarschijnlijk met specifieke software op een pc. Mijn internet radio heeft zover ik weet die functie niet. Verder gaat het om auteursrechtelijk beschermd materiaal dus mag dit enkel voor eigen gebruik. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Hoe? Mijn internet radio heeft zover ik weet die functie niet.

Zolang je de URL kent, kan je opslaan, niet met jouw internet radio maar met PC

Verder gaat het om beschermd materiaal dus mag dit enkel voor eigen gebruik.

Legaal is anders, maar het is niet versleuteld, en je breekt geen copyright beveiliging.

• January 11, 2026

Hoe? Mijn internet radio heeft zover ik weet die functie niet.

Zolang je de URL kent, kan je opslaan, niet met jouw internet radio maar met PC

Die omweg is naar ik verwacht niet zijn wat ​@PeterG bedoeld met opnemen.

En een afzonderlijke muziek nummer zo vastleggen dat lijkt mij toch knap lastig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Die omweg is naar ik verwacht niet zijn wat ​@PeterG bedoeld met opnemen.

Als mijn SAT-receiver is in staat FTA TV-zenders op te nemen, zie ik geen reden waarom het niet mogelijk is met radio… Snel zoeken op amazon, al 1 gevonden

https://www.amazon.nl/dp/B0C1T6KB88

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

je snapt het dus wel.  Voor dergelijk geneuzel is er een ander topic.

Verder kan het genoemde rippen enkel via een in een computer ingebouwde cd speler. Als de audio via een jack kabel naar de computer gaat is het ook analoog. Dus is er wel degelijk sprake van digitalisering als er op die manier een digitaal bestand van word gemaakt.

Al een paar jaar kan je (als je Windows 11) hebt rippen zonder dat je een CD brander erin heb zitten.

Ik doe het met de Windows media player en geef aan dat het op de harde schijf (SSD M2) gezet moet worden.

Geneuzel?

Daar ben ik het niet mee eens, maar daar ga ik verder niet op in. 

Het is een leuke topic. toch? 😉

• January 12, 2026

Al een paar jaar kan je (als je Windows 11) hebt rippen zonder dat je een CD brander erin heb zitten.

Ik schrijf toch echt een interne CD speler!! Waarom je daar nu een brander van maakt? 

Maar goed ik ben benieuwd naar de oplossing die ​@fixnix noemde in het start bericht.

Oeps overheen gelezen de eerder genoemde Squeezebox.

Jasper van KPN
Moderator

CD's, ik heb er nooit heel veel gehad. Ik heb ze al een aantal jaar niet meer geluisterd, maar ik heb ze allemaal nog op de kast achter me staan 🙂

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Ik schrijf toch echt een interne CD speler!! Waarom je daar nu een brander van maakt? 

Maar goed ik ben benieuwd naar de oplossing die ​@fixnix noemde in het start bericht.

Oeps overheen gelezen de eerder genoemde Squeezebox.

Mijn excuus, ​@Rowi. 

Ik was nog niet helemaal wakker vanmorgen denk ik.

Je moet de CD inderdaad wel kunnen uitlezen.😉

• January 12, 2026

Interessant onderwerp, maar, uit het openingsbericht :

Jaren geleden heb ik al mijn cd’s gedigitaliseerd (als 1 op 1 kopie). Dat hele pakket ging de nas op. We hebben een Logitech Squeezebox Radio die verbinding kon maken met een Squeezebox server. Totdat Logitech de stekker uit de server trok, en het radiootje armzalig stond te kijken, om uiteindelijk naar de zolder te verdwijnen.

Dat begrijp ik niet, het kan toch niet zo zijn dat je nu de bestanden van je eigen thuis NAS niet meer kan afspelen ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Dat begrijp ik niet, het kan toch niet zo zijn dat je nu de bestanden van je eigen thuis NAS niet meer kan afspelen ?

Jawel, met andere mediaspeler en andere media server, maar de squezebox werkt alleen met Logitech media server, nu Logitech stopt, moet men een eigen server draaien, of een server van andere persoon gebruiken (indien hij de toegang tot zijn server opent)

• January 12, 2026

O, nou “mooi” voorbeeld van afhankelijkheid van een bedrijf wat . . . 

Wel apart dat je internet en een extern bedrijf nodig hebt om je eigen bestanden af te kunnen spelen.
Dat moet zeker anders kunnen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Wel apart dat je internet en een extern bedrijf nodig hebt om je eigen bestanden af te kunnen spelen.
Dat moet zeker anders kunnen.

Dat was ook altijd anders. Men kon zijn eigen Logitech server draaien of de server mysqueezebox.com gebruiken. Nu mysqueezebox.com uit de lucht is, is men aangewezen op eigen server. Maar waarschijnlijk wist fixix niet dat naast de officiële server programma van Logitech (de ook niet meer gepleegd is) een community server (Lyrion) bestaat. Het mooie van Logitech is, dat hij een hele sterke community heeft, en deze kan de taken van Logitech overnemen. Van andere internetradio's kan men niet verwachten op community ondersteuning, ik heb ook naast squeezebox andere internetradio's (DABMAN) de veel jonger is als Squeezebox maar toch ook niet meer werkt omdat de radio-platvorm stopt.

• January 12, 2026

Dat is inderdaad een ramp of een internet radio platform stopt of het wordt een betaalde dienst zoals vrij recent heeft plaatsgevonden.

https://www.dabtuners.nl/nuvola-service-stopt-overgang-naar-airable

https://www.dabtuners.nl/pure-stopt-met-internetradio-diensten-flow-serie

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 12, 2026

Precies. Met een “internet"-radio ben je véél te afhankelijk van het platform waar ie op draait. Dat hebben we vorig jaar januari met Pioneer wel gemerkt. Gebruikte platform stopte en ze deden het massaal niet meer.

Ik hou het bij een streamingbox met losse apps. Of BT speaker via m'n telefoon. Met vaak gewoon alleen de website van het bewuste station. Dat gaat er ook niet uit.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Ook ik heb een internet radio, ook zonder ‘airable’ werkt ie uitstekend, maar… voor bijvoorbeeld extra favorieten of extra stations kan je, via een account van genoemde site, deze toevoegen en via de favorieten op je toestel ten gehore brengen.