Skip to main content

Foutief gebruik van woorden in het Nederlands

• October 19, 2025
  • 81 reacties
  • 850 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22

Wat vind jij van de fouten in de Nederlandse taal?

Ik bedoel hiermee niet nieuwe woorden, maar echte fouten.

81 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Stroom.

Voor elektriciteit zeggen bijna alle Nederlanders stroom.

Dat is natuurlijk onjuist, want het is energie of elektriciteit.

Ik heb er op gelet en in andere talen wordt het wel juist genoemd.

Stroom is namelijk een gevolg van.

Kijk maar bij de kraan, stromend water. Kraan dicht en dan staat er waterdruk op.

Die druk heet bij Electra spanning.

Spanning   Volt

Stroom       Ampère

Vermogen   Watt

Energie        Watt huur (WH) maar meestal zeggen we KWH (kilo watt uur)

Weerstand   Ohm

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Ook hoor je vaak driedubbel, terwijl 3 voudig wordt bedoelt.

Dubbel is 2

3 is 3

3 keer 2 is 6

Dus bij driedubbel zeg je 6 voudig.

En dubbel is echt 2, want anders zou dubbel 1 betekenen en dan zou als je zegt dubbel zoveel het 1 keer zijn.   En dat klopt (toch) niet. 😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Stroom.

Voor elektriciteit zeggen bijna alle Nederlanders stroom.

Dat is natuurlijk onjuist, want het is energie of elektriciteit.

Ik heb er op gelet en in andere talen wordt het wel juist genoemd.

In andere Germaanse talen worden wel dezelfde woorden gebruikt

Engels

Britannica Dictionary: current /ˈkɚrənt/ noun

: a flow of electricity

[count]

• a strong/weak electrical current

[noncount]

• The circuit supplies current to the saw.

Duits

Duden: Strom, der

fließende Elektrizität, in einer (gleichbleibenden oder periodisch wechselnden) Richtung sich bewegende elektrische Ladung

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Wat voor een merk hond is dit….?

NEE…..!!!!!!

Het is welk ras is deze hond…..

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 19, 2025

Één na laatste. 

Dat kan helemaal niet want na de laatste is er niet nog een.

Beter vind ik voorlaatste.

JanD
Superuser
  • October 19, 2025

Bovenstaand is interessant maar eigenlijk een beetje geneuzel, net als lid van KPN zijn i.p.v. klant van KPN zijn.

Veel kwalijker vind ik het gebrek aan normaal standaard goed Nederlands schrijven binnen dit forum en andere media, ook door medewerkers van KPN zelf zoals o.a. wanneer schrijf je iets met en t of een d of een dt. Wat leert men nog op school tegenwoordig???

Of een voorbeeld: ik en mijn vriend. Het is mijn vriend en ik. Je begint nooit met jezelf als 1e te noemen.

Maar we zitten hier niet op een taalkundig forum, maar op een forum voor het oplossen van communicatie problemen en volgens joop2011zal ik ook wel geen stekker of stopcontact mogen schrijven😎

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Maar we zitten hier niet op een taalkundig forum, maar op een forum voor het oplossen van communicatie problemen en volgens joop2011zal ik ook wel geen stekker of stopcontact mogen schrijven😎

Hoi ​@JanD , dit is de huiskamer en daar mag dit soort dingen gelukkig wel.😉

Hier komen ook vaak hele leuke dingen voorbij.

Of je iets wel of niet mag schrijven, dat bepaal ik (gelukkig) niet.😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Mensen maken fouten. Tegenwoordig is heel makkelijk de tekst eerst door spellingscontrole of AI te laten verbeteren voordat men publiceert. Maar juist daar ligt een bron van fouten als men niet oplet. In de film "Official Secrets” wordt een geheime memo van NSA gepubliceerd, maar een medewerker had de tekst met een Britse spellingscontrole bewerkt, de artikel bevat de Britse schrijfwijze en dus ongeloofwaardig. Hetzelfde verhaal van brieven van Snowden met Britse schrijfwijze.

Hier net een voorbeeld over genadeloze ingrijpen van spellingscontrole

Ouddorp op de Veluwe ???

Het is natuurlijk Odido gemeend. 

Men kan over fouten in talen hartelijk lachen, wie ken deze legendarische uitspraak van Van Gaal niet? "That's another cook”, grammaticaal perfect maar toch heel vals.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Vaak zie je in ondertitels van films of series fouten, waardoor wat ze zeggen niet goed vertaald wordt. 😉

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Wat te denken van ‘het kost duur’, het is duur of het kost veel! Als Rotterdammert is leggen en liggen nog weleens een dingetje… 🤣

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Dodelijke slachtoffers (als men dode- of gedode slachtoffers bedoelt), daar blijf je het beste ver uit de buurt want dodelijk!

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Hoi ​@JanD , dit is de huiskamer en daar mag dit soort dingen gelukkig wel.😉

Hier komen ook vaak hele leuke dingen voorbij.

Of je iets wel of niet mag schrijven, dat bepaal ik (gelukkig) niet.😉

Voor die taalfouten is mijn onderschrift van toepassing…👇👇….😇😈

• October 19, 2025

Ik heb last van Frisisme.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

Ik gebruikte best lang ‘nachecken’, terwijl het nakijken of checken is. Nooit bij stilgestaan, tot eens een collega dat zei. Sindsdien afgeleerd! 

Verder is ‘stoplicht’ ook zo’n eentje: het is een verkeerslicht. Bij groen stop je tenslotte niet. 

En ‘sowieso’ zie ik ook echt vaak fout.

Maar meteen een disclaimer.. taal is nooit mijn sterkste punt geweest. Dus ik veroordeel niemand. De Nederlandse Taal is ook gewoon lastig. 

En niet echt fout, maar vroeger zei ik altijd ‘Geen dank!’. maar ergens vind ik dat best gek. Waarom geen dank? Alsof ik iemands bedankje afwijs. Dus dat heb ik echt compleet afgeleerd. Het is nu altijd Graag gedaan! 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 20, 2025

Niet iedereen is een taalkundig persoon en je moet niet vergeten er zijn een hoop buitenlanders in Nederland en die kun je het ook niet kwalijk nemen.
Maar waar maak je je nu druk over ​@joop2011 ?
Laat ieder mens in zijn of haar waarde en ga niet op taalfouten letten.
De bedoeling van de taal, van elke taal, is dat men elkaar begrijpt en wat dat betreft gaat het prima.

En ​@ikheetjeff het woord stoplicht is zo ingeburgerd, dus dat is iets wat getolereerd wordt.

En ​@Speedmaster wat voor merk hond, is meestal een grapje, ik zeg het ook wel eens als grapje.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Zitten echt een paar leuke dingen tussen. Stoplicht is echt zo'n voorbeeld van iets dat eigenlijk foutief is maar inmiddels dusdanig vaak wordt gebruikt dat het nu als normaal wordt gezien. 

Laten we het vooral lekker luchtig houden en voorbeelden benoemen zoals ​@ikheetjeff zijn voorbeeld over "Nachecken". 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 20, 2025

Ik ga na de buren. Maar ik ga naar de koffie.

Hoe vaak na en naar verkeerdom wordt gebruikt… let er maar eens op. Bijvoorbeeld op de community.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

Op het werk aangekomen, zei ik, "ik liep hiernaartoe”. Mijn collega: "hoe deed je het zonder te zweten?”. Op gegeven moment zei ik, "ik ga poepen”. Hij stomverbaasd: "maar seks is toch verboden tijdens het werk”. De collega komt uit België 🤣

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

“Denk aan onze kinderen”
“Denk aan uw bagage”

zijn compleet andere dingen dan:

“Denk om onze kinderen”
“Denk om uw bagage”

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

Maar waar maak je je nu druk over ​@joop2011 ?

Ik maak me nergens druk om.

Maar vond het wel een leuk onderwerp om te starten.

En wat mij opvalt, het zijn vooral Nederlanders.😉

En er zijn al heel erg veel leuke reacties.😉

• October 20, 2025

Waar kom jij weg,.. ipv vandaan

Ik ga op bed,… ipv nar

Beethouden,… ipv vasthouden

Met zin,.. ipv met opzet,..

Wij wouden ipv wij wilden,…

Opfietsen,…

Ik heb er geen nocht (zin) in,…

En kan nog wel even doorgaan..

JanD
Superuser
  • October 20, 2025

Daarnaast i.p.v. bovendien

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Deze maakte net een leuke discussie los maar in Twente en andere Nedersaksische wingebieden staat een ramen of deur niet open maar los. Dat is ook niet meer dan logisch en het wordt tijd dat de rest van Nederland dit ook overneemt. 😁

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 22, 2025

Ik ben er helemaal voor die, Remco! Als ik straks naar huis ben gefietst en de sleutel in de deur heb gestoken en die heb omgedraaid, dan is mijn deur los.

En dan, nádat ik de klink heb ingedrukt en de deur naar mij toe trek, dan pas is hij open.

Aanvullende discussie die we hier net voerden: enigst(e) om aan te geven dat je de enige bent. 

Waar kom jij weg,.. ipv vandaan

Ik ga op bed,… ipv nar

Beethouden,… ipv vasthouden

Dit zijn echte regionaaltjes waar ik ook mee ben opgegroeid en nog steeds gebruik. Behalve beethouden, daar zeg ik wel netjes vasthouden als ik niet in dialect praat.

Met zin,.. ipv met opzet,..

En dit doet me denken aan de invloed van Engels op mijn hoofd. Ik gebruik de Engelse taal heel veel, in zodanige mate ook dat ik heel vaak in het Engels denk. Ook als ik gewoon in een Nederlandse context bent. En in die gevallen gebeurt het dan soms dat mijn hoofd de Engelse gedachte iets te letterlijk omzet naar Nederlands en dat ik dingen uitkraam als ‘dat maakt geen zin'  (that doesn't make sense)… 🤦🏻

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 22, 2025

Ik gebruik 'los' als deur of raam dicht is maar niet op slot. Anders staat ie toch echt open 😉.​@Remco van KPN