Skip to main content

Ziggo en KPN opgepast: bestaande en trouwe klanten pikken weggeefbeleid nieuwe klanten niet langer

• August 9, 2025
  • 54 reacties
  • 953 keer bekeken

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Welkomstbonussen die soms wel kunnen oplopen tot 800 euro liggen te wachten op nieuwe klanten bij providers. Bestaande klanten worden getrakteerd op prijsverhogingen.

BRON: TotaalTV

Ik mag hopen dat dit stopt, want als blijkt dat wij de melkkoe zijn voor nieuwe  klanten, dan vind ik dit heel kwalijk naar bestaande klanten toe.

54 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 9, 2025

Dat is al jaren zo en zal niet anders worden vrees ik.

• August 9, 2025

Welkomstbonussen die soms wel kunnen oplopen tot 800 euro liggen te wachten op nieuwe klanten bij providers. Bestaande klanten worden getrakteerd op prijsverhogingen.

BRON: TotaalTV

Ik mag hopen dat dit stopt, want als blijkt dat wij de melkkoe zijn voor nieuwe  klanten, dan vind ik dit heel kwalijk naar bestaande klanten toe.

Ik lees een tekst, maar geen tekst die ook maar enigzins te maken heeft met de header van dit topic. Schrijf wat de aktie is van bestaande klanten, en niet iets wat telkens terug komt in dit forum en constnt dezelfde reacties krijg. 

Als jij persoonlijk het niet meer pikt stap je gewoon op en neemt een abonnement van een andere provider zodat je een welkomsbonus krijgt. 

• August 9, 2025

Och, vrijwel iedere klant is ooit "nieuwe klant" geweest met bijbehorende cadeautje. Ik heb ooit een tv gekregen. M'n zoon heeft 'm nog op zolder staan. Ik was welliswaar al telefoonklant, maar nog geen internet en tv. 

En eigenlijk is het een koekje van eigen deeg, want die "cadeautjes" worden vast niet betaald uit de bonussen voor het topmanagement of uit het dividend van de aandeelhouders maar gewoon uit de abonnementsgelden, dus door onszelf. Hoe meer cadeautjes, des te hoger het tarief. Hoe dom kunnen we met ons allen zijn? 🤔

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 9, 2025

Hier ligt KPN net wakker van hoor dit gaat al jaren zo.

Nieuwe klanten hebben meer voordelen als bestaande als je voordeel wilt stap je toch elk jaar over was het antwoord dat ik laatste keer belde.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2025

@Henk2304  schrijft: Och, vrijwel iedere klant is ooit "nieuwe klant" geweest met bijbehorende cadeautje

Daar deden ze in 1999 (helaas) nog niet aan. En helemaal nieuwe klant was ik ook niet. Ging van POTS naar ADSL + POTS (toen nog).

Televisie van kpn pas sinds zomer 2006. Toen nog alleen Digitenne. Nou ja, "TV van KPN" heette het toen. Sinds maart 2011 iTV. 

Groetjes van een trouwe, vaste, tevreden klant. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 9, 2025

En eigenlijk is het een koekje van eigen deeg, want die "cadeautjes" worden vast niet betaald uit de bonussen voor het topmanagement of uit het dividend van de aandeelhouders maar gewoon uit de abonnementsgelden, dus door onszelf. 

En dan met name door de honderduizenden slapende abonnees die al vele jaren niet (of zelfs nooit) hun abonnement hebben aangepast.

Lees: Klanten die (veel) meer betalen dan 42,50 of 43,50 per maand voor hun internetabonnement. Ik zie hier regelmatig klanten voorbijkomen die ruim 50 euro per maand betalen voor een heel oud 50 Mbit/s abonnement. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Het moet toch ergens weg komen….dat 🤑 gaan de dikke beurzen (lees providers etc.) echt niet uit eigen zak betalen 🙄

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 9, 2025

En eigenlijk is het een koekje van eigen deeg, want die "cadeautjes" worden vast niet betaald uit de bonussen voor het topmanagement of uit het dividend van de aandeelhouders maar gewoon uit de abonnementsgelden, dus door onszelf. 

En dan met name door de honderduizenden slapende abonnees die al vele jaren niet (of zelfs nooit) hun abonnement hebben aangepast.

Lees: Klanten die (veel) meer betalen dan 42,50 of 43,50 per maand voor hun internetabonnement. Ik zie hier regelmatig klanten voorbijkomen die ruim 50 euro per maand betalen voor een heel oud 50 Mbit/s abonnement. 

KPN doet niets voor klant behoud hoor.

Is omdat dat rest ruk is om KPN heen anders had ik ook wel mee gaan aan provider hoppen elk jaar weer.

Belde onlangs voor een aanbieding kreeg 3 maanden een zender en 5 euro per maand korting voor 6 maanden en dan moest ik 2jaar afsluiten nou dan blijf ik wel bij wat ik heb werd toch duurder met een nieuwe vorm.

• August 9, 2025

Hier ligt KPN net wakker van hoor dit gaat al jaren zo.

Nieuwe klanten hebben meer voordelen als bestaande als je voordeel wilt stap je toch elk jaar over was het antwoord dat ik laatste keer belde.

Ik denk dat je niet moet schrijven KPN, alleen maar degene bij KPN die een dikke bonus krijgen als ze weer eens kunnen aantonen dat mensen zijn overgestapt naar KPN. 

Je doet de medewerkers van KPN hiermee geen goed aan. Jammergenoeg kicken aandeelhouders nog steeds op dit soort tijdelijke prestaties en denken ze hieraan verdienen. Klopt als ze dan maar hun aandeel snel weten te verkopen. 

Straks als er een provider komt, die zich meer op prestaties gaat richten (en daar voldoet het personeel van KPN volgens mij heel goed aan) en KPN niets meer waard is, huilen de aandeelhouders en lijdt het hardwerkend personeel. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

@dommeke Die was er ooit, XS4ALL

• August 9, 2025

@Henk2304  schrijft: Och, vrijwel iedere klant is ooit "nieuwe klant" geweest met bijbehorende cadeautje

Daar deden ze in 1999 (helaas) nog niet aan. En helemaal nieuwe klant was ik ook niet. Ging van POTS naar ADSL + POTS (toen nog).

Televisie van kpn pas sinds zomer 2006. Toen nog alleen Digitenne. Nou ja, "TV van KPN" heette het toen. Sinds maart 2011 iTV. 

Dezelfde onzin wordt ook over Ziggo geschreven de klanten die vanuit de gemeentelijk Cai inrichtingen zijn overgegaan naar Casema en dergelijke wat nu uiteindelijk VodafoneZiggo is hebben ook nooit enig kado gekregen hooguit een Humax ontvanger die je anders moest kopen.

On topic, als klanten dit echt niet zouden pikken had ik veel meer jaarlijkse overstappers verwacht, kortom het is weer komkommer tijd dergelijke artikelen kunnen elk jaar wel worden geschreven. Wat wel zo is dat de verlengkorting zeer droevig is vergeleken  met de nieuwe klanten korting. Dan is nu overstappen naar de huidige portfolio slimmer.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • August 9, 2025

Die deden ook niet aan klanten behouden

• August 9, 2025

Dat hoeft toch ook niet een tevreden klant blijft wel. Wat zou een provider dan moeten of beter gesteld kunnen doen? Na 5 jaar standaard x procent korting zeg 11 maanden betalen en 1 gratis, na 10 jaar 2 maanden gratis?

• August 9, 2025

Dat hoeft toch ook niet een tevreden klant blijft wel. Wat zou een provider dan moeten of beter gesteld kunnen doen? Na 5 jaar standaard x procent korting zeg 11 maanden betalen en 1 gratis, na 10 jaar 2 maanden gratis?

Hoewel ik als een van de eerste reageerde, is jouw stelling onzin. Wij gaan niet over naar Ziggo simpel omdat die geen 1Gb Upload kennen. Maar uiteindelijk kost dit soort spel van de top van KPN en Ziggo de aandeelhouders en abonneehouders alleen maar geld. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

​Die was er ooit, XS4ALL

Die heeft nu een andere naam Freedom internet (vele oude medewerker van XS4All werken daar). Deze provider was opgericht als reactie op besluit van KPN XS4All op te heven. Freedom Internet is 10keer op rij de beste provider uit Providermonitor van Consumentenbond

Verder is het probleem in meeste plekken in Nederland dat we praktisch een duopolie hebben. Ze maken geen prijsafspraken maar volgen elkaars stappen met gevolg dat de prijzen van Ziggo en KPN verschillen niet veel van elkaar. Andere provider maken gebruik van KPN netwerk, dus ze hebben ook dezelfde kwaliteit als KPN behalve TV, het maakt niet veel zin om tussen KPN en deze providers te switchen behalve men gaat voor de kado's.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2025

Ik schrijf toch geen onzin ​@Rowi. 

Je krijgt voorlopig geen likes meer van me. Hier en bij de oranje buren. 

Er was toen geen cadeau. Dus ik wordt een beetje moe als men reageert met "jij hebt je cadeau al gehad". Want dat is dus onzin!

Ik reageer hier niet meer want het is dus nooit goed.

Op se stelling reageren. Niet op anderen. 

• August 9, 2025

Er was toen geen cadeau. Dus ik wordt een beetje moe als men reageert met "jij hebt je cadeau al gehad". Want dat is dus onzin!

Peter,

Jij weet best dat ik vroeger ook onder een andere naam actitief ben geweest voordat Shyrin de communitie manager was. Het was een Sh*t forum. I heb het verlaten en gevraagd mijn account in dit forum te verwijderen.

Nu ziet het er veel beter uit.

Je hebt net als ik er voor gezorgd dat de onzin als wijsgeer en superuser niet wordt getoond. 

Een simpel advies, echte gebruikers kijken niet of jij een superuser bent, alleen maar of je goede adviezen geeft.

En een verzoek, ga zo door zoals je altijd deed zelfs als ik soms kritisch ben.   

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 9, 2025

Gewoon ook jaarlijks overstappen, profiteer je ook van de voordelen.

• August 9, 2025

Ik reageer hier niet meer want het is dus nooit goed.

Op se stelling reageren. Niet op anderen. 

@PeterG jij schrijft inderdaad geen onzin. Waarschijnlijk kwam het niet over dat ik het statement waar jij op reageerde bedoelde. Want zowel bij KPN als bij Ziggo zijn er zeker een miljoen klanten die nooit enige vorm van kado hebben gekregen.

Kortom ik ben het juist volledig met je eens. Dat zou uit mijn vorige reactie toch moeten blijken. 

Het is inderdaad onzin  dat elke klant ooit een kado heeft gehad,  mijn ouders en schoonouders die met het verkopen van de gemeentelijke cai verplicht Ziggo en respectievelijk upc klant werden zeker niet.

Toen Planet internet door kpn/ptt werdt gekocht kreeg ik ook geen welkomst korting het huidige KPN is eigenlijk enkel door acquisities gegroeid.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Het kan ook anders. Odido biedt b.v. korting voor verlengen van internet+TV bijna zoveel als welkom korting. Dat lijkt meer op klantbinding dan nieuwe klanten locken

Totale korting 326,84€

• August 9, 2025

​Die was er ooit, XS4ALL

Die heeft nu een andere naam Freedom internet (vele oude medewerker van XS4All werken daar). Deze provider was opgericht als reactie op besluit van KPN XS4All op te heven. Freedom Internet is 10keer op rij de beste provider uit Providermonitor van Consumentenbond

Verder is het probleem in meeste plekken in Nederland dat we praktisch een duopolie hebben. Ze maken geen prijsafspraken maar volgen elkaars stappen met gevolg dat de prijzen van Ziggo en KPN verschillen niet veel van elkaar. Andere provider maken gebruik van KPN netwerk, dus ze hebben ook dezelfde kwaliteit als KPN behalve TV, het maakt niet veel zin om tussen KPN en deze providers te switchen behalve men gaat voor de kado's.

Youfone is dan weer wel veel beter geprijsd met hun 100/100 abonnement de psychologische 1 euro tussen 100 en 200  Mb bij KPN zal menigeen voor die 200 doen kiezen en als 1 miljoen klanten die dit doen is wel een miljoen euro omzet. Waar met gemak die paar welkomst kado's van kunnen worden betaald. Gaat de 100 Mb naar € 39,50 zal ik het waarschijnlijk verlagen.

Het grote probleem is dat het voor veel consumenten niet gebruikelijk is om elk jaar of elke twee jaar het thuis abonnement tegen het licht te houden. Waar dit met mobiele abonnementen meer gebruikelijk is. Hoewel voor een flinke groep klanten om de nieuwste telefoon op afbetaling te kopen. De inflatiecorrectie omzeilen is pure bijvangst.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2025

Oké. Dan is het duidelijk ​@Rowi. . Het leek, door de quote, of je op mij reageerde. Excuus. Ik reageerde misschien ook weer wat tè.

• August 10, 2025

Dat veel mensen, waaronder ik, niet overstappen ondanks alle "geweldige" cadeau's is omdat ik eigenlijk alles al heb en dus niet om een cadeautje verlegen zit. En dan weegt dat niet op tegen het gedoe van een andere provider/modem/tv ontvanger/Wi-Fi-versterker/IP-nummerschema/aanpassen home auormation en ga zo maar door. Daar kan bij mij geen cadeautje tegenop. Dat gezegd hebbende ben ik dit voorjaar wel overgestapt op een nieuwe propositie (meer snelheid, lagere prijs). Met tv+ en met dat laatste ben ik nog niet gelukkig. 't Is nog steeds niet gewend. Ik denk dat ik terug zou gaan als dat kon. 

• August 10, 2025

Ik ben al sinds 1981 klant bij kpn (toen nog PTT). Voor ADSL-internet kon je in de beginjaren nog niet direct bij kpn terecht, dat (MxStream) liep toen nog via derden (bij mij de HCC, bestaat die nog?). Tv kwam via één van de voorlopers van Ziggo. Rond 2010/2011 het internet/telefoonabo omgezet in een alles-in-een abo (internet, telefoon en tv) en toen heb ik wel een cadeautje (tv) gekregen. Dus wellicht Peter heb je 't destijds niet goed aangepakt? 😉

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 10, 2025

Zo werkt een markt nou eenmaal, je verleid de klant om over te stappen. Ik ben er vorig jaar ingetrapt om bij de oranje buren te gaan zitten, ik heb zo enorm spijt gehad en nu ik weer bij kpn zit lekker blijf zitten. Ik heb veel liever een fijne verbinding die altijd online is (werk veel thuis en heb het nodig) dan een korting van 500 euro met een slechte haperende verbinding waarmee je alleen maar druk bent om storingen te verhelpen. 

Ik moet wel zeggen dat ik die blijven loont korting bij kpn echt een aanbieding van lik me vestje vindt, gewoon erg dat ze z’n slecht aanbod durven te geven. Je kan veel beter lekker op een maandcontract blijven zitten.