Skip to main content
Admin: update KPN-klanten kunnen ook na 1 juni blijven genieten van de zenders; FOX TV, National Geographic, Disney Channel, 24Kitchen, BabyTV en NatGeowild. KPN en Fox hebben een overeenstemming bereikt :)



Ik heb al jaren Digitenne. Helaas kreeg ik zojuist een verontrustende e-mail. Per 1 juni gaat KPN stoppen met 24Kitchen en met National Geograhic.



Er zijn genoeg minder inhoudelijke zenders die opgeofferd kunnen worden. Ik begrijp niet waarom er geen muziekzenders worden opgeofferd. Muziek kun je ook op de radio beluisteren, met spotify of op internet.



Indertijd heb ik voor KPN gekozen omdat niemand anders 24 Kitchen had. Ook National Geographic wil ik niet missen. Dat betekent dat ik mijn abonnement per 1 juni ga opzeggen.



Ik heb zojuist een kastje en een extra afstandbediening ontvangen wat bepaald niet een verbetering is tov 1 afstandsbediening, en een insteekkaart. Het wisselen tussen de zenders is erg traag.



Kortom, ik ben erg verdrietig dat allerlei veranderingen helaas geen verbeteringen zijn.

Hier uitleg waarom juist deze zenders (tijdelijk) stoppen en niet bijvoorbeeld Xite.



KPN heeft een onenigheid over de doorgifte-vergoeding met Disney/Fox Netherlands. Het huidige contract loopt per 31 mei af. De nieuwe eigenaar (Disney) is nogal eigengereid. De gevraagde doorgifte vergoeding vind KPN duidelijk veel te hoog.

Indien de partijen er per 1 juni nog niet uit zijn móeten de zenders tijdelijk op zwart; het contract loopt dan immers niet meer. De onderhandelingen zullen ondertussen echt wel doorgaan.



Een dergelijke situatie bij kabelaar Delta met Discovery groep duurde 10 maanden....
Hey @DVBT2-kijker, ik begrijp je verdriet. Jammer genoeg kan ik het niet mooier maken. Peter verwoordt precies hoe de situatie nu is. Helaas zijn we tijdens de onderhandelingen over het contract er (nog) niet uitgekomen met FOX (Disney). Vandaar dat we je per mail informeren dat na het aflopen van het huidige contract de zender (tijdelijk) uit de lucht wordt gehaald.



Het is dus niet dat wij het aanbod (24Kitchen, National Geograhic) niet meer zien zitten voor onze gebruikers. De eigenaar van deze zenders vraagt volgens ons een buiten proportioneel hoog bedrag en aanvullende voorwaarden voor de uitzendrechten. Hier zijn we dus voorlopig niet mee akkoord.



Wat betreft de snelheid van het wisselen van de zenders is bij ons bekend, hier gaan we mee aan de slag om het te verbeteren. Nog even volhouden :)


"De eigenaar van deze zenders vraagt volgens ons een buiten proportioneel hoog bedrag voor de uitzendrechten"



De vrije interpretatie hiervan komt dus neer dat KPN vind dat gezien het aantal kijkers naar die kanalen de vergoeding te hoog is en niet dezelfde fout wil begaan als destijds met Fox Sports dat alle klanten moesten meebetalen. En blijkbaar de huidige prijsverhoging niet de kosten dekt voor de vergoeding die gevraagd wordt.



ps zover ik goed op de hoogte ben zijn het 2 losse partijen dus Disney aangaande National Geographic etc en Fox TV Networks. Tenzij het Nederlandse kanaal weer buiten de deal valt en deze in het geheel naar Disney is gegaan dat is mij onduidelijk.
@Galdor68



Disney rondt overnames van Fox af



Disney's overname van 21st Century Fox is deze week afgerond. Filmstudio's Twentieth Century Fox en Fox Searchlight Pictures zijn nu eigendom van Disney. En dat geldt ook voor National Geographic en Fox Networks Group International, waaronder FOX Sports Nederland voor 51% valt.



Het is dus allemaal van Graai Graai Disney.
Ach graaien daar houd KPN ook van actief nu al klanten met Telfort en KPN producten benaderen om KPN compleet klant te worden geeft mij een slecht gevoel. Maar dat hoort in een ander topic thuis. Hoe het ook uitpakt de consument blijft het slachtoffer.



Ik vind het te kort door de bocht om het enkel bij Disney neer te leggen.
Ik neem juist heel veel op van die zenders. Ik hoop echt dat KPN er uit komt want anders stap ik na 20 jaar KPN toch echt over.
Dat Telfort klanten actief worden benaderd om gebruik te gaan maken van de KPN Compleet voordelen moet niet zo verrassend zijn, gezien de ontwikkelingen. Maar laten we het hier On Topic houden @Galdor68, anders kunnen we daarover in een nieuw topic verder discussiëren.



Volgens mij wordt het niet bereiken van een onderhandelingsakkoord niet (alleen) toegerekend aan Fox / Disney. Naar onze mening is de vergoeding die ze ervoor vragen en/of andere voorwaarden te hoog ingezet. Maar dat kan ook een misvatting zijn. Daarover kan ik niks zeggen, gezien de inhoud van die gesprekken vertrouwelijk zijn en blijven. Feit is dat dit een enorme domper is voor drie partijen: in de eerste plaats de klant en daarna de onderhandelende partners. Want laten we eerlijk zijn: noch Fox / Disney dan wel KPN zitten er op te wachten dat het tv-aanbod wordt verschraald. Op hoop van zegen dat we er samen alsnog uit gaan komen en deze zenders kunnen blijven uitzenden!
Hier één van de aanleidingen voor alle commotie:



The service will offer fans of all ages a new way to experience the unparalleled content from the company’s iconic entertainment brands, including Disney, Pixar, Marvel, Star Warsand National Geographic, and will be available on connected TV and mobile devices.



https://www.thewaltdisneycompany.com/disney-spotlights-comprehensive-direct-to-consumer-strategy-at-2019-investor-day/



Kortom: Ze zijn zelf bezig met het opzetten van een distributielijn. Andere providers mogen dan ondertussen de hoofdprijs betalen. En als ze daarmee akkoord gaan, betaal jij als eindklant uiteindelijk de rekening.



De opvolger van National Geographic is inmiddels bekend: LoveNature. Ik zie op de satelliet wel is beelden van die zender in UHD. En die zijn prachtig!



Naar opvolgers voor 24 Kitchen en Fox wordt nog gezocht. Maar dat gaat heus wel goed komen.
@Noordzee

LoveNature is nu ook voor álle abonnee's op Interactieve TV beschikbaar in HD. Op nr. 34.
En wat vind je van deze zender?
Nog maar weinig naar gekeken. Wel heel mooi HD beeld.



Ben beetje klaar met natuurzenders. NGC Wild en Animal Planet ook al meer dan jaar niet meer naar gekeken.
Oh, ik hou daar wel van. B.v die prachtige BBC-documentaires, of hier in Nederland de films over de Veluwe en de Oostvaardersplassen. En morgenavond weer Wild New Zealand om 21.05 op NPO2.



Op Animal Planet en NGC Wild best wel veel herhalingen. Die laatste twee zenders kan ik via de streams nog gewoon zien hoor, daar heb je geen abbo voor nodig.
Ja, Wild op de Veluwe kijk ik ook. Neem ik ook op.



Gratis streams van AP en NGC Wild? Nee, toch?
Heel even naar Love Nature gekeken eigenlijk dezelfde reactie als Peter. Leuk als levende achtergrond zou ik bijna zeggen. Als ik de programmering bekijk de elke dag dezelfde loop met iets variatie. De content maakt voor mij een 4k ontvanger/ abonnement niet echt waard. Maar voor serieuzere reactie moet ik meer kijken.
En nog zo'n 1500 andere zenders. Verdiep je er maar is in. Dan gaat er een wereld voor je open.

Ik stond er zelf ook van te kijken toen ik mijn nieuwe ontvanger kocht.
Ik baal er ook stevig van dat 24Kitchen eraf gaat! Het is mijn favoriete zender!

Reageer