Skip to main content
Op de website propageert KPN, dat op elke camping in Nederland Digitenne is te ontvangen. Doe je vervolgens de postcodecheck, dan vermeldt de tekst (ergens in Zeeland): 'Waarschijnlijk niet goed bereikbaar'. Hoe kan dat? Elders wordt dan een buitenantenne aanbevolen. Is dat zo? Benieuwd naar de antwoorden.
Beste @Berglust



Hier kun je er meer over lezen, en dit is de dekking op dit moment:



Dus in Zeeland zou die het moeten doen.

En dit is de buitenantenne:



Funke V5:



Ik hoop dat je zo even genoeg weet. 😉
Hallo Berglust,



Digitenne is in het grootste gedeelte van ons land te ontvangen, maar helaas niet in enkele uithoeken van het land. (zoals ook niet in mijn directe omgeving.😂)



Kan je aangeven wat je nu voor antenne gebruikt?



Vanaf jouw locatie in Zeeland heb je zeker een buitenantenne nodig. Dat is dan de door Dennis getoonde Funke V5 in combinatie met de montageset.



Een moderator wil jou graag aan een buitenantenne helpen. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer ? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.





@Dennis Schreve : Het door jou getoonde kaartje is niet het dekkingsgebied van Digitenne, maar een overzicht van de gebieden die al over zijn op DVB-T2.
@Dennis Schreve : Het door jou getoonde kaartje is niet het dekkingsgebied van Digitenne, maar een overzicht van de gebieden die al over zijn op DVB-T2.

Oh! 🙈 pardon! 🙊@Noordzee is er dan wel zo'n kaartje? 🤔
@Berglust Zou je jouw profiel willen vullen? (Zie bericht hierboven)



@Dennis Schreve Nee, zo’n kaartje is er niet meer. Heeft wel meer dan 10 jaar op de site van KPN gestaan, maar is een paar jaar geleden verwijderd.
Dank voor het invullen van je gegevens, Berglust! We hebben in het grootste deel van Nederland bereik. In sommige stukjes niet, en in sommige stukje wel bereik maar beter met een buitenantenne. Nu heb ik gekeken, maar ik zie op jouw adres geen Digitenne abonnement actief. Heb je die wel? Kan het zijn dat deze dan op een ander adres (nog) geregistreerd staat?



Als je geen abonnement hebt op Digitenne, en alleen de gratis zenders (NPO + regionaal) kijkt, dan kun je zelf een buitenantenne aanschaffen. Onder andere via onze webshop. Montagesets zijn beschikbaar voor de Funke V4 en de V5. Hoewel ik je zou aanraden, als je nog een V4 hebt, deze te vervangen door een V5.
Dank allen voor de attente antwoorden. Gaat om de doelgroep (zoals ik) die overweegt om Digitenne aan te schaffen. Indien een recreatieprovincie Zeeland geen goede dekking biedt, dan is dat jammer. Ook wel een tikje vreemd, indien je beseft hoeveel campings deze provincie kent. Het adres waar ik Digitenne wens is 4326 LL, *** Is daar nu bereik of niet (wellicht met buitenantenne). Aan Nederland, 1, 2, en 3 zou ik overigens al genoeg hebben. Waarom geeft KPN geen realistisch beeld van de actuele dekking van het systeem van Digitenne?



Admin: huisnummer verwijderd i.v.m. privacy


Voor dat deel van Zeeland staat de mast in Goes, dat is hemelsbreed niet al te ver weg.

Het moet kunnen nmi, als er vrij zicht is richting Goes.

Zijn er andere digitenne gebruikers op de camping ?

Hier een soortgelijke vraag van al weer een tijdje terug :

https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-ontvangst-is-niet-goed-453376

Het lijkt er op dat dvbt4all weer terugkomt (?)



Hier nog over de postcode controle :

https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-mogelijk-postcode-controle-niet-vertrouwen-457530
Aan Nederland, 1, 2, en 3 zou ik overigens al genoeg hebben.



Koop een fta bij amazon voor twee tientjes en je bent van het gezeur af.
Als je een abonnement op Digitenne zou hebben, dan zou ik nu eerst de Funke V5 buitenantenne proberen.



Los daarvan komt er begin juni nog een frequentiewissel. Dit gaat de ontvangst verder verbeteren.



Normaliter zou je daarna met een goede buitenantenne in heel Zeeland ontvangst moeten hebben.



Mocht het allemaal echt niet lukken, kun je altijd nog voor een FTA-ontvanger gaan.
Dank allen voor de attente antwoorden. Gaat om de doelgroep (zoals ik) die overweegt om Digitenne aan te schaffen. Indien een recreatieprovincie Zeeland geen goede dekking biedt, dan is dat jammer. Ook wel een tikje vreemd, indien je beseft hoeveel campings deze provincie kent. Het adres waar ik Digitenne wens is 4326 LL, huisnummer 7. Is daar nu bereik of niet (wellicht met buitenantenne). Aan Nederland, 1, 2, en 3 zou ik overigens al genoeg hebben. Waarom geeft KPN geen realistisch beeld van de actuele dekking van het systeem van Digitenne?



Ik heb nog even jouw postcode opgezocht. Daar moet het echt wel gaan lukken, zeker na begin juni als de frequentiewissel is geweest.



Wel met een goed geplaatste buitenantenne, maar op een camping lijkt me dat geen probleem.



De FTA-ontvangers voor NPO 1/2/3 hebben overigens wel een betere ontvangst dan de KPN-ontvangers.



Is hiermee jouw vraag beantwoord? En ga je Digitenne aanschaffen? Of koop je een FTA-ontvanger?
Dank Noordzee en anderen voor het prettige meedenken. Ik overweeg een FTA ontvanger. Kan je dan Nederland 1, 2 en 3 ontvangen? Helaas ben ik nog slecht op de hoogte. Van jullie leer ik beslist. Heb je bij een FTA ontvanger een buitenantenne nodig? Zonder abonnement op Digitenne? Hoe modern moet de platte tv zijn?

  • Heb je bij een FTA ontvanger een buitenantenne nodig?
Dat zou ik in Zeeland zeker overwegen.




  • Zonder abonnement op Digitenne?
Digitenne heet het abonnementsgedeelte. FTA is het NPO pakket.

TV: NPO 1, 2, 3 + reg. zender; Radio: NPO radio 1, 2, 3FM, 4, 5, en soul & Jazz + reg. zender




  • Hoe modern moet de platte tv zijn?
Je kunt een FTA ontvanger krijgen met HDMI out en SCART out. Dus minimaal SCART. Maar mooier en beter is natuurlijk HDMI.

Zie ook:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/welke-dvb-t2-hevc-265-ontvanger-is-geschikt-voor-fta-npo1-2-en-3-ontvangst-461970

en

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/
Dank Noordzee en anderen voor het prettige meedenken. Ik overweeg een FTA ontvanger. Kan je dan Nederland 1, 2 en 3 ontvangen? Helaas ben ik nog slecht op de hoogte. Van jullie leer ik beslist. Heb je bij een FTA ontvanger een buitenantenne nodig? Zonder abonnement op Digitenne? Hoe modern moet de platte tv zijn?



Welkom in de club van de vrije kijkers!



Mijn TV in de hobbykamer is een HD-ready-TV met alleen een scart-aansluiting. Geen probleem.

Voor de NPO-zenders heb je geen abonnement nodig.



Na de goede tips van Peter geef ik je ook nog een advies op maat. Want dit zijn de spullen waar ik nu gratis TV mee ontvang:



Xoro 7619 ontvanger



Deze ontvanger is geschikt voor jou vanwege de aanwezige scart-aansluiting. De prijs op amazon.de varieert per dag. Ik zie de ontvanger nu staan voor maar 20 euro!

https://www.amazon.de/s?k=xoro+7619&__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=1OYY9G9YB7DUV&sprefix=xoro+7619%2Caps%2C133&ref=nb_sb_ss_i_1_9



Funke V5 antenne



https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed



Funke V5 buitenmontageset incl. kabel



https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed





Alle pakketjes worden netjes thuis bij jou bezorgd en dan kun je komend weekend op de camping al genieten van de HD-beelden. Mits je de antenne uitricht op Goes. Ik verwacht dat je bij jou ook nog signaal kan krijgen uit de Rotterdamse Waalhaven. Maar daar zijn ze nog niet over op HD.
@Noordzee

Dan is 't geen HDready, maar heeft ie alleen een 1244 x 766 scherm. Ik heb er ook zo een. Door het ontbreken van een HDMI kan ie geen HD(ready=720p) weergeven maar via scart dus alleen SD (576i).

Mijn TV in de hobbykamer is een HD-ready-TV met alleen een scart-aansluiting.


@Berglust (en @Noordzee ).



De 7620 is gelijk aan de 19 met dat verschil dat ie opnemen ondersteunt. Heeft dus ook hdmi én scart.
@PeterG : Op mijn TV staat wel het HD-ready logo. Maar verder prima hoor, het beeld is spectaculair verbeterd sinds de omschakeling naar DVB-T2.



@Berglust : Is het gelukt? Je kan natuurlijk ook voor de Xoro 7620 gaan (met opnamemogelijkheden), maar dan ben je wel wat meer kwijt: Ongeveer 60 euro i.p.v. 20 euro.

Heb je nog meer vragen of weet je voldoende?
@Noordzee

Oh, dan heeft ie waarschijnlijk nog een oude 1080i ingang in de vorm van de component. Dat is meestal een rode, groene en blauwe tulp bij elkaar. Geen apparaat heeft die norm nog. Tot een tijdje terug kon je dan nog een HDMI naar Component omvormer gebruiken. Maar met de nieuwste beveiliging op HDMI werkt dat ook niet meer.

Een kennis van me had ook een HDready met alleen Component; kon daardoor ook geen HD kijken, want de HD-ontvanger heeft alleen HDMI out voor HD. TV is een oud beestje. Mss wel zo'n 15 jaar oud.



Met je Xoro kijk je nu middels SCART RGB met als bron HD. Dat geeft gewoon een uitstekend beeld. Maar wel hooguit 576i dus, want meer kan er via scart niet.



Een ontvanger van KPN komt met SCART hooguit tot CVBS.



SCART RGB wordt nog wel eens verward met dezelfde 3 kleuren bij Component. Maar er gaan andere signalen doorheen.

Bij RGB zijn het de 3 kleuren. Bij Component is het zwart/wit + 2 X een kleurcombinatie die uiteindelijk de 3 kleuren weer oplevert (klik).
Dank allen voor de prima bijdragen, die de afweging wel of geen abonnement op Digitenne een stuk eenvoudiger maken. Ook met belangstelling de informatie gelezen over de FTA ontvangers en de nieuwste inzichten daarover en tips om deze aan te schaffen. Met alle informatie ben ik goed geholpen. Een mooi en goed werkend forum is dit.
@Berglust



We zijn nu een paar dagen verder. Heb je al een beslissing genomen? Wat heb je voor ontvanger besteld?
@Berglust



Heb je al een FTA-ontvanger besteld ?
Ik heb nog niks besteld. Ik laat weten wanneer ik beeld heb en hoe dat tot stand is gekomen. Dank voor meedenken.
Vandaag is de frequentie van de NPO gewijzigd naar kanaal 21.



Geen beeld meer? Dan even opnieuw zenders zoeken.