Skip to main content

Ik heb digitenne aangeschaft voor in de camper. Ik dacht lekker makkelijk in nl 

Maar helaas het is op de meeste plaatsen hakkel tv. En als ik dan postcode check doe is er waarschijnlijk geen digitenne  dit verwacht je op afgelegen plekken maar niet aan een rand van een dorp. Ik heb zelfs de antenne op het dak van de camper gezet 3.5 mtr hoog  met vrij uitzicht geen bomen of gebouwen  we rijden nu 3 weken rond en we hebben 2 dagen gehad van 85% signaal

Zijn hier nog oplossingen voor? 

De randen van de provincies Zeeland, Friesland en Drenthe kennen een slechte dekking. Laat dat nu ook toeristisch drukke gebieden zijn. Midden in het land zou de ontvangst prima moeten zijn. Wel de juiste antenne kabel gebruiken. Gebruik je de kabel die bij de KPN buitenmontage set zit?

Je moet ook in elke provincie de zenders opnieuw zoeken en de antenne uitrichten. De frequentie waarop uitgezonden wordt verschilt per gebied.


Hier nog een onofficiële dekkingskaart voor binnen ontvangst. Voor ontvangst buiten kan je de cirkel wat groter maken. Maar je ziet vooral in Noord Nederland en Zeeland wat gaten.


Ik heb alles origineel van KPN 

Soms als ik aan de rand van een provincie sta is het signaal van de andere provincie beter 

Ik denk sterkere zenders zou beter zijn dan heb je geen hakkel tv 

We leven in 2020  dan zou dat geen probleem meer moeten zijn 


Heb je een zxv7200 of een rebox2800 ontvanger? Van de eerste is bekend dat deze wat meer hakkelt bij storingen in het signaal.

KPN is er mee bezig om de oorzaak daarvan te onderzoeken. Op dit moment lijkt het bij KPN praktisch onmogelijk om als vervanging de Rebox in te zetten. Maar meer info bij de KPN moderator die hopelijk nog voorbij komt.


Ik heb die 7200 ontvanger  nu heb ik ook begrepen dat een buiten antenne sterker is? 


Dat kan, de KPN antenne kan je binnen en buiten gebruiken (mits je de speciale buitenkabel gebruikt). Buiten ontvangt hij beter….

Er zijn ook speciale buitenantennes te koop voor extra buitenontvangst als je in een dekkingsarm gebied zit maar dan moet je ook wel weten waar de zendmasten staan om goed signaal te krijgen.

voorbeeld http://www.digitennewinkel.nl/dvb-t-antennes/kpn-digitenne-funke-yaginx-high-performance-buitenantenne.html) 

 


Hoi @Globetrotters

Niet fijn dat Digitenne bij jou niet optimaal werkt. Ik zie dat @waltervl je al aardig op weg geholpen heeft, dank daarvoor! Een Digitenne ontvanger omruilen teneinde een goede ontvangst te krijgen op locaties waar volgens onze systemen eigenlijk geen ontvangst te verwachten valt, is helaas geen optie. Digitenne ontvangers vervangen wij alleen als deze geheel defect zijn. De beste ontvangst heb je inderdaad met een buitenantenne


Is een buiten antenne sterker qua ontvangst want ik zet nu telkens de binnen antenne op een voetje boven op het dak dan is het al iets beter dan binnen maar de ontvangst schommeld qua signaal dus dat zal dan net op het randje van het bereik zijn. Toch wel vreemd vlak naast een stadje. Dan zullen al die mensen dat probleem hebben


Zoals je op het dekkingskaartje ziet zijn er een beperkt aantal zendantennes (rode pins). Niet elk stadje heeft een antenne. Dus kijk op de kaart waar je zit en richt je antenne naar de dichtsbijzijnde uitzend mast. En als er in die richting veel hoge bossen of flats staan dan kan je misschien beter naar een andere mast richten.

Haperingen kunnen ook voorkomen door stoorsignalen van bijvoorbeeld windmolens, langsrijdende brommers, grasmaaiers, vrachtwagens, buitenthermometers etc.

 

En zoals al gezegd, de zxv7200 ontvanger die je hebt is daar zeer gevoelig voor. Misschien omdat hij de antenne niet voldoende van stroom kan voorzien dus wellicht heeft KPN hier in de nabije toekomst een oplossing voor.


Is een buiten antenne sterker qua ontvangst want ik zet nu telkens de binnen antenne op een voetje boven op het dak dan is het al iets beter dan binnen maar de ontvangst schommeld qua signaal dus dat zal dan net op het randje van het bereik zijn. Toch wel vreemd vlak naast een stadje. Dan zullen al die mensen dat probleem hebben

Hallo @Globetrotters ,

Ja, met een buitenantenne heb je in een veel groter gebied ontvangst. De hoogte van de buitenantenne en de richting waar je de antenne heen uitricht zijn overigens ook heel belangrijk. 

Gebruik je op dit moment al de Funke V5 antenne? Daar is een speciale buitenmontageset voor beschikbaar. Die gebruik ik zelf ook, ideaal ! 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?pos=0

 

 


@Globetrotters

Heb je nog behoefte aan een buitenmontageset? Daarmee kun je de antenne buiten beter monteren.  Of is dat te lastig voor op de camper? 


Ik heb een voet voor op het dak waar ik de binnen antenne al op zet


OK, dan kun je de ontvangst alleen verder verbeteren door het op iedere locatie weer opnieuw zorgvuldig uitrichten van de antenne. De antenne is namelijk behoorlijk richtingsgevoelig. 


Reageer