Skip to main content

wat moet ik doen om met digitenne de zender wizzard te starten?

wat moet ik doen om met digitenne de zender wizzard te starten?

@kwiba , misschien staat hier beschreven? 

https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne/digitenne-installeren-en-activeren.htm 

Heb zelf geen Digitenne. 


Op mijn digitenne-apparaat krijg ik code 8888 en ondanks dat ik AV op mijn televisie heb ingesteld blijft die code er en krijg ik geen antenne wizard.

Wat kan ik doen? Bedankt alvast voor het antwoord!

 

Admin: topics samengevoegd en dubbele reacties verwijderd


Hallo @kwiba ,

Probeer eerst dit eens: 

1/ Haal de ontvanger even een paar seconden van de stroom af. 
2/ Doe de ontvanger weer aan.

3/ Sluit de antenne aan op de ontvanger en zet de antenne zo hoog mogelijk.

4/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
6/ Draai de antenne eventueel wat bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

Als het goed is heb je nu beeld en geluid. 

Of heb je soms een CI+-cam voor in je TV?   


Hallo @kwiba ,

Code 8888 geeft aan dat je geen beeld of een storing hebt met je Digitenne ontvanger. Je kan dit oplossen door de stappen te volgen op: Digitenne geen beeld of code 8888

 


De instructie voor het oplossen van code 8888 op een andere manier beschreven:


1.  Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2. Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.
vAls je dan het Digitenne-menu ziet]
3. Via het menu eerst terug naar de fabrieksinstellingen (met de Digitenne-afstandsbediening)
4.  Daarna een software-update draaien indien noodzakelijk.
5. Dan een opdracht geven tot uitgebreid zenders zoeken.
6. De antenne eventueel bijdraaien aan de hand van de signaalmeter in je menu.
7. Laat de ontvanger minimaal een uur lang aanstaan, dan kan de abonnementsstatus op JA springen.

Stap 4 en 5 kan je evt. omdraaien.

Lukt het niet via het stappenplan?


Soms ligt het aan de scart-kabel of de HDMI-kabel. Probeer bij deze fout ook -indien mogelijk- een andere kabel uit. Dit kan het probleem direct oplossen. 

Kom je er niet uit met bovenstaande instructie?


Een moderator wil graag het een en ander voor je nakijken. Zou je het Forumprofiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Tip: Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement.


Dankjewel Noordzee,

Ondertussen heb ik het probleem opgelost door HDMI op mijn televisie te selecteren in plaats van AV wat in de handleiding staat.


Mooi zo 👍🏾 


Dankjewel Noordzee,

Ondertussen heb ik het probleem opgelost door HDMI op mijn televisie te selecteren in plaats van AV wat in de handleiding staat.

Aha @kwiba , dus je bron keuze stond verkeerd, kun je snel vergissingen mee maken.


Tijdens het tv kijken werd plotseling het beeld zwart en ik kan nu de tv niet meer aanzetten.

Wat kan hier de oorzaak van zijn en wat is de oplossing?

Admin: verplaatst naar eigen topic


@kwiba

Probeer eerst dit eens: 

1/ Haal de ontvanger even een paar seconden van de stroom af. 
2/Druk de diverse kabels stevig vast in de ontvanger en in de TV. Doe dan de ontvanger weer aan.

3/ Sluit de antenne aan op de ontvanger en zet de antenne zo hoog mogelijk.

4/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
6/ Draai de antenne eventueel wat bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

Zet de ontvanger aan op NPO1. Als het goed is, heb je nu weer beeld en geluid. 


Dankjewel weer Noordzee,

Van KPN krijg ik binnenkort een nieuwe afstandsbediening maar als die niet naar behoren werkt, dan ga ik jouw instructies volgen.

Groeten,     Kwiba


Hallo Noordzee,

Je advies: 1/ Haal de ontvanger even een paar seconden van de stroom af. was heel goed en de handeling was voldoende om daarna weer verbinding met digitenne te krijgen.

Dus nogmaals bedankt voor de moeite die je nam me een uitgebreide uitleg te geven over wat ik allemaal eventueel moest doen.

Groeten,     Kwiba


Fijn @kwiba 👌🏾 En graag geholpen natuurlijk….


Dag Noordzee,

Weer had ik geen ontvangst en haalde de adapter uit het stopcontact en deed hem er weer in waarop er dL en daarna rA op de ontvanger display verscheen en daarna good.

Toch kreeg ik geen beeld ondanks dat het lichtje op de antenne aanstond.

Ik ben bang dat de AV input niet meer op HDMI staat.

Eerder loste ik dat op door met de afstandsbediening van de televisie met de source en navigatieknop HDMI te selecteren.

Nu kan dat niet meer op die manier merkte ik, want ik blijk er een analoge kabelaansluiting voor nodig te hebben en die heb ik niet meer.

De afstandsbediening van digitenne heeft geen sourceknop met navigatiemogelijkheid dus ik zit met een probleem.

Om opnieuw de digitenne-installatie te doen, heb ik de afstandsbediening van de televisie ook nodig en nu weet ik dat die niet werkt.

Ik zal een kopie van dit schrijven ook aan KPN sturen.

Mocht je dit nog deze avond lezen: welterusten en als dat donderdag is: een prettig weekeinde toegewenst.  Met groeten,    Kwiba

 


Ah, tv houdt de juiste bron ( hdmi input) niet of niet goed vast. Als de afstandsbediening van de televisie niet werkt, er moet ook altijd een knopje op de tv zelf voor bronkeuze zitten. 

Maar. Is het een oude tv? Wat is het merk en type? Dan probeer ik of @Noordzee  er via internet even achter te komen waar dat knopje dan zit. 


Hallo Peter,

Dankjewel voor je reactie.

Ik heb een ongeveer 6 jaar oude platte Sony televisie. Aan de voorkant van de televisie zit geen enkel knopje en ik neem aan aan de achterkant ook niet.

Op de display van de digitenne-ontvanger is nog steeds het cijfer van de laatst gekozen zender te zien. Ik ga KPN vragen of ze ook een antennen hebben waarmee een input bron gekozen kan worden.

Groeten,     Kwiba


Hallo Noordzee en Peter,

Ik wil nog vermelden dat ik de codes rA en dL op de display van de digitenne-ontvanger zie sinds ik geen ontvangst van televisie meer heb.

Via KPN-chat kreeg ik geen antwoord op mijn vraag wat de codes betekenen en wat ik kan doen om weer televisiebeeld te krijgen.

Weten jullie het antwoord op mijn vragen?

Alvast bedankt en groeten,   Kwiba


PS: o ja en na de foutcodes rA en dL zag ik good op de display en daarna en sindsdien constant het cijfer van de laatst gekozen televisie-zender.


Goedemorgen @kwiba en @PeterG ,

Ik slaap 's-nachts, maar ik zie dat jullie de hele nacht doorgegaan zijn. 😥

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de resolutie. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. Hiervoor is wel een oplossing. Je kunt de instelling van de resolutie in de ontvanger aanpassen. 

Terwijl dL op het scherm staat geeft ie 720p, dat werkt op HDready. Daarna geeft ie de ingestelde resolutie. Standaard is dat 1080p50 en dat werkt niet op een HDready.

Jouw ontvanger heeft geen directe scart-aansluiting, maar er is wel een verloopkabel beschikbaar. Ik weet niet of je die verloopkabel voor SCART erbij hebt gekregen, maar met die verloopkabel kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg. Zo niet, dan kan KPN jou deze verkoopkabel gratis opsturen. 

Kun je ‘m nu op dit moment nog niet met scart op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Dus de ontvanger even ergens anders aansluiten. Bij buren bv of op je woonkamertv? Een antenne aansluiten is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling (720P of 1080i) erin hebt gezet dan kan het weer op je HD-ready tv.

Is jouw TV geen HD-ready?  Dan in jouw TV de resolutie op 1080P zetten of AUTO.   

Ik ga nu werken, maar als het niet lukt, dan komt @PeterG vast wel weer hier buurten. 

 

 


Noordzee schrijft: Ik slaap 's-nachts, maar ik zie dat jullie de hele nacht doorgegaan zijn

Nou, om 02:00 uur heb ik de telefoon maar ter zijde gelegd. Toen was ik eindelijk moe genoeg en sliep snel in. Anders duurt dát weer uren.

@kwiba

Dit is gewoon het uit stand-by komen van de ontvanger als je 'm aanzet. Dat zijn geen foutcodes. Dit hoort zo:

dL - rA - good - zendernummer

Dus dat is normaal.

Als je beeld zwart blijft zonder geluid duidt er inderdaad op dat de tv niet op de juiste ingang (hdmi 1 neem ik aan) staaat. Dat kan je alleen met de afstandsbediening van de televisie zelf doen. (doet die het misschien niet omdat de batterijtjes leeg zijn).

Zonder afstandsbediening kan ook. Er zit altijd ook enige bediening op de televisie zelf.

Ik ga KPN vragen of ze ook een antennen hebben waarmee een input bron gekozen kan worden.

Er zijn voor Digitenne geen afstandsbedieningen die ook een tv (deels) kunnen bedienen. Dat moet met Digitenne echt (helaas) met die van de tv zelf blijven gebeuren.


Ik heb een ongeveer 6 jaar oude platte Sony televisie. Aan de voorkant van de televisie zit geen enkel knopje en ik neem aan aan de achterkant ook niet.

Kijk. Daar heb ik toch wat aan. Aangezien hier een Sony uit 2018 staat. Daar zit '’handbediening'’ op aan de linker achterkant van '’bovenaf'’ bereikbaar. (zie foto)

Maar. Hoe zet je de televisie dan uit als de Sony afst.bed. het niet doet? Want dat kan niet met de afst.bed. van de Digitenne ontvanger.

Overigens is er een kans dat die televisie ook met Digitenne overweg kan zonder het kastje maar met de CI+ module. Moet wel de afst.bed. van Sony werken natuurlijk. (maar die kan je ook los kopen; heb hier links naar meerdere webshops hiervoor). Maar misschien eerst maar eens nieuwe batterijtjes in de Sony afst.bed.

Foto i.v.m. knopje handbediening.

 


Zes jaar oude TV's kunnen niet overweg met het CI+-module. Dus die optie vervalt. 


Zes jaar oude TV's kunnen niet overweg met het CI+-module. Dus die optie vervalt. 

Ja, @Noordzee , daarom heb ik die alinea al weer aangepast. Hij moet uit 2018 of jonger zijn. (de Sony hier is in 2018 gekocht)

Zolang @kwiba  geen typenummer geeft kunnen we het niet checken.

I.c.m. module dient de afst.bed. van de tv zelf wel te werken natuurlijk.


Dankjulliewel weer Noordzee en Peter, voor alle informatie!

De tv die ik heb is de Sony KDL 32WD600  gefabriceerd in 2011.

Ik denk erover een nieuwe tv te kopen om allerlei gedoe en problemen te voorkomen.

Ik ontving vandaag een nieuwe afstandsbediening maar natuurlijk gaf die hetzelfde resultaat:

geen reactie van de ontvanger en de tv op commando’s.

Een goede nacht wens ik jullie toe en groeten,    kwiba

 


Volgens tweakers is die tv te koop geweest in 2016. Dan kan hij nmm niet van productiejaar 2011 zijn.

https://tweakers.net/pricewatch/489097/sony-bravia-kdl-32wd600-zwart/specificaties/

Het is wel nog een HDready ( 720 ) en ik weet uit ervaring dat de digitenne daar niet goed mee gaat als diens hdmi weergave op automatisch staat. Wel met instelling 720p.

Maar daar krijg je 'm nu alleen op door de ontvanger op de scart aan te sluiten. De tv moet je dan met de Sony afstandsbediening daarop zetten. Dan kun je de ontvanger op 720p zetten waarna hdmi weer werkt.

Of je koopt een "nieuwe" tv. Let dan wel op want tot en met 32 inch is ook nog steeds HDready te krijgen. En je moet juist Full HD hebben. 


Goedemorgen Peter,

Wat een goede informatie weer! Dankjewel!

Ik denk erover de Philips LED Full HD TV 32PFS6805/12 te kopen.

Een minpunt heeft hij wel: de pootjes ervan schijnen moeilijk eraan te zetten te zijn.

Over het apparaat moet ik toch vragen of er een knopje aan zit om de input-bron te selecteren?

Of moet ik dat anders formuleren?

Ook moet ik vragen of zenders met een knopje op het apparaat in te stellen zijn.

En ik moet vragen of hij met een digitenne-ontvanger werkt.

Zijn er nog andere dingen waarover ik moet vragen?

Ken jij eventueel nog andere 32 inch t.v.’s die voldoen aan wat ik nodig heb?

Ik ben heel benieuwd naar je antwoorden. Bedankt alvast ervoor!

Met groeten,    kwiba


Beste Peter,

Net zie ik dat de Philips LED Full HD TV 32PFS6906/12 met de stem te bedienen is.

Dan heb ik toch geen knopjes of afstandsbediening meer nodig?

Groeten, kwiba