Skip to main content

wat moet ik doen om met digitenne de zender wizzard te starten?

Goedemorgen Peter en Noordzee,

Net heb ik BCC gebeld met de vraag of er t.v.’s zijn die met knopjes te bedienen zijn en hij zei van niet.

Ook voor de Philips LED Full HD TV 32PFS6906/12 heb ik een afstandsbediening nodig alvorens die met de stem te bedienen is.

Weten jullie toch t.v.’s die knopjes erop hebben?

Zonder zo’n t.v. heb ik niets aan mijn digitenne-apparaat.

Alvast bedankt voor de antwoorden en groeten,     kwiba


Goedemorgen Peter,

Wat een goede informatie weer! Dankjewel!

Ik denk erover de Philips LED Full HD TV 32PFS6805/12 te kopen.

Een minpunt heeft hij wel: de pootjes ervan schijnen moeilijk eraan te zetten te zijn.

Over het apparaat moet ik toch vragen of er een knopje aan zit om de input-bron te selecteren?

Of moet ik dat anders formuleren?

Ook moet ik vragen of zenders met een knopje op het apparaat in te stellen zijn.

En ik moet vragen of hij met een digitenne-ontvanger werkt.

Zijn er nog andere dingen waarover ik moet vragen?

Ken jij eventueel nog andere 32 inch t.v.’s die voldoen aan wat ik nodig heb?

Ik ben heel benieuwd naar je antwoorden. Bedankt alvast ervoor!

Met groeten,    kwiba

Goede keus @kwiba ,

Deze TV is geschikt voor de insteekkaart: 

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

Dat betekent dat je dan jouw ontvanger kunt omruilen voor de moderne insteekkaart (CI+-module) en dan heb je sowieso maar één afstandsbediening nodig en omzeil je eventuele problemen. Ik heb zelf dit jaar ook een Philips TV gekocht waar de insteekkaart inzit. Werkt heel handig! 
 

Voor nu nog eventjes het probleem met jouw oude HD-ready TV . Het is wat gedoe, maar het is op te lossen door mijn eerdere reactie uit te voeren. Ik zet de oplossing voor nu nogmaals hieronder:

 


Goedemorgen @kwiba en @PeterG ,

Ik slaap 's-nachts, maar ik zie dat jullie de hele nacht doorgegaan zijn. 😥

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de resolutie. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. Hiervoor is wel een oplossing. Je kunt de instelling van de resolutie in de ontvanger aanpassen. 

Terwijl dL op het scherm staat geeft ie 720p, dat werkt op HDready. Daarna geeft ie de ingestelde resolutie. Standaard is dat 1080p50 en dat werkt niet op een HDready.

Jouw ontvanger heeft geen directe scart-aansluiting, maar er is wel een verloopkabel beschikbaar. Ik weet niet of je die verloopkabel voor SCART erbij hebt gekregen, maar met die verloopkabel kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg. Zo niet, dan kan KPN jou deze verkoopkabel gratis opsturen. 

Kun je ‘m nu op dit moment nog niet met scart op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Dus de ontvanger even ergens anders aansluiten. Bij buren bv of op je woonkamertv? Een antenne aansluiten is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling (720P of 1080i) erin hebt gezet dan kan het weer op je HD-ready tv.

Is jouw TV geen HD-ready?  Dan in jouw TV de resolutie op 1080P zetten of AUTO.   

Ik ga nu werken, maar als het niet lukt, dan komt @PeterG vast wel weer hier buurten. 

 

 

Dit nu dus uitvoeren @kwiba 


Bedankt Noordzee voor je antwoorden!

Ik heb op https://www.gebruikershandleiding.com/login.asp gevraagd of mijn tv een HD-ready tv is want dat kon ik zo gauw niet vinden in de handleiding. Mijn tv is de Sony KDL 32WD600.

Als ik alle de door jou beschreven aanwijzingen gevolgd heb, heb ik dan daarna geen tv afstandsbediening nodig? Dat is wel belangrijk omdat ik geen kabelaansluiting meer heb.

Ik ben benieuwd of er een oplossing komt voor mijn probleem.

Bedankt alvast voor je antwoorden! Groeten,   kwiba


Zoals gezegd, heb je bij die door jou uitgezochte Philips-TV in combinatie met de insteekkaart alleen maar de Philips afstandsbediening nodig. Je hebt dan ook geen extra kastje (losse ontvanger) meer. Dat is een ideale manier van TV kijken in vergelijking hoe het nu bij jou gaat. 
 

Koop wel eerst die TV en regel dan daarna bij KPN de omruil van jouw ontvanger naar de insteekkaart.

 

Wil je meer weten over de insteekkaart? Ik heb daar een artikel over geschreven: 

 


maar ik kan de tv-afstandsbediening niet gebruiken omdat ik geen kabelaansluiting meer heb..


Klopt @kwiba ,

Daarom heb je nu de Digitenne afstandsbediening. Je hebt de afstandsbediening van de TV nu alleen nodig om (eenmalig?) de juiste ingang te selecteren op jouw TV. Zie daarvoor mijn eerdere reacties. 
 

En mogelijk ook om jouw TV aan-en uit te zetten.


Over het apparaat moet ik toch vragen of er een knopje aan zit om de input-bron te selecteren?

Er zit bij de televisie een afstandsbediening om de bron te selecteren.

Dat kan niet met de digitenne afstandsbediening.

Weten jullie toch t.v.’s die knopjes erop hebben?

Zonder zo’n t.v. heb ik niets aan mijn digitenne-apparaat.

Alle tv's hebben de knopjes tegenwoordig met een afstandsbediening, die erbij wordt geleverd. Daarmee is de bron (hdmi ingang waarop de digitenne zit) te kiezen. Dus wat is het probleem.

Net heb ik BCC gebeld met de vraag of er t.v.’s zijn die met knopjes te bedienen zijn en hij zei van niet.

Er zit wel áltijd een '’noodbediening'’ op de tv zélf voor kiezen van de bron, volume en aan/uit zetten. Voor het geval de afst.bed. defect of zoek is bijvoorbeeld.

Net zie ik dat de Philips LED Full HD TV 32PFS6906/12 met de stem te bedienen is.

Stembediening gaat uitsluitend met de bijgeleverde afstandsbediening bij die televisie.

Ken jij eventueel nog andere 32 inch t.v.’s die voldoen aan wat ik nodig heb?

Met een losse digitenne ontvanger kan je elke Full HD televisie gebruiken.

Wil je de ontvanger in de televisie zelf gebruiken voor digitenne dan voor aankoop HIER CHECKEN of het model met de Digitenne Insteekkaart te gebruiken is. Je hebt dan alléén de afstandsbediening van de televisie zelf nodig.
https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/
De Philips LED Full HD TV 32PFS6906/12 kan ook voor digitenne gebruikt worden zonder het losse kastje. Dan gebruik je juist alleen de afstandsbediening van de tv zelf. Handig toch! 


waar zit die '’noodbediening'’ dan en is het iets anders dan een knopje?


waar zit die '’noodbediening'’ dan en is het iets anders dan een knopje?

Dat is altijd een knopje. 1 tot 3 afhankelijk van model en merk. En waar het zit is ook afhankelijk van het model. Binnen één merk kan het dus op andere plekken zitten. Dus '’waar'’ is niet direct te zeggen. Bij mijn Philips zit het (van voren gezien) rechts op de achterkant. Bij de Sony (zie eerdere foto) meer op de achterkant van boven af bereikbaar.

Vaak zit de noodbediening midden onder het scherm dus van voren af bereikbaar.

Sony.nl: uitleg locatie en functies noodbediening Bravia modellen.

Maar je kan toch wel de Sony tv aan het uit zetten met de afst.bed.????? (dan heb je die noodknopjes bij defecte of ff niet te vinden afst.bed. niet nodig)

Het door jouw uitgekozen Philips model is een uitstekende keuze voor Digitenne. Ook omdat dan juist géén los kastje meer nodig is. Je kunt dan kiezen om de insteekkaart te gaan gebruiken. Je hebt dan alleen nog de afst.bed. van de televisie nodig. Ook voor zenders kiezen.


Bedankt Peter voor je antwoorden maar het probleem is dat ik de tv afstandsbediening niet kan gebruiken omdat ik geen kabelaansluiting heb.

Is het bij de door mij genoemde tv’s ook mogelijk via wifi draadloze verbinding te krijgen?

Bedankt alvast en een groet,     kwiba


afstandsbediening niet gebruiken omdat ik geen kabelaansluiting heb.

Dat heeft niets te maken met wel of niet gebruiken van de tv afstandsbediening.

→ → Met de digitenne ontvanger gebruik je de tv afstandsbediening nog wel voor het aan en uit zetten van je tv. (de rest doe je met de digitenne afstandsbediening)

Met de digitenne module gebruik je zelfs volledig de tv afstandsbediening. (dit laatste is dus mogelijk met de door jouw gekozen Philips tv)
 

Ik heb ook geen kabelaansluiting, maar gebruik wel de afstandsbediening van de tv. Omdat Samsung bediening van kpn interactieve tv ondersteunt.


Beste Noordzee en Peter,

Goed nieuws: mijn digitenne-ontvanger doet het weer!

Ik volgde de raad op van een BCC-medewerker die uitlegde hoe ik de HMDI-bron moest selecteren.

Toen ik de goede bron geselecteerd had, kreeg ik meteen goed beeld en geluid.

Wel zorgelijk dat ik in één etmaal twee keer een storing had:

eerst viel de digitenne-verbinding weg en later reageerde de afstandsbediening niet op mijn commando’s.

Op https://www.klacht.nl/kpn-internet/?pg=3 staat veel over storingen met digitenne.

Ik hoop dat ik die niet krijg.

Veel dank voor de tijd die jullie erin gestoken hebben mij te helpen!

Een prettig weekeinde wens ik jullie toe en met groeten,     kwiba


Fijn @kwiba ,

Graag geholpen wederom, maar nog wel één vraag: Ga je die Philips TV nog kopen? 


Nee Noordzee,

Mijn Sony-tv doet het goed en die houd ik dus.

Groeten,     kwiba


Hallo Noordzee,

Jij hebt ook digitenne meen ik gelezen te hebben.?

En heb je dan ook dat je bij het aanzetten van de tv en ook na het zwart worden van het beeld, wat bij mijn tv regelmatig gebeurt, je steeds HDMI moet selecteren als bron?

Hoe kan ik voorkomen dat ik dat moet doen?

Dat opnieuw selecteren is een beetje vervelend maar beter dan een nieuwe kabel in mijn woning aan te moeten leggen met een lelijk resultaat.

Wel opvallend dat ik van een BCC-medewerker die ik informatie vroeg over de Philips tv en die ik gelukkig over mijn probleem met digitenne vertelde, moest horen hoe ik dat op moest lossen en dat een medewerker van KPN alleen maar zei dat het aan de afstandsbediening kon liggen en me er direct een opstuurde.

Groeten weer en graag nog even een antwoord op mijn vragen.

Met dank,     kwiba

 

 

 


Hallo @kwiba ,

Nee, ik heb dat niet. Als je dat vervelend vind, dan zou je toch een nieuwe TV kunnen overwegen. Als je dan de insteekkaart gaat gebruiken, dan ben je overal van af. 


Hallo Noordzee,

Zo vervelend vind ik het probleem niet.

Dat is voor mij geen reden om een nieuwe tv te kopen.

In mijn Sony tv zit een insteekkaart.

Als ik die vervang door een andere los ik daarmee dan het probleem op?

Groeten,     kwiba


Nee, dat denk ik niet. 


Dankjewel weer Noordzee, voor je snelle reactie!

Groeten,    kwiba


In mijn Sony tv zit een insteekkaart.

Hè! Je hebt toch een los digitenne kastje zxv7200 ? De Sony KDL 32WD600 is niet geschikt voor de insteekkaart (module) van kpn. Daar is ie te oud voor en bovendien is het inderdaad een HDready televisie.

Je kijkt nu toch via HDMI 1 neem ik aan?

Gaat de tv daarvan af en moet je opnieuw HDMI 1 selecteren? (dan is onderstaande uitleg niet van toepassing)

Of krijg je gewoon zwart beeld op HDMI 1; doe in dat geval: 

Maar goed, ik heb even in de gebruiksaanwijzing gekeken en de Sony KDL 32WD600 is een HDready. Ik had met 2 van dat soort toestellen dat de zxv7200 niet altijd beeld gaf.

Dat is op te lossen door het beeld van de ontvanger op vaste uitvoer van 720p in te stellen.

Menu - instellingen - tabblad: beeld instellingen - HDMI opties. Zal nu op Auto staan. Druk dan 4 x op pijltje naar rechts met tussenpozen van 1 seconde. Bevestig daarna de instelling 720p met de groene knop.


Dag Peter,

Ja ik heb een los digitenne kastje zxv7200 en ik kijk via HDMI 1.

Dit ga ik proberen:

Menu - instellingen - tabblad: beeld instellingen - HDMI opties. Zal nu op Auto staan. Druk dan 4 x op pijltje naar rechts met tussenpozen van 1 seconde. Bevestig daarna de instelling 720p met de groene knop.

Moet dat met de afstandsbediening van de tv of met die van digitenne?

Bedankt weer voor je informatie en groeten,      kwiba


Moet dat met de afstandsbediening van de tv of met die van digitenne?

Met de afstandsbediening van de Digitenne.

Pas als 720p is geselecteerd dan bevestigen met groene knop.


Bedankt voor je goede uitleg Peter.

En ik laat je weten of het gelukt is.

Groeten,      kwiba


Het is gelukt Peter en ik ben benieuwd of het verschil gaat maken.

Dank nogmaals voor de informatie en ik ga nu ik weet waar de menu-knop voor dient ook kijken of ik via zo’n knop op de tv het irritante uitschakelen na een bepaalde tijd kan uitzetten.

Groeten,     kwiba