Skip to main content

Dit is niet zozeer een vraag aan de community, meer een verzoek aan KPN of het mogelijk is de digitenne ontvanger om te ruilen?

Het probleem: we hebben al jaren Digitenne op ons vakantieadres (postcodegebied 7478). Oude Digitenne werkte perfect. Bij het nieuwe Digitenne is het beeld inderdaad heel veel beter, maar de ontvangst is zeer wisselend.

 

Ik ben redelijk technisch onderlegd. Antenne staat buiten op een mastje, 4 meter hoog, met redelijk vrij zicht. Ik gebruik goede coaxkabel en connectoren (Hirschmann). Voor zover ik weet zijn er in de buurt geen storingsbronnen zoals sterke 4G zenders of DAB- of analoge tv/radio zendmasten.

 

Het steeds terugkerende probleem is dat de ontvangst zeer wisselend is. Het ene moment perfect en dat duurt een aantal uur, dan ineens een periode dat het beeld hapert, zenders niet gevonden worden. Dit blijft zich herhalen. Tijdje goed, dan ineens weer slecht enz. enz. Heb daar al eerder op dit forum over geschreven. 

 

Goede vrienden hier in de buurt hebben vrijwel dezelfde installatie en daar werkt het wel altijd goed en doet boven beschreven probleem zich niet voor. 

 

Net weer de helft van de zenders verdwenen. Toch nog een keer een andere antenne in de mast (volgens mij de hier aanbevolen Funke antenne). Bij uitgebreid zoeken beginnen we met 100% signaal maar toch wordt uiteindelijk maar een fractie van het aantal zenders gevonden. 

@KPN kan deze ontvanger omgeruild worden? Zou niet weten welke opties er nog meer zijn?

Hallo @Wiend ,

Heb jij nu een ZTE ZXV7200 ontvanger? Die hebben wel vaker van dit soort schommelingen in de ontvangst. 

Het zou mooi zijn als een moderator en Rebox RBX2800 voor jou kan regelen. Die ontvangers lijken wat minder last te hebben van dit soort problemen.   

 


God jongens wat een gek*t :rage:

Ik heb een Rebox RBX 2800.

Vandaag nogmaals de installatie doorlopen. Voor de zekerheid 1 coaxkabel aangepast. Daarnaast even een identieke Rebox,, die geen problemen heeft, geleend voor het experiment. 

Eerste wat opvalt is dat de kanalen die nu door Rebox 1 NIET ontvangen worden door Rebox 2 WEL ontvangen worden. Waar zou dat aan kunnen liggen? Bij Rebox 1 staan de HDMI-instellingen op “auto”, bij Rebox 2 op een lagere resolutie (720 / is normaal op andere TV aangesloten).

Dus spelen met de HDMI-instellingen: kies ik een andere resolutie dan wordt de ontvangst aanmerkelijk beter en ontvang ik met Rebox 1 de kanalen die ik voorheen niet of slecht ontving.

Goed, even verder spelen en een keer “uitgebreid zoeken” doen. Dat gaat goed tot 60%. Bij 60% loopt de ontvanger vast. Dit blijft zo, aantal keer achter elkaar geprobeerd. Naar fabrieksinstellingen gereset, zoeken, loopt consequent vast bij 60%.

Rebox 2 er maar weer aan gehangen. Toch een keer uitgebreid zoeken doen,. Dikke pech, loopt ook consequent vast bij 60%. Vastlopen houdt dus in dat je de spanning eraf moet halen omdat de Rebox letterlijk vast staat. En geen zenderlijst meer, er wordt niets meer opgeslagen.

Nou na heel veel gevloek Rebox 2 uiteindelijk een volledige scan kunnen laten doen met de beeldscherminstellingen op 720P.

Rebox 1 staat nu weer te scannen, ook weer ingesteld op 720P. Benieuwd of ie nu wel voorbij de 60% komt.

Pffff. Ja, gelukt. Met deze lagere resolutie maakt ie de scan wel af.

Verklaren kan ik het niet direct, maar je zou zeggen dat bepaalde HDMI-instellingen of de ontvangst nadelig beinvloeden of wellicht de ontvanger softwarematig doen vastlopen. 

Beroepsmatig hadden we na inbouw van nieuwe MDT's (dataterminals) last dat het digitale communicatienetwerk niet goed meer werkte. Bleek aan de HDMI-instellingen te liggen; een bepaalde configuratie leverde zoveel storing op dat het spraaknetwerk platgelegd werd.

Dit lijktook wel te gebeuren met deze ontvangers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nog even een nabrander: gisteren dus weer paar uur aan het prutsen geweest om beeld via Digitenne te krijgen. Dat is mij uiteindelijk wel weer gelukt. Maar…. dit is de zoveelste keer dat ik er mee aan het klooien ben en dat kan eigenlijk niet de bedoeling zijn. Het oude digitenne werkte eigenlijk altijd zonder veel gedoe. 

Heb nog eens even dit deel van het forum teruggelezen en het valt mij op dat heeeeel veel mensen dezelfde klachten hebben: last van wisselende ontvangst / signaalsterkte inclusief wegval van zenders, allemaal in de weer met antennes en kabels zonder merkbaar resultaat en allemaal behoorlijk ontevreden. 

Wellicht is het Digitenne netwerk wel in orde, maar zijn de ontvangers gewoon erg brak en zou KPN daar iets mee moeten gaan doen?


Dit is niet zozeer een vraag aan de community, meer een verzoek aan KPN of het mogelijk is de digitenne ontvanger om te ruilen?

 

Er zijn inderdaad wel eens problemen met sommige ontvangers. Er wordt gewerkt aan een software-update die mogelijk voor een verbetering gaat zorgen. 

 

Maar voor nu :

Wil jij nu nog een ontvanger omwisselen? Want dan kan een moderator jou daar verder mee helpen.  


KPN leest mee, neem ik aan :smiley: ?

Qua ontvanger omwisselen leg ik de bal nu bij KPN. Misschien heeft KPN een creatieve oplossing na dit bericht gelezen te hebben? Ik weet niet of een nieuwe ontvanger verbetering oplevert?

Vanochtend toch nog weer even aan het stoeien geweest. Doe ik op beide ontvangers een uitgebreide zenderscan, dan lopen ze beiden consequent vast bij 60%. . De workaround is spanning eraf, opnieuw starten, HDMI-instellingen op 720, dan de zenderscan voor mijn provincie doen en dan lukt het wel. Daarna is de standaard KPN zenderlijst geladen inclusief TV Drenthe. (Geen idee wat ik daar mee moet. Aan de andere kant van het weiland begint de provincie Gelderland, maar omroep Gelderland kan ik hier niet ontvangen, ook weer zoiets….). O ja daarna de beeldinstellingen weer handmatig op 1080 zetten. Niet op auto, want dan zijn de helft van de zenders alsnog niet meer te ontvangen. 

Omdat de uitgebreide zenderscan niet meer werkt, kan ik dus ook niet meer de FTA Duitse zenders bekijken. 

Signaalsterkte is 100% (zie ik via de ‘ANT-button” op de afstandbediening) maar net alweer vastlopend beeld, blokvorming enz.

Op zich en ik erg tevreden over KPN (we hebben alles van KPN) maar qua Digitenne ben ik er wel een beetje klaar mee. Het moet gewoon werken, maar sinds de overgang naar het nieuwe Digitenne zoveel gedoe dat ik nu toch maar serieus ga overwegen mijn schoteltje weer af te borstelen en zo’n recreatieabonnement bij 1 van de providers af ga sluiten.  


KPN leest mee, neem ik aan :smiley: ?

Qua ontvanger omwisselen leg ik de bal nu bij KPN. Misschien heeft KPN een creatieve oplossing na dit bericht gelezen te hebben? Ik weet niet of een nieuwe ontvanger verbetering oplevert?

 

 

Er komt hier vanzelf een moderator van KPN langs. 


Hi Wiend.

Ik akn zeker wel proberen om het om te ruilen. Welke van de 2 CAS-ID's zal worden omgeruild?

Ik zie echter ook gelijk dat op het adres waar ze staan bereik lastig is, maar we kunnen in ieder geval kijken of een nieuwe ontvanger helpt. 

 


Ook het type antenne kan groot verschil maken. (eigenlijk nog belangrijker bij etherontvangst)

Is het nog een v4? Of heb je al de nieuwe v5.
De v4 lijkt niet zo geschikt met het nieuwe systeem.

Als je er zelf wat € tegenaan gooit zijn deze antenne’s (nog) beter.

ODSC 100-345T (tot 45 km v.a. zendmast).

Funke Yagi (tot 80 km v.a. zendmast) :thumbsup_tone2:


Hi Wiend.

Ik akn zeker wel proberen om het om te ruilen. Welke van de 2 CAS-ID's zal worden omgeruild?

Ik zie echter ook gelijk dat op het adres waar ze staan bereik lastig is, maar we kunnen in ieder geval kijken of een nieuwe ontvanger helpt. 

 

Bedankt voor je reaktie Alex.

Ik heb zelf ook even de postcodecheck gedaan en zie idd dat Digitenne daar geen bereik zou hebben. Had dit niet eerder gezien, maar het verklaart wel waarom de ontvangst zo wisselvallig is. Overigens was het oude Digitenne hier op een haarspeld te ontvangen…..

Hoe gaat Digitenne hiermee om? Komt er ooit een extra steunzender bij, wordt er iets anders gedaan waardoor de ontvangst in die buurt beter wordt of heb je dan gewoon pech?

Bedankt voor je aanbod om de ontvanger om te ruilen. Ik wacht daar toch nog maar even mee. Wat ik nu ga zeggen is niet lelijk bedoeld hoor… Als Digitenne ontvangst op deze lokatie technisch gezien lastig zou zijn, dan heeft het niet veel zin om de ontvanger om te wisselen. Het is ons vakantieadres, dus helaas geen vaste glasvezelaansluiting of zo iets voor TV en Internet (is ook niet mogelijk denk ik?).  De 4G dekking daar is erg goed en ik heb een vrij uitgebreide databundel, dus voor korte verblijven vallen we nu soms terug op TV kijken via 4G. Onberperkt 4G voor buitengebied bestaat volgens mij niet meer? Kan KPN nog iets anders aanbieden?

Gezien de problemen met Digitenne overweeg ik dan maar weer over te stappen naar satelliet. Is wel iets duurder, maar dan kan er weer probleemloos TV gekeken worden. 


Dat vat ik ook zeker niet zo op. Voor nu is dat inderdaad pech, omdat er geen plannen zijn om extra masten te plaatsen op dit moment. 

Wat buitengebied betreft zie ik dat er op jouw adres wel een normale aansluiting geleverd kan worden met 17 Mbps en binnenkort via bonding ook tot 32 Mbps ongeveer. Je kunt het hier checken op basis van postcode en huisnummer. 

Je kunt dus overwegen om daar een internetabonnement met televisie te nemen of alleen een internetabonnement waarmee je dan via iTV online kunt kijken via een tablet/laptop of via een Chromecast op je televisie. Dit internetabonnement hoeft niet per se via ons te gaan overigens. (Bij ons € 42,50). Voordeel is dan dat je ook internet op adres hebt. 

Aan jou dus om te beslissen wat voor jou het handigst is. Canaal Digitaal is volgens mij in financieel opzicht aantrekkelijker, zo te zien € 20.- excl. de eenmalige kosten. Dat laat ik aan jou over.

Hopelijk heb je hier iets aan.