Skip to main content

In mijn vorige bootje keek ik TV via een Digitenne-decoder. Vooral op bijv. de Waddeneilanden was de ontvangst vaak matig tot slecht. In mijn huidige bootje moet ik helemaal opnieuw beginnen. Ik kreeg de tip om voortaan via een Google gchromecast TV te gaan kijken. Ik heb uiteraard KPN iTV op mijn mobiel en tablet. Ik moet dan nog wel mijn abonnement aanpassen naar onbeperkt data. 

Wie kan mij zeggen wat de voor- en nadelen zijn van deze beide opties.  Alvast dank voor jullie reacties. 

Hallo @Hilversum4 ,

Aan de randen van ons land is de ontvangst niet altijd ideaal. Maar in het grootste gedeelte van het land moet je gewoon een goede ontvangst kunnen krijgen. Zeker als je op jouw boot gebruik maakt van een buitenantenne. Er zijn in de vakhandel zelfs speciale antennes voor op een boot te koop. Verder komt er in 2022 een CI+-module beschikbaar wat handig kan zijn als je een moderne TV hebt. (Globaal gezien vanaf 2017/2018) 

Als je via mobiel internet TV wilt kijken, dan gaat de data gauw op. Ook met "onbeperkt internet" heb je te maken met een daglimiet. Die kun je wel aanvullen, maar dat geeft wel gedoe.


Dank voor je reactie. Mijn vorige boot was een zeilboot met de buitenantenne 20m boven zeeniveau.  Desondanks was de ontvangst op bijv Terschelling redelijk als de haven niet te vol was, maar slecht als de haven drukker werd. Ik heb nu een motorboot dus antenne hoogte max 2m. Dus dat gaat zeker niet lukken. 


Nee, in Terschelling wordt het dan lastig. Maar goed, het is maar net waar je het meeste bent tijdens jouw vaartochten. 

 


Hi @Hilversum4, welkom hier. 

Ik zie dat Noordzee jou al op gang heeft geholpen. Als Digitenne niet lukt daar blijft Unlimited data een optie. Hou er wel rekening mee dat met dat abonnement er een limiet zit van 5 Gb  8GB per dag, daarna kun je kosteloos steeds 2 GB erbij bestellen. Omdat de iTV app automatisch de beste resolutie pakt kan het verbruik verschillen tussen 30 en 60 minuten per GB, afhankelijk van het bereik daar. In de beste kwaliteit kijk je dan ongeveer 2,5 uur per dag met de 5GB bundel  4 uur per dag met de 8 GB bundel daarna moet het handmatig weer bijbesteld worden. Ook weer geen ramp, maar ik vermeld het hier wel voor de duidelijkheid. :relaxed:  

 

*Admin edit, het is 8 GB per dag geworden in plaats van 5 GB. 


Hi @Hilversum4, welkom hier. 

Ik zie dat Noordzee jou al op gang heeft geholpen. Als Digitenne niet lukt daar blijft Unlimited data een optie. Hou er wel rekening mee dat met dat abonnement er een limiet zit van 5 GB  8GB per dag, daarna kun je kosteloos steeds 2 GB erbij bestellen. Omdat de iTV app automatisch de beste resolutie pakt kan het verbruik verschillen tussen 30 en 60 minuten per GB, afhankelijk van het bereik daar. In de beste kwaliteit kijk je dan ongeveer 2,5 uur per dag met de 5GB bundel  4 uur per dag met de 8 GB bundel daarna moet het handmatig weer bijbesteld worden. Ook weer geen ramp, maar ik vermeld het hier wel voor de duidelijkheid. :relaxed:  

Inmiddels toch 8GB?


Hi @Hilversum4, welkom hier. 

Ik zie dat Noordzee jou al op gang heeft geholpen. Als Digitenne niet lukt daar blijft Unlimited data een optie. Hou er wel rekening mee dat met dat abonnement er een limiet zit van 5 GB per dag, daarna kun je kosteloos steeds 1 GB erbij bestellen. Omdat de iTV app automatisch de beste resolutie pakt kan het verbruik verschillen tussen 30 en 60 minuten per GB, afhankelijk van het bereik daar. In de beste kwaliteit kijk je dan ongeveer 2,5 per dag met de 5GB bundel daarna moet het handmatig weer bijbesteld worden. Ook weer geen ramp, maar ik vermeld het hier wel voor de duidelijkheid. :relaxed:  

Inmiddels toch 8GB?

Je hebt helemaal gelijk, ik leefde nog in het verleden. Ik heb het aangepast. Thanks. 


@Alex_P 

Het is GB (met hoofdletter; Gigabyte) en niet Gb (Gigibit) 

8 GB is 64 Gb……

1 Gb/s = 125 MB per seconde verbruik

1 MB = 8 Mb

Hoofd- en kleine letters hebben een betekenis.


@Hilversum4

Via Google Chromecast verbruik je ongeveer 1 GB per 30 minuten met TV via de app (met 5 Mb/s kom je op 2,250 GB per uur). Het 'verbrandt’ dus nogal wat met een avondje tv kijken.

Maar met onbeperkt internet heb je 8 GB per dag met gratis aanvullers van 2 GB (zoveel als je wilt)

Ik zou derhalve gewoon op beide inzetten. Als je live wilt kijken (sport, nieuws) is Digitenne met 0 data verbruik handiger. Lig je op een plek met slechte(re) ontvangst kun je altijd uitwijken naar Google Chromecast via de Hotspot van je smartphone.


Hallo @Hilversum4 ,

Aan de randen van ons land is de ontvangst niet altijd ideaal. Maar in het grootste gedeelte van het land moet je gewoon een goede ontvangst kunnen krijgen. Zeker als je op jouw boot gebruik maakt van een buitenantenne. Er zijn in de vakhandel zelfs speciale antennes voor op een boot te koop. Verder komt er in 2022 een CI+-module beschikbaar wat handig kan zijn als je een moderne TV hebt. (Globaal gezien vanaf 2017/2018) 

Als je via mobiel internet TV wilt kijken, dan gaat de data gauw op. Ook met "onbeperkt internet" heb je te maken met een daglimiet. Die kun je wel aanvullen, maar dat geeft wel gedoe.

@Hilversum4

Ik zou derhalve gewoon op beide inzetten. Als je live wilt kijken (sport, nieuws) is Digitenne met 0 data verbruik handiger. Lig je op een plek met slechte(re) ontvangst kun je altijd uitwijken naar Google Chromecast via de Hotspot van je smartphone.

@Hilversum4 

@PeterG en ik zijn het eens. Vaak zul je prima gebruik kunnen maken van Digitenne en dan is Digitenne ideaal. Lig je een keer in Terschelling, dan kun je uitwijken naar de Google Chromecast. 
Het beste van twee werelden! 😉


Het is mij nu helemaal duidelijk. Als over een paar maanden het nieuwe vaarseizoen begint, zal ik mijn abonnement omzetten in ‘onbeperkt data’ en als de CI+ module beschikbaar is, zal ik dat erbij nemen. 

Bedankt voor alle reacties en bijdragen.


Zou zeker ook eens kijken naar ‘onbeperkt data’ pakketten bij andere mobiele providers, waarbij het data-plafond x-maal hoger is, en bepaalde accounts zelfs per maand zijn af te nemen.


Hoi, @Hilversum4 . Sinds eind januari is de CI+ module beschikbaar. Je tv dient over ontvangst (decodeer) mogelijkheid te beschikken van DVB-T2 HEVC .

De module (abonnement met … ) is alleen via de telefonische klantingang te bestellen.

Het gratis nummer van kpn is 0800 0402
Je kunt dit bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Deze openingstijden gelden ook voor de chat.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.


Hallo Peter G. Leuk om nog iets hierover te horen. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en hopelijk wijzer. De TV staat inmiddels aan boord en heeft al even proefgedraaid met de Chromecast. Ook heb ik mijn buitenantenne even getest en gezien, dat ik de NPO zenders gewoon via de antennekabel kan ontvangen. EN ik zag vorige week ook, dat de CI+ module een feit is EN ik heb zelfs al even met het KPN telefoonnummer gebeld en o.m. gehoord dat KPN de CAM module gewoon netjes meelevert. Ik wacht nog een paar weekjes en zal dan een digitenne-abonnement afsluiten.  Ik zal ook mijn mobiele abonnement omzetten naar onbeperkte data. In schippersringen heet dat: achter twee ankers gaan liggen. 

Nogmaals dank voor je reactie. Het gaat lukken!