Als de nieuwe antenne echt zo sterk richtinggevoelig is, vraag ik me af of het mogelijk is om twee antennes te koppelen.
Ik heb hier nog een coax-splitter gevonden (2x M en 1x V; van ooit een UPC aansluiting) en die bracht me op een idee.
Die heb je ook omgekeerd, als koppelstuk met 2x V en 1x M. Dus zou ik 2 antennes moeten kunnen aansluiten op de ontvanger.
Als die antennes onder een (kleine) hoek worden gezet, zou dan de ontvangst beter en stabieler kunnen zijn?
Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid topic
Beantwoord
Dubbele antenne voor beter ontvangst met Digitenne mogelijk?
Beste antwoord door DVB-T combiner
Ik was er al bang voor want het komt uit de lengte of de breedte. Het basis principe is heel eenvoudig: Om meer signaal op te pikken moet de antenne uit meer oppervlak signaal halen. Dat kan door extra afgestemde elementen zoals met een yagi maar daar krijg je richtwerking door en dat is in dit geval net niet gewenst. In de Funke zit een reflector en één element ervoor.
De methode om breedbandig en rondstralend meer signaal op te pikken is verticaal stapelen van antennes en deze samenkoppelen. Dit principe is bijvoorbeeld zichtbaar op de Digitenne zendmasten maar ook nog met de eis dat het op een vierkant frame geplaatst moet worden.
Ik heb een paar weken geleden een antenne gemaakt voor een veerboot die tevreden is met het resultaat. Deze antenne was opgebouwd uit alleen de hele golf dipool van een hiervoor verzaagde yagi antenne. Dat is al beter dan een kwart golflengte sprietje.
Met een stuk of 4 van deze antennes boven elkaar zit je aan een totale hoogte van 2 meter en een passieve versterking van meer dan 6 dB, net iets meer dan de Funke antenne met richtwerking kan bereiken.
Een praktischer idee is misschien om 3 of 4 Funke antennes, ieder voor 120 of 90 graden sector, te plaatsen en om te schakelen welke het beste signaal levert?
Bekijk origineelDe methode om breedbandig en rondstralend meer signaal op te pikken is verticaal stapelen van antennes en deze samenkoppelen. Dit principe is bijvoorbeeld zichtbaar op de Digitenne zendmasten maar ook nog met de eis dat het op een vierkant frame geplaatst moet worden.
Ik heb een paar weken geleden een antenne gemaakt voor een veerboot die tevreden is met het resultaat. Deze antenne was opgebouwd uit alleen de hele golf dipool van een hiervoor verzaagde yagi antenne. Dat is al beter dan een kwart golflengte sprietje.
Met een stuk of 4 van deze antennes boven elkaar zit je aan een totale hoogte van 2 meter en een passieve versterking van meer dan 6 dB, net iets meer dan de Funke antenne met richtwerking kan bereiken.
Een praktischer idee is misschien om 3 of 4 Funke antennes, ieder voor 120 of 90 graden sector, te plaatsen en om te schakelen welke het beste signaal levert?
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.