Skip to main content

Een eigen kanaal voor Digitenne zenders ESPN2, AT5, Cartoon Network en ONS

• September 2, 2025
  • 27 reacties
  • 676 keer bekeken
Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Goed nieuws! Er is meer bandbreedte beschikbaar bij Digitenne. Dit betekent dat we sommige zenders op een eigen kanaal gaan plaatsen. Je kijkt nu 24/7 naar onder andere tekenfilms enĀ nostalgische programma's. Welke zenders en wanneer? DatĀ lees je hieronder. Ook leggen we uit hoe je deze nieuwe kanalen kunt vinden.Ā 

Ā 

Een eigen kanaal

Op dit moment delen vier zenders samen kanaal 25:Ā ESPN 2, AT5, Cartoon Network en ONS. Vanaf 2 september verandert dit.Ā Op 2 september gaan Cartoon Network en ONS naar een eigen kanaal. Cartoon Network verhuist naar kanaal 35. ONS gaat naar kanaal 36. Op 16 september gaat AT5 naar kanaal 33. Vanaf dat moment is AT5 alleen te zien in Noord-Holland.

Zender Kanaal
ESPN 2 Kanaal 25
AT5 Kanaal 33
Cartoon Network Kanaal 35
ONS Kanaal 36

Ā 

Handmatig zoekenĀ 

De nieuwe kanalen vind je door handmatig te zoeken. Ga met je afstandsbediening naar het menu van de Digitenne ontvanger. Kies voor Zender zoeken en dan voor Uitgebreid zoeken.Ā 

Meer informatie over het zoeken van zenders vind je in dit Kennisbank artikel:

Ā 

Veelgestelde vragen

Ā 

Hoe kan ik voetbal kijken op ESPN 2?

ESPN 1 (kanaal 14) zit bij Digitenne inbegrepen. Wil je ook ESPN 2 en 3 kijken? Ga naar MijnKPN en voeg ESPN Compleet toe aan je Digitenne abonnement.

Ā 

Hoe lang zie ik de melding over de nieuwe kanalen op mijn televisie?

We tonen op 2 en 3 september een informatiebalk op kanaal 25. Ook tonen we een informatiebalk op 15 en 16 september. Zo ben je goed geĆÆnformeerd over deze wijziging.Ā 

Ā 

Hoe kijk ik nu naar AT5?

In de provincie Noord-Holland vind je AT5 op kanaal 33. Landelijk stream je via www.at5.nl.Ā 

Ā 

27 reacties

• Deelnemer
  • September 3, 2025

Begrijp me niet verkeerd, fijn dat deze zenders nu geen zendernummer meer delen, maar… Goede marketing hoor:Ā ā€œMeer bandbreedte beschikbaar!ā€. Er is niks gewijzigd aan de beschikbare bandbreedte. Alleen de benutte bandbreedte is gewijzigd.

Ā 

Onderstaande afbeelding is van TS2314. Voorheen was er ongeveer 2.5Mb/s aan PID null (lees: ongebruikte bandbreedte). Na de toevoeging van ONS is dat nog 1.9 Mb/s. Die ruimte was er dus altijd al, maar wordt nu ook gebruikt. De 7 videostreams samen kregen voorheen 24.4Mb/s, in de nieuwe situatie delen 8 videostreams samen 25 Mb/s.

Ā 

Ā 

Hetzelfde verhaal geldt voor TS2311, waar Cartoon Network aan toegevoegd is. Ook daar is effectie 0.5Mb/s extra ruimte in gebruik genomen voor de videostreams, en de vrije bandbreedte afgenomen van 2.3Mb/s naar 1.8Mb/s,Ā De 5Ā videostreams samen kregen voorheen 23.6Mb/s, in de nieuwe situatie delen 6Ā videostreams samen 24.1Ā Mb/s.

In beide gevallen geldt: de andere zenders leveren in aan bandbreedte om dit mogelijk te maken. Effectief is de kwaliteit van alle zenders dus iets achteruit gegaan.

Ā 

Ā 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 3, 2025

Goed gezien ​@Henk_dhĀ ,

Maar zeker bij NTSĀ 1 is deze uitbreiding geen enkel probleem. En ook bij NTSĀ 4 is het gewoon prima mogelijk.Ā 
Ā 

Het doorgeven van meer zenders had eigenlijk jaren terug al gekund. Ik heb daar vaak genoeg om gevraagd. Steeds werd geantwoord dat er geen frequentieruimte was. Nu blijkt het tegendeel waar.Ā 

• September 3, 2025

Met meer bandbreedte zou ik verwachten dat deze kanalen een eigen boeket zouden krijgen. Een eigen kanaal nummer heeft weinig met bandbreedte te maken als deze ergens bijgeplaatst worden zie de uitleg.

Ik vermoed dat de combinatie at5 en ESPN 2 op hetzelfde kanaal nog steeds de nodige frustratie kan opleveren. Hoe gaan deze kanalen de tijd verdelen. Een 'duur' abonnement op ESPN blijft op deze manier naar mijn idee lastig als net op het cruciale moment AT5 uitzend.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 3, 2025

​@Rowi.Ā 

Een eigen bouquet is echt niet mogelijk. Daarvoor ontbreken de frequenties.Ā 
Ā 

Op NTS 2, NTS 3 en NTS 4 heb je nu acht TV-zenders. Meer moet je niet willen. Op NTS 1 zijn er nu zes TV-zenders, daar zou er technisch nog minimaal één bijkunnen. Er zijn op verschillende bouquetten ook radiozenders, maar die nemen relatief weinig ruimte in. Op RTS 1 zitten nu zes zenders, maar daar heeft KPN geen zeggenschap over. 

• September 4, 2025

Dus is er helemaal geen sprake vanĀ meer bandbreedte want per boeket is dat een vastliggend getal. Vanwege dieĀ  beperking is een uhd kanaal al nagenoeg onmogelijk daarvan passen er net twee.

Er kan hooguit met compressie techniek worden gespeeld mede daarom was hevc/h.265 destijds een must. Er zou nu voor een nog efficiëntere techniek gekozen kunnen of moeten worden. 

Ik begrijp wel waarom het zo wordt gebracht zo is het begrijpelijk voor de minder technische klant.

Dan nog ontgaat het mij dat ESPN 2 geen eigen kanaal heeft en bijvoorbeeld AT5 en Cartoon network blijven delen.

Nu heb ik niets met voetbal en de programmering van ESPN2Ā  zal het wel toelaten echter ik heb hier wel vaker gelezen dat het schakelen niet vlekkeloos verliep. Daar betaal je dan maandbedrag niet voor.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • September 4, 2025

Hele goede vragen allemaal!

Dus is er helemaal geen sprake vanĀ meer bandbreedte want per boeket is dat een vastliggend getal. Vanwege dieĀ  beperking is een uhd kanaal al nagenoeg onmogelijk daarvan passen er net twee.

Er kan hooguit met compressie techniek worden gespeeld mede daarom was hevc/h.265 destijds een must. Er zou nu voor een nog efficiëntere techniek gekozen kunnen of moeten worden. 

Ik begrijp wel waarom het zo wordt gebracht zo is het begrijpelijk voor de minder technische klant.

Het is inderdaad niet zo dat er een mast o.i.d. bijgeplaatst is, maar door dingen slimmer en efficiënter te doen, is er nu meer ruimte beschikbaar om zenders op te kunnen plaatsen. 

Ā 

Dan nog ontgaat het mij dat ESPN 2 geen eigen kanaal heeft en bijvoorbeeld AT5 en Cartoon network blijven delen.

Nu heb ik niets met voetbal en de programmering van ESPN2Ā  zal het wel toelaten echter ik heb hier wel vaker gelezen dat het schakelen niet vlekkeloos verliep. Daar betaal je dan maandbedrag niet voor.

ESPN2 en AT5 zitten inderdaad samen op kanaal 25. We proberen absoluut om de voetbalwedstrijden zoveel mogelijk volledig (blessuretijd etc. meegerekend) uit te zenden.Ā 

Ā 

Het doorgeven van meer zenders had eigenlijk jaren terug al gekund. Ik heb daar vaak genoeg om gevraagd. Steeds werd geantwoord dat er geen frequentieruimte was. Nu blijkt het tegendeel waar.Ā 

We hebben het hier inderdaad eerder al eens over gehad. Toen was er inderdaad geen ruimte. We hebben aanpassingen gedaan, waardoor dat er nu wel is.Ā šŸ˜„

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

Cartoon Network deelt niet meer. Die heeft nu een eigen 24 uurs kanaal op 35 ​@Rowi.Ā .

Kanaal 25 is nu overdag ESPN 2 en 's avonds AT5.

AT5 wijkt als er 's avonds live voetbal is op ESPN 2.

• September 4, 2025

Heeft Cartoon network zoveel meerwaarde 24 uur lang? Of zie ik iets over het hoofd?Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

In ieder geval meer dan Viaplay TV (1 x per jaar formule 1 in Zandvoort en volgend jaar ook nog de laatste keer).

En over die waardeloze herhaal zender SBS9 zullen we het helemaal niet hebben. Die mag er bij itv/tv+ ook wel af.

• Topper
  • September 5, 2025

Waarom eigenlijk een lokale zender AT5 landelijk uitzenden?Ā 

NH wordt twee keer doorgeven, dus daar kan AT5 toch?Ā 

Dan heb je ESPN2Ā 24u/dag.

En een zender als SBS9 of Viaplay TV zou m.i. juist wel meerwaarde hebben.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 5, 2025

Inderdaad. De N-Hollanders worden achtergesteld door de NPO (niet de KPN).

In N-H zijn er minstens 3 aangrenzende omroepen. Omrop Fryslân, RTV Utrecht en TV West. Als inwoner van het zuiden van N-H zie ik het liefste West als tweede, maar de noorderlingen dan Fryslân weer.

Helaas maakt kpn de keuzes niet in het NPO pakket.

Door verplaatsen van de antenne kon ik ook TV West krijgen na een herscan (omgeving Haarlem) dus heb nu 2 regionalen. Maar ja, heb ook KPN TV erbij (ook niet alle regionalen maar wel aangrenzende) en NLziet (alle 13).

En het is al zo lang ik me kan herinneren dat AT5 landelijk is. Al in de analoge tijd van Multikabel had ik die erbij. (Communikabel →  Multikabel → Ziggo)

Kanaal 25Ā is nu overdag (tot 18:00) ESPN 2 en 's avonds (en 's nachts) AT5.

• September 5, 2025

AT5 betaald net als Omrop Fryslan natuurlijk wel een smak geld voor die landelijke doorgifte.

Wie overdag werkt ziet dus alleenĀ  at5 behalve bij eventuele live uitzendingen.

Ā 

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

AT5 verhuist per 16 sept naar kanaal 33 bij mij in Amsterdam, zie ik in de banner bij ESPN. Daar zit nu nog de doublure van NH nieuws. Goede zaak, zo krijgt zowel de sport als AT5 een eigen kanaal.

Een tip wel voor KPN. Mogelijk wordt AT5 in regio Almere de zender die men het liefst als 2e regionale wil.Ā 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • September 16, 2025

Hallo ​@PPT, wat leuk om te zien dat je blij bent met deze wijziging! AT5 is vanaf nuĀ inderdaad op kanaal 33 te zien in Noord-Holland. De tip voor wat betreft Almere, neem ik zeker mee.Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 16, 2025

Ik begrijp dat AT5 óók nog via 25 landelijk is te zien ​@Marcia van KPNĀ ?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • September 16, 2025

​@PeterGĀ ik heb inmiddels het startbericht aangevuld met de nieuwste wijziging! Per vandaag wordt dit het nieuwe overzicht:

Ā 

Zender Kanaal
ESPN 2 Kanaal 25
AT5 (regionaal) Kanaal 33
ONS Kanaal 36

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 16, 2025

Ik begrijp dat AT5 óók nog via 25 landelijk is te zien ​@Marcia van KPNĀ ?

Kennelijk niet. Ik lees namelijk:

Ā 

Ā 

Een eigen kanaal

Op dit moment delen vier zenders samen kanaal 25:Ā ESPN 2, AT5, Cartoon Network en ONS. Vanaf 2 september verandert dit.Ā Op 2 september gaan Cartoon Network en ONS naar een eigen kanaal. Cartoon Network verhuist naar kanaal 35. ONS gaat naar kanaal 36. Op 16 september gaat AT5 naar kanaal 33. Vanaf dat moment is AT5 alleen te zien in Noord-Holland.

Zender Kanaal
ESPN 2 Kanaal 25
AT5 Kanaal 33
ONS Kanaal 36

Ā 

Ā 

Hoe kijk ik nu naar AT5?

In de provincie Noord-Holland vind je AT5 op kanaal 33. Landelijk stream je via www.at5.nl.Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 16, 2025

Oh. AT5 dus niet meer landelijk.Ā 

Ik ga m'n overzicht op breedbeeldweetjes.wordpress.com aanpassen.Ā 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 16, 2025

Hele goede vragen allemaal,

Ā 

We hebben het hier inderdaad eerder al eens over gehad. Toen was er inderdaad geen ruimte. We hebben aanpassingen gedaan, waardoor dat er nu wel is.Ā šŸ˜„

OK ​@Marcia van KPNĀ ,

Inmiddels is duidelijk dat AT 5 op de mux van de RTS is geplaatst in Noord-Holland. Mooie oplossing voor klanten in Noord-Holland.Ā 

Maar dan is er nu nog steeds ruimte voor minimaal ƩƩn TV-zender op NTS 1. Want op NTS 1 worden zes TV-zenders doorgegeven, op NTS 2, NTS 3 en NTS 4 worden acht TV-zenders doorgegeven.

Ik zie een mooie gelegenheid voor Eurosport 2, maar ook bv SBS 9, Viaplay TV enĀ DasĀ Erste zijn prima mogelijkheden. Ik leen even het plaatje van Henk_dh uit de eerste reactie in dit topic. Je kunt zien dat de TV-zenders van NTS 1 een hogere bandbreedte hebben in vergelijking met de TV-zenders uit het andere getoonde plaatje (uit zijnĀ reactie) van NTS 4.Ā 

Ā 

Gelijk nog maar even een bijvraagje. Jaren terug had ik dit al eerder gevraagd en mijn opmerking zou destijds doorgegeven worden. Nooit meer iets van gehoord…..Ā 

Waarom wordt 6212 nog steeds uitgezonden? Die ontvanger 3001 (Type DVB-T1) is al jarenlang niet meer in gebruik. Het schrappen van dat datakanaal zou een kleine winst opleveren.Ā Ā 

Ā 

NTS1-DIGITENNE (Digitenne)Ā Ā 

Ā RTL4Ā 

110

Ā RTL5Ā 

120

Ā RTL7Ā 

130

Ā SBS6Ā 

140

Ā NET5Ā 

150

Ā Cartoon NetworkĀ 

160

Ā SLAM!Ā 

1110

Ā RADIO 10Ā 

1120

Ā QMUSICĀ 

1130

Ā 100%NLĀ 

1140

Ā Alleen KlassiekĀ 

1150

Ā SkyRadioĀ 

1160

Ā VeronicaĀ 

1170

Ā SSU_ZXV7200Ā 

6210

Ā SSU_RBX2800Ā 

6211

Ā SSU_ON3001TZAPĀ 

6212

Ā SSU_NEOTIONCI+14Ā 

6213

Ā SSU_SmitCI+Ā 

6214

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 16, 2025

Wie weet of er nog een extra zender bij komt. Dat zou wel mooi zijn. Dat moet de toekomst gaan uitwijzen.Ā 

Ā 

Gelijk nog maar even een bijvraagje. Jaren terug had ik dit al eerder gevraagd en mijn opmerking zou destijds doorgegeven worden. Nooit meer iets van gehoord…..Ā 

Waarom wordt 6212 nog steeds uitgezonden? Die ontvanger 3001 (Type DVB-T1) is al jarenlang niet meer in gebruik. Het schrappen van dat datakanaal zou een kleine winst opleveren.Ā Ā 

Dan gaan we gewoon een nieuwe poging wagen om dat te achterhalen :) Navraag staat uit.Ā 

Ā 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 19, 2025

Wat ik mij afvraag ​@PPT ​@PeterG …….

Is AT5 nu ook FTA in Noord-Holland? Net als de overige zenders via de RTS…….

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 19, 2025

Op kanaal 33 is toch het NPO/RTS pakket. Dan valt het dus onder de gratis zenders. ​@NoordzeeĀ .

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 19, 2025

Als ik Digitenne insteekkaart eruit haal heb ik nu

NPO 123, NPO1 extra, NH Nieuws en AT5.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 20, 2025

​@John123 ​@wimdebok12 ​@P. Grigio ​@sailorbobby ​@Ernest_de_GrootĀ 

Het heeft even (zes jaar!) geduurd, maar nu is AT5 voor jullie FTA te volgen via Digitenne.

Ā 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 25, 2025

​@NoordzeeĀ Het klopt dat 6212 nog steeds wordt uitgezonden, maar het wordt nu ergens anders voor gebruikt. Dus het is zeker nog wel nodig :) Meer informatie heb ik helaas niet voor je.Ā