Skip to main content
Heb al nieuwe tuner en antenne gekregen, maar signaal kwaliteit is nog steeds 0%

Wie heeft suggesties.

Groetjes, SImon
Niet alleen kpn ontvangers. Alle apparatuur kan last hebben van andere. Zo had ik een VHS recorder die steeds na zo'n 2 maanden sneeuw beeld opleverde bij afspelen. Bij de reparateur deed ie het dan weer prima, en bij mij ook .... twee maanden. Zo hebben we 2 X een cyclus gehad, totdat ik me dat van die beïnvloeding maar eens bedacht en de video anders plaatste. Heeft het jaren prima gedaan daarna. Elk apparaat heeft een electromagnetisch veld én geeft warmte af. Allemaal storende invloeden als apparaten gestapeld staan.
@S.Bakker



Hoe is de situatie nu? Heb je de ontvanger al uit de buurt gezet van andere elektrische apparaten?

(Zie mijn reactie daarover...)
Hallo Beste Mensen: Noordzee, PeterG en Erik,

Wederom bedankt voor jullie mee denken.

Zo`n powerinserter had ik wel op mijn oude DVBT-2 ontvanger die geïntegreerd zat in mijn tv ontvanger. Deze was nodig om de 5 volt naar de antenne te verzorgen. Voor de nieuwe tuner is deze niet nodig. Dit kan je zien aan het feit dat het lampje op je antenne brandt.

Het enige apparaat dat in de buurt van de tuner zit is de TV zelf. Dit was bij de oude ontvangers geen probleem en nu ook niet, want ik heb de tuner ook los op een houten buro geplaatst gehad om hem te proberen en dat maakt allemaal niets uit.

De plotselinge signaal sprong van 0% naar 100% zoals in het Citaat is vermeld, kan net zo goed door een slecht contact veroorzaakt zijn, dat ineens goed is als je aan de draden zit te rommelen. Dir coax vrouwtjes pluggen buigen soms uit waardoor ze slecht contact maken.

Nu even de status van mijn situatie:

Mij was door de klanten-chat-service beloofd dat er iemand contact met me zou opnemen binnen 5 werkdagen.

Nu, inmiddels 15 dagen verder heeft niemand, behalve jullie zich enige zorgen gemaakt over mijn ontvangst situatie, laat staan dat er iemand gebeld heeft om met mij te overleggen wat er nog kan gebeuren.

De klantenservice wist me te vertellen dat de nieuwe ontvangers meer signaal nodig hebben dan de oude, om goed te werken. Ze zijn dus ongevoeliger en pakken een zwak signaal niet of nauwelijks op. Het enige wat zij kunnen doen is omwisselen van de tuner of antennes toesturen. Omdat dat al was gedaan waren ze aan het einde van hun "service" mogelijkheden.

Waar ik vanaf het begin om heb gevraagd is iemand die met een veldsterkte meter langs komt om te constateren dat ik daadwerkelijk in een regio woon waar geen digitenne signaal door kan dringen bij slecht weer, of in elk geval het signaal zo slecht is dat ik niets ontvang.

Alleen als het zonnig is, krijg ik soms een beetje ontvangst. Op dit moment op woensdag 10 april om 17:10 uur is het helder zonnig en behoorlijk koud.

Ik krijg hikkend beeld en geluid en een signaal dat wisselt ( met het ANT knopje van de afstandbediening bekeken) tussen 0% met tekst :

geen digitenne signaal tot de tekst : wel signaal wat dan continu wisselt tussen 10% en 80% .

Toen het zo warm was en helder kreeg ik 100% signaal van zenders als de Maasvlakte, Groningen en Overijssel. NIET van de zender van Friesland of de Noordoostpolder waar ik dichtbij woon (in Lemmer). Toen het de volgende dag bewolkt was, was het signaal weer 0%.

Ik zou wel eens iemand hier in de buurt willen spreken die ook digitenne heeft om te kijken wat voor signaal die heeft. Maar dat konden ze bij de Klantenservice niet zeggen. Ik vermoed dat die vroegere digitenne klanten massaal overgestapt zijn naar Ziggo.

Simon Bakker te Lemmer.
@Giant2000 woont redelijk bij jou in de buurt. Hij wil jou hier vast wel wat vertellen over zijn ervaringen met het ontvangen van Digitenne.
Hallo Simon,



De reden van ontvangst van zenders ver weg op die heldere warme dag heeft te maken zgn. "condities", zie https://www.fmtvdx.eu/breakbreak/artikel_break_1981.html voor uitleg hiervan.

Die lagen spelen een grote rol bij de ontvangst van veraf gelegen tv zenders, en met name de E-Laag en de troposfeer`. 'Eerst even de troposfeer. Sterke temperatuurswisselingen kunnen een goede geleiding van UHF-frequenties bewerkstelligen. Er vormt zich dan een soort tunnel waarin de golven zich kunnen voortplanten. De temperatuurschommelingen treden vaak op als tijdens een periode met een stabiel hogedruk-gebied de zon overdag voor flinke verwarming zorgt en 's avonds door snelle afkoeling een zogenaamde 'inversielaag' wordt gevormd. Vooral aan de randen van het hogedruk-gebied kunnen bijzonder lange tunnels ontstaan'. 'Favoriete frequenties voor propagatie via de troposfeer zijn vanaf 100 MHz; de afstand die overbrugd kan worden varieert van 300 tot 1500 kilometer. En de kwaliteit van de beelden is vaak prima'.




In Lemmer moet je onder normale omstandigheden prima de jouw genoemde zendmasten kunnen ontvangen, je zal jouw antenne echter wel buiten moeten plaatsen.



Ik woon Steenwijk, hemelsbreed 20 km van jou vandaan, en kan zonder problemen de masten van Zwolle en Smilde op 100% ontvangen, de mast van Lelystad ontvang ik op een kritieke 50%. Ik heb wel een buitenantenne, binnen gaat me dat ook niet lukken.

Dus er kan wel een veldsterkte meter langskomen maar deze zal hetzelfde constateren als wat ik zeg.
Hallo Giant2000,

Ik begrijp je antwoord, maar vermoed dat je niet mijn hele forum discussie hebt gelezen. Ik heb 2 buiten antennes op verschillende plaatsen die het goed deden met het oude systeem, maar nu geen signaal ontvangen. Ook de nieuw ontvangen V5 antenne vangt niets op. Ook niet als ik boven op mijn balkon sta en de antenne ronddraai.

De 2 vaste buitenantennes waren goed uitgericht op max signaal met het oude systeem. Al;s ik er even vanuit ga dat de zendmasten niet uit zichzelf naar een andere locatie gelopen zijn, zou ik minstens IETS moeten ontvangen. Al is het maar 10% maar dan wel continu. dan zou ik nog wel een poging willen wagen om die vaste antennes opniwuw uit te richten, maar als ik geen signaal ontvang valt er niets te richten.

Ik heb vandaag, donderdag 11 april op alle regio's 0% signaal !!!!
Ik vraag me af: is jouw ontvanger niet gewoon stuk? In Lemmer hoor je gewoon, zeker met een buitenantenne, goede ontvangst te hebben. Je kan eens vragen aan @Erik_ of hij een vervangende kan sturen.



Je kunt in Lemmer de masten van Smilde, Leeuwarden en Lelystad ontvangen met een buitenantenne (zie zwart figuurtje wat ik heb ingetekend). Ik ontvang in Steenwijk zelfs Lelystad terwijl ik buiten de cirkel woon.
ik heb al een 2de ontvanger. Ik heb ook al gesteld dat die ook stuk kan zijnn. Deze heeft het nog nooit goed gedaan. De eerste die ik met de omruilactie kreeg heeft het 1,5 week uiotgehouden voordat hij het begaf. Dier deed het overigens wel meteen toen ik hem aangesloten had.

Ik heb al een 3de ontvanger gevraagd of dat er iemand met een veldsterktemeter langs komt, maar ondanks de toezegging heb ik niemand hier gezien en is er ook geen nieuwe ontvanger gestuurd. Ik betaal al wel 2 maanden voor digitenne zonder dat ik beeld heb.
Ok, nou dan is dat dus volgens mij het hele euvel. Ik heb hier ook een ZTE staan en vind het niet echt een stabiel ding. Misschien kan je vragen om een Rebox tuner.
Hallo Giant2000,

Dank voor je zenderkaart.

Het beste ontvangst had ik toen het zo erg warm was via de inversielaag. toen was Groningen 100% en Friesland maar 30%, die straalde er kennelijk finaal overheen. Ik heb vanaf mijn antenne vrij zicht ( geen bebouwing of hoge bomen) richting Leeuwarden, maar ondanks dat is het signaal 0%. Volgens mij is de tuner ook stuk, maar iedereen zit als maar te praten over antennes, ik heb er inmiddels wel 4 en geen van allen doen het op deze tuner.
Dan ga ik je een tuner toesturen, S.Bakker. Antenne lijkt dan wel erg duidelijk het probleem niet te zijn. Je krijgt een sms met meer informatie. De nieuwe tuner wordt morgenmiddag bezorgd bij de Poiesz in Lemmer. Je kunt daar dan de oude inleveren, en de nieuwe meenemen.
Wel typisch, ik sta op een camping in de buurt van Lemmer en krijg ook 0% op Friesland, groningen is 100% maar wel op en neer niet stabiel. Vandaag is het wel mooi weer.

krijg nu ook meldingen over foutcodes, thuis in Noord holland alles meteen gefixt, gewoon met een haaievin binnenantenne. Hier inFriesland de antenne buiten gezet, blijft 0%. Met mijn oude insteekkaart wel ontvangst op dezelfde lokatie vorig jaar. Digitenne is voor mij al pittig duur omdat ik er maar een half jaar gebruik van maak maar wel de volle mep betaal, maar nu met de nieuwe bandbreedte erg teleurstellend



ruud
Ik krijg de activeringscode verzoek op mijn scherm, ik heb mijn profiel aangepast met mijn gegevens. Zou de moderator kunnen zien of de acitvatie door KPN aangezet moet worden of dat het een kwestie is van slecht ontvangst op deze lokatie (zuid west Friesland)?



bedankt!

Gr Bebop



Admin: bericht naar lopende topic verplaatst


@Bebop62 :



Wat betreft het zenders zoeken op Friesland: Dat is een bekend probleem, dit werkt al zeker vier weken niet. Ik ga er vanuit dat @Erik_ dit als gemeld heeft aan de technische dienst. Dat zal ooit wel een keer opgelost worden in een software-update. Duurt wel lang trouwens.....



Zoeken op Groningen zal wel lukken, aangezien de frequenties in Groningen gelijk zijn aan Friesland.



Maar het is veel beter (zeker in Lemmer wat best ver weg ligt van de mast in Leeuwarden) om te zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken. Dan pak je per zender het sterkste signaal.



Wat betreft de haaienvinantenne. Die is eigenlijk achterhaald, zo'n antenne werkt met het nieuwe digitenne alleen nog maar als je niet te ver van een zendmast af zit.



Je hebt in Lemmer een Funke V5 buitenantenne nodig (dus incl montageset). Die antenne wekt duidelijk beter, mist goed uitgericht. Erik zal zo'n setje vast wel naar jou toe willen sturen. Waarschijnlijk wordt het probleem met de foutcode's ook opgelost door de nieuwe antenne.
Zie ook mijn antwoord in jouw andere topic. Een extra activatie kan natuurlijk nooit kwaad, maar je hebt echt een nieuw antenne nodig.



Admin: bericht naar lopende topic verplaatst


Hallo @Bebop62, ik heb, voordat er verwarring ontstaat, de topics samengevoegd. Daarnaast zie ik dat je adres bij ons niet in het systeem staat. Heb je misschien Digitenne nog op een ouder adres staan? Wil je je evt. oude adres of je klantnummer in je profiel zetten? Dan kijk ik er naar voor je.
Dank voor je reactie, ik heb beide antennes de haaivin en de V5 , ik zal deze buiten gaan monteren misschien dat dit beter gaat. Ik heb in NH echter het probleem totaal niet. De activatie heb ik een paar maanden geleden in NH gedaan toen ik de nieuwe ontvanger kreeg, misschien dat het een combinatie is van beiden.

en ik zal de antenne uitrichten met CNN op de tv.

ik heb overigens al wel op “uitgebreid” gezocht, wel 123 maar geen andere zenders alleen hier de activatiemelding



gr Ruud
Oja ik heb de ontvanger naar mijn werkadres laten sturen. Ik zal dit meteen aanpassen
In Lemmer is het dus best lastig om een goede ontvangst te krijgen. Ik ben benieuwd of jet jou gaat lukken na het buiten plaatsen van de Funke V5. Heb je de montageset al in huis?



Zet de antenne zo hoog mogelijk. De richting van de antenne is ook best belangrijk . Is een kwestie van uitproberen.
Hallo @Bebop62, ik heb, voordat er verwarring ontstaat, de topics samengevoegd. Daarnaast zie ik dat je adres bij ons niet in het systeem staat. Heb je misschien Digitenne nog op een ouder adres staan? Wil je je evt. oude adres of je klantnummer in je profiel zetten? Dan kijk ik er naar voor je.



Hi Marcia, ik heb het aangepast

alvast bedankt



ruud
Ik had een nieuwe tuner gekregen via Erik. Dit was de 3de. Deze deed het op de V5 antenne. Op de V4 antenne deed hij miets. Omdat ook de eerste tuner het meteen deed en na een week de geest gaf had ik nog even een week gewacht om te reageren.

Met de antenne alle kanten op is er wel ontvangst buiten in elk geval.

Uitgebreid of anders zoeken maakt niet uit.

Maar mijn 3de tuner en tweede antenne doen het nu. Veel succes, Simon uit Lemmer.
Ik heb nu de v5 antenne buiten geplaatst en krijg nu 100% via uitgebreid zoeken. Alleen heb ik nog steeds problemen met de activatie. Marcia heeft het blijkbaar niet gefixt, dus nu heb ik alleen npo 123.

ik weet niet of er nog gereageerd wordt tijdens het weekend/paasdagen?



Gr Ruud
Fijn Ruud, dat je nu een goed signaal krijgt. 😎



Marcia is al naar huis. Maar ik ga zo even iemand anders vragen. Even geduld nog.
Ik heb gebeld met KPN en het is geregeld, bedankt allemaal!



Ruud