Skip to main content

Goedemiddag,

Voor een oudere dame die in Duitsland woont en graag Nederland 1 2 en 3 kijkt, heb ik een vraag.

Zij kon tot voor 4 maanden geleden naar de Nederlandse tv kijken in Duitsland, net over de grens bij Nederland. Nederland 1-2 en 3. Nu kan dat niet meer…Alle andere zenders kan wel, zoals rtl 4 etc. Ze kijkt via digitenne.

Is het toeval dat zij heeft kunnen kijken naar deze zenders? Is er iets verandert de afgelopen 4 maanden?

Hoe kan dit? Mvg Carla

Dat is merkwaardig, aangezien de andere zenders nog wel werken.

Bij mijn weten is er niets veranderd aan de zend kant.

Waar is in duitsland is het ongeveer ? Dan kunnen we opzoeken over welke zendmast het gaat.

( Met we bedoel ik andere (onbezoldigde) schrijvers in deze afdeling van dit forum )


Ik denk maar zo dat de ontvanger niet goed meer werkt. Mijn zxv7200 gaf (ik geloof vorig jaar na slechts 2 jaar gebruik) ineens storing op de NPO zenders. Gehaper. Na omruil geen punt meer.

Dus degene waarop het abonnement staat kan de ontvanger omruilen.

Wat tegenwoordig ook mogelijk is: Een CI+ module. Moet wel de TV geschikt zijn voor DVT-T2 HEVC.

Heeft ze gelijk ook álle FTA beschikbare Duitse zenders.

Je kunt hier checken of haar tv (type) geschikt is voor gebruik met de module.


Hoi,

Dank jullie wel voor het antwoord.

Het is in Goch.

Ja, het is inderdaad heel erg raar, omdat alle andere zenders het wel doen.

Ik zal proberen om het voor elkaar te krijgen om haar ontvanger om te ruilen, maar ik kom op het moment niet door de wachtrij van de KPN, telefonisch.

Ja, een module kan idd ook, maar een beetje lastig te organiseren. We proberen ook internet te regelen, maar glasvezel is ook lastig.

Mvg Carla


De zendmast daar zal dan Sittard zijn, of Heerlen ? Maar die zenden op de dezelfde frequenties.

Het uitzend kanaal voor de NPO’s is 33.

De antenne al een beetje gedraaid / verplaatst ?

Of de ontvanger toch van slag, opnieuw instellen ?

Als de andere zenders nog wel werken dan lijkt mij een defect niet waarschijnlijk.


Hallo @CarTim ,

Probeer dit eens: 

1/ Haal de ontvanger even een paar seconden van de stroom af. 
2/ Doe de ontvanger weer aan.

3/ Zet de antenne zo hoog mogelijk.

4/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
6/ Draai de antenne eventueel wat bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 
 

Wat voor type antenne gebruikt ze? 


We proberen ook internet te regelen, maar glasvezel is ook lastig.

Dat zal dan een Duitse provider moeten zijn. Als er geen glasvezel is, leveren die niet over koperdraad? DSL dus.


Hallo @CarTim ,

Probeer dit eens: 

1/ Haal de ontvanger even een paar seconden van de stroom af. 
2/ Doe de ontvanger weer aan.

3/ Zet de antenne zo hoog mogelijk.

4/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
6/ Draai de antenne eventueel wat bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 
 

Wat voor type antenne gebruikt ze? 

@CarTim 

Voordat je KPN gaat bellen…. Heb je de bovenstaande procedure al uitgevoerd?  


Als de andere zenders nog wel werken dan lijkt mij een defect niet waarschijnlijk.

En toch kan dat het geval zijn @KeesYagi . Mijn zxv7200 gaf vorig jaar veel gehakkel met de npo radio en tv zenders. En de rest deed het goed. Na omruil, voor weer een zxv7200, was het weer okee.

Ik ga er zelfs van uit dat de ontvanger bij betreffende mevrouw defect is.

Aangezien de NPO FTA zenders zijn kunnen ze daar ook met een '’vrije'’ ontvanger, als een TV met DVB-T2 HEVC met actieve antenne, bekeken worden. Ook de FTA Duitse zenders zijn dan te krijgen. (met diezelfde tv kan met een Digitenne CI+ module dan ook naar het betaalde aanbod gekeken worden)


Dank jullie wel.

Ik ga binnenkort weer die kant op en ga het proberen.

Groetjes


Over een mogelijk defect, alles kan kapot.

De zendkanalen zitten op die mast dicht bij elkaar, dus dat lijkt me toch wel heel sterk.

Maar, een kleine verplaatsing vd antenne kan er al voor zorgen dat de signalen elkaar opheffen, de signalen komen via meerdere wegen op de antenne terecht, door reflecties.

Ook verplaatsing van  objecten in de omgeving kunnen invloed hebben.

We hebben van de zomer gekampeerd in die omgeving, midden tussen de masten van Heerlen en Maastricht.

Sterk signaal (volle bak) maar een tikje tegen de antenne en dan totaal niets meer, zeer kritisch dus. Of dat iets te maken heeft met de 2 masten die op dezelfde frequenties uitzenden dat weet ik niet, zou niet goed zijn, die praten om de beurt neem ik aan, net zoals bij DAB.

En dan stonden we hoog, in een open veld, geen metaal in de buurt, ook de tent niet, “ideaal” dus.

 

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van CarTim.


Hallo @CarTim ,

Probeer dit eens: 

1/ Haal de ontvanger even een paar seconden van de stroom af. 
2/ Doe de ontvanger weer aan.

3/ Zet de antenne zo hoog mogelijk.

4/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
6/ Draai de antenne eventueel wat bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 
 

Wat voor type antenne gebruikt ze? 

Dank jullie wel.

Ik ga binnenkort weer die kant op en ga het proberen.

Groetjes

Fijn @CarTim ,

Ik verwacht dat het probleem hiermee opgelost wordt. Zo niet, dan heb ik nog wel meer tips. 


Dan zou de ontvanger spontaan 1 uitzendkanaal (met meerdere programma’s) kanaal vergeten  zijn ?

De antenne een klein beetje draaien kan de gebruikster zelf ook nog wel proberen.


Hallo @CarTim ,

Probeer dit eens: 

1/ Haal de ontvanger even een paar seconden van de stroom af. 
2/ Doe de ontvanger weer aan.

3/ Zet de antenne zo hoog mogelijk.

4/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
6/ Draai de antenne eventueel wat bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 
 

Wat voor type antenne gebruikt ze? 

@CarTim

Voordat je KPN gaat bellen…. Heb je de bovenstaande procedure al uitgevoerd?  

@CarTim 

En? Heeft dit geholpen? 


Ik krijg een bericht dat dit probleem opgelost is, of althans, er is een antwoord gekozen.

Helaas kunnen we dan niet zien wie dat deed, de vraagsteller of een moderator.

Dat zou heel fijn zijn als dat er bij vermeld  kan worden, als functie de forum software.

In de meeste gevallen vermoed ik een bureau opruiming van een moderator.

Het zou heel fijn zijn als de vraagsteller nog wat kan laten weten, bvd !


Hoi hallo,

Het probleem is nog niet opgelost.

Monteurs in Duitsland zelf snappen het ook niet zo goed.

Wat we vermoeden is dat het signaal niet sterk genoeg is.

Heel af en toe ontvangt ze het weer wel.

Wij hebben er zelf niet genoeg verstand van. Ik geloof dat ze over wil gaan op canal digitaal.

We zijn ook met internet bezig, om dat aan te laten leggen. Wellicht kan ze dan via internet tv kijken. Maar omdat ze al wat op leeftijd is, is het ook best lastig uitleggen allemaal.

Groetjes Carla


Wat canal digitaal betreft; via de satelliet  zijn de zenders van de npo niet beschikbaar  @CarTim .

Al geprobeerd met een losse ontvanger? Dan moet het te krijgen zijn. Wel met actieve antenne met power inserter. Een tv met ontvangst mogelijkheid van DVB-T2 HEVC is geschikt.


Ok @CarTim ,

Als de standaard-oplossing niet lukt, dan heb je mogelijkheden als je bereid bent te investeren: 

Je kunt dan zelf deze buitenantenne aanschaffen: 

https://digitennes.nl/antennes/478-rebox-re-23ga-dvb-t2-power-plus-buiten-antenne-80km-8717056977386.html

Een andere mogelijkheid is zelf een ontvanger kopen waar je het CI+-module in kunt schuiven. Zo’n ontvanger kost wel zo’n 80 euro.
 

De vraag is natuurlijk of je bereid bent om te investeren in betere apparatuur. 
 

En anders is satelliet-TV via CanalDigitaal natuurlijk ook een prima oplossing voor TV-kijken vanuit Duitsland.


Wat canal digitaal betreft; via de satelliet  zijn de zenders van de npo niet beschikbaar  @CarTim .

 

@PeterG

Deze reactie is niet juist. De NPO-zenders zijn wel degelijk via CanalDigitaal beschikbaar, alleen wel via een betaald abonnement.


Hmm, @Noordzee . Ik geloof je best.

Maar op de site van Canaldigitaal zie ik dat nergens. Heb me echt suf gezocht.

En op de site van de npo vond ik juist dat via satelliet alleen BVN beschikbaar is. Maar ook die npo site is een drama om informatie (over de npo ontvangst mogelijkheden) te vinden.

Ik heb de reactie gegeven na een flinke zoektocht op beide sites.


@PeterG 

Die zenderlijst kan je hier vinden: https://www.canaldigitaal.nl/satelliet-tv/thuis/#channel-list

Om de NPO zenders te bekijken moet je een abonnement hebben, BVN is FTA en door iedereen zonder abonnement te ontvangen.


Dag CarTim, dank voor reactie, vervelend dat het nog niet is opgelost.

( wie koos het beste antwoord ? )

Over het probleem, is er vrij zicht richting het westen, de zender dus ?

Is er genoeg hoogte mogelijk, voor de antenne dan natuurlijk.

De  NPO’s en 2x regionaal zijn ook met een niet-kpn ontvanger te ontvangen, al dan niet voor de test.

Voor insteekkaart is een TV nodig die al een ontvanger aan boord heeft, die kan zonder die kaart ook al de NPO’s ontvangen.

Dan zou het zo kunnen zijn dat de ontvanger in een TV wat gevoeliger is, een  betere ontvangst heeft maar dat hoeft niet zo te zijn.

Ik heb nog niet gezien welke ontvanger er nu gebruikt wordt, maar dat zal de 7200 wel zijn zeker ?

Hoe dan ook, met een betere, langere antenne kabel en wat experimenteren met de antenne plaats, indien het huis dat toe laat en evt. een andere antenne zou het moeten lukken, zeker omdat de andere zenders wel te ontvangen zijn.

Maar, het kan zeer nauw steken vwbt de antenne plaats en richting.

 

 


Ok @CarTim ,

Als de standaard-oplossing niet lukt, dan heb je mogelijkheden als je bereid bent te investeren: 

Je kunt dan zelf deze buitenantenne aanschaffen: 

https://digitennes.nl/antennes/478-rebox-re-23ga-dvb-t2-power-plus-buiten-antenne-80km-8717056977386.html

Een andere mogelijkheid is zelf een ontvanger kopen waar je het CI+-module in kunt schuiven. Zo’n ontvanger kost wel zo’n 80 euro.
 

De vraag is natuurlijk of je bereid bent om te investeren in betere apparatuur. 
 

En anders is satelliet-TV via CanalDigitaal natuurlijk ook een prima oplossing voor TV-kijken vanuit Duitsland.

@KeesYagi De TS had ruim een week niet gereageerd, ook niet na een rappel. Dus dan is het niet raar dat het topic na ruim een week “afgesloten” wordt. 
 

Maar belangrijker want @CarTim is terug: Een andere optie dan een betere antenne (zie hierboven) is een betere ontvanger. Ik adviseer je om deze te kopen: 

https://www.ebay.de/p/9016411885

Daarmee ga je zeker de NPO-zenders ontvangen en je kunt dan bij KPN de ZTE-ontvanger omruilen voor een CI+-module. En dat module kun je in de XORO-ontvanger schuiven. 


@KeesYagi De TS had ruim een week niet gereageerd, ook niet na een rappel. Dus dan is het niet raar dat het topic na ruim een week “afgesloten” wordt. 

Ik vind vreemd, en niet alleen in dit geval, de vraagsteller probeert iemand te helpen maar is daar niet de hele tijd mee bezig, de week is zo weer om, het loopt nog steeds, zo zien we nu.

Dat bedoel ik met bureau opruiming, afvinken is “opgelost”.

Maar belangrijker want @CarTim is terug: Een andere optie dan een betere antenne (zie hierboven) is een betere ontvanger. Ik adviseer je om deze te kopen: 

https://www.ebay.de/p/9016411885

Een  “Tv-tuner Xoro HRM 8761 CI” dus, is die zo veel gevoeliger ? Zou kunnen, bij mij doet de 7200 het best goed, maar wel met een goed antenne signaal, “te” ver van de zender maar een goede antenne, een “hark”.

Daarmee ga je zeker de NPO-zenders ontvangen

Hoe kun je daar zo zeker van zijn ?

 

Deze stream voor NPO2 :

http://80.24.75.92:5555/udp/239.111.1.1:1234

werkt hier uitstekend, maar in duitsland weer niet ws  :-/

 


@KeesYagi

Omdat de ontvangst nu op het randje is en de XORO ( die ik zelf ook heb) bij veel klanten de oplossing is gebleken. Die ontvangers blijken iedere keer weer beter te ontvangen dan de ZTE-ontvangers. 
 

Het beste is uiteraard om ook een betere antenne aan te schaffen, maar dat kan altijd nog. 


. . . We proberen ook internet te regelen, maar glasvezel is ook lastig.

In dat geval is het interessant om te weten of de NPO in duitsland via internet te bekijken is, of wat was je gedachte er en mee ?

Via internet kijken is dan weer iets omslachtiger natuurlijk.

Deze stream voor NPO2 :

http://80.24.75.92:5555/udp/239.111.1.1:1234

werkt hier uitstekend, maar in duitsland weer niet ws  :-/

( Op (bv) VLC player )

Of via NPO start

Wie kan daar meer over zeggen, het zal wel weer niet ivm de rechten ed, maar toch, handig om te weten voor de vraagsteller en andere lezers.

Ik zou zelf wat moeite steken in het gewoon uit de lucht plukken met de digitenne ontvanger.