Skip to main content

Laat op de avond weer haperend beeld en geluid.

Hallo @ini Ik denk dat je reageert op je topic van een maand geleden https://forum.kpn.com/digitenne-12/alleen-npo-1-2-3-en-tv-west-503422

Heb je dat haperen regelmatig elke avond of alleen heel soms? Want het signaal gaat door de ether dus weersomstandigheden kunnen een rol spelen.

Heb je het elke avond of een paar dagen per week dan kan het liggen aan externe storingen als langsrijdende vrachtwagens, auto's, brommers etc. Maar ook aan windmolens, buitenthermometers, slechte led lampen en andere electronische storingsbronnen. Misschien kan je een oorzaak vinden?

 

Wat is normaal je signaal kwaliteit ( ant knopje op afstandsbediening)?

Welke ontvanger heb je, een zxv7200 of een Rebox2800?

 


Ja, dat klopt. We hadden erg veel problemen. Ondertussen een nieuwe ontvanger zxv7200 gekregen. We dachten een tijdje het gaat goed nu. Maar dat  hadden we mis. Toch weer vaak,  het bericht "geen digitenneontvangst". Maar hier was mee te leven, het herstelde vaak snel. Afgelopen zaterdag was het helemaal mis. Meer geen beeld, dan wel. Gisteravond helemaal geen storingen.  Dus `wat nu de oorzaak is van al die storingen, wij weten het niet. Ze zijn eigenlijk pas begonnen in juli vorig jaar, met de overstap naar een nieuw systeem.

Ik heb zojuist het ant knopje gebruikt. Nu is ontvangst 100%. T kan dus wel, maar balen als je weer een hele avond zit te “utteren".


Dan heb je last van externe storingen, dan is het te hopen dat je de bron kan achterhalen. Alternatief is het vragen om een Rebox2800 ontvanger. Alleen werkt KPN hier niet aan mee om vage redenen.


Ja, wisten we maar wat die externe storingen zijn. Als het weer zo erg wordt dan stoppen we met KPN digitenne. We wonen erg rustig, weinig verkeer. Dus daar ligt het niet aan.

 


Ik herken het, Ook wij wonen rustig. In de ene kamer kon ik het relateren aan verkeer. In de andere kamer aan de andere kant van het huis niet. De Rebox 2800 was voor ons de oplossing. Het is jammer dat KPN weer een klant laat lopen op dit soort problemen. Bij jou is alles al geprobeerd.

Als hier niet snel een moderator op gaat reageren zou je kunnen overwegen om een klacht in te dienen via de website dat je geen Rebox2800 krijgt.


Hallo @ini ,

Wil je het volgende eens proberen?: 

1/ Zet je antenne op een zo hoog mogelijke plek. 

2/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen.

3/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

4/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Zorg ervoor dat jouw ontvanger en antenne niet te dicht bij b.v. een modem, Led-lamp of DAB+-radio staan. 

 

Dan heb ik nog een vraag. Gebruik je deze antenne al (bij voorkeur buiten) of heb je nog een ouder type antenne?

 

 


Ze hebben al een nieuwe antenne én een nieuwe zxv7200 ontvanger gekregen staat in het vorige topic.

 


Ja, dat klopt. Maar de ontvangst is nog zeer wisselend.


@ini 

Heb je antenne buiten staan? 

En wil je het volgende eens proberen?: 

1/ Zet je antenne op een zo hoog mogelijke plek. 

2/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen.

3/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

4/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Zorg ervoor dat jouw ontvanger en antenne niet te dicht bij b.v. een modem, Led-lamp of DAB+-radio staan. 


Ontvangstkwaliteit is normaal  100% daar helpt een buitenplaatsing niet bij. Ze wonen aan de rand van Zoetermeer, daar moet genoeg ontvangst zijn (en dat blijkt ook uit de 100% ontvangst).

Een reset naar fabrieksinstellingen en daarna via Uitgebreid zoeken (ipv regio zoeken) wil inderdaad misschien wel helpen als dat al niet een keer gedaan is door @ini 

 


@ini

Heb je antenne buiten staan? 

En wil je het volgende eens proberen?: 

1/ Zet je antenne op een zo hoog mogelijke plek. 

2/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen.

3/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

4/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Zorg ervoor dat jouw ontvanger en antenne niet te dicht bij b.v. een modem, Led-lamp of DAB+-radio staan. 

@ini  @waltervl 

Ik heb ook in Zoetermeer gewoond en daar had ik een dijk van een ontvangst. 

Zowel via de zendmast uit Rotterdam als van de plaatselijke mast in Zoetermeer. 

 

Als @ini bovenstaande procedure uitvoert, dan mag er geen ontvangstprobleem zijn. 

 


vandaag weer geen problemen.:wink: Mocht het weer nodig zijn, dan gaan we alles proberen. Resstten is al vaak geprobeerd, maar steeds gezocht naar zenders in de regio, Nu gaan we eens een keer uitgebreid zoeken. En we zetten de antenne boven. Bedankt voor de reacties en tips.


vandaag weer geen problemen.:wink: Mocht het weer nodig zijn, dan gaan we alles proberen. Resstten is al vaak geprobeerd, maar steeds gezocht naar zenders in de regio, Nu gaan we eens een keer uitgebreid zoeken. En we zetten de antenne boven. Bedankt voor de reacties en tips.

Heel goed, dan gaat het zeker lukken !   Probeer ook wat uit met de richting van de antenne. Heel belangrijk ! 

 


@ini Hoe is het gegaan de afgelopen week? Nog haperingen gehad? Heeft het uitgebreid zoeken nu gehad?


We waren weinig thuis. Uitgebreid zoeken nog niet gedaan. Er waren dagen zonder een enkele storing, en dagen dat het iets meer was bv vanochtend. We waren erger gewend, dus redelijk tevreden.


@ini Als je uitgebreid zoekt dan kan het zijn dat je signalen van andere Digitenne zenders vindt en niet de voorgeprogrammeerde van KPN via regio zoeken. Bij veel mensen helpt het om van die haperingen af te komen.


We hebben een week geleden, toen het weer mis ging, uitgebreid zoeken gedaan. Dit heeft idd een week goed gewerkt. Gisteren was het weer bar en boos. Meer storingen dan normaal beeld, terwijl er niets was aangeraakt of veranderd. Weer opnieuw alles gereset. Zoeken in de regio , dat hielp niet .Toen weer opnieuw uitgebreid zoeken. T verbeterde weer enigszins. Vanochtend konden we weer niet rustigma het journaal bekijken, vanavond echter weer een goed beeld. Ik durf dit bijna niet hardop te zeggen.


Idd, bij uitgebreid zoeken, krijg je meer zenders.


Wat voor signaalsterkte (niet signaal kwaliteit) heb je als je op de ant knop van de afstandsbediening drukt en daarna op de rode knop (onder aan/uit!)? En dan op de zenders waar je de meeste problemen hebt.


43%


43% bij npo1


Dat klinkt niet hoog, ik heb hier 67 en 91 procent (2 verschillende ontvangers) op 15 km van de masten.

Misschien kan een KPN moderator hier naar kijken. @Marcia_ ?


We wachten af.Ik hoop dat ze er iets aan kunnen doen. Ik snap ook niet waar dat mee te maken heeft. Zou fijn zijn als ze dit oppikten.


Heb je de mogelijkheid om de antenne buiten te plaatsen? Marcia kan jou dan een buitenmontageset sturen. Daar zit ook een tien meter lange antennekabel bij. 


we hebben een buitenmontageset. Ik weet nog niet of dat gaat lukken, we moeten nog kijken hoe we dit gaan aanpakken. Ik snap nog steeds niet waarom we tot vorig jaar wel een goede ontvangst hadden en sinds de overschakeling naar een nieuw systeem niet meer. Dit is niet wat er beloofd is.