Skip to main content

Hoe ziet de toekomst van Digitenne er uit?

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 86 reacties

TotaalTV meldt een mogelijk inleveren van de Digitenne frequenties en daarmee het stoppen van Digitenne in 2030. Ik heb nu met umlimited 5G plus Digitenne een totaalpakket voor internet en TV. Mocht Digitenne inderdaad tzt stoppen dan mag KPN mij een TV alleen streamen aanbod doen, zonder de koppeling aan een internet abonnement, want internet heb ik al via 5G. Als KPN dan vasthoudt aan de koppelverkoop dan zijn ze me kwijt als klant voor TV. Als bijvoorbeeld Odido dan wél met mobiel plus alleen TV streamen komt stap ik helemáál over.

11 reacties

• 386 reacties
  • 24 maart 2025

Als dit al gebeurt gaat dit over 2030. Dit duurt nog jaren en er kan nog veel veranderen.

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 24 maart 2025

Kpn wilde in 2018 al stoppen met Digitenne. De boel moest toen helemaal vernieuwd. En toen was het aantal abonnees al beperkt. Nu nog beperkter. 

En alleen streamen kan nu natuurlijk ook al, PPT. 

Er zijn er 2. NLziet en Canaldigitaal. 

Er is nog geen provider die de tv dienst buiten een vaste aansluiting aanbiedt.

Odido doet dat zelfs niet met hun app only in combinatie met Klik & Klaar.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 86 reacties
  • 24 maart 2025

@PeterG als ik dat probeer te bestellen via https://www.kpn.com/televisie/kpn-tv-alleen-streamen betaal ik 2 keer voor internet en dat is te zien in de prijs. 

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 24 maart 2025

Daar heb ik het helemaal niet over PPT. Ten eerste moet je daar een vaste internet aansluiting voor hebben. 

Ten tweede is dat met kastje. 

En, niet onbelangrijk, dat is zonder tv zenders. 

Heel wat anders dus.

In jouw situatie, zonder vast internet, kan je televisie kijken via NLziet of canaldigitaal via app. Via het mobiele internet. 

Zonder internet Digitenne. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 24 maart 2025

De nieuwe TV standaard is DVB-I. Je heb geen DVB-C/DVB-T of DVB-S meer maar DVB over Internet. Het transport medium kan Coax (al gebeurt bij Ziggo), Antennen (Schotel of Digitenne) of breedband netwerken (5G, DSL, glasvezel). Als de frequentie van Digitenne zal wegvallen, kan men het gebruiken voor 5G Broadcast (al op bepaalde locaties in Duitsland (Berlijn, Halle/Leipzig). Het voordeel van 5G Broadcast is dat de stream hoeft alleen een keer voor alle ontvanger in omgeving verstuurd worden, de ontvangers verbruiken hier geen databundel van zijn mobiel abonnement.

Ziggo DVB-I

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 86 reacties
  • 24 maart 2025

Dan was die link niet wat ik bedoelde, my bad.

Deze link zal beter zijn, https://tv.kpn.com/

Dat gaat zonder kastje en zonder vast internet.

Dat mag KPN tzt aan mij aanbieden zonder koppelverkoop met internet als ze dat dan willen. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 24 maart 2025
PPT schreef:

Dan was die link niet wat ik bedoelde, my bad.

Deze link zal beter zijn, https://tv.kpn.com/

Dat gaat zonder kastje en zonder vast internet.

Dat mag KPN tzt aan mij aanbieden zonder koppelverkoop met internet als ze dat dan willen. 

Beste ​@PPT die link geldt voor de tv-app, waar je alleen maar gebruik van kunt maken als je internet inclusief tv-abo van KPN hebt.

De app is niet los te gebruiken.

PPT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 86 reacties
  • 24 maart 2025

Ik heb het dus ook over wat KPN wil met die app in de toekomst. Die app tzt openzetten voor los gebruik is een mogelijke Digitenne opvolger.

• 3271 reacties
  • 24 maart 2025
PPT schreef:

Ik heb het dus ook over wat KPN wil met die app in de toekomst. Die app tzt openzetten voor los gebruik is een mogelijke Digitenne opvolger.

Dat zal vast wel gebeuren. Maar daar valt nu nog niets over te speculeren denk ik. KPN gaat daar nu toch nog niets over zeggen.

• 5892 reacties
  • 24 maart 2025

Ik zal het heel fijn vinden als er nog een vorm van vrij te ontvangen aardse ethertelevisie blijft bestaan.
Want, overal uit de lucht te plukken met beperkte middelen.
Ook handig als de andere systemen uitvallen.

TDN schreef:

Het voordeel van 5G Broadcast is dat de stream hoeft alleen een keer voor alle ontvanger in omgeving verstuurd worden, de ontvangers verbruiken hier geen databundel van zijn mobiel abonnement.

Zoals bij DVB-T ook het geval is.

Maar het voordeel zal wel zijn dat de foutcorrectie beter is, meer buffering, meer vertraging en meer monitoring, veel meer want met DVB-T is die er niet.

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 24 maart 2025

KeesYagi schrijft: een vorm van vrij te ontvangen aardse ethertelevisie

Want, overal uit de lucht te plukken met beperkte middelen.
Ook handig als de andere systemen uitvallen.

In België is die vrije ether televisie al lang geleden gestopt. Zelfs de VRT heeft geen vrije DVB-T2 distributie.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2018/11/25/vrt-uit-de-lucht/

Ik denk dat de NPO wel door blijft gaan. Al wordt het dan zonder de mede financiering via KPN Digitenne wel een dure onderneming.

De zenders van de NPO zijn nu al vrij te krijgen via internet. NPO Start.

Reageer