Skip to main content

Per 27 januari 2022 introduceren we de Digitenne Insteekkaart (CI+ module). De insteekkaart is daarmee terug van weggeweest. In dit topic vertel ik je er meer over.
 

Wat is de Digitenne Insteekkaart?

De Digitenne Insteekkaart is een CI+ module. Deze insteekkaart kan je achter in je tv steken, zodat je de zenders op je tv ontvangt. Een Digitenne ontvanger is dan niet meer nodig en tv kijken via Digitenne kan dan met je eigen apparatuur. Handig! Je gebruikt op deze manier nog maar 1 afstandsbediening.
 


Hoe bestel ik de Digitenne Insteekkaart?

Heb je een Digitenne Only abonnement en is dit het eerste apparaat? Dan is de insteekkaart gratis en betaal je € 18,- per maand voor het Digitenne abonnement. 
Combineer je Digitenne met Internet en TV van KPN? Dan is het Digitenne abonnement gratis en zijn alle ontvangers of insteekkaarten betaald. Je betaalt dan € 5,- per insteekkaart/ontvanger. Je kunt maximaal 3 tv's aansluiten per Digitenne abonnement.

Bestel je Digitenne liever met een tv-ontvanger? Dat is geen probleem, daarvoor kan je terecht op https://digitenne.kpn.com/.


Een nieuwe binnen antenne: de V6

Samen met de Digitenne Insteekkaart introduceren we ook een nieuwe antenne. De antenne V6 heeft dezelfde eigenschappen als de huidige antenne V5. Je ontvangt de antenne V6 bij de Digitenne Insteekkaart. De V6 wordt op dit moment (nog) niet meegestuurd met Digitenne ontvangers.
 

 

Voldoet mijn tv aan de eisen voor de Digitenne Insteekkaart?

De tv moet aan bepaalde eisen voldoen om gebruik te kunnen maken van de Digitenne Insteekkaart. We hebben de vereiste specificaties voor je op een rijtje gezet:

  • De tv moet voorzien zijn van een CI+ ingang
  • De tv heeft een DVB-T2 ontvanger
  • De tv beschikt over de H.265 High Efficiency Video Codec (HEVC)

Ook is het handig als de tv nog een vrije USB-aansluiting heeft. Je hebt de USB-aansluiting nodig om de antenne aan te sluiten op je tv. Heeft je tv geen vrije USB-aansluiting meer? Geen nood. We leveren er ook een losse USB-adapter bij die je in het stopcontact kunt steken.
 

Specificaties Digitenne Insteekkaart en binnen antenne V6

Hieronder vind je de specificaties van de Digitenne Insteekkaart en van de binnen antenne V6.


Specificaties van de Digitenne Insteekkaart

  • Dimensions: PCMCIA Type II
  • Smartcard reader: ISO7816 standard, Class A and Class B
  • Operation voltage: 4.5V ~ 5.5V
  • Operation current: <150mA
  • Power consumption: <750mW
  • Work temperature: 0℃~55℃
  • Certification: CE, RoHS, REACH, WEEE
  • Compatible with DVB-CI standard (EN50221)
  • Compatible with CI Plus specification 1.4
  • CI Plus 1.4 certified
  • Supports OTA upgrade


Specificaties van de binnen antenne V6

  • Frequentie bereik: DVB-T2 UHF 470-694 MHz
  • Polarisatie: Verticaal
  • Aansluiting: F-connector female
  • Input: 5V gelijkstroom 0.15A
  • LED: brandt blauw wanneer 5 Volt stroombron is aangesloten
  • KPN model aanduiding: V6
  • Typenummer: SV9990 R00

 

Heb je nog vragen?

Voor vragen kan je terecht bij onze klantenservice via kpn.com/service. Je mag je vraag natuurlijk ook onder dit topic stellen. We helpen je graag!

Het gaat niet om de aantallen abonnee's, want die zullen alleen maar dalen. Maar om de verhouding CI+-modules t.o.v. de oude ontvangers. Steeds meer klanten zullen zo'n insteekkaart kunnen gebruiken en die zullen daar dan ook voor kiezen ter vervanging van een losse ontvanger.  

De eerste reeks modules is kennelijk al volledig uitgegeven. Er wordt nu sinds kort een nieuwe lading van een nieuwe fabrikant (Smit) uitgerold.   


Ik heb er een hard hoofd in dat die TV uit 2018 werkt met Digitenne. Er moet een DVB-T2 ondersteuning inzitten met h.265/HEVC. Ik zie dat niet terug in de gebruiksaanwijzing. In 2018 werden er nog geen geschikte TV's gemaakt met die specificaties, los van één heel duur Technisat-model. Pas in 2019 kwamen de eerste geschikte TV's mondjesmaat op de markt.

Je veronderstelling is niet juist @Noordzee . Mijn Sony kdl 32wd759 uit maart 2016 is geschikt voor de module. 

Jij zou toch beter moeten weten na al die ellende met jouw ontvangers.

Mijn mening staat volkomen los van de kwaliteit van de zxv7200, wat dan toevallig zo'n beetje helaas ook vrijwel de enige is. 

Gedoe met wel of niet met de module werkende TV's. Meestal niet. Nee, losse box is veel praktischer. Maar dan wel een iets betere natuurlijk. 


 

Je veronderstelling is niet juist @Noordzee . Mijn Sony kdl 32wd759 uit maart 2016 is geschikt voor de module. 

 

O, dus met jouw TV uit 2016 kun je rechtstreeks de NPO-zenders ontvangen? Ik kan mij nog herinneren dat ik begin 2018 overal gezocht had naar een geschikte TV, maar dat ik alleen een Technisat kon vinden voor ongeveer 2000 euro.  Maar dan had ik het dus mis…. 


Noordzee schreef:

Ik kan mij nog herinneren dat ik begin 2018 overal gezocht had naar een geschikte TV, maar dat ik alleen een Technisat kon vinden voor ongeveer 2000 euro.  Maar dan had ik het dus mis…. 

Blijkbaar wel.

Bron


IK zocht destijds niet op het CI+ 1.4 module, want het Digitenne-module bestaat pas sinds januari 2022. Maar ik zocht toen naar een TV met de specificaties  DVB-T2 h.265.

Maar goed , we hebben het nu over ruim vijf jaar geleden…. 

(In 2022 heb ik uiteindelijk een geschikte TV gekocht.) 


IK zocht destijds niet op het CI+ 1.4 module, want het Digitenne-module bestaat pas sinds januari 2022. Maar ik zocht toen naar een TV met de specificaties  DVB-T2 h.265.

Bron


@Noordzee volgens enkele site's die ik als goed inschat hebben beide televisies de juiste specs. Ik heb een paar modellen uit het Samsung lijstje nagezocht zodoende kwam ik bij een niet Benelux model uit gebouwd in 2016.

 

2016 model

Dan lijkt het mij zeer stug dat zeker het 2021 model niet zou worden ondersteund. De tip voor het zenderzoeken ga ik nog proberen maar zonder een antenne zal dat lastig worden vroeger voldeed een stuk blank koperdraad al.

 

Is er  nog een specifieke netwerkcode nodig?  Zoals met DVB-C?

 

Over dat lijstje met geschikte toestellen ik vind het zeer onhandig dat je niet zelf een type nummer kan invoeren.

 

Ik houd het voorlopig bij de Vip5202 en de app want het aantal tv kanalen is beduidend minder, ik was meer benieuwd of het zou werken als alternatief mocht het internet wegvallen.

 

Verder ging het mij ook om het punt of de volledige ci+ 1.4 specs bruikbaar zijn dat lijkt niet het geval blijkbaar gebruikt KPN/Digitenne enkel de nieuwere DRM die bij ci+ 1.4 horen en niet de voor de consument practische zaken.

Terzijde de Ci 1.4 specs bestaan al sinds 2012.

 

 

 

 

 


@Galdor68 

Er is geen speciale netwerkcode nodig. Gewoon zenders zoeken via het menu van jouw TV. 


@Galdor68

Er is geen speciale netwerkcode nodig. Gewoon zenders zoeken via het menu van jouw TV. 

 Ik zag dat onze mast UHF kanaal 26 en frequentie  514 gebruikt ik zie als ik ether zenders zoek verder inderdaad niks om handmatig in te voeren. En wat ik verwachte met een ouwe half gestripte coax niks te ontvangen. Kortom ik ben voor nu uitgetest.

 


O, dus met jouw TV uit 2016 kun je rechtstreeks de NPO-zenders ontvangen? 

En met de module ook alle gecodeerde zenders op die Sony @Noordzee . Echter is de module nu “even” uitgeleend aan mijn moeder. Die heeft 'm nu in haar Philips (uit 2021).

Met de Samsung uit 2019 in de woonkamer wel DVT-T2 HEVC maar geen zenders via de module. Daar alleen NPO, dus die losse box erbij.

Maar, ik heb 1 i-tv ontvanger. En kan wel op 4 schermen tegelijk i-tv kijken dankzij Chromecast v3, Nokia streamingbox en laptop (evt. met hdmi naar een tv).

Voor Samsung moet je een model voor de Duitse markt (XZG) hebben. Die zal het prima doen met de module. Alleen… kan je problemen verwachten met apps. Gebruik en downloaden.

Een Benelux model (XXN) werkt niet in combinatie met de module. Alleen NPO is dan mogelijk.


En dat een model voor de Nederlandse markt niet geschikt is voor deze module is gewoonweg belachelijk. Dat zou dan beter mogen worden vermeld op de Digitenne pagina's.Dan vraag ik me af of dit alleen Samsung betreft of ook andere merken.


En dat een model voor de Nederlandse markt niet geschikt is voor deze module is gewoonweg belachelijk. Dat zou dan beter mogen worden vermeld op de Digitenne pagina's.

Dat ben ik volledig met je eens. De modellen eindigend op XXN staan zelfs helemaal niet in het overzicht op die pagina over de Digitenne insteekkaart.


Dat die module het niet in een Samsung televisie doen, is een Samsung en niet een KPN issue. Dit moet door Samsung opgelost worden. KPN kan dit niet oplossen. Het maakt namelijk de firmware voor die televisies niet.

En eigenlijk is het dan ook correct dat deze televisies niet in de lijst van geschikte televisies voorkomt. KPN kan namelijk blijkbaar dus niet garanderen dat de module in deze televisies altijd probleemloos werken.


En eigenlijk is het dan ook correct dat deze televisies niet in de lijst van geschikte televisies voorkomt. KPN kan namelijk blijkbaar dus niet garanderen dat de module in deze televisies altijd probleemloos werken.

Ik zie dat anders, ik zou verwachten dat alle modellen in de lijst staan (ook de XXN modellen) en dat er dan aangegeven wordt dat het model niet geschikt is voor Digitenne.

Wat heeft de Check knop anders voor zin immers alle getoonde modellen voldoen dan sowieso.


.

 

Wat heeft de Check knop anders voor zin immers alle getoonde modellen voldoen dan sowieso.

Wie nu verantwoordelijk is voor wat laat ik in het midden. KPN is een Nederlandse provider Digitenne is een Nederlandse dienst dan is het vreemd dat ik bij Samsung juist een niet Benelux model zou moeten kiezen. Dan is mijn gedachtegang dat KPN hun logo heeft geplakt op een module die niet specifiek voor Digitenne is ontwikkeld.

Wat WJB schrijft is bijna wat ik met een eerdere opmerking bedoelde nu moet men door de lijst scrollen per merk en model en dan maar een model kiezen en opzoeken of deze leverbaar is.

Dan doet Ziggo het men hun check beter. Wordt een model niet ondersteund dan levert dat geen resultaat op.

 

Hier hoef je niet te scrollen je geeft gewoon het gewenste model nummer in.


Galdor68 schreef:

Dan doet Ziggo het men hun check beter. Wordt een model niet ondersteund dan levert dat geen resultaat op

Ook bij KPN staan alleen modellen in die lijst die ondersteund worden. Maar daarmee heeft die "Check button" dus geen enkele functie immers het resultaat is altijd hetzelfde ... "Yes, je televisie is compatible ...".


@wjb deels heb je daarin gelijk maar je wil toch weten of een toestel geschikt is? Niet in de lijst betekent niet geschikt of probeer het op eigen risico.

Ik weet van die Ziggo test dat een TV model die er niet in staat wel kan werken, zeker als die tv voor de Nederlandse markt is bedoeld.

Een fabrikant laat zover ik goed op de hoogte ben niet elk model testen/ certificeren.

 

Ik bedoel in dit geval de werking, kies je merk vul zelf het nummer in. Bij Digitenne moet je een hele lijst door scrollen.


@wjb deels heb je daarin gelijk maar je wil toch weten of een toestel geschikt is? Niet in de lijst betekent niet geschikt of probeer het op eigen risico.

Maar, hoe vaak moet ik het nog herhalen, waarom dan die "Check button", die heeft dan toch geen enkel nut?!


@wjb deels heb je daarin gelijk maar je wil toch weten of een toestel geschikt is? Niet in de lijst betekent niet geschikt of probeer het op eigen risico.

Maar, hoe vaak moet ik het nog herhalen, waarom dan die "Check button", die heeft dan toch geen enkel nut?!

Ah, ik snap je met die waslijst bij Digitenne heeft die knop inderdaad geen nut. In principe weet je nu al dat het model werkt. Alleen is de zoek methode bij Digitenne voor mijn gevoel onhandiger. 

 


KPN is een Nederlandse provider Digitenne is een Nederlandse dienst dan is het vreemd dat ik bij Samsung juist een niet Benelux model zou moeten kiezen.

KPN heeft indertijd gekozen voor het systeem wat in Duitsland al in de lucht was. Dat zal de oorzaak zijn dat Benelux modellen voor Samsung het niet doen. Kennelijk is dat bij Samsung "wat” critischer. Want bijvoorbeeld een Philips, ook voor Nederland, doet het wel met de module.

De bal ligt in mijn optiek bij Samsung. Die zouden een software update moeten uitrollen voor de digitenne module voor hun XXN modellen.

Maar met maar 79.000 Digitenne Only klanten zal het denk ik niet zo'n groot probleem zijn. De overige gebruiken toch hun interactieve ontvanger. Of de app.


Hoe kan ik een CI module als extra ontvanger bestellen in mijn KPN, ik kan alleen het aantal ontvangers ophogen, maar krijg dan een extra ontvanger in mijn winkelmandje en geen CI module.


Heb je goed gecheckt of het werkt met de module in de gewenste televisie @Th. ?

http://digitenne.kpn.com/insteekkaart

Voor module morgen dan even bellen. 

0800-0402 

 


Digitenne abonnees die alleen een insteekkaart willen bestellen (ter vervanging van het kastje) komen via 

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

bij een link die Digitenne plus de kaart bestelt. Hier kan de site nog verbeterd worden.

Een mogelijkheid tot het bestellen van de meest recente antenne mag ook naar gekeken worden.


@PPT 

Je kunt via MijnKPN jouw ontvanger omruilen voor de insteekkaart. Lukt dat niet?  Dan kun je vanaf 8.00 bellen met 0800-0402.

Een extra antenne kun je hier kopen: 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2357641/digitenne-antenne-v6/?soPos=209


@PPT

Je kunt via MijnKPN jouw ontvanger omruilen voor de insteekkaart. Lukt dat niet?  Dan kun je vanaf 8.00 bellen met 0800-0402.

Een extra antenne kun je hier kopen: 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2357641/digitenne-antenne-v6/?soPos=209

Ik heb niks nodig maar kwam een bericht op X tegen van iemand die niet op de hoogte was dat de insteekkaart terug van weggeweest is. De nieuwste antenne zal die ook nog niet hebben. Ik denk dat het de bedoeling is dat je gratis kan upgraden. Zou allemaal wat duidelijker aangegeven kunnen worden op de site denk ik.

Ik vermoed dat bij het omruilen van je insteekkaart de nieuwe antenne in het pakket zit.


Reageer