Skip to main content

Is het beeld van digitenne beter als dat van Itv van KPN ?

Hallo @Edwin555 ,

Met Digitenne (bv met de CI+-module) heb je dankzij de gebruikte resolutie 1080P een nog iets betere beeldkwaliteit dan via KPN TV dat via de resolutie 1080i werkt. Met name bij bewegende beelden ga je daarvan voordeel hebben.

Ik gebruik op de grote TV in de huiskamer dan ook Digitenne via het CI+-module. 

Drie kanttekeningen: 

  1. Ook KPN TV heeft een hele goede beeldkwaliteit. 
  2. De 10 HD-Glaszenders hebben een beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met Digitenne.
  3. De drie 4K-zenders op KPN TV hebben uiteraard een betere beeldkwaliteit dan de HD-zenders van Digitenne.  

 

Aanvulling :

Wat is het verschil tussen 1080i en 1080p? De 'i' in 1080i staat voor 'interlaced', en de p in 1080p staat voor 'progressive scan'. Waar bij progressive scan bij elke beeldverversing er een volledig nieuw beeld getoond wordt, gebeurt dit bij interlaced slechts voor de helft.


Vanwaar je vraag, @Edwin555 ?


Met Digitenne (bv met de CI+-module) heb je dankzij de gebruikte resolutie 1080P een nog iets betere beeldkwaliteit dan via KPN TV dat via de resolutie 1080i werkt.

Dat is maar helemaal de vraag. Als het bronsignaal dat KPN van de zender binnenkrijgt 1080i (de Europese standaard) is dan kan KPN daar wellicht 1080P van maken maar dat zal niet leiden tot een betere beeldkwaliteit.

Ik ben benieuwd van welke zenders KPN daadwerkelijk 1080P50 aangeleverd krijgt.

Ik ben bang dat we dat nooit te horen zullen krijgen.


Vanwaar je vraag, @Edwin555 ?

Omdat ik vind dat ik geen scherp ( dof) beeld heb. Mijn tante heeft namelijk en zag gelijk een zeer groot verschil in beeld kwaliteit. Niet alle kanalen geven trouwens hetzelfde beeldkwaliteit.. En toen las ik ergens dat met digitenne de beeldkwaliteit ook beter zou zijn..


Vanwaar je vraag, @Edwin555 ?

Omdat ik vind dat ik geen scherp ( dof) beeld heb.

Waar staat de beeldkwaliteit van jouw TV ontvanger op ingesteld?


Zet sowieso beeldverbeteraars uit op jouw TV, dan kan al schelen. 

Heb je de mogelijkheid om Digitenne te ontvangen? Je kunt het sowieso uitproberen. Een extra ontvanger huren kost maar 5 euro per maand. Misschien heb je wel een TV die werkt me het CI+-module. Dan ben je helemaal het heertje. Een perfect beeld en geen aparte ontvanger meer.


Vanwaar je vraag, @Edwin555 ?

Omdat ik vind dat ik geen scherp ( dof) beeld heb.

Waar staat de beeldkwaliteit van jouw TV ontvanger op ingesteld?

Beeldschermresolutie van de decoder staat op 1080P50Hz. Tevens op HD standaard.


Zet sowieso beeldverbeteraars uit op jouw TV, dan kan al schelen. 

Heb je de mogelijkheid om Digitenne te ontvangen? Je kunt het sowieso uitproberen. Een extra ontvanger huren kost maar 5 euro per maand. Misschien heb je wel een TV die werkt me het CI+-module. Dan ben je helemaal het heertje. Een perfect beeld en geen aparte ontvanger meer.

Heb idd een tv met CI module dus denk dat het alleen een kwestie is van insteken van de kaart. Beeldverbeteraars zoals contrastverbetering staat uit. Lokaal Dimmen Hoog. Beeldscherpte instellingen op aangepast. En intelligente modus staat uit


Vanwaar je vraag, @Edwin555 ?

Omdat ik vind dat ik geen scherp ( dof) beeld heb.

Waar staat de beeldkwaliteit van jouw TV ontvanger op ingesteld?

Beeldschermresolutie van de decoder staat op 1080P50Hz. Tevens op HD standaard.

Daar is dan niets mis mee.


@Edwin555 welke ontvanger heb je?


Zet sowieso beeldverbeteraars uit op jouw TV, dan kan al schelen. 

Heb je de mogelijkheid om Digitenne te ontvangen? Je kunt het sowieso uitproberen. Een extra ontvanger huren kost maar 5 euro per maand. Misschien heb je wel een TV die werkt me het CI+-module. Dan ben je helemaal het heertje. Een perfect beeld en geen aparte ontvanger meer.

Heb idd een tv met CI module dus denk dat het alleen een kwestie is van insteken van de kaart. Beeldverbeteraars zoals contrastverbetering staat uit. Lokaal Dimmen Hoog. Beeldscherpte instellingen op aangepast. En intelligente modus staat uit

@Edwin555

Check vooraf wel even of jouw TV geschikt is:

Op deze website staat een tool waar je jouw type TV-ontvanger kunt invoeren. Je weet dan meteen of jouw TV geschikt is voor de CI+-cam:

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

Dit gedeelte daar even opzoeken: 

Is mijn tv geschikt voor de CI+ module?

Voor tv-kijken met de CI+ module dien je een televisie te hebben die DVB-T2 en HEVC ondersteunt en een CI+ slot (Common Interface) bevat. Inmiddels zijn de meeste flatscreen televisies hiervan voorzien, dus grote kans dat de Digitenne insteekkaart gewoon werkt op jouw tv! Ontdek hieronder of jouw tv geschikt is.  

Voldoet jouw tv niet aan de standaard? Bestel dan de basis tv-ontvanger en kijk goedkoop en draadloos tv waar je maar wilt. 

*disclaimer: het kan zijn dat u een tv model heeft dat wel geschikt is voor DVBT2, maar nog getest moet worden en daardoor nog niet is opgenomen in de database.

 

Ga je inderdaad voor het CI+-module? Bel daarvoor dan met 0800-0402. Vandaag (op zaterdag) nog open tot 17.00. 


Arris 9252 V2 ontvanger heb ik


@SledgehammerNL Arris 9252V2 ontvanger 


Ik zou je willen adviseren om eerst eens goed te kijken naar de instellingen van je TV alvorens eventueel te kiezen voor Digitenne en al helemaal als je gebruikt maakt van het opnemenpakket. Weet dat Digitenne een beperkt aantal zenders kent en dat er geen opnames mogelijk zijn.

Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van Digitenne en ik weet zeker dat ook jij gewoon goed beeld moet kunnen krijgen op jouw televisie.

Ik ga er overigens wel vanuit dat jij daarbij een moderne full-HD televisie gebruikt.

Wat is het merk en type van jouw televisie?


Ik zou je willen adviseren om eerst eens goed te kijken naar de instellingen van je TV alvorens eventueel te kiezen voor Digitenne en al helemaal als je gebruikt maakt van het opnemenpakket. Weet dat Digitenne een beperkt aantal zenders kent en dat er geen opnames mogelijk zijn.

Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van Digitenne en ik weet zeker dat ook jij gewoon goed beeld moet kunnen krijgen op jouw televisie.

Ik ga er overigens wel vanuit dat jij daarbij een moderne full-HD televisie gebruikt.

Wat is het merk en type van jouw televisie?

@wjb ik heb een samsung 55qn92a  welke ik onlangs gekocht had. Opnamepakket heb ik niet. Ik heb ook een andere mediabox waar het beeld toch anders is dan op de arris 9252v2


Jouw TV lijkt me prima geschikt voor rechtstreekse Digitenne-ontvangst. Het beschikt ook over een CI-+module type 1.4. 

https://www.samsung.com/nl/tvs/qled-tv/qn92a-55-inch-neo-qled-4k-smart-tv-qe55qn92aatxxn/

 

Zeker als je (net als ik) geen belang stelt in opnemen, dan is dit een ideale manier van TV kijken. Ik betaal daar momenteel zelfs 5 euro per maand extra voor. Maar dan heb je wel het beste beeld wat mogelijk is!    

En wil je bv een keer naar een zender kijken die niet op Digitenne zit? Dan kan dat ook via de KPN TV app. 


Jouw TV lijkt me prima geschikt voor rechtstreekse Digitenne-ontvangst. Het beschikt ook over een CI-+module type 1.4. 

https://www.samsung.com/nl/tvs/qled-tv/qn92a-55-inch-neo-qled-4k-smart-tv-qe55qn92aatxxn/

 

Zeker als je (net als ik) geen belang stelt in opnemen, dan is dit een ideale manier van TV kijken. Ik betaal daar momenteel zelfs 5 euro per maand extra voor. Maar dan heb je wel het beste beeld wat mogelijk is!    

En wil je bv een keer naar een zender kijken die niet op Digitenne zit? Dan kan dat ook via de KPN TV app. 

@Noordzee Dus jij vond het beeld van kpn zelf ook niet denderend ? Ik neem aan dat digetenne bij jou dus wel een verbetering is ?  Dan ga ik het zeker proberen..


Leuk dat je het gaat proberen ! 

Wat mij betreft:

Ik wil geen KPN TV, en daar kan ik een reeks redenen voor geven. 

Maar voor dit (jouw) topic is het vooral van belang dat je met Digitenne een betere beeldkwaliteit kunt genereren. Mits je natuurlijk thuis Digitenne kunt ontvangen.  

 


Ik vind het digitenne beeld met mijn tv met ingebouwde DVB-t2 tuner net wat beter dan met een vip2952, Maar dat is vooral omdat het er wat natuurlijker uitziet dan itv, de scherpte vind ik ongeveer gelijk.Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen glas heb.Maar toch vind ik itv prettiger omdat opnemen kan zonder dat de tv aan staat.Met digitenne kan dat ook, maar dan heb je een twintuner nodig(toch @Noordzee ?).


@martijn197108

Ik weet dat je kunt opnemen met Digitenne door een externe HDD-recorder aan te sluiten of bepaalde vrije ontvangers. (BV op de XORO-ontvangers) Maar ik heb daar verder geen ervaring mee. (of verstand van.) Opnemen interesseert mij persoonlijk niets. 


Ik wil geen KPN TV, en daar kan ik een reeks redenen voor geven. 

Welke redenen heb je daar dan voor?


@martijn197108

Ik weet dat je kunt opnemen met Digitenne door een externe HDD-recorder aan te sluiten of bepaalde vrije ontvangers. (BC op de XORO-ontvangers) Maar ik heb daar verder geen ervaring mee. (of verstand van.) Opnemen interesseert mij persoonlijk niets. 

Oke, helaas.Maar inplannen lijkt mij dan ook niet mogelijk.

 


Goed om te zien dat er flink meegedacht wordt met @Edwin555! De oorspronkelijke vraag is: Is het beeld van digitenne beter als dat van Itv van KPN? Voors en tegens mogen zeker op een rijtje gezet worden, maar blijf on topic en hou het nuttig voor in eerste instantie de topicstarter, en daarna eventuele meelezers. 

 

Kan je iets met de tot dusver gegeven informatie, @Edwin555?


 Ik heb ook een andere mediabox waar het beeld toch anders is dan op de arris 9252v2

Is het beeld via die mediabox dan wel goed en wat voor een type mediabox is dat?


Inderdaad, Marcia, al te vaak dwaalt het gesprek te ver van de eigenlijke vraag af.

Als het beeld aanmerkelijk slechter is dan zal dat zeer waarschijnlijk aan de monitor (TV)  liggen.

Het verschil tussen de 2 systemen is zo klein dat meesten het niet kunnen zien.

Monitoren wisselen stel ik voor en eventueel een blinde test doen.