Skip to main content
De nieuwe digitenne box heeft een gespleten persoonlijkheid bij mij thuis. Zenders die 100% uitstekend te zien zijn en RTL4,5,7,8 en SBS6 totaal geen ontvangst. De publieke zenders en overige commerciƫle zenders zijn zeer scherp te ontvangen. Met de oude box had ik dit probleem niet. Uiteraard heb ik alles al gereset, antenne's verwisseld maar helaas. Wie heeft de oplossing?
Hoi vandeZanden,



Even een paar tips.




  1. Zet je antenne zo hoog mogelijk, als het even kan voor een raam.
  2. Nog beter is om de antenne buiten te plaatsen.
  3. Ga in het menu van je ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.
  4. Doe daarna een nieuwe zenderzoekopdracht via de optie uitgebreid zenderzoeken.
  5. Als je een melding krijgt over een software-update, dan die uitvoeren...
  6. Probeer de antenne is wat te draaien, in het menu staat een signaalmeter.

Dan een paar vragen:


  1. Gebruik je al een buitenantenne?
  2. Wat is jouw locatie?

Hallo Noordzee,



Dank voor de tips. Helaas geven ze niet het gewenste resultaat. Ik heb geen buitenantenne. Locatie is 5046DP. Wellicht kan een buitenantenne helpen. Het is alleen raar dat de oude box het prima deed en de nieuwe niet. Je zou toch verwachten dat nieuw juist betekent nog betere ontvangst. Overigens doen meeste zenders het prima (100%) en net die paar helamaal niet.
Dan is Loon op Zand je zendmast, die zou toch voldoende signaal moeten geven op die afstand met dat vermogen, en daar bij werkte het in het verleden wel goed.

Het zal iets te maken hebben met de verschillende frequenties, zie :

https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

( zoek in de webpagina (ctrl-F) op "loon" )

Valt daar een logica in te ontdekken, welk kanaal wel/niet te ontvangen is ?

De kanalen liggen daar hoog en laag, de ontvanger (en/of antenne) zou niet voor alle kanalen het beste kunnen werken.
@vandeZanden, bedankt voor je bericht! Ik zie dat je al heel goed geholpen wordt. Welke antenne heb je op dit moment in gebruik? En zou je daarnaast jouw Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer (bij persoonlijke opmerkingen)? Dan kan ik ook even kijken of ik een oplossing voor je heb!
Hallo Noordzee,



Dank voor de tips. Helaas geven ze niet het gewenste resultaat. Ik heb geen buitenantenne. Locatie is 5046DP. Wellicht kan een buitenantenne helpen. Het is alleen raar dat de oude box het prima deed en de nieuwe niet. Je zou toch verwachten dat nieuw juist betekent nog betere ontvangst. Overigens doen meeste zenders het prima (100%) en net die paar helamaal niet.




Ik weet wel zeker dat een buitenantenne het verschil gaat maken. Jij woont dusdanig dicht bij de zendmast dat het met een buitenantenne zeker gaat lukken.



De nieuwe ontvangers hebben geen betere ontvangst, maar wel een veel betere beeldkwaliteit.



Overigens gaan de zenders 4 t/m 8 dit jaar nog een keertje wijzigen van frequentie. En dat gaat ook een ontvangstverbetering opleveren. Het is alleen nog niet bekend wanneer die switch gaat plaatsvinden.



Fijn dat Susan meedenkt aan een oplossing.
Ik heb nu de eenvoudige zwarte plastic binnenantenne. Wellicht tijd voor de buitenantenne.
Als je profiel volledig gevuld is, gaat een moderator jou vast een (gratis) antenne toesturen. Even geduld nog......
Bij dezen geregeld, @vandeZanden! Binnen twee werkdagen krijg je een nieuwe antenne per post toe gestuurd. Deze kan je buiten hangen. Mocht je ook een montageset willen, die is niet gratis maar kost eenmalig 9,50 euro, laat je het dan even weten? Dan stuur ik die na. Dat hoeft niet per se meteen, dat kan ook later nog 🙂.
Het gaat dan om deze montageset:



https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed