Skip to main content

Gedurende enkele avonden vallen de NPO zenders 1,2 en 3 weg, Er komt de melding dat er geen digitenne signaal is. De overige zenders zijn wel beschikbaar. Opnieuw zoeken (geselecteerde zender is RTL4) levert geen NPO zender op. De volgende dag zijn de zenders weer beschikbaar .

Hoe kan ik dit voorkomen/oplossen? Ik zit in Zeeland (Middelburg).

Ik heb nou hetzelfde probleem overdag goed beeld maar s’avonds slecht beeld op zenders Npo 1 en 2 en 3 maar de commerciële zenders doen het wel.

Wie hebben er nog meer last van?

Postcode RC3963 buiten antenne gericht op IJsselstein 


Hallo @Kees In Zeeland ,

Probeer het volgende eens: 

1/ Zet de antenne zo hoog mogelijk.  

2/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen 

3/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

4/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 


Dag @Noordzee,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de genoemde acties allemaal al eens gedaan, maar dat heeft geen effect gehad. Wat ik opvallend vind is dat het signaal kan wisselen tussen 100% en 0% een tussenweg lijkt er niet te zijn. Het lijkt er dus op dat het signaal gewoon wegvalt. Draaien van de antenne geeft dan ook geen enkel resultaat. Ik kijk meestal ‘s avonds TV en kan dus niet goed inschatten of het overdag ook wel eens fout gaat.

Als ik zoek via de regio dan staat het signaal op 0% of op 100%. Bij de commerciële zenders, via uitgebreid zoeken, krijg ik wisselende resultaten aan gevonden zenders, maar nooit de publieke zenders omdat daar de ontvangst dan 0% is.

Is de ontvangst via ‘zoeken via de regio’ 100% dan worden alle zenders gevonden.

De antenne was gericht op de zendmast van Goes. Ik heb de antenne nu gericht op Zoutelande. Ik weet nog niet of ik dan ook problemen heb. De komende tijd ben ik namelijk niet aanwezig in Middelburg.

Wat ik vreemd blijf vinden is dat het signaal in een keer wegvalt en ik lijk niet de enige te zijn; zie de reactie van @river71 .


@Kees In Zeeland ,

Dit komt vaker voor. Het kan te maken hebben met een externe storingsbron. Denk aan een modem of een Led-lamp. Het verplaatsen van zo’n storingsbron, ontvanger of antenne kan dan helpen. 
 

Verder kan het ook aan de ZTE-ontvanger liggen. Soms helpt het om de ontvanger om te ruilen voor een ander exemplaar. 


@Noordzee,

Aan externe storingsbronnen heb ik ook gedacht, maar in de buurt van de antenne zijn er geen storingsbronnen. Voor de zekerheid heb ik wel als test alle stroomgebruikers uitgeschakeld, maar dat had ook geen effect.

De antenne heb ik gewisseld voor een ouder model dat ik nog had liggen, maar dat hielp niets. Dus met de antenne lijkt niets mis te zijn. Het blauwe lampje brandt ook gewoon.

Het zou natuurlijk kunnen dat er een probleem is met de ontvanger. Maar dat zou dan alleen optreden bij de publieke zenders. Lijkt jou dat logisch?

 


Nee, want die zenders zitten op RF-kanaal 21 en die komen juist het sterkste door. 
 

Er zijn diverse oplossingen mogelijk: 

1/ Omruil nieuwe ontvanger, weet wel dat dit probleem vaker voorkomt bij de ZTE-ontvangers. En mogelijk (als je pech hebt) ontvang je een andere slecht werkende ontvanger. 
 

2/ Je koopt voor enkele tientjes een FTA-ontvanger waarmee je dan (alleen) naar de zenders van RF-kanaal 21 kunt kijken. 
 

3/ Mogelijk heb je een moderne TV die DVB-T2 h.265 (HEVC) ondersteunt? Dan kun je de Vrije TV-zenders rechtstreeks via jouw TV ontvangen. (Met een powerinserter)

4/ Mogelijk ondersteunt jouw TV het CI+-module? Dan zou je via 0800-0402 kunnen overstappen naar de insteekkaart. 
 

Check dat hierzo: 

https://digitenne.kpn.com/bestellen/

 


@Noordzee ,

Dank voor je suggesties. Jammer dat er geen kant en klare oplossing is, maar hartelijk dank voor je tijd en expertise.


Jawel @Kees In Zeeland ,

Die is er wel, maar dan moet je zelf wel willen investeren. 

Bel naar 0800-0402 en ruil jouw ontvanger in voor de insteekkaart. (CI+-module)

En dan kan je de Apebox ontvanger kopen. Die ontvanger werkt beter dan de KPN-ontvanger.

Het CI+-module kun je in de Apebox plaatsen.

 

https://www.bombeeck-digital.nl/apebox-ci-bnl-s2-c-t2-sc-ci-usb-pvr-12v-m7

https://www.asat.nl/-APEBOX-CI-BNL-S2C/T2-SC/CI-USB-PVR-12V,-M7-/-Ziggo

https://www.cardwriter.nl/apebox.html

Let op dat je de BNL-versie koopt ! 

 


@Noordzee ,

Dat is zeker het overwegen waard!!

Dank nogmaals.