Skip to main content
Wij varen sinds half mei met Digitenne aan boord door heel Nederland. De ontvangst is overal matig. Soms heb je na lang prutsen met de antenne plotseling beeld. KPN heeft de antenne al vervangen, maar dit biedt geen soulaas. Als je na lang prutsen met de antenne eindelijk beeld hebt kan het zo maar zijn dat na een kwartiertje het scherm op zwart gaat. Soms komt beeld dan zonder dat je iets aan de antenne doet spontaan weer tevoorschijn. Wat je ook niet moet doen is van bv NPO1 overschakelen naar bv RTL4. Het scherm gaat dan bijna zeker op zwart. Kortom het is slecht geregeld. Ik heb naast Digitenne ook een FTA ontvanger aan boord van Strong. Over het algemeen is de ontvangst beter dan Digitenne, maar gemiddeld genomen is de ontvangst ook slecht.

De oplossing zou kunnen zijn dat er een betere antenne komt die niet richtinggevoelkg is. Op deze manier gaat het, zeker voor schepen, niet werken.

Er moet nog heel wat gebeuren bij KPN. Dis is geld weggegooid.



Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt, afgesplitst van deze
@Rinus Dobbelsteen



Digitenne-ontvangst op de boot is inderdaad niet ideaal. Tenzij je vlakbij (binnen 10 km) van een zendmast ligt. Maar buiten de randstad zijn aanmerkelijk minder zendmasten en dan is de ontvangst vaak een uitdaging.



Wat is er mogelijk te verbeteren?




  1. Ga in het menu is terug naar de fabrieksinstellingen.
  2. Geef op iedere nieuwe locatie waar je TV gaat kijken een nieuwe zenderzoekopdracht, maar dan wel via de optie uitgebreid zenders zoeken. De ontvangst is namelijk per regio verschillend, maar dat wist je natuurlijk al.
  3. Zet de antenne zo hoog mogelijk, bij voorkeur boven in de mast.
  4. Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter in je menu.

FTA-ontvangers hebben inderdaad een betere ontvangst, gelukkig heb je er al eentje aan boord.



Wat je zou kunnen doen, is zelf investeren in een nog betere antenne. Diverse andere forum-gebruikers kregen met deze antenne een verbetering van het signaal met 10 tot 20 procent. Ik kan jou echter geen goede ontvangst garanderen! De antenne:

https://www.amazon.de/Funke-493910010-Outdoor-Antenne-YagiNX/dp/B01FDHM2MI/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=funke+yagi&qid=1560625409&s=gateway&sr=8-1



Natuurlijk zijn er ook andere types antennes te koop. Deze is echter lekker compact en kan je zo op de mast plaatsen.



Deze antenne heeft zelfs 51dB versterking:

https://www.conrad.nl/p/telestar-antenna-10-actieve-dvb-tt2-dakantenne-buiten-versterking-51-db-wit-1381230



Maar van deze antenne heb ik nog geen testrapportje gelezen.

Let erop dat je een actieve antenne bestelt. Deze antenne's hebben 5 volt spanning nodig, die ze geleverd krijgen vanuit jouw Digitenne-ontvanger.
Hi Rinus, welkom hier.



Ik zie dat onze Expert op dit gebied je al heeft voorzien van de informatie. Meer dan dat kun je helaas niet doen.

Ik heb bij Amazon.de een 1byone 32db DVB-T/ T2 Antenne besteld. Deze antenne ontvangt rondom, wat op een boot toch eigenlijk een vereiste is. Als ik er ervaring mee opgedaan heb zal ik verslag uit brengen.


We zijn benieuwd!
Zeker, de antenne krijgt op amazon.de goede recensies.
Zou idd heel handig zijn om een niet-richtantenne te hebben op een voer/vaar tuig.

Maar, bij een snelle blik op deze antenne kon ik niet vinden wat de polarisatie is van deze antenne, wel zie ik een andere omnidirektionale antenne die de vorm heeft van een zwaailicht, die lijkt me eerder verticaal te zijn en die andere schotel horizontaal.

Dus, meer onderzoek nodig lijkt me, in nederland in de polarisatie verticaal, in duitsland komt het beiden voor dacht ik ergens gezien te hebben.
Klopt Kees, In Duitsland zijn inderdaad grotendeels andere omstandigheden.

Maar daarom is het fijn dat Rinus deze antenne gaat testen. Mogelijk gaan dan (bij een goed resultaat) ook andere booteigenaren er profijt van hebben.
Jaha, maar als deze antenne horizontaal gepolariseerd is dan ontvangt die in principe niets, in nederland.

Tenzij je 'm op z'n kant hangt maar dan i-sie weer richtingsgvoelig.



Overigens is het bij een steeds groter wordende ergernis dat bij veel webwinkels essentiële informatie ontbreekt.


Ik heb bij Amazon.de een 1byone 32db DVB-T/ T2 Antenne besteld. Deze antenne ontvangt rondom, wat op een boot toch eigenlijk een vereiste is. Als ik er ervaring mee opgedaan heb zal ik verslag uit brengen.







Nou, laat maar horen ! 😋


@Rinus Dobbelsteen



En? Is deze antenne de gewenste oplossing?
Jammer, maar de 1byOne antenne is helaas niet de oplossing. Ik heb een week gevaren met de Funke antenne van KPN en de 1byOne op dezelfde mast. Het voordeel van de 1byOne antenne is dat de antenne inderdaad niet uitgericht hoeft te worden maar de ontvangst is slechter dan de standaard Funke antenne van KPN. Bij slechte ontvangst kan je de Funke antenne nog altijd uitrichten. In veel gevallen is er dan toch nog ontvangst. Als de 1byOne niets ontvangt is het einde oefening. De antenne gaat terug naar Amazon.
standaard Funke antenne van KPN. Bij slechte ontvangst kan je de Funke antenne nog altijd uitrichten. In veel gevallen is er dan toch nog ontvangst.





Heb je de Funke V5 antenne?

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

Zo niet , geef dat dan even hier aan.



Met de Funke V5 (mits goed uitgericht en hoog geplaatst) zal je inderdaad op veel plaatsen beeld kunnen krijgen. Niet in het hele land helaas, maar wel op in het grootste gedeelte van het land.
@AdeG geeft in een ander topic deze tip:



Nadat we deze antenne hadden geïnstalleerd:

https://digitennes.nl/antennes/222-dvb-t-dvb-t2-digitenne-buitenantenne-odsc-100-345t-8717056973920.html

was het signaal weer 100%. Ook op de rand van de provincie.

De antenne moet inderdaad wel gericht worden. Ten minste, wanneer je Omrop Fryslân wilt ontvangen wanneer je in bijvoorbeeld Stavoren bent.

De meeste andere regionale zenders "in de buurt", zoals Noord Holland, Flevoland en zelfs Overijssel kun je gewoon ontvangen ook al staat je antenne een heel andere kant op gericht. Zelfs met de kleine/goedkope antennes.