Skip to main content

Nu het campingseizoen weer voor de deur staat, stel ik vast dat KPN na een jaar nog steeds geen update voor de slechte digitenne ontvangers heeft uitgebracht of anderzins een verbetering heeft gerealiseerd. ik weet dat voor de mensen die maar enigzins de mogelijkheid hadden van digitenne zijn afgestapt en daardoor veel klanten zijn verdwenen maar de de trouwe klanten die met kunst en vliegwerk nog enigzins hebben leren omgaan met de tv ontvangst door maar regelmatig de antenne te draaien en/of reset en handmatig zenders zoeken als de ontvangst weer gestoord was, laat men nog steeds in de kou staan. Dit is beneden alle peil voor een bedrijf als KPN. Ik had de hoop dat het voor 1 april zou zijn opgelost!

Hoe ver van de mast bij Leeuwarden ?

Welk type ontvanger ?

Met het oude systeem was het wel goed ?

Als een FTA ontvanger geprobeerd ?


Hoe ver van de mast bij Leeuwarden ?

Welk type ontvanger ?

Met het oude systeem was het wel goed ?

Als een FTA ontvanger geprobeerd ?


Langweer

zxv7200

Met de topfield tf5300 was jarenlang prima ontvangst

met de Xoro 8720 is de ontvangst ook goed

Ik heb vanaf vorig jaar al meer over dit onderwerp gepost!

KPN blijft op de handen zitten


(voor de duidelijkheid)

De zxv7200 is de huur ontvanger.

De Xoro 8720 is de koop / FTA ontvanger.

Afgaande op wat ik hier (op dit forum) lees is de Rebox (het andere type huur ontvanger) beter.

Heb je een idee welke ontvanger de andere kampeerders gebruiken ?


Hoi @sailorbobby ,

Ja, jouw verhalen staan mij nog zeker bij. 

De mogelijke verbetering aan het Digitenne-netwerk kan uit twee verschillende componenten bestaan. Ten eerste een verbetering van de ontvanger middels een software-update. Er is een software-update beloofd. Maar ik snap jouw frustratie. Die software-update laat echt vet lang op zich wachten. Dat kan ook goed nieuws zijn. Wellicht komt er een echt mooie update aan.  Maar het zou dan wel mooi zijn als de update voor de Pasen kan worden uitgerold…. 

De tweede mogelijke verbetering is zeker in Friesland actueel. Op een aantal plaatsen in het land is gewoon geen goede ontvangst mogelijk. Dit is op te lossen door het in gebruik nemen van een paar extra zendmasten. In het Zuiden van Friesland is een goede locatie beschikbaar. (Spannenburg) Ook in Zuid-Oost Drenthe, Zuid-West Zeeland en het Noord-Oosten van de Achterhoek is een extra zendmast wenselijk. In al deze gebieden zijn veel campings en daardoor ook veel potentiele Digitenne-gebruikers. Als KPN weigert te investeren in extra zendmasten, dan kan niet (bijna) het hele land worden voorzien van Digitenne-ontvangst. Het verhaal dat er geen vergunningen waren voor extra zendmsten kon vorig jaar gebruikt worden als verdediging. Maar die vergunningen zouden nu een jaar later al lang geregeld kunnen zijn. Waar een wil is, is een weg. 

Ik laat me graag verrassen door KPN. 

 


Met de FTA ontvanger van sailorbobby is de ontvangst in Langweer goed.
EN
Uit een ander geval hier bleek dat de ontvangst met de andere huur ontvanger wel goed is.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/veel-last-van-haperingen-sinds-het-nieuwe-hd-signaal-463188/index3.html#post935012
( dat weet jij toch ook "Noordzee" ? )

NB, of de problemen van een ontvanger cq welk apparaat dan ook met ander software op te lossen is dat is maar de vraag, als de hardware niet goed is dan houdt het op, maar ik help een ieder hopen.

Maar (ook) gezien dit bericht :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/veel-last-van-haperingen-sinds-het-nieuwe-hd-signaal-463188/index2.html#post727453
Heeft het geen zin om het vermogen op te hogen.

@sailorbobby 

Als ik de resultaten van literatuurstudie hier goed heb dan zou ik je een ontvanger ruil adviseren.


Ok heb mijn zxv ontvangers laten vervangen door de rebox. Sinds vrijdag avond geen hapering meer gezien! Dus @sailorbobby misschien een optie voor jou om dat ook te doen.


Natuurlijk KeesYagi, ik lees hier alle Digitenne-topics… 

Maar de Rebox is niet bij iedereen beter dan de ZTE, Er zijn ook genoeg topics geweest waarbij het vervangen van de Rebox door een ZTE juist een verbetering gaf. Het kan per apparaat schelen, dat is juist zo typisch. Het lijkt soms wel op gewoon geluk hebben met jouw ontvanger. 

Het verhogen van vermogen heeft echt wel zin, maar niet als er ook storingsbronnen spelen. Die door jou aangehaalde haperingen zijn vaak het gevolg van een externe storingsbron. Daarvoor moet je de oplossing vaak zoeken in de directe omgeving van de ontvanger. Als dat tenminste mogelijk is…….

Maar de beste oplossing voor sailorbobby zou een extra zender in Spannenburg zijn. Dan gaat hij zeker een goede ontvangst hebben. 


Ja, overal een zender voor de deur :-)

met de Xoro 8720 is de ontvangst ook goed

Dus (?)

En idd, het kan zeker per ontvanger exemplaar verschillen, om maar wat te noemen, er moet bij het fabriceren het eea afgeregeld worden in het “blikje”, daar waar het antenne signaal binnenkomt, als dat niet goed is gedaan dan komt het nooit meer goed.

Dat kon ik bij de twintuners (TF5300) mooi zien, die hebben 2 ontvangers in 1.


Als je geen 100% signaalsterkte hebt dan zou het wellicht schelen dat je extra zenders of met hogere zend vermogens gaat werken.
Ik zit denk ik op 15-25 km van een mast af en heb 100% signaalsterkte (wat dat dan ook moge betekenen). Mijn huis (net zoals veel andere huizen) zit vol met draadloze apparaten die met elkaar communiceren dus ja, er zal zeker een storing optreden. Alleen ik zag dat het met name van buiten kwam (langsrijdende auto's) dus dan valt er niet zoveel aan te doen. Nu ik de Rebox ontvangers heb zie ik geen haperingen meer. Dus die kan blijkbaar beter met dit soort storingen overweg. En let op, ik heb 2 zxv7200 ontvangers die beide hetzelfde gedrag vertoonde dus het was in mijn geval niet exemplarisch. Net zoals op de 2 andere omruil topics. Mijn voorzichtige conclusie is dat de Rebox op 1 of andere manier beter met storingen in het signaal overweg kan (Hardware of Software matig). Ik snap niet dat er al niet veel eerder met het omruilen van kastjes begonnen was bij diegenen die problemen hebben zoals ik. Ik moest er zelf via dit forum achter komen dat het een potentiële oplossing was.


Dag allemaal. Goed dat jullie, Digitenne-experts, elkaar hier weer hebben gevonden. Mooi ook dat jullie elkaar van tips en adviezen blijven voorzien en daar steeds ook weer nieuwe klanten mee weten te helpen. Er is al veel over de techniek en de ontvangers gezegd en geschreven. Dankzij jullie signalen is er al veel verbeterd. Natuurlijk zullen er altijd ook zaken te verbeteren blijven: ik snap uiteraard dat je graag extra antennes, scherper af stellen ontvangers, meer zenders en nog meer updates ziet komen. Persoonlijk gun ik je alles van harte, maar weet dat niet alles is te implementeren, door te voeren of te plaatsen. Dat geldt voor zendmasten en voor extra zenders. Voor zover ik weet staat er op dit moment ook geen update in de planning. Als daar verandering in komt horen jullie dat uiteraard. 


Er is al veel over de techniek en de ontvangers gezegd en geschreven. Dankzij jullie signalen is er al veel verbeterd. Natuurlijk zullen er altijd ook zaken te verbeteren blijven: ik snap uiteraard dat je graag extra antennes, scherper af stellen ontvangers, meer zenders en nog meer updates ziet komen. 

Ik ga er vanuit dat je dit schrijft aan @sailorbobby . 

Maar ik wil hier ook nog even op inhaken. Sinds de overgang op DVB-T2 (vanaf oktober 2018) is er nog nergens in Nederland een zendvermogen verhoogd of een extra zendmast geplaatst. Ook de software is al 16 maanden niet meer geüpdatet. 

Het is dan ook niet raar dat er regelmatig verzoeken hier op het forum verschijnen van (veel verschillende) klanten om de situatie te verbeteren. 

Zolang KPN verdere verbeteringen niet expliciet uitsluit (Dus heel duidelijk schrijft dat er geen cent meer geïnvesteerd wordt in Digitenne), zal er regelmatig worden aangedrongen op verbeteringen. De evaluatie van de overgang van het oude Digitenne naar het nieuwe DVB-T2 heeft in augustus 2019 plaatsgevonden. Het zou leuk zijn als de klanten van Digitenne daar nu wat van gaan merken. Zeker met het oog op het naderende kampeerseizoen.  Als er niets wordt verbeterd aan de ontvangst, zal het aantal klanten alleen maar verder afnemen. En dat kan niet de bedoeling zijn. 


Reageer