Skip to main content
Haarlem; Op vrijdag 2 augustus op je advies een XOro HRT7620 gekocht. En op 3 augustus na veel ergernis weer naar Amazon geretourneerd. Op mijn tv en dvd/videorecorder zijn geen HDMI aansluitingen. Wel scart-aansluitingen. Na de Xoro via scart-kabels te hebben aangesloten kreeg ik bij zender zoeken (bij de commerciële zenders) “geen ontvangst; versleuteld” in beeld. Mijn bedoeling was echter alleen NPO1,2,3 en NH te ontvangen. De kanalen (???, 191, 192, 193) kreeg ik niet in beeld en kon deze dus ook niet selecteren. Navraag bij een tv-winkel leerde mij dat de ontvangst hier in Haarlem niet meer mogelijk is (alleen via Ziggo-gecertificeerde providers). Is dat waar? Als ik toch weer een poging met een XOro HRT7620 waag. Hoe moet ik die dan upgraden? Via pc/laptop? Hoe krijg de relevante kanalen in beeld zodat ik die kan kan selecteren? Of is überhaupt niet mogelijk? NB mijn dvd.videorecorder heeft een in/uitgang voor de antenne, de xoro alleen maar een antenne ingang en één scart-aansluiting. (vorige receiver had 2 scart-aansluitingen)
Hallo Hans-Eric,



Met jouw XORO 7620 moet de ontvangst van NPO 1/2/3 en TV-Noord-Holland in Haarlem een peuleschilletje zijn.



Je kunt handmatig zenders zoeken op kanaal 39.

Het is niet nodig om een upgrade te doen.

Wel is het belangrijk om de optie antenna-power goed te gebruiken.

Gebruik je een actieve antenne zoals de bekende Funke -antennes die KPN ook gebruikt? : Dan moet je antenna-power op ON zetten.



Heb je een passieve antenne gekocht, zoals een ouderwetse Yagi, dan moet je de antenna-power op OFF zetten.



Je kunt de ontvanger met een scart-kabel aansluiten op jouw TV.

De XORO 7620 heeft opnamefaciliteiten als extraatje.



Zelf heb ik de XORO 7619 in gebruik. Ook via een Scart-kabel.



https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7620-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6EK

https://www.amazon.de/Xoro-HRM-7619-Receiver-Mediaplayer/dp/B01N0O6OUI/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=xoro+7619&qid=1565019071&s=ce-de&sr=1-1
Op geen van alle kanalen kreeg de namen van de vermelde zenders in beeld (dus ook niet op kanaal 39). Helaas heb ik de Xoro geretourneerd; dus bij opnieuw bestellen moet ik het zeker weten. Dus van iemand die in Haarlem woont.
@Hans-Eric :



Ik heb toevallig net mijn eerste reactie nog wat aangevuld. Met name met de optie Antenna-Power.



In Haarlem is het absoluut mogelijk om kanaal 39 te ontvangen. Zoals je waarschijnlijk wel weet, staat aan de oostkant van de stad een TV-toren.



PeterG woont in Heemstede en daar kan hij de zenders zelfs met een binnenantenne ontvangen.



Wat voor antenne heb jij in gebruik?
@Hans-Eric



Kun je nog even aangeven wat jij voor antenne gebruikt?
Gewoon een (oude) binnenantenne van Digitenne die volgens Peter geschikt zou zijn. Ik heb de reactie van Peter gelezen. Ik vermoed dat ik inderdaad software moet downloaden. Wellicht heb ik daarvoor en daarbij een meer onderlegd persoon nodig.


Had je wel antenna-power aangezet?



Want dat gaat niet automatisch met een XORO.
Het downloaden van software is waarschijnlijk niet nodig.
Wel is het een idee om een betere antenne aan te schaffen. Een Funke V5 binnenantenne is al een prima oplossing.
Had je wel antenna-power aangezet?



Want dat gaat niet automatisch met een XORO.


Dat zei ik ook al in mijn reactie op Breedbeeldweetjes.

Antenna power staat standaard uit bij de Xoro, en moet dus via menu nog aangezet vóórdat je kanaal 39 opzoekt.



Pfoeh, wat vermoeiend. Één vraag en op diverse plekken antwoorden... 😉 😑



Meteen de andere 2 plekken in één KLIK.
Hallo Noordzee en Peter,



Ja, ik had de antenne-Power aangezet!. Onafhankelijk of je op automatisch of handmatig zender zoeken zette zag je dat de ontvangstkwaliteit (balk) goed was!! (Dat kan ook niet anders want ik woon op ca. 1500 m. van de TV-toren) Nogmaals de zenders NPO 1,2,3 en TV – NH zijn ook op kanaal 39 niet in beeld gekomen.

Een ander punt is dat de audio-uitgang van de XOro 7620 te nauw is voor de plugstekker, maar dat zal wel een ondergeschikt probleem zijn.



grt, Hans - Eric
OK @Hans-Eric



Je hebt dus overduidelijk wel ontvangst op kanaal 39, maar je ziet geen beeld op jouw TV. Dat verandert de vraag.



Aangezien je een oude TV hebt met een scart-kabel adviseer ik jou om de resolutie in de XORO aan te passen naar 576P.



Als het dan nog niet lukt, dan een andere scart-kabel proberen.
Sluit je tv eens rechtstreeks aan op de Xoro. Zonder de recorder er tussen.



Want ik neem aan dat je dat nu zo hebt



Xoro scart out naar in vd rec. Dan van out vd recorder naar de tv.



Bovendien!

Die dvd/hdd-recorder is niet meer nodig. De Xoro 7620 neemt op als je een SSD drive in de usb steekt.
Beste Peter,



Bedankt voor je reactie! Ik moet even een pauze inlassen want ik ga de XORO 7620 opnieuw bestellen en daar zijn een paar dagen mee gemoeid. Volgens mij heb ik die mogelijkheid wel geprobeerd maar zeker weet ik het niet. Tot voorheen programmeerde ik (voor een opname) èn de receiver van de provider “Online” (Digitale tv-ontvanger ON-1001TZAP;(Samsung??; volgens mij een soortgelijke Receiver als digitenne)) èn mijn vertrouwde video/dvd recorder. Ja inderdaad nogal omslachtig; maar er zat/zit geen afspeelmogelijkheid op deze receiver. (En je moet er toch wat voor over hebben voor die sublieme programma’s van NPO 1, 2 of 3?!!). Voor het afspelen was ik dus gebonden aan mijn vertrouwde video/dvd recorder. Ik begrijp dat dat bij de XORO 7620 niet meer nodig is?
Nee. Als je bij de Xoro 7620 apart nog een SSD drive (electronische opvolger van mechanische HardDiscDrive) koopt en via usb verbindt dan kan ie daarmee opnemen. Hoef je dus ook maar één keer te programmeren.

Neemt op in HD (dus mss eens tijd voor nieuwer tv-toestel 😉 )



Een SSD drive met usb is in veel electronicazaken gewoon te krijgen. Bv Mediamarkt.



SSD aan te bevelen boven HDD ivm veel snellere werking, en niet mechanisch dus geen slijtage of kans op mechanisch defect.



Weet je zeker dat je oude provider Online was???

In alle berichten die ik vind op de ON-1001TZAP wordt namelijk T-mobile genoemd waar deze single tuner ontvanger voor gemaakt is.

Dit is overigens ook een Digitenne-ontvanger voor het oude uitzendsysteem DVB-T.
Ja, ik weet het zeker. Ik ben een paar keer van provider veranderd.



Demon (??) > Orange > naamsverandering in Online, die Digitenne (“in eigen beheer”) aanbood.

Bij de overstap naar T-mobilethuis kwam deze service te vervallen, waarna ik besloot dan alleen maar de vrije zenders te blijven ontvangen.



Grt,



Hans - Eric
Beste Peter, Noordzee en Nadja,



Gelukt, gelukt, gelukt!!! Nogmaals bedankt. Inderdaad een fluitje van een cent. Het hele eiereten was alles rechtstreeks (receiver>tv) verbinden en geen tussenkomst van DVD/videorecorder. Dus ook de antenne niet doorlussen. Ook de opname/weergave met SSD drive werkt prima.

Ik moet zeker wel alles uitschakelen (op stand-by zetten) om de SSD-drive ongestraft te ontkoppelen???

Tweede vraag: als ik de receiver ontkoppel van het lichtnet gaan dan alle data verloren? Dit deed ik namelijk altijd ’s nachts bij mijn vorige receiver van “Online” (digitenne). Alle data (instellingen, maar ook geprogrammeerde uitzendingen) bleven gehandhaafd!!!☺️
Fijn Hans-Eric!,



Geniet maar van je mooie XORO-ontvanger. 👍🏽
@Hans-Eric Je kunt de receiver straffeloos van het lichtnet halen, alles blijft bewaard. Ook je ssd of usbstick kun je er zo uittrekken zonder dataverlies.
Bedankt voor je reactie!!☺️
Als je 'm van het lichtnet haalt zullen ingestelde timers niet uitgevoerd worden natuurlijk.



En je had de antenne eerst ook op de losse recorder aangesloten???? Dat heeft natuurlijk géén énkele zin, die beschikt niet over een DVB-T2 tuner. En óók niet over voeding voor de antenne (5 volt). Dan bereikt de Xoro inderdaad geen enkel signaal.

Er zit bij mij niets in de coaxen van de harddisc-recorder. Alleen in de scart in en de scart uit.

Maar met die SSD zul je de losse recorder nauwelijks nog nodig hebben / willen gebruiken.



Zelf neem ik 99 % op met de Interactieve tv van KPN.

Reageer