Skip to main content

Onder andere @maja of andere moderator, ook ik heb een probleem met KPN over mijn Digitenne-ontvangers.

Even wat vooraf:

Voor de wijziging van de Digitenne-frequentie in april 2019 had ik bij KPN een TV compleet abonnement (mobiel, interactieve tv, internet, huistelefoon) inclusief een gratis Digitenne-abonnement met 3 koopontvangers (geen maandelijkse huurafdracht).

Daar na de frequentiewijziging nieuwe Digitenne-ontvangers nodig waren, werd ik gedwongen afscheid te nemen van mijn koopontvangers en deze om te ruilen voor nieuwe huurontvangers. Noodgedwongen geopteerd voor 2 ontvangers. Eén gratis en één huur. Mijn Digitenne-abonnement bleef gratis. Niks aan de hand. Echter in verband met pensionering toch eens gekeken waar maandelijks wat te besparen viel. Nou onder andere bij het Digitenne-abonnement. De huurontvanger van €5,-- pm gekoppeld aan een tv die niet echt veel werd gebruikt. Met een Chromecast kon dat worden gecompenseerd (na 8 maanden de kosten er al uit).

Dus in augustus 2020 de klantenservice gebeld en aangegeven dat ik de huurontvanger van €5,-- pm wilde opzeggen. Zo hield ik de “gratis”-ontvanger van mijn abonnement nog over. Geen probleem. De medewerker zei nog: dat scheelt weer €60,-- per jaar. Inderdaad.

Tot ik in oktober er achter kom dat de huur van de ontvanger nog steeds op de factuur vermeld werd. Ik weer de klantenservice gebeld. Krijg te horen dat ik de gratis ontvanger heb geretourneerd. Huh . . . Nou de medewerker ging dit in het systeem goed zetten en het teveel geïnde bedrag zou worden gecrediteerd. De medewerker zette me in de wacht maar dit duurde zo lang dat de verbinding werd verbroken.

Vervolgens opnieuw gebeld en tja een andere medewerker. Heel aardig dat wel, maar ja die vertelde me dat ik de gratis ontvanger had ingeleverd en de betaalde hoorde bij het abonnement. Huh . . . Ik zeg nog dat klopt toch niet, 2 medewerkers hiervoor vertelden me iets anders. Navraag bij zijn leidinggevende veranderde niets aan de zaak. Ik was het hier absoluut niet mee eens. Dit lijkt op klantenbedrog.

Ik liet hem weten dat als bij mijn gratis Digitenne-abonnement een betaalde ontvanger hoort (wat nergens op de KPN-site is terug te vinden) ik de gratis ontvanger terug wilde. Dan ben ik eerder door andere 2 medewerkers misleid. Tja meneer, daar kunnen we niet aan beginnen. Ik ben al tientallen jaren klant en dan zo worden behandeld. Ik kan nog wel even doorgaan om mijn ergernis te gaan beschrijven, maar laat ik dat maar niet doen.

Ik heb serieus overwogen al mijn abonnementen op te zeggen, de consumentenbond in te schakelen, mijn rechtsbijstand of de consumentenafdeling van mijn krant er bij te halen. Tot ik bedacht: er is nog een KPN-forum over Digitenne laat ik daar eens kijken. Ik heb de indruk dat u nog iets voor mij kan betekenen.

Mijn vraag: Is het juist dat bij een gratis Digitenne-abonnement een gratis ontvanger hoort?

Is dit het geval dan wil ik dat ik de huur niet meer hoef te betalen.

In het geval dat bij een gratis abonnement toch een huurontvanger hoort, dan wil ik weer kunnen beschikken over de gratis ontvanger. Dan hebben de 2 eerdere medewerkers me toen hier niet op gewezen en me op het verkeerde been gezet. Het gevolg is een boze trouwe klant,  een gratis ontvanger minder en voor mij geen maandelijkse besparing van €5--.

Daarnaast ben ik er wel achter gekomen dat het gebruik van de Chromecast niet voor iedereen even makkelijk is en het heeft ook duidelijk zijn beperkingen. De gratis ontvanger maakt het tv-kijken dan weer een stuk gebruiksvriendelijker.

Kunt u hierin iets voor mij betekenen?

Hoi @Aad54, welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. Het zit wat Digitenne betreft zo: je kunt Digitenne als een los abonnement hebben (eventueel i.c.m. internet), en je kunt Digitenne hebben in combinatie met een internetabonnement waar ook interactieve tv bij zit. Heb je Digitenne los, of alleen internet erbij, dan betaal je voor het Digitenne abonnement en is de eerste ontvanger gratis. Een tweede en derde ontvanger kun je dan toevoegen voor €5 per maand. 

Heb je het echter in combinatie met interactieve tv, dan betaal je niet apart voor het Digitenne abonnement. En in ruil daarvoor betaal je dan wél €5 voor de eerste Digitenne ontvanger, net als voor een tweede/derde ook zo is.

 

In je bericht geef je aan dat jij interactieve tv hebt, én dat je sinds de wijzigingen in 2019 zowel een gratis huurontvanger en een betaalde huurontvanger had. Dan is het eigenlijk daar al misgegaan. Dat had, omdat je dan ook interactieve tv hebt, vanaf het begin 2 betaalde huurontvangers moeten worden. Je hebt dan ook geluk gehad 🙂 Maar dit kunnen we dan nu niet opnieuw weer toepassen. Je eerste Digitenne ontvanger blijft nu betaald. En als je alsnog besluit weer een tweede Digitenne ontvanger toe te voegen dan ga je daar ook €5 voor betalen.


@ erik Jammer dat mijn reactie van bijna een week geleden niet zichtbaar was op dit forum. Eens kijken of dit wel lukt.


Bijzonder, nu wel.

Ik probeer terug te halen wat ik toen heb  geschreven. Ik was en ben nog steeds niet tevreden met je reactie. Getuigt van weinig tot geen klantenempathie. “Jammer joh dat de gratis ontvanger niet meer in je bezit is. Nee dat had toen eigenlijk niet gemoeten.” Maar ja ik heb zelf mee geholpen kennelijk fout (?) te herstellen en ben er dus op achteruit gegaan. Eigen schuld dikke bult.

Geen enkele reactie over de medewerkers die me (de klant is toch koning) niet hebben geadviseerd er beter aan te doen om de situatie zo te laten. Maar ja, die gesprekken worden "voor trainingsdoeleinden opgenomen” en vlieg je er uit als je het verkeerde advies geeft. Slim.

Ik weet weer!! waar ik sta als klant. Jammer. Ik ga me maar eens oriënteren op andere opties.


Welk internet abonnement heeft u? En heeft u interactieve tv? Als het een wat ouder abonnement is waar 2 ontvangers bij horen, dan kan die 2de interactieve tv ontvanger een "gratis" digitenne ontvanger zijn.


@Nick83 ik heb inderdaad een flink ouder abonnement : Alles-in-1 Thuis Standaard (TV, internet, bellen).

Ik heb KPN al een hele tijd geleden gebeld en gevraagd naar de (gratis) 2e ontvanger voor interactieve tv, maar kreeg te horen dat ik daar geen recht op had omdat mijn abonnement te oud zou zijn. Maar ja, dat kan ik nergens controleren want op de site is daar nergens info over te vinden. Ook slim!! Had toen wel uitgevonden dat het nieuwere abonnement duurder was. Dus dan betaal je alsnog voor de 2e ontvanger. Zo werkt dus ook “gratis”.


@Nick83 ik heb inderdaad een flink ouder abonnement : Alles-in-1 Thuis Standaard (TV, internet, bellen).

Ik heb KPN al een hele tijd geleden gebeld en gevraagd naar de (gratis) 2e ontvanger voor interactieve tv, maar kreeg te horen dat ik daar geen recht op had omdat mijn abonnement te oud zou zijn.

Dat is bulshit. Wat wel zou kunnen is dat de snelheid leverbaar op uw adres te laag is voor 2 ontvangers die via internet werken.

Maar ja, dat kan ik nergens controleren want op de site is daar nergens info over te vinden. Ook slim!! Had toen wel uitgevonden dat het nieuwere abonnement duurder was. Dus dan betaal je alsnog voor de 2e ontvanger. Zo werkt dus ook “gratis”.

U heeft dus nu 1 interactieve tv ontvanger en 1 digitenne ontvanger? Dan hoort die digitenne ontvanger gewoon gratis te zijn.

Misschien dat @Erik_ hier toch nog eens naar zou moeten kijken.


@Nick83 inderdaad! En @Erik_ ? Ben benieuwd.


Welk internet abonnement heeft u? En heeft u interactieve tv? Als het een wat ouder abonnement is waar 2 ontvangers bij horen, dan kan die 2de interactieve tv ontvanger een "gratis" digitenne ontvanger zijn.

Goede aanvulling. Ik heb je abonnement gecontroleerd, @Aad54, en jij hebt een Alles-in-Standaard abonnement van de eerste generatie. Destijds maakten we nog onderscheid in abonnementen tussen glasvezel en koper en waren de opties voor koperabonnementen nog wat beperkter. Dit abonnement bevat dan ook 1 inbegrepen tv ontvanger, voor de tweede moet betaald worden.

Later is daar een 2e generatie van gekomen, die wel een 2e inbegrepen ontvanger had. Dit latere pakket was ook tevens iets duurder, dus per saldo maakt het niet uit. Linksom of rechtsom betaal je voor de tweede ontvanger.