Skip to main content

In het verleden hier (= onze camping in Oost NL) al vaker aan het stoeien geweest met Digitenne. Ontvangst was niet goed, ontvanger liep vast. Ik heb mij daar toen zeer aan geĆ«rgerd. Er zou volgens KPN binnenkort een nieuwe firmware/software update komen en het gebied waar wij verblijven zou (toen) niet goed gedekt worden door Digitenne. Uiteindelijk geĆÆnvesteerd in een goede antenne en sindsdien werkt Digitenne probleemloos (eerlijk is eerlijk).Ā 

Vandaag was er een noodzaak om wat werkzaamheden aan de antenne uit te voeren. Er zijn volgens mij ook wat zenderwijzigingen geweest dus ook maar een keer opnieuw naar zender gezocht.Ā 

En dan gaat het foutĀ šŸ˜”

Wat ik ook doe, het zenders zoeken stopt als er 60% voortgang is. Daarna bevriest de ontvanger en is de enige remedie de voedingstekker er uit te halen en daarna opnieuw te starten. Dit vastlopen gebeurt als ik zenders ga zoeken via de ā€œantenne wizardā€ en ook als ik voor uitgebreid zoeken kies. Bij 60% voortgang loopt de Rebox vast. Consequent.

Ik heb een Rebox ontvanger. Signaalsterkte is op de meeste bougetten 100%, slechtste signaalsterke is 87%.Ā 

Nu weet ik weer waarom ik mij destijds zo geĆ«rgerd heb.Ā  Om het toch werkend te krijgen, moet ik straks handmatig kanaal voor kanaal gaan scannen. Ik heb daar niet zoā€™n zin in.Ā 

KPN, is er ook een structurele oplossing mogelijk?Ā 

Waar ik mij toch ook weer aan erger: mijn huisje staat in Overijssel, maar als ik uit het raam kijk dan begint aan de overkant van de weg Gelderland. Ik kan hier wel TV Drenthe ontvangen, maar niet TV Gelderland. Waarom is dat?

O ja, die software update: wat is daar de status van?

Ā 

Welkom terugĀ @WiendĀ Ā ,

Laat ik even beginnen met de regionale zenders. Die worden per twee provincies uitgezonden. In Drenthe en Overijssel heb je de combi Drenthe/Oost. In Gelderland en Flevoland heb je de combi Flevoland/Gelderland. Met de huidige Digitenne-ontvangers kun je maar Ć©Ć©n combi ontvangen.

Die software-update was ooit beloofd voor de maand juli 2000, maar die is nooit meer gekomen. Er worden ook al lange tijd geen toezeggingen meer over gedaan.

Jouw ontvanger lijkt de weg kwijt. Wat je zou kunnen proberen is om eerst eens terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en dan daarna uitgebreid zenders zoeken.Ā Ā Ā 

Werkt dat niet? Dan moet je helaas jouw Rebox-ontvanger omruilen. En dan krijg je er waarschijnlijk een ZTE ZXV7200 voor terug en die werkt minder goed dan de Rebox.

Ā 

Maar er is ook goed nieuws in Digitenne-land !Ā 

Sinds begin dit jaar is er een CI+-module. En daarmee kun je vaak leuke resultaten mee boeken.Ā 

Je kunt via 0800-0402 jouw oude ontvanger omruilen voor een CI+-module. Lees daar hier meer over :Ā 

Ā 

Heb je geen moderne TV die werkt op een CI+-module?

Er is een alternatief als je bereidĀ bent om te investeren.Ā 

Plaats een CI+-module in deze ontvanger:

https://www.ziezotec.nl/amiko-hd8265.html

Die werkt beter dan de ontvangers van KPN.Ā 

Ā 

Of in de XORO 8761, die heb ik zelf in gebruik :Ā https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6173475_-hrm-8761-ci-xoro.html

Ā 

Het leuke met die Xoro 8761 is dat je dan ook bv vier regionale zenders ermee kunt ontvangen. En je kunt je eigen zendervolgorde bepalen. Echt een fijne ontvanger! Ā 


Ha Noordzee,

Ā 

Bedankt voor je reaktie.Ā 

Dat de ontvanger omgeruild kan worden voor een CI interface wist ik, maar was niet interessant omdat ik geen geschikte TV heb. Dus ik ben heel blij met je tips mbt. de Amiko en Xoro ontvanger. EĆ©n van de twee gaat er komen kan ik je nu al vertellen 🙂 .Ā  Dank voor de tip! Ik ga na de vakantie de Rebox omruilen voor een CI-interface.Ā 

Op zich werkt het ding nu wel weer, heb alle kanalen handmatig gescand. Ik laat het voor nu maar even rusten.Ā 

Ā 


Toch nog effe een vraag (en ja morgenochtend ga ik ook de klantenservice bellen) :

Dat omruilen van de Rebox ontvanger voor een CI+ module, kan dat alleen per post, of kan ik ook ergens een KPN-winkel binnenlopen?


Dat kan alleen telefonisch en dan gaat het per post.

In de winkels hebben ze vrijwel nooit zo'n CI+-module liggen.Ā 

Bij de klantenservice is ook niet iedereen op de hoogte van het CI+-module. Ā Hopelijk tref je een kundige medewerker.

En ik raad je de Xoro aan, die is nu nog heel beperkt verkrijgbaar. (Op Amazon.de is die al uitverkocht) Dus haast je.Ā 

Die ontvanger is sowieso goedkoper, maar ik weet ook zeker dat die meteen werkt. Bij de andere moet je mogelijk speciale software downloaden en dat is even uitzoeken. Ā 


@ Noordzee: nogmaals bedankt voor je reaktie. Het meest praktische is dat ik na de vakantie e.e.a. ga regelen. Op dit moment werkt het weer, maar de CI+ interface en andere ontvanger gaan er komen!


Ā 

En ik raad je de Xoro aan, die is nu nog heel beperkt verkrijgbaar. (Op Amazon.de is die al uitverkocht) Dus haast je.Ā 

Ā 

Ā 

De XORO 8761 is vrijwel nergens meer te krijgen. Wel bij Reichelt in Duitsland, maar die versturen niet naar NL. En Reichelt NL heeft dat ding niet in het assortiment. Dat terwijl Reichelt volgens mij vanuit 1 magazijn verstuurtĀ šŸ˜‡

Amazon had er nog eentje, als tweedekans/tweedehands produkt, voor een hele redelijke prijs. Heb ik net besteld. Komt woensdag binnen. Nu maar hopen dat alles er echt bij zitā€¦Ā En dan ook even met KPN in de slag voor de CI interface. Dat is vaak de grootste uitdagingĀ šŸ¤£

Ā 

Bedankt voor je tip. Wordt vervolgd.Ā