Skip to main content

Vanaf het begin van Digitenne hebben wij 3 stb’s: 1x in Amsterdm, 2x op Texel. Alle stb’s zijn bij de overgang naar digitaal signaal vervangen door de ZXV7200, daar kreeg ik slechts 1x een antenne bij. In Amsterdam heb ik de de oude KPN antenne gehouden, signaalkwaliteit 100%, - sterkte 73%. Redelijk tot goed ontvangst. 

Op Texel werkten de oude antennes zeer slecht, dus heb ik 1x de vervangende antenne in gebruik en 1x een Schneider antenne. De vervangende antenne deed het redelijk goed (kwaliteit 100%, sterkte ca 60%), maar sinds 2 maanden hapert de ontvangst met grote regelmaat. De Schneider werkt vanaf het begin half/half: een deel van de zenders is goed te ontvangen, voor een ander deel moet de antenne naar een heel andere plaats en draaipositie. 

Het haperen is niet tijdelijk, dus ben ik gaan zoeken en op dit forum terecht gekomen. Vele klachten zijn herkenbaar. We hebben alle mogelijke oplossingsopties geprobeerd (dus ook opnieuw instellen), maar dat helpt dus niet. Door de gevel boren voor de buitenantenne is helaas geen optie en ik lees her en der dat een goede vervangende binnenantenne ook de oplossing kan zijn.

Beste moderator, waarom de 2e stb/vervangende antenne sinds 2 maanden hapert is mij onduidelijk. Er is geen enkele interieurwijziging geweest. En de 3e stb/Schneider antenne wordt nu als irritant ervaren (de kijker miste een doelpunt bij voetbal, … weg gezelligheid). Kortom, is het verstandig om te starten met de 2 antennes op Texel of zou het ook aan de stb’s kunnen liggen?

Geen idee, het is een kwestie van uittesten. Dat kun je niet van te voren al zeggen.