Skip to main content

Wij hebben de laatste dagen in toenemende mate problemen met de digitenne ontvangst van NPO 1, 2 en 3. We hebben al geprobeerd om de zenders opnieuw in te stellen en zagen tijdens dat proces dat de antenne ontvangst van 100% naar 0% schoot zonder dat we iets deden. Daarna gebeurde dat nogmaals. Onnodig te zeggen dat het opnieuw instellen van alle zenders niets heeft opgeleverd. Telkens bevriest het beeld, valt soms helemaal weg met de mededeling “geen digitenne ontvangst”.  Op de andere zenders hebben we dat probleem niet. Iemand een idee wat we nog kunnen proberen? 

Hallo ​@Pedro Hobre ,

Wat je kunt proberen: 

1/ Zet de antenne zo hoog mogelijk

2/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

3/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

4/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

Dat schommelen van signaalsterkte zou kunnen komen door een stoorzender. Een klein stukje de antenne of de ontvanger verplaatsen kan helpen. Of de oorzaak van het stoorsignaal verplaatsen natuurlijk. Denk dan bv aan een Led-lamp of een modem.

Helpt dat allemaal niet? 

Dan kun je vragen om een vervangende ontvanger. Je kunt dan het beste kiezen voor rechtstreeks contact met de klantenservice. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen ze jou per direct of op een moment dat het jou uitkomt. Facebook en X zijn alternatieven.  

Ik denk dat je de NPO frequentie van een naburige regio te pakken hebt. Dan is de zender te ver weg en 'pakt’ ie niet de dichtstbijzijnde.

Heb je de ZXV7200 probeer het dan eens met de keuze van je regio bij zenders zoeken.

Je kunt in de kennisbank op de community het UHF kanaal opzoeken voor je dichtstbijzijnde mast. En dat handmatig invoeren voor de 5 tv- en 8 radiozenders.

Dank voor de suggesties!

Ik ga het proberen. Het eerste (zenders opnieuw zoeken) had ik al geprobeerd maar hielp niet. De ontvangst was, op een incidentele hapering na, maandenlang goed maar wordt nu sinds een week of 2 langzaamaan steeds slechter. Intussen is er is niets veranderd (voor zover ik weet). Neem toch aan dat de ontvanger niet op eigen houtje een andere mast gaat zoeken.  

Oh.

Ik had ook na zo'n 1½ jaar de ZXV7200 steeds meer haperende weergave van de zenders van de NPO. M'n andere tv, die alleen NPO kan ontvangen had een prima weergave van die zenders. Dus aan zenders en ontvangstlocatie, m'n huis, lag het niet.

De ontvanger is toen omgeruild en met de volgende werkt het weer prima. Nouja, werkte het, want ik heb nu een koopontvanger waar de kpn module ingaat. Een van m'n tv's, de Sony, werkt ook met die module zonder dat extra kastje.

📞Mijn advies is bij nader inzien toch: bel met kpn dat je digitenne ontvanger stuk is.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.

Dank voor de suggesties!

Ik ga het proberen. Het eerste (zenders opnieuw zoeken) had ik al geprobeerd maar hielp niet. De ontvangst was, op een incidentele hapering na, maandenlang goed maar wordt nu sinds een week of 2 langzaamaan steeds slechter. Intussen is er is niets veranderd (voor zover ik weet). Neem toch aan dat de ontvanger niet op eigen houtje een andere mast gaat zoeken.  

​Goedemorgen @Pedro Hobre 

Maar met de optie uitgebreid zenders zoeken (na de reset van jouw ontvanger) werkt het zenders zoeken net wat anders. Dat kan helpen! 

En anders is het gewoon tijd voor een nieuwe ontvanger. Op een gegeven moment zijn die ZXV-ontvangers gewoon op.

Hallo ​@Pedro Hobre ,

Wat je kunt proberen: 

1/ Zet de antenne zo hoog mogelijk

2/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

3/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

4/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

Dat schommelen van signaalsterkte zou kunnen komen door een stoorzender. Een klein stukje de antenne of de ontvanger verplaatsen kan helpen. Of de oorzaak van het stoorsignaal verplaatsen natuurlijk. Denk dan bv aan een Led-lamp of een modem.

Helpt dat allemaal niet? 

Dan kun je vragen om een vervangende ontvanger. Je kunt dan het beste kiezen voor rechtstreeks contact met de klantenservice. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen ze jou per direct of op een moment dat het jou uitkomt. Facebook en X zijn alternatieven.  

Heb uitgebreid zenders zoeken geprobeerd en het gaat nu al 2 dagen goed. Hopelijk blijft het zo.

Dank voor de hulp!!

Reageer