Skip to main content

We staan nu al weer een maandje op de camping. Ontvangst Digitenne is niet goed.

Vooral de "hogere” kanalen. camping is in Laren gld.

Ik heb de antenne gericht op Deventer. kanalen 36 en 47  (rtl4,5,7 etc en rtl8 veronica etc) haperen regelmatig maar kanaal 22 (npo1etc) is wat beter maar ook niet perfect.

Is hier iets aan te doen ?

 

 

Hallo @javader ,

 

Probeer eerst eens het volgende : 

1/ Haal de ontvanger even helemaal van stroom af. 

2/ Zet de antenne op een mooie hoge plek. 

3/ Zorg ervoor dat er geen potentiële storingsbron in de buurt staat van de antenne en/of de ontvanger. Denk dan bv aan een LED-lamp, een DAB+-radio of een modem. 

4/ Ga in het menu van de ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

6/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

 

Wat gebruik je voor antenne?

Staat de antenne binnen of buiten? 


Dag Noordzee, Dank voor je antwoord.

De antenne staat buiten op mast van 3,5 meter, hoger gaat niet.

Ik denk dat het, als ik de afbeeldingen bekijk, een funke DSC 550 is, vorig jaar geleverd bij digitenne.

Er staan geen storende dingen in de omgeving.

Alle genoemde dingen gedaan.

Probleem is welliswaar minder als ik de antenne naar Hengelo richt, staat nu ook zo, maar blijft bestaan, vooral als het donker is geworden.

 

 


OK @javader ,

Toevallig ligt Laren net tussen twee zendmasten in en je kunt ook op de dekkingskaart zien dat de ontvangst juist in die plaats verre van optimaal is. 

Er is zeker wel wat aan te doen. Ten eerste zou je zelf kunnen investeren in een betere antenne. Dat gaat precies het verschil maken. Ik adviseer dan deze antenne :

 https://digitennes.nl/antennes/478-rebox-re-23ga-dvb-t2-power-plus-buiten-antenne-80km-8717056977386.html

Een andere mogelijkheid is om jouw ontvanger om te ruilen voor een CI+-module. Die kun je gebruiken in moderne TV's met HEVC DVB-T2 h.265. Dat zijn vooral TV's van twee jaar oud of jonger. Of je kunt voor ongeveer 70 euro een andere ontvanger kopen die geschikt is voor het CI+-module. Mocht je daarin interesse hebben, dan hoor ik dat wel. Dan heb ik wel wat tips voor je. 

De dekkingskaart :  


 

 


Noordzee, Dank,

Dan eerst maar eens de geadviseerde antenne aanschaffen en kijken of dat beter gaat.

Overigens , zou KPN geen betere antenne kunnen leveren ?

Is wel geen wereldbedrag maar toch...


Nee, KPN levert alleen de standaard (Funke)-antenne. Op de meeste plekken in Nederland functioneert die antenne prima.