Skip to main content
Antwoord

Slechte ontvangst met ZTR ZXV7200 digitenne ontvanger

• August 16, 2025
  • 13 reacties
  • 147 keer bekeken

Voor mijn vader een digitenne abonnement afgesloten. Volgens het verpleeghuis zou dat moeten werken maar de ontvangst is bagger. Met een zelf gekochte Rebox antenne is het iets beter maar toch valt het signaal te vaak weg. Verder werkt de afstandsbediening niet goed. Het is een gebruikt exemplaar. De helpdesk geeft geen ondersteuning en willen deze niet omwisselen voor een Rebox. Gelukkig zitten we nog binnen de 2 weken dus we gaan het maar weer beeindigen.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Henk88 ,

Mijn advies is om de ZXV7200 bij KPN om te laten ruilen voor een insteekkaart. Deze insteekkaart kun je rechtstreeks plaatsen in een moderne TV, maar alleen bij bepaalde types van de laatste paar jaar. Ik ben bang dat die TV uit 2014 geen HEVC ondersteunt. 

Wat zeker werkt, is deze insteekkaart plaatsen in de Apebox-ontvanger. Deze ontvanger is door een hele reeks leden van dit platform met succes de oplossing gebleken voor de ontvangstproblemen die ze hadden met de ZXV7200. Zo'n groot succes, dat de ontvanger inmiddels schaars begint te worden. Ik heb er nog een paar kunnen vinden: 

https://www.behage.eu/winkel/apebox-ci-bnl-s2c-t2-sc-ci-usb-pvr-12v-m7-ziggo/

https://www.zeebra.nl/☺/apebox-ci-bnl-s2ct2-scci-usb-pvr-12v-m7-ziggo/

De Apebox is niet alleen geschikt voor de vrije zenders, maar werkt dus ook voor alle zenders van Digitenne.

Het kost je (vader) wat geld, maar de ontvangst gaat sowieso beter en je kunt de ontvanger eventueel ook gebruiken voor alleen de vrije zenders mocht je vader op een bepaald ogenblik stoppen met jouw abonnement op Digitenne. 

Meer informatie over de insteekkaart: 

Meer informatie over alternatieve ontvangers zoals de Apebox:

13 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 16, 2025

Rebox RBX2800 is al jaren niet meer voorradig. Die kan derhalve niet. 

Misschien is je vaders tv wel geschikt voor de CI+ module van digitenne. Wat is het merk en type?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 16, 2025

Sony Bravia KDL-32W705B

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 16, 2025

Zo. Dat weet je snel.

Hmm. Die is uit 2014, volgens Tweakers.net. 

Ik twijfel een beetje. 

Echter mijn 32WD759 uit 2016 werkt wel met de module van digitenne. En heeft precies dezelfde specificaties bij tweakers.net als die van je vader. De tuner in de tv is wel beter dan die van kpn.

Module zeker het proberen waard. Al wordt het met de bedenktermijn misschien wat krap.

En heb je ook al geëxperimenteerd met de plaats van de antenne? Soms bijvoorbeeld boven aan het raam.

• August 16, 2025

Volgens het verpleeghuis zou dat moeten werken maar de ontvangst is bagger.

Dan zijn er meer digitenne gebruikers in het huis vermoed ik.
Daar eens gaan kijken ? Hoe de antenne staat bv.
Maar het kan goed zijn dat er aan een kant van het gebouw geen goede ontvangst is, omdat de signalen van de andere kant komen.
Antenne bij het raam, meer kun je in zo’n geval niet doen ws.
Is er een alternatief daar, kabel, internet ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • August 16, 2025

Hallo ​@Henk88 ,

Mijn advies is om de ZXV7200 bij KPN om te laten ruilen voor een insteekkaart. Deze insteekkaart kun je rechtstreeks plaatsen in een moderne TV, maar alleen bij bepaalde types van de laatste paar jaar. Ik ben bang dat die TV uit 2014 geen HEVC ondersteunt. 

Wat zeker werkt, is deze insteekkaart plaatsen in de Apebox-ontvanger. Deze ontvanger is door een hele reeks leden van dit platform met succes de oplossing gebleken voor de ontvangstproblemen die ze hadden met de ZXV7200. Zo'n groot succes, dat de ontvanger inmiddels schaars begint te worden. Ik heb er nog een paar kunnen vinden: 

https://www.behage.eu/winkel/apebox-ci-bnl-s2c-t2-sc-ci-usb-pvr-12v-m7-ziggo/

https://www.zeebra.nl/☺/apebox-ci-bnl-s2ct2-scci-usb-pvr-12v-m7-ziggo/

De Apebox is niet alleen geschikt voor de vrije zenders, maar werkt dus ook voor alle zenders van Digitenne.

Het kost je (vader) wat geld, maar de ontvangst gaat sowieso beter en je kunt de ontvanger eventueel ook gebruiken voor alleen de vrije zenders mocht je vader op een bepaald ogenblik stoppen met jouw abonnement op Digitenne. 

Meer informatie over de insteekkaart: 

Meer informatie over alternatieve ontvangers zoals de Apebox:

• August 16, 2025

Niet veel aan toe te voegen.

Vraag ik mij nog af, een TV zou zonder de insteekkaart zal wel de NPO’s moeten kunnen ontvangen, zonder insteekkaart dus, mits die geschikt is voor de huidige uitzendnorm, maar dat is dan gelijk wat de test uit zal wijzen.
Alleen de antenne moet nog voeding krijgen dan. ( de ZXV7200 heeft geen antenne doorlus, dus dat gaat ook niet )

Ik vind het nog wel interessant om te weten waar het huis staat, bij benadering, de ontvangst mogelijkheden verschillen sterk per gebied.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 16, 2025

Iedereen, bedankt voor hulp. Ik zal ieder geval een losse CI+ module bestellen bij KPN om het te testen. Als het werkt lever ik de zxv7200 in.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 16, 2025

Het verpleeghuis is in Bennekom.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 16, 2025

Iedereen, bedankt voor hulp. Ik zal ieder geval een losse CI+ module bestellen bij KPN om het te testen. Als het werkt lever ik de zxv7200 in.

Graag gedaan, maar grote kans dat dat losse CI+-module alleen werkt in een Apebox. 

Bij het CI+-module wordt standaard een powerinserter meegeleverd. 

Er staat een zendmast in Veenendaal, dus dat gaat vast goedkomen als je dat antenne die kant op richt.  

• August 16, 2025

Iedereen, bedankt voor hulp.

Fijn, dank.

Ik zal ieder geval een losse CI+ module bestellen bij KPN om het te testen.

Het testen kan zonder de module ook.
EN :

de antenne moet nog voeding krijgen

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 16, 2025

de antenne moet nog voeding krijgen

De powerinserter wordt standaard meegeleverd bij het CI+-module. 

• August 16, 2025

Dan zit je mooi tussen de zenders in Arnhem en Veenendaal.

• August 18, 2025

En alweer is er een vraag beantwoord (!) ( door wie ? )
Maar is het probleem ook opgelost ?
Kan er TV gekeken worden daar of ?