Skip to main content

Hallo, ik heb al een aantal dagen last van strepen, blokken en balken op de betaalde zenders, niet op de vrije zenders, zowel in de huiskamer als in de slaapkamer. Bij alle bij ontvangers staan de antennes op 100% ontvangst.

Ik heb van alles geprobeerd, fabrieksinstellingen gedaan en opnieuw laten zoeken maar geen resultaat, er is niet te kijken zo.  Ik weet nu niet meer wat er aan te doen is.

Met vriendelijke groeten,

F.H.Kuijer

 

@Maja_ : Hier in Tilburg is alles (betaalde zenders) nog steeds in orde 🙏🏼
Dankjewel voor het reageren.

Groet, Jos
Tilburg


het blijft toch een raadsel waarom het dan niet op de vrije kanalen te zien is. Lijkt mij dan toch iets met de codering-decodering te maken te hebben ( dus de insteekkaart). @Maja_  en niet met het warme weer zoals eerder gesuggereerd werd

@marzo

Dit heeft niets met de decodering te maken. Digitenne wordt uitgezonden via vijf verschillende frequenties. Die frequenties zijn niet in het hele land hetzelfde. Bovendien zijn de uitzendvermogens ook niet overal gelijk. Daarnaast is de ontvangst op lagere RF-kanaalnummers beter mogelijk dan op hogere kanaalnummers. Tenslotte is het mogelijk dat zij  deze zenders beter vanuit een andere zendmast kan ontvangen. 
 

De mogelijke oplossing: 

1/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen.

2/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
3/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 


@Noordzee  ik heb het zelf geplaatst bij mijn dochter en alles staat op 100% icm een binnenantenne . Zij heeft een insteekkaart dus kan niet naar fabrieksinstellingen gaan


OK @marzo ,

Dan blijft alleen experimenteren over met de plek en de richting van de antenne. De antenne iets verplaatsen en draaien kan al een groot verschil opleveren. 


@Noordzee het lijkt mij als meerdere mensen hier last van hebben dat het niet aan de ontvanger kant zit en bovendien is het ook een hele tijd goed gegaan


 bovendien is het ook een hele tijd goed gegaan

Zij heeft een insteekkaart, dus dat kan nooit al een hele tijd zijn. Die is namelijk pas dit jaar geïntroduceerd.

Ze ontvangt nu via een TV, en ik weet niet of die TV net zo'n goede tuner heeft als een losse ontvanger. Dat kan per merk schelen.  

Mijn advies blijft om te experimenteren met de positie en plaats van de antenne. 


@Maja_  en het Forum: 

Ik durf het bijna niet te typen.. maar “het” is er weer. Alweer. Al de hele middag (BBC).
De blokken, de strepen enz enz. Weliswaar niet hevig maar wel storend.

Het wordt dus echt niet KPN monitored want ik heb bewust een tijd gewacht met deze melding. 
Er gebeurt niets totdat er klachten komen. Ik verwacht hier geen permanente oplossing moet ik bekennen en ik ga ook niet meerdere keren in de pen klimmen / bellen per maand. 

Ik ga nu echt overwegen Digitenne de deur uit te doen - een keer storing ok, 2x .. kan gebeuren maar bij herhaling? Zonder oplossing? Nope, ik ga streamen.
 

Groet, Jos - Tilburg


Hallo @Josjen ,

Vervelend, het extreem warme weer zal de huidige ontvangst ongetwijfeld wat beïnvloeden.

De mogelijke oplossing: 

1/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen.

2/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 
3/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

 

Wat zeker ook kan/gaat helpen is de ontvangst via een CI+-module. 

Zelf gebruik ik ook zo'n module in een losse (Xoro-)ontvanger en rechtsreeks in mijn mijn moderne TV. De ontvangst via het CI+-module gaat beter dan via de losse ontvangers.

Je zou dus jouw huidige ontvanger kunnen ruilen voor een CI+-module.  Wellicht heb jij al een moderne TV die klaar is voor het CI+-module, Zo niet, dan zul jee zelf moeten investeren in de aanschaf van een andere ontvanger waar je de CI+-module in kan stoppen. 

Check of jouw TV geschikt is op deze website: 

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

Je kunt de omruil regelen via 0800-0402 of via dit forum. Vermeld dan wel al jouw gegeven in jouw forumprofiel. 

  


@Noordzee :

Dit heeft van doen met een andere wijze van transmissie van de betaalde zenders - het ligt niet specifiek aan mijn locatie, mijn apparatuur noch mijn antenne opstelling. Ik heb 100 procent signaal.  
NPO 1, 2 bijvoorbeeld zijn niet geraakt. Verder hebben meer mensen hier last van. 

Geloof me, terug naar fabrieksinstellingen en uitgebreid zoeken .. we hebben het allemaal al doorlopen. 

Het is niet de hitte, niet het weer - niets van dat al. Het heeft altijd goed gewerkt tot ongeveer een maand geleden.
 

Het is een KPN probleem. De eerste keer toen we dit meldden werd het ook meteen opgelost door TD. 
Tot iets aan KPN zijde de zaak weer ongedaan maakte - zo lijkt het. Lees maar terug in dit onderwerp. 

Groet, Jos, Tilburg.


En toch kun je de ontvangst met een betere ontvanger en een betere antenne verbeteren. Het vergt een investering en dat wil niet iedereen doen is mijn ervaring. 


@Noordzee : Ik vrees dat je het niet snapt / niet wil snappen. 

Dit probleem heeft niets van doen met de (overigens gloednieuwe-) antenne noch met mijn locatie. Altijd goed gewerkt, Jarenlang en er is niets hier aan de situatie veranderd anders dan dat ik een oude antenne heb ingeruild voor een recent model.  

Ik betaal per maand abo en ik ga dus niet zélf investeren in een betaald produkt van een provider waarvan de werking onvoldoende blijkt . KPN mag mij overigens gerust het materiaal toezenden dat jij aanbeveelt (en iedere andere klant met hetzelfde probleem). Want ik lees hier dat jij de ontvanger die geleverd wordt met een Digitenne aansluiting zelf ook als onvoldoende hebt gekwalificeerd. 
Anders had je niet zelf die investering gedaan die je beschrijft. 

 


@Noordzee dit topic is ontstaan op een moment dat er vanaf onze kant wat aan de hand was met het signaal. En nadat dit op is gelost, is die algemene storing een dag of 2 later weer terg gekomen voor kortere tijd. De klanten in dit topic hebben dus een storing ervaren die losstaat van de Digitenne apparatuur en manier van aansluiten 😉

De vorige keer kwam er in een hele korte tijd een stortvloed van meldingen binnen vanuit het hele land en via alle kanalen, waardoor ons heel snel duidelijk was dat het een algemeen probleem betrof. Ik zie dat vanmiddag nog niet echt terug @Josjen maar vraag het voor de zekerheid wel even na! Kan ook zijn dat het vanmiddag wél atmosferisch was/is, of dat er alleen met BBC een probleem was, wat ook aan deze specifieke zender zou kunnen liggen. Was dat de enige zender waar je de verstoring op zag?

Ik snap overigens heel goed dat je het niet leuk vind dat je in korte tijd meerdere malen last krijgt van storing, helemaal als er voor die tijd nooit iets aan de hand was met je ontvangst 🙁


@Maja_ : Dank voor je bericht. 

Alle betaalde zenders hebben het probleem - precies zoals de eerdere momenten. Ik zag het toevallig op BBC omdat dit vrijwel altijd hier aanstaat; wat ik doe is dan RTL4 en 24 Kitchen bekijken en daar bleek dit ook te spelen. 
Toen heb ik even een paar uur gewacht, vervolgens de melding hier geplaatst. 

 


 bovendien is het ook een hele tijd goed gegaan

“Zij heeft een insteekkaart, dus dat kan nooit al een hele tijd zijn. Die is namelijk pas dit jaar geïntroduceerd.”

 

@Noordzee   ondanks je flauwe bovenstaande opmerking ( het ging natuurlijk om de tijd tussen mijn eerste klachten en de laatste klachten ) wil ik even een update plaatsen naar aanleiding van mijn probleem met de Digitenne ontvangst. Ik heb bij mijn dochter de antenne verplaatst die voor het raam stond en nu iets verder op de grond in de hoek. Sindsdien zijn de klachten verminderd dus bedankt voor het meedenken!

 

( te vroeg gejuicht want het blokkerige beeld is er weer op de betaalzenders en zoals ik al eerder opmerkte NIET op de free-to-air zenders ) Ik sluit mij ook aan bij de klachten van @Josjen 


Heel fijn @marzo!

Er zijn vandaag via het forum niet meer meldingen over slechte ontvangst binnengekomen @Josjen, en ook bij andere afdelingen lijkt het er niet op dat hier vaak contact over op is genomen. Dit keer lijkt het dus niet om een algemeen issue te gaan 🤔

Even dubbelcheck: is je antenne nu richting het noorden geplaats (daar staat de dichtstbijzijnde mast) en merk je nog een verschil als je die nu wat heen en weer beweegt? Ondanks de 100% signaal melding, kunnen sommige bouquetten (groepen zenderfrequenties) toch slechter binnenkomen dan de andere. NPO1, 2 en 3 en de regionale zenders zitten in een ander bouquet dan 24kitchen en BBC. RTL4 zit nog weer in een ander bouquet. Zou je puur om te testen Discovery Chanel en CNN ook eens willen bekijken? Die zitten beide nog weer in andere bouquetten, zo kunnen we uitsluiten of het om alle 4 de bouquetten met commerciële zenders gaat bij jou, of dat alleen de 2 bouquetten van RTL4 en BBC nu een minder goede ontvangst laten zien!


Heel fijn @marzo!

Er zijn vandaag via het forum niet meer meldingen over slechte ontvangst binnengekomen @Josjen, en ook bij andere afdelingen lijkt het er niet op dat hier vaak contact over op is genomen. Dit keer lijkt het dus niet om een algemeen issue te gaan 🤔

Even dubbelcheck: is je antenne nu richting het noorden geplaats (daar staat de dichtstbijzijnde mast) en merk je nog een verschil als je die nu wat heen en weer beweegt? Ondanks de 100% signaal melding, kunnen sommige bouquetten (groepen zenderfrequenties) toch slechter binnenkomen dan de andere. NPO1, 2 en 3 en de regionale zenders zitten in een ander bouquet dan 24kitchen en BBC. RTL4 zit nog weer in een ander bouquet. Zou je puur om te testen Discovery Chanel en CNN ook eens willen bekijken? Die zitten beide nog weer in andere bouquetten, zo kunnen we uitsluiten of het om alle 4 de bouquetten met commerciële zenders gaat bij jou, of dat alleen de 2 bouquetten van RTL4 en BBC nu een minder goede ontvangst laten zien!

en bij mij dus ook @Maja_  maar ik zal dit gelijk testen nu ik bij mijn dochter ben.

 

In de snelle zie ik dat het Bouquet met NPO en het Bouquet met Discovery/veronica/canvas er geen last van hebben. Alle andere Bouquet groepen wel. Misschien dat @Josjen  dat kan verifiëren. @Maja_ 

 


Hmm, ik zie je aanvulling net pas @marzo, ik zal toch weer aan gaan geven dat er door meerdere klanten problemen worden ondervonden met een deel van de zenders. Zou jij voor de volledigheid ook RTL4, BBC, Discovery Channel en CNN willen testen en me laten weten of die allemaal hetzelfde issue vertonen?

 

Edit: en je reactie zie ik ook pas nadat ik mijn reactie heb geplaatst haha, wat ben je snel 😅


zie mijn laatste bericht @Maja_   (wel onder voorbehoud vanwege de benodigde tijd die nu ontbrak om langer te observeren maar misschien dat anderen mijn bevindingen kunnen checken)


@Maja_ @marzo : dank jullie wel voor de reacties. 

Ik heb zojuist (20220721 05:44) bekeken: CNN, BBC, RTL4, (oh gruwel.. Teleshopping...), Discovery en 24 Kitchen bekeken en het lijkt erop dat de storing is verdwenen :)
Mijn antenne staat op het noorden (ik zit 4 hoog op top floor en geen belemmeringen voor me) btw.

Handig om te weten welke "groepen” er bestaan (bouquet?); als we dat weten kan dat helpen bij problemsolving; @Maja_ : is dat te definiëren voor de klant? 

Groet, Jos - Tilburg


PS: Oh neeeeee - BBC krijgt “opeens” weer blokken en balken (06:19). Wellicht heeft KPN zelf last van invloeden van buitenaf (zoals het weer)?


@Josjen ik kwam tot de vaststelling dat alleen het ‘Bouquet ‘ met NPO en het ‘Bouquet’ met Discovery geen last van de storing hebben. Maar ik had niet genoeg tijd om dat met zekerheid vast te stellen. Nu jij ook zegt dat vanmorgen Discovery geen problemen had lijkt mijn verdacht te kloppen. @Maja_ 


​​​(oh gruwel.. Teleshopping...)

Sorry, ik wist niet wat ik je aan zou doen toen ik dit vroeg 😬 Heb je je ook laten verleiden tot het kopen van niet 1 maar wel 2 nutteloze apparaten voor de prijs van 3? 😅

Handig om te weten welke "groepen” er bestaan (bouquet?); als we dat weten kan dat helpen bij problemsolving; @Maja_ : is dat te definiëren voor de klant? 

Yes, zie het volgende kennisbank artikel:

 ​​​​PS: Oh neeeeee - BBC krijgt “opeens” weer blokken en balken (06:19). Wellicht heeft KPN zelf last van invloeden van buitenaf (zoals het weer)?

☹️

Zou dit keer heel goed kunnen hoor, dat het nu wel atmosferisch is. We hebben natuurlijk te maken gehad met uitzonderlijk hoge temperaturen gevolgd door een hoop onweer en regen. Ik ben geen meteoroloog maar vermoed wel dat dit nogal ‘heftig’ kan zijn geweest voor de lucht die boven ons landje hangt.

@Josjen ik kwam tot de vaststelling dat alleen het ‘Bouquet ‘ met NPO en het ‘Bouquet’ met Discovery geen last van de storing hebben. Maar ik had niet genoeg tijd om dat met zekerheid vast te stellen. Nu jij ook zegt dat vanmorgen Discovery geen problemen had lijkt mijn verdacht te kloppen. @Maja_ 

Lijkt er inderdaad op dat dit bouquet er geen last van heeft gehad, als jullie dat beide constateren!

 


@Maja_ : Kun je een call richting TD maken ajb - het is echt niet in orde (alle betaalzenders). 

Groet, Jos, Tilburg


Hier blijft het ‘Bouquet” met Discovery/ een/Canvas/Veronica zonder storing net als het NPO ‘Bouquet’ . Kun je dat bevestigen @Josjen @Maja_ 


@marzo : Klopt! De rest is idd echt een horrorshow hier in Tilburg. 


Dat is dan toch opmerkelijk en draagt misschien  bij aan een oplossing  @Maja_ dat deze beide bouquet groepen ( Discovery en NPO ) geen last van deze storingen hebben!