Skip to main content

Mjn Rebox is sinds kort omgeruild wegens defect display, en ipv daarvan kreeg ik een ZXV 7200, en had in het begin nogal eens last van haperend beeld. Het beeld viel weg, maar het geluid ging door. Soms komt er ook een tekst in beeld met 'geen Digitenne signaal'. Ik heb een Funke buitenantenne en had met de Rebox nooit zulke problemen, en normaal altijd 100% signaal. Nu komt het op de meeste zenders niet mee voor, behalve op ESPN1. Hier hapert het beeld eigenlijk constant, en krijg ik ook steeds die melding 'geen Digitenne signaal'. Hebben meer mensen hier last van, ie ligt het aan de zender of aan Digitenne, of ligt het aan de ontvanger?

Hallo @Smaug ,

Het ligt aan de ontvanger. De ZTE werkt qua ontvangst minder goed dan de Rebox. 
 

Probeer eens het volgende: 

1/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.

2/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

3/ Draai de antenne eventueel wat bij aan de hand van de signaalmeter.


Zoals ik al zei: met de buitenantenne heb ik altijd 100% signaal. Een tijdje geleden was de stelschoef voor de verticale instelling los gewaaid, en hing de antenne horizontaal. Ik had nog steeds 100% signaal. Verdraaien zal dus niet veel helpen. Ik heb de zenders opnieuw ingesteld via uitgebreid zoeken. Ik laat nog wel weten of het helpt


Hier ook af en toe die melding met de zxv7200.

Als je storing hebt op ESPN (14) dan zou je dat ook moeten hebben met ESPN 2, MTV, TLC, BBC One, BBC Two, National geographic en 24kitchen. Die delen allen dezelfde uitzendfrequentie.

Welke antenne heb je? De haaienvin? Of al een v4 of v5?

De zxv7200 is geen topper, maar kpn heeft niks anders meer. Behalve dan de CI+ module voor in je televisie. Is die niet geschikt voor directe ontvangst van het signaal? Kan ie DVB-T2 HEVC (H.265) aan?

Mijn Sony televisie met CI+ module heeft nooit wegvallende ontvangst. De zxv hier dus wel af en toe. Steeds maar kort en ook alleen maar na zenderwissel.


Ja, ik heb zo'n haaievin model antenne. Doet het al bijna 18 jaar prima.

En het is inderdaad vooral als je overschakelt van de ene naar de andere zender. Bij ESPN1 krijg ik echter de indruk dat ook het signaal van de zender zelf niet al te best is. Ik zit de hele middag te schakelen tussen diverse sportzenders, en als ik bijv. van Eurosport naar NPO ga merk ik er niks van, maar dan van NPO naar ESPN weer wel. Ik heb er eigenlijk wel spijt van dat ik de Rebox heb teruggestuurd, want die werkte eigenlijk altijd goed, behalve dan dat het display defect was. Als ik had geweten dat ik geen Rebox terug zou krijgen had ik het niet gedaan, want bij de overgang naar DVBT-2 had ik ook al een ZXV gekregen en die is omgeruild omdat deze regelmatig helemaal vastliep. Jammer dat KPN zo'n rampen-apparaat in het assortiment houdt. Het is zeker een heel goedkoop ding?


Ik adviseer de moderator die hier nog gaat komen om jou een Funke V6 op te sturen. 

Want die antenne gaat waarschijnlijk net het verschil maken om weer een goede ontvangst te krijgen op ESPN. Ik weet het : de ontvangst is 100%, maar de Funke V6 is beter bestand tegen externe storingen, dus het is het proberen waard.  


Die haaienvin is storing gevoelig omdat ie nog geen afscherming heeft  voor 5G signalen. 

Betere antenne 

https://digitennes.nl/antennes/404-funke-yaginx-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

Betere ontvanger ( voor module) weet Noordzee. Handige is module in geschikte tv.


Helaas, de insteekmodule heb ik al geprobeerd, die werkt niet in mijn TV. (LG UP78006 van modeljaar 2021!!)

Als jullie denken dat het toch aan de antenne ligt wil ik dat wel proberen. Ik zie echter dat de Funke V6 een binnenantenne is, en er is een losse set voor buitenmontage voor de Funke v5 verkrijgbaar. Past die ook op de Funke v6, en moet ik die dan betalen of niet? Een binnenantenne heeft nooit goed gewerkt op mijn locatie. En nogmaals: de Rebox heeft altijd zonder enige storing gewerkt, dus waarom zou ik geld uit moeten geven als het eerst wel werkte. Stuur me gewoon een ontvanger die het wel goed doet!

 

Ik ga zeker geen 60 euro voor een buitenantenne uitgeven!


Ah. Dus wel een mooie tv voor best wat centen ( 55 inch toch?), maar geen fatsoenlijke antenne. Nou, prima toch…

Stom dat LG een tv verkoopt die geen DVB-T2 HEVC aan kan zeg.

Kpn heeft alleen nog die zxv7200. Die krijgt van mij slechts een 6½.

De Xoro 8760 is een uitmuntende ontvanger die je echter zelf moet kopen. Daar gaat de module van kpn in 😊.

Maar je antenne is ook flink verouderd. 

Nieuwe antenne EN Nieuwe antennekabel zou ik zeker doen.

Deze is maar 4 tientjes ( en ook al beter dan al die kpn antennes)

https://digitennes.nl/antennes/478-rebox-re-23ga-dvb-t2-power-plus-buiten-antenne-80km-8717056977386.html

Heb je trouwens niet de mogelijkheid voor interactieve tv via het internet van kpn ofzo?


Niet dat het je wat aangaat waar ik wel en niet geld aan wil uitgeven, maar ik heb de 43 inch versie heel goedkoop bij de Makro gekocht. En waarom zou ik geld uitgeven voor een antenne als die Rebox het altijd prima gedaan heeft met de antenne die ik nu heb? Laat KPN  maar liever zorgen voor een goede ontvanger!

 

Omdat op Digitenne nagenoeg nooit netwerkstoringen zijn, en op IPTV wel, en, wegens diverse bouwkundige obstakels is het erg lastig om ethernetbekabeling van de meterkast naar de woonkamer aan te leggen, neem ik liever geen IPTV. Ik heb ook voor een computer op zolder al eens Powerline adapters gebruikt, daar ben ik heel gauw vanaf gestapt en overgegaan op Wifi.


Ik heb nooit storing met live zenders op iTV. Maar goed.

Je hebt dus helaas een budgetmodelletje van LG. Vandaar dat ie geen DVB-T2 HEVC aankan. Waarschijnlijk ben je mét eigen ontvanger en eigen antenne in totaal nog goedkoper uit dan met het duurdere model. Maar ja, jouw keuze.

Ik neem aan dat je wel iTV hebt. Dan kun je ook met deze chromecast kijken. Met intern de KPN TV app. Te downloaden uit de Play Store van Google.

Laat KPN  maar liever zorgen voor een goede ontvanger!

Je kunt op je hoofd gaan staan, maar helaas hebben ze alleen die zxv7200. (ik had ook liever de rebox gehad. Overigens nog een NOTA BENE: de nieuwste ontvangers voor KPN TV hebben geeneens een display. Die is, ook op digitenne, n.m.m. niet echt nodig ook)


Helaas, de insteekmodule heb ik al geprobeerd, die werkt niet in mijn TV. (LG UP78006 van modeljaar 2021!!)

Als jullie denken dat het toch aan de antenne ligt wil ik dat wel proberen. Ik zie echter dat de Funke V6 een binnenantenne is, en er is een losse set voor buitenmontage voor de Funke v5 verkrijgbaar. Past die ook op de Funke v6, en moet ik die dan betalen of niet? Een binnenantenne heeft nooit goed gewerkt op mijn locatie. En nogmaals: de Rebox heeft altijd zonder enige storing gewerkt, dus waarom zou ik geld uit moeten geven als het eerst wel werkte. Stuur me gewoon een ontvanger die het wel goed doet!

 

Ik ga zeker geen 60 euro voor een buitenantenne uitgeven!

@Smaug

De Funke V6 kun je prima buiten plaatsen. KPN heeft zelfs een speciale buitenbeugel voor deze antenne in het assortiment. 
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2455126/muurbeugel-voor-digitenne-antenne-v6/?pos=114

Ik verwacht dat de moderator deze beugel meestuurt met de FunkeV6-antenne. De huidige antennekabel hoef je niet te vervangen. 

Ik weet vrijwel zeker dat deze antenne voor jou de oplossing gaat zijn. Het is niet nodig om zelf geld te investeren in een betere antenne. KPN vervangt voor jou de haaienvin omdat deze antenne verouderd is. 


Hi @Smaug! Ik heb je een antenne en wat accesoires gestuurd. Deze zijn morgen op te halen bij een ophaalpunt in de buurt. Details krijg je via sms. 

Wil je hier laten weten of het daarmee beter is?


@Bram_Pakje ontvangen. Binnen heb ik op ESPN met deze antenne maar 30% signaal, en beeld valt dus constant weg. NPO zenders 100%. Op de antenne staat dat het een binnenantenne is, terwijl ik heb gezegd dat ik vanwege de locatie een buitenantenne nodig heb. Heb wel een muurbeugel en 5m antennekabel ontvangen. Wat is de bedoeling?

 

Ik weet dat de Digitenne zender in een hoogspanningsmast achter Rvierdijk 51, Sliedrecht zit. Hier woon ik hemelsbreed 5,75 km vandaan, en er zijn geen grote obstakels tussen mijn huis en de antenne. Hoe kan het signaal op die afstand al zo slecht zijn? Moet er niet eens gewoon wat aan het signaal gedaan worden?


@Smaug

De antenne buiten plaatsen op de plek van- of pal naast de haaienvin. De kabel gebruiken die je nu al gebruikt, dus niet die 5 meter lange verlengkabel. Zie de foto hoe het bij mij is. De haaienvin staat er nog wel, maar wordt niet meer gebruikt. 

De beugel kun je gebruiken om de V6 vast te zetten op een muur/dak/plank. 


De v6 kan ook gewoon buiten. Is spatwaterdicht. 


Ik geloof je meteen, maar waarom staat er dan op dat het een binnen antenne is?😏 Bij voorbaat sorry, ik ben erg rechtlijnig in die dingen. Ik ben niet iemand die duwt tegen een deur waar trekken op staat……

En waarom zou ik die 5m antennekabel niet moeten gebruiken? Dat wilde ik juist wel doen, want wat er nu ligt is ook al meer dan 17 jaar oud.

Ik ga het komende dagen wel proberen, het is nu te slecht weer. De haaievin zit tegen een paal van de houten schutting geschroefd, maar ik denk dat ik de nieuwe tegen de muur van het huis ga schroeven, dan heeft 'ie nog wat beschutting. Of is het beter dat de antenne helemaal vrij staat?


waarom staat er dan op dat het een binnen antenne is?

Ik denk op de verpakking? Waarschijnlijk vanwege de bijgelevede voet. Die is voor binnen.


Nee, op de apparaatsticker zelf, maar ik zie dat Noordzee hem ook buiten heeft staan, dus het zal wel goed zijn. Ik zag op de website dat ze voor het vorige model een losse kap verkochten, dus die was blijkbaar niet waterdicht.

Spatwaterdicht is ook een ruim begrip. Ik had eens zo'n radioklok met temperatuur-buitensensors die ook 'spatwaterdicht’ waren. Na een weekeinde met meer dan 20 uur regen achter elkaar was de sensor helemaal nat van binnen en deed 'ie het niet meer, ook niet na in een kom rijst gelegen te hebben en dagen op de verwarming. Tegenwoordig hang ik ze in een plastic zakje buiten, dat werkt beter.


 

Ik ga het komende dagen wel proberen, het is nu te slecht weer. De haaievin zit tegen een paal van de houten schutting geschroefd, maar ik denk dat ik de nieuwe tegen de muur van het huis ga schroeven, dan heeft 'ie nog wat beschutting. Of is het beter dat de antenne helemaal vrij staat?

Het gaat erom dat je vanaf de antenne richting de zendmast vrij zicht hebt. Als dat zo is, dan is het prima om de antenne tegen een muur aan te plaatsen. Zeker als je 100% signaal hebt.  

Laat je even wat horen als de antenne staat? 

 


Vrijdagavond was het met de oude antenne weer hopeloos op ESPN1, niets als haperend beeld en steeds maar die melding 'geen Digitenne signaal' in beeld.. Gisteravond was het met de oude antenne echter prima beeld zonder storingen. Vanmiddag met de nieuwe antenne (even provisorisch in de schutting vastgeklemd) ook prima beeld zonder storingen. Als dit zo blijft ga ik hem op de beugel monteren en laat ik dat nog even hier weten.

Ik gebruik de oude anntennekabel nog, want die is veel steviger dan wat er in de doos zat.

 

Wat ik wel bemerk is dat het beeld van de bron (ESPN, dus) ook niet best is. Ik dacht dat die witte gezichten aan de TV lag, maar op andere zenders zijn de gezichten wel van normale kleur.


Hier prima beeld op ESPN 1.  En dat kabeltje van vijf meter, die kan je inderdaad beter niet gebruiken. Dat is een verlengkabeltje voor een binnenantenne. Mocht je ooit een nieuwe kabel nodig hebben? Koop dan deze : 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2731015/digitenne-antenne-coax-kabel-10-meter/?pos=977


 

@Smaug

De Funke V6 kun je prima buiten plaatsen. KPN heeft zelfs een speciale buitenbeugel voor deze antenne in het assortiment. 
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2455126/muurbeugel-voor-digitenne-antenne-v6/?pos=114

Ik verwacht dat de moderator deze beugel meestuurt met de FunkeV6-antenne. De huidige antennekabel hoef je niet te vervangen. 

Ik weet vrijwel zeker dat deze antenne voor jou de oplossing gaat zijn. Het is niet nodig om zelf geld te investeren in een betere antenne. KPN vervangt voor jou de haaienvin omdat deze antenne verouderd is. 

 Vanmiddag met de nieuwe antenne (even provisorisch in de schutting vastgeklemd) ook prima beeld zonder storingen. Als dit zo blijft ga ik hem op de beugel monteren en laat ik dat nog even hier weten.

Ik gebruik de oude anntennekabel nog, want die is veel steviger dan wat er in de doos zat.

 

Mooi nieuws en goed door mij voorspeld. Op een bepaald moment weet je de oplossing wel voor ontvangstproblemen. 

Nu nog even een mooie plek vinden voor de beugel. 


 

@Smaug

De Funke V6 kun je prima buiten plaatsen. KPN heeft zelfs een speciale buitenbeugel voor deze antenne in het assortiment. 
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2455126/muurbeugel-voor-digitenne-antenne-v6/?pos=114

Ik verwacht dat de moderator deze beugel meestuurt met de FunkeV6-antenne. De huidige antennekabel hoef je niet te vervangen. 

Ik weet vrijwel zeker dat deze antenne voor jou de oplossing gaat zijn. Het is niet nodig om zelf geld te investeren in een betere antenne. KPN vervangt voor jou de haaienvin omdat deze antenne verouderd is. 

 Vanmiddag met de nieuwe antenne (even provisorisch in de schutting vastgeklemd) ook prima beeld zonder storingen. Als dit zo blijft ga ik hem op de beugel monteren en laat ik dat nog even hier weten.

Ik gebruik de oude anntennekabel nog, want die is veel steviger dan wat er in de doos zat.

 

 

En @Smaug ? Heb je al een goede plek gevonden voor de antennebeugel? Werkt alles nog goed? 


Ik heb maandag- en gisteravond nog even naar wat live-wedstrijden zitten kijken, en alles ging prima. Geen haperend beeld meer als je naar de zender overschakelt, en geen meldingen meer in beeld. Ik kijk a.s. vrijdagavond nog even naar dat schakelprogramma van de KKD, want dan was het juist altijd heel erg, maar ik heb ook een idee dat het gewoon aan ESPN ligt dat het beeld dan zo slecht is. Als alles blijft werken ga ik komend weekeinde de antenne permanent bevestigen.

 

Nog even een gerelateerde vraag: ik had 15 jaar geleden een collega die aan de zuidkant van Zundert woonde en die kon allleen de vier publieke zenders goed ontvangen, verder niets. Ze heeft daar indertijd over gebeld met de klantenservice, en die zeiden dat ze daar meer klachten over hadden ontvangen en dat ze er wat aan zouden gaan doen. Ik denk dat dit probleem in alle grensgebieden geldt. Weet iemand of daar ooit nog wat aan gedaan is?


@Smaug 

De ontvangstsituatie van Digitenne is de afgelopen vijftien jaar niet verbeterd. Er zijn geen nieuwe zendmasten bijgekomen. In sommige gebieden is de ontvangst heel moeilijk en moet je mogelijk investeren in een goede buitenantenne. 

Om een idee te krijgen Check dit kaartje :