Skip to main content
Waarom moet ik mijn antenne voor de ene zender in een andere richting zetten dan voor de andere als ik de optimale beeldkwaliteit wil?

Het verschil lijkt het grootst tussen de groep FTA zenders en een groep commerciƫle zenders.



Welke kompasrichting geldt voor postcode 9262?

Heb ooit wel eens gevraagd waar de antenne stond, maar dat wilden/mochten ze me niet vertellen.

Zeker bang dat ik het ding opblaas. šŸ™„



Als ik de kompasrichting krijg, heb ik de locatie niet nodig.
Aanvulling



Lijkt nu voor alle zenders tamelijk goed te zijn, maar toch. Niet echt stabiel.

B.v. op NPO1 goed beeld, signaal 100% en opeens klapt het signaal weg: Geen Digitenne signaal.

Komt dan na enkele seconden weer terug.

Als ik Antenne optimalisatie langer open laat staan, zie dat het signaal heen-en-weer flubbert, zakt dan tot 42% of nog iets lager.

Het waait zeker te hard. Staan de antennes van Digitenne wel goed vast?
https://www.radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Leeuwarden dus, is een sterke zender en niet al te ver.
Aanvulling 2



Ik zie een hapering op alle zenders. Beeld staat even stil en geluid valt weg.

Als ik dit time, blijkt dit met vaste regelmaat te gebeuren. Elke minuut plus 1 Ć  2 seconden. Die variatie in de seconden wijt ik dan maar aan mijn reactievermogen. Niet tot op de milliseconde nauwkeurig, zal ik maar zeggen.



Iemand een idee waarom er elke minuut een hapering optreedt?
Hoi @dodo2u . Waar staat jouw antenne? Vaak is hoog (en als het kan buiten) beter. Welk type tuner heb je? Zou je tevens kunnen proberen om te resetten?
Hey Erwin! Bedankt voor jouw reactie.

De gegevens die je vraagt staan in mijn profiel.



Ik vind het sowieso vreemd dat er een storing optreedt met een regelmaat van elke minuut. Dat lijkt me geen storing maar iets met een technisch probleem als oorzaak.

De tuner is gereset; ik heb vele malen de zenders opnieuw laten scannen.



In de link van Kees Yagi hierboven wordt veel technische informatie gegeven. Vraag me af hoe ik die kan gebruiken.

Kan ik zelf kiezen uit NTS1 t/m 4?
O ja. Had eerst de antenne binnen ongeveer een halve meter boven de vensterbank staan. Staat nu op de vensterbank. Dat maakte echter geen verschil.



Vraag blijft: waarom wisselt het signaal steeds van sterkte als er niets met de antenne gebeurt? Staat en blijft staan.
Als positie van de antenne (na op nieuw zenders scannen) en een reset niet helpen lijkt het mij ook dat de tuner niet goed werkt. Kun je dit bevestigen want dan lijkt het mij handig om een nieuwe tuner te sturen,.
Ik ben een hele tijd bezig geweest met scannen in de 4 windrichtingen. In alle richtingen vond ik dezelfde aantallen zenders per RF-kanaal, waarbij ik niet heb gelet op de signaalsterkte. NTS1 t/m 4 staan in Smilde, Groningen en Leeuwarden. Zie de berichten van HG5812 hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/366202-vraag-over-de-nieuwe-t2-zenders-in-het-hoge-noorden/

Ontvangst hier (9262) zou van allemaal kunnen. Leeuwarden is niet te ver weg om de antenne binnen te kunnen gebruiken. Gebaseerd op dit kaartje: https://www.radio-tv-nederland.nl/dvbt/DVBTindoor60thresholdGE.jpg



Raar dat met een handmatige scan t.o.v. een automatische scan maar een fractie van alle zenders wordt gevonden. Ik heb die handmatige scans gedaan voor de RF-kanalen 21 - 25 - 33 - 40 - 46. Alhoewel, hieronder wordt duidelijk waardoor dat komt. Het hele pakket wordt opgehaald via meerdere RF-kanalen.



Ik heb het nu zover dat alles wat binnenkomt via RF-kanalen 21, 33 en 40 van uitstekende kwaliteit is, zonder haperingen en storingen. Signaalsterkte allemaal 100%.

Wat wordt ontvangen via kanalen 25 en 46 is slecht. Veel haperingen of zelfs zwart scherm. Signaalsterkte zwabbert heen-en-weer tussen 0 en 100%.

De antenne staat west-gericht. Dat is op de begane grond via mijn huis haaks op de achtergevel. Niet helemaal ideaal dus omdat de antenne op de vensterbank staat bij de voorgevel.

Wat ik nu (zeer) slecht ontvang, zijn de zenders 4 - 5 - 6 - 7 - 12 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31.

Hoe krijg ik het nu zo dat ik alles goed kan ontvangen?
Heb je de mogelijkheid om de antenne buiten te plaatsen? En weet je zeker dat je laatste firmware hebt? Voorgaande digitenne firmware geeft een onrealistisch beeld van de percentages namelijk.
De softwareversie is 32. Zou de laatste moeten zijn.

De antenne is een Funke DSC 550. Weet niet of dat een V4 of V5 is.



Om de antenne buiten te kunnen plaatsen, zou ik dwars door de spouwmuur moeten gaan. Of door het houten raamkozijn. Denk niet dat de verhuurder hier blij mee zou zijn. Is er een verlengkabel voor de antenne beschikbaar zodat ik de antenne naar het raam in de achtergevel kan verplaatsen?



Bovendien, waarom is er zo veel verschil in signaalkwaliteit tussen de verschillende zenders (maar eigenlijk dus de RF-kanalen)?

22 zenders worden uitstekend ontvangen (RF 21 - 33 - 40), 1 slecht, 9 nog slechter en 1 zeer slecht (RF 25 - 46).

Is toch niet logisch als het allemaal van dezelfde mast komt?
Alles zou relatief goed ontvangen moeten kunnen worden. Ik zoek het daarom met name in plaatsing van de antenne. Wellicht is er met wat experimenteren een beter resultaat te bereiken. Ik stuur je nu een verlengkabel. Die zou binnen een paar dagen door de bus moeten vallen. Ik ben benieuwd naar de resultaten die je dan krijgt!
OkƩ, bedankt. Ik wacht het af en ga dan verder met uitproberen.

Ik blijf het onlogisch vinden dat er zo veel verschillen zijn tussen de RF-kanalen als alles van dezelfde zendmast komt. Kan alleen concluderen dat er dan al op de mast verschillen in signaalsterkte zijn.



Waar kan ik technische informatie en details vinden over Digitenne? Hoe het is ingericht en hoe het versturen van de diverse signalen verloopt? En alles er omheen?



Wat ik tot-nu-toe op de web site heb gevonden, is onvoldoende.

Of het zit zo verstopt dat ik het niet heb kunnen vinden.
@PeterG @KeesYagi zijn twee regulars op het forum die hƩƩl veel weten over de achterliggende techniek.. Wellicht kunnen zij nog iets toelichten.
> Kan alleen concluderen dat er dan al op de mast verschillen in signaalsterkte zijn.

Dit klopt. De NPO kanalen worden sterker uitgezonden dan de overige op een mast. Maar die overigen hebben dan wel weer allemaal dezelfde sterkte.
Op korte afstand moet alles sterk genoeg zijn, ik zoek het in :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meerwegontvangst

Maw, een betere cq vrije plek voor de antenne zoeken . . .
De NPO kanalen worden sterker uitgezonden dan de overige op een mast. . . .

Als ik even snel alleen bij Leeuwarden kijk dan zie ik daar allemaal 20kW

https://www.radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
@dodo2u :



Ik heb twee tips voor je :




  1. Ga eerst terug naar de fabrieksinstellingen. Ga daarna is opnieuw zenderzoeken via de optie uitgebreid zenderzoeken. Je pakt dan van elke zendergroep het sterkste signaal.
  2. Als dat niet voldoende helpt, kan je bij een moderator vragen om een nieuwe antenne. Tegenwoordig wordt de Funke V5 gebruikt en die werkt beter dan de oudere types antenne.

@PeterG @KeesYagi zijn twee regulars op het forum die hƩƩl veel weten over de achterliggende techniek.. Wellicht kunnen zij nog iets toelichten.



@Erwin_ Ik heb vanmiddag via PostNL een coax verlengkabel ontvangen. Heb jij die verstuurd?

Heb meteen de antenne naar de achtergevel verplaatst, wat een enorme verbetering heeft opgeleverd. Nog wel enkele zenders die af-en-toe behoorlijk wiebelen (signaal dat van 0 tot 100% varieert). Zal het wat langer aanzien en als dat voortduurt, een lijstje van de problemen maken.



De kabel hangt nu wel door mijn loopruimte en blokkeert de deur naar boven. Is het mogelijk er nog een verlengkabel tussen te zetten?



Ik heb een Funke DSC 550. Is dat zo'n V5 als door @Noordzee wordt genoemd? Als dat zo is, zal vervanging weinig verbetering opleveren, vrees ik. Of kunnen er grote verschillen tussen antennes van hetzelfde type bestaan?



De links van @KeesYagi vond ik interessant om te lezen. Zeker dat over Meerwegontvangst.

Zal bij mij zeker deel van de problemen veroorzaakt kunnen hebben.



@PeterG Ik heb verschillende manieren van resetten en opnieuw zoeken uitgeprobeerd. Allemaal zonder positief resultaat zolang de antenne bij de voorgevel heeft gestaan.

Moest daarvandaan door enkele binnenmuren en de keuken met wat apparatuur. Antenne is gericht iets ten Noorden van West.
@Erwin_

Is het misschien beter om 1 lange coax kabel te maken i.p.v. er meerdere te koppelen?

Zal wel 75 Ohms zijn, toch?

En als ik een dikkere kabel gebruik dan die van KPN, zou ik ook minder verlies moeten krijgen.
@dodo2u :

1 lange kabel is waarschijnlijk beter dan een gekoppelde kabel. Maar of dat veel verschuil maakt?



Meer winst kan je waarschijnlijk halen uit de Funke V5. Dat is een opvolger van de DSC550. Een vervanging van jouw antenne gaat jou dus wel winst opleveren.
Goed om te lezen dat er verbetering is! Als jij er handig mee bent en het lukt je om die kabels naadloos te verbinden, is dat uiteraard prima. De plaatsing van de antenne is toch vaak het heikele punt. De kabel (ook met verlenging) doet meestal z'n werk wel. Ik sluit me ook volledig aan bij de tips van kees, peter en noordzee.

Ik heb je nog een een verlengkabel gestuurd. 🙂
@Erwin_

Kreeg net van PostNL bericht per SMS dat er 2 pakketten onderweg zijn. Misschien een verlengkabel en een V5?

Dank je voor deze snelle service.



@Noordzee

Als ik die V5 in huis heb, ga ik het meteen uitproberen.
Graag gedaan. En laat weten hoe het uitpakt!
Volgens mij is die Funke dezelfde als type v5 bij KPN. Op een plaatje (bij digitennewinkel.nl) zie ik geen verschil. Maar buitenkant zegt niet alles.



Hoe minder koppelingen ertussen is beter. Beter 1 extra kabel van 10 meter dan 2 van 5 m er tussen. Maar als die laatste situatie gewoon werkt ...

Maximale lengte van ontvanger naar antenne zo'n 25 meter.
Daar kun je best wel is gelijk in hebben, Peter! Maar dodo2u kan het mooi allemaal gaan uittesten dadelijk. Het belangrijkste is dat hij uiteindelijk een ongestoorde ontvangst heeft.