Skip to main content
Goedendag, op 17 september 2019 is de frequentie van Digitenne in mijn regio 5 in Hoofddorp (Haarlemmermeer) omgezet. Signaal voor alle kanalen is prima (100%), maar ik ondervind sindsdien dat het beeld gevoelig is voor externe stoorbronnen. Met name door opstijgende vliegtuigen, ondanks dat ik toch wel een redelijke afstand van Schiphol woon (postcode 2132 AG). Het beeld hapert dan.

Aangezien het opstijgen om de 1 a 2 minuten is, is dat behoorlijk irritant (=understatement).

Ik heb een ZTE ZXV7200 ontvanger en een Funke V4 buitenantenne, die binnen voor het raam staat.

Wat kan hier aan gedaan worden? Het is dus geen probleem van slechte ontvangst, maar verstoord signaal.

Hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

René
Heemstede. Bij kennissen moest ik de antenne iets verplaatsen. Bij mezelf moest ik 'm wat verdraaien.



Signaalkwaliteit, druk op ant. Druk dan op rode knop voor signaalsterkte. Wat geeft ie bij NPO 1, 2 of 3?



Mogelijk heb je een nieuwe type antenne nodig. Maar die kennissen hebben ook de v4. Die staat binnen. Storingsvrij.

En hier met (zeg maar) de v1 (de allereerste antenne) en de v5 goed beeld.

55 % signaalsterkte en 100 % signaalkwaliteit op alle zenders (zie ant + rode knop).



Mogelijk moet je antenne nu toch naar buiten. Buiten, zo hoog mogelijk en in de richting van de zendmast Haarlem (zie pijltje op de antenne voor de richtinggevoeligheid) zal positief werken.

Probeer het i.i.g. uit op je vensterbank. Bij m'n kennissen was 40 cm verplaatsen op dezelfde vensterbank al een wereld van verschil. En iets verdraaien.

(na het verplaatsen kan het nuttig zijn opnieuw een zenderscan te doen met 'uitgebreid zoeken'.)
Hallo Peter, bedankt voor de info betreffende de rode knop voor de signaal sterkte. Die kende ik nog niet.

De signaalsterkte is rond 60% en signaalkwaliteit 100%. De antenne pijl is naar het zuiden gericht, want het raam van de woonkamer is op het zuidoosten. Voor ned 1,2,3 is ontvangst op RF 34. Draai ik de antenne met de pijl naar Haarlem dan wordt de ontvangst zeer beroerd.

Moet ik misschien de antenne richting Haarlem plaatsen en dan opnieuw uitgebreid zoeken?

Groeten, René
De zendmast in Haarlem staat in de Waarderpolder. Die is ook voor Hoofddorp. Dat is Noord-noord-west t.o.v. Hoofddorp. (zie kaartje)

Laat je op het kaartje niet misleiden door de zender in Amsterdam-zuid, die heeft een laag vermogen en haalt Hoofddorp niet.

Dus Z-O voor het raam is niet zo gunstig. Je woning zit er dan nog tussen ook. De antennekabel kan, indien nodig, verlengt tot zo'n 25 meter.

Als je buiten een beter 'zicht' hebt op de zendmast Haarlem dan is dat ook nog een optie. Er is voor de v4 een buitenmontageset met 10 meter kabel verkrijgbaar. Evt. is dat binnenshuis nog te verlengen tot je ontvanger.
Bedankt voor het kaartje. Dat is handig te weten waar de zender in Haarlem staat. Ik had al enige jaren terug een buitenantenne set aangeschaft maar nooit buiten geïnstalleerd, dus de verlengkabel had ik al in huis, Ik heb de antenne naar de andere kant van de woning verplaatst m.b.v. de verlengkabel en richting Haarlem. De signaalsterkte is nu rond 52% en signaalkwaliteit 100%.

Ik zal in de komende tijd monitoren of het probleem hiermee is opgelost. De verstoring door vliegtuigen is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte banen en tijdstip van de dag. Als er positieve resultaten zijn laat ik het nog even weten. Bedankt voor de support.

Groeten, René
@Rene_G



Ik denk dat jouw ontvangst probleem is op te lossen door twee zaken.



Ten eerste heeft KPN vandaag bekend gemaakt dat in de Randstad gedurende de kanaalomstemming een tijdje minder ontvangst mogelijk, doordat ze voor 1 transportstream 2 verschillende frequenties gebruiken. Dit zal dus een stuk beter moeten zijn ná 8 oktober, maar het blijft een radiosignaal en KPN garandeert dus niets.



Ten tweede adviser ik jou om jouw antenne om te wisselen voor de Funke V5 incl. buitenmontageset. KPN stuurt jou die gratis op als je ontvangstproblemen hebt.



Een moderator wil jou dus graag een nieuwe antenne opsturen. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.
Beste Noordzee, bedankt voor de info. Ik dacht dat de werkzaamheden na 17 september al afgerond waren. Vandaar dat ik het eerst een tijdje aangezien had, voordat ik via het forum KPN benaderde.

Ik heb zoals verzocht mijn Forum profiel aangevuld, De Funke V5 levert een betere ontvangst?

Met vriendelijke groet, René
Beste Rene_G,



Ja, De Funke V5 presteert beter dan de oude Funke V4. De antenne is ook richtingsgevoeliger, dus de antenne is beter uit te richten.



Ik verwacht dat de problemen grotendeels verholpen zijn als je deze antenne in gebruik hebt genomen en nadat het zendvermogen omhoog is gegooid. Dat laatste duurt dus nog een week. Ik hoop dat een moderator jou voor die tijd een Funke V5 buitenantenne wilt opsturen.
@Rene_G



Het kan even duren, maar ik verwacht uiterlijk morgen een moderator in dit topic.
Goedemiddag @Rene_G. Ik lees hierboven dat je graag een Funke V5 antenne wil (met montageset). Ik heb zojuist een nieuwe antenne toegestuurd. Laat je ons weten of dit de signaalkwaliteit verbeterd?
Goedendag, bedankt voor het opsturen van een Funke V5 antenne. Hopelijk verbetert dit samen met het sterkere signaal vanaf 8 oktober de ontvangst. Ter info, ik heb de V4 antenne, zoals aangeraden, richting de Haarlemse zendmast geplaatst, maar dan heb ik verstoord signaal als de Zwanenburgbaan in gebruik is voor opstijgen van vliegtuigen. Dus ik wacht het af.

Met vriendelijke groet, René
Graag gedaan @Rene_G. ☺️
@Rene_G



Heb je nieuwe antenne al ontvangen? Ik ben benieuwd of deze antenne bij jou al een verbetering geeft.
Ik heb de nieuwe antenne vanmiddag ontvangen en aangesloten. De signaalsterkte blijft ongeveer hetzelfde, maar dat is op zich wel logisch. Ik denk dat ik even af moet wachten wat de signaalsterkte en de verstoring na 8 oktober zal zijn, als het zendersignaal sterker is, om een definitief oordeel te geven of het verbeterd is.

Groeten, René
Als je de nieuwe antenne goed uitricht zou je een iets sterker ontvangstsignaal moeten hebben. Maar wat ik eigenlijk vooral bedoel is de overlast door verstoringen van vliegtuigen. Want de Funke V5 heeft een verbeterd filter tegen externe storingen. Nu is dat wel niet specifiek op vliegtuigen gericht, maar je weet maar nooit. Nog steeds iedere minuut storing?
Ik snap de vraag, maar daar heb ik nog niet genoeg tijd voor gehad. Ik heb aan de zuidkant van de woning de Kaagbaan, die storing veroorzaakt (de vliegtuigen dan) en aan de noordkant de Zwanenburgbaan. Dus het hangt er van af welke baan gebruikt wordt en natuurlijk hoe druk het is. Ieder minuut een vliegtuig is natuurlijk op de piekuren. Maar op dit moment (in de avond) nog geen verstoring ondervonden, maar even afwachten hoe het morgen gedurende de dag is,

Groeten, René
De nieuwe antenne heeft een filter tegen 4G signalen. Die kunnen in sommige gevallen het Digitenne signaal verstoren. Om dat tegen te gaan dempt de antenne frequenties waar 4G en 5G signalen op zitten. Op verstoring van het Digitenne signaal door vliegtuigen zal dit geen effect hebben.
Sorry voor deze late reactie, maar kreeg (krijg) om e.o.a. vage reden kennelijk geen e-mails meer van dit topic... (hopelijk nu weer wel)



Hier, in Heemstede, is de ontvangststerkte van zendmast Haarlem ook met alle (5) frequenties 50 à 53 %.

De ontvangstkwaliteit is op alle kanalen 100 %.
Ik snap de vraag, maar daar heb ik nog niet genoeg tijd voor gehad. Ik heb aan de zuidkant van de woning de Kaagbaan, die storing veroorzaakt (de vliegtuigen dan) en aan de noordkant de Zwanenburgbaan. Dus het hangt er van af welke baan gebruikt wordt en natuurlijk hoe druk het is. Ieder minuut een vliegtuig is natuurlijk op de piekuren. Maar op dit moment (in de avond) nog geen verstoring ondervonden, maar even afwachten hoe het morgen gedurende de dag is,

Groeten, René




Dan ben ik benieuwd hoe het vandaag is gegaan met de ontvangst.


Maar op dit moment (in de avond) nog geen verstoring ondervonden, maar even afwachten hoe het morgen gedurende de dag is.Dan ben ik benieuwd hoe het vandaag is gegaan met de ontvangst.


@Rene_G Ook ik ben benieuwd of je nu een betere ontvangst hebt.
@Rene_G



Hoe is het nu met de ontvangst? Heb je nog steeds iedere minuut last van een verstoring door een vliegtuig?



Want de Funke V5 heeft een verbeterd filter tegen externe storingen. Nu is dat wel niet specifiek op vliegtuigen gericht, maar je weet maar nooit. Ik verwacht eigenlijk dat je nu veel minder storingen ervaart.
Hoewel de verstoring wel iets minder is geworden, gebeurt dit nog bij ieder vliegtuig die opstijgt. Het lijkt wel of de nieuwe frequentie gevoeliger is voor het spectrum wat vliegtuigen genereren.

Ook zou de zender per 8 oktober (vandaag) sterker moeten zijn en de storing minder moeten zijn, maar daar zie ik nog niets van terug als ik naar de signaalsterkte kijk van de digitenne ontvanger.
Dat het signaal niet sterker is, verbaast mij eigenlijk niet.



Wat betreft de storing door vliegtuigen: Ik vrees dat daar niet heel veel aan te doen is. Misschien de antenne een andere kant op richten?
Hoewel de verstoring wel iets minder is geworden, gebeurt dit nog bij ieder vliegtuig die opstijgt. Het lijkt wel of de nieuwe frequentie gevoeliger is voor het spectrum wat vliegtuigen genereren.





Wil je eens handmatig zoeken op kanaal 39? Dat is de frequentie van Zuid-Holland en Utrecht. Mogelijk krijg je daar signaal op. Ik ben dan benieuwd of je op dat kanaal ook last hebt van storingen.
@Rene_G



Heeft het zoeken op kanaal 39 nog iets opgeleverd?



Er loopt op dit forum nog een onderzoek naar de verminderde ontvangststerkte vanuit de zendmasten van Amsterdam en Haarlem. In het hoofdtopic heeft moderator Bart twee dagen terug beloofd een terugkoppeling te geven zodra hij meer weet. Hou dus dat topic in de gaten. Jij bent niet de enigste in jouw regio met klachten.



Verder jouw antenne en ontvanger niet direct bij een modem of LED-lamp zetten, maar dat weet je waarschijnlijk ook al.



Een reset van jouw ontvanger naar de fabrieksinstellingen en een nieuwe opdracht uitgebreid zenders zoeken wil ook wel eens helpen.
Maar hier betaal ik geen €17 per maand voor om een storingsgevoelige digitenne televisieontvangst te hebben. Het was voorheen goed, met een insteekkaart in m'n tv.

Maakt dan niet uit of het wel of niet in HD kwaliteit is. Blijkbaar klopt het verhaal dat er na 8 oktober een sterker zender signaal zou zijn ook niet. Nogal teleurstellend.

Reageer