Skip to main content
Goedendag, op 17 september 2019 is de frequentie van Digitenne in mijn regio 5 in Hoofddorp (Haarlemmermeer) omgezet. Signaal voor alle kanalen is prima (100%), maar ik ondervind sindsdien dat het beeld gevoelig is voor externe stoorbronnen. Met name door opstijgende vliegtuigen, ondanks dat ik toch wel een redelijke afstand van Schiphol woon (postcode 2132 AG). Het beeld hapert dan.

Aangezien het opstijgen om de 1 a 2 minuten is, is dat behoorlijk irritant (=understatement).

Ik heb een ZTE ZXV7200 ontvanger en een Funke V4 buitenantenne, die binnen voor het raam staat.

Wat kan hier aan gedaan worden? Het is dus geen probleem van slechte ontvangst, maar verstoord signaal.

Hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

René
Blijkbaar klopt het verhaal dat er na 8 oktober een sterker zender signaal zou zijn ook niet. Nogal teleurstellend.



Helemaal eens. Normaliter zou er na de overgang naar lagere frequenties juist een sterker signaal moeten zijn. In veel andere regio”s is dat ook daadwerkelijk zo geconstateerd.



Alleen in Haarlem en Amsterdam niet. Dat is vreemd. Je gaat dan bepaalde vermoedens krijgen. Nu kan er altijd nog iets aan gedaan worden. De afgelopen week heeft moderator Bart dit probleem voor ons nagevraagd. Wij wachten nu op de terugkoppeling.

De terugkoppeing van KPN: 

 

Het zit als volgt: de uitgezonden signaalsterkte is nagenoeg overal hetzelfde gebleven. Er kunnen lokaal echter kleine verschillen zijn ontstaan. Hierbij speelt de omgeving een grote rol: signalen kunnen reflecteren en dat verschilt ook weer per kanaal en frequentie. Belangrijk om te weten: zendvermogen mogen we niét aanpassen. Het maximum zendvermogen wordt door de overheid bepaalt en ligt internationaal vast, om storingen van over de grens en vice versa te beperken

Misschien is het niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten, maar dit is het wel. 


Bedankt voor de informatie. Lijkt er dus op om zo langzamerhand maar afscheid te nemen van Digitenne, maar dat is misschien ook wel de policy van KPN.


@Rene_G 

Logisch dat je al die storingen niet prettig vindt. Je kunt overwegen om een FTA-ontvanger aan te schaffen als je genoegen neemt met alleen de NPO-zenders en TV-Noord Holland. 

Lees daar in  dit topic meer over. Dan kan je nog gebruik blijven maken van jouw huidige antenne. Je hebt best kan dat er met zo'n FTA-ontvanger geen storingen zijn. Dat kan ik in jouw situatie uiteraard niet garanderen, maar het is het proberen waard. 


Reageer